När betala in Levande-fölavgift?

N

Niqita

Har funderat på detta med Levande-fölavgift och undrar hur långt efter fölet kommit man ska betala den till hingstägaren? Är det kanske olika från ägare till ägare? Kommer man överrens om detta vid kontraktskrivningen eller finns det en regel för detta?
 
Sv: När betala in Levande-fölavgift?

Vet inte om det är så med alla rasen/hingstar, men man brukar ju få en faktura hemskickad och det brukar normalt vara 10 dagar netto att betala en faktura från det att den är utskriven. De flesta räknar levande föl som 2 dagar gammalt när det är försäkringsbart. Sedan kanske det tar ett par dagar för hingstägaren att skicka fakturan.
 
Sv: När betala in Levande-fölavgift?

Jag har fått fakturor från olika hingstägare med en variation på 3 veckor-9 månaders ålder...

En gång fick jag en 90-dygnsavgift två veckor innan stoet fölade:smirk:
 
Sv: När betala in Levande-fölavgift?

ancan skrev:
Jag har fått fakturor från olika hingstägare med en variation på 3 veckor-9 månaders ålder...

En gång fick jag en 90-dygnsavgift två veckor innan stoet fölade:smirk:

Det verkar alltså variera ganska mycket från person till person. Borde ju vara bra om man hann kolla att fölis var frisk och mår bra :)
 
Sv: När betala in Levande-fölavgift?

Det är ju lite olika, en del anser att det ska erläggas när du har föl som uppnått 2 dygns ålder, andra har nio dygn. 2 dygn borde dock vara ganska vanligt, det är då du kan försäkra dem enskilt.

Flyinge skriver i sina villkor att senaste tre veckor efter fölning/beräknad fölning ska resultatet rapporteras. Så de fakturerar väl när de fått in resultatet, och när man då betalar lär ju då också bero på när man rapporterat in (efter 2 dygn eller efter 14 dygn typ..betala får du ju i vilket fall som, men det skiljer ju 12 dygn på när de tidigast kan skicka faktura i exemplen)
 
Sv: När betala in Levande-fölavgift?

Niqita skrev:
Det verkar alltså variera ganska mycket från person till person. Borde ju vara bra om man hann kolla att fölis var frisk och mår bra :)
För vissa hingstägare spelar det ingen roll, vet en hingstägare som tog levande fölavgift förra året på levande nyfött föl då fölet dog efter ett dygn, så man ska nog kolla upp vad det står.
 
Sv: När betala in Levande-fölavgift?

Fast det där att betala levande föl och fölet dör en dag senare kommer man väl aldrig riktigt undan? Om du har levande föl på två dygn kan ju fölet dö tredje dygnet med?
 
Sv: När betala in Levande-fölavgift?

jag fick faktura av hingsthållaren efter färdig seminering, där var det uppdelat vad som skulle betalas direkt och sedan då fölavgiften som var på 10 dagar efter fölning... levande föl då givetvis:idea:

kan säkert bero helt och hållet på vad hingsthållaren vill ha, precis som att företag kan sätta vilka vilkor de vill (i princip) på deras fakturor
 
Sv: När betala in Levande-fölavgift?

Alexandra_W skrev:
Fast det där att betala levande föl och fölet dör en dag senare kommer man väl aldrig riktigt undan? Om du har levande föl på två dygn kan ju fölet dö tredje dygnet med?

Jag vet inte vad du menade riktigt. Hur som helst så föddes detta föl levande, men dog efter ett dygn. Många andra hingstägare tar inte ut levande fölavgift förrän efter två dygn, det är också då man hos de flesta försäkringsbolagen kan försäkra fölet enskilt.
 
Sv: När betala in Levande-fölavgift?

Ah, då fattar jag hur du menade. Jag trodde du vände dig mot att hingstägaren tagit ut levande föl för ett föl som dog dagen efter. Det kan ju hända oavsett vilket dygn man betalar levande föl på.

Risken om man betalar på andra dygnet och fölet dör strax därefter är ju dock att du har sjukdomskarens på fölets försäkring, har du då inte försäkrat via foster/föl kan du ju sitta i sjön ändå, tyvärr =/
 
Sv: När betala in Levande-fölavgift?

Det är rätt, man bör ha en foster/föl försäkring om man vill vara helt "säker", om man nu kan uttrycka det så.
När vi kollade hur andra hingstägare gjorde (4 stycken) så tog alla de ut levande fölavgift efter två dygn.
 
Sv: När betala in Levande-fölavgift?

Jag har använt hingstar från samma station i 2 år nu. Levande föl på båda.
Jag får en blankett hemskickat ihop med ett julkort på "min" hingst. Väldigt trevligt.
Den blanketten ska jag fylla i vad resultatet blir, sto, hingst, färg tecken osv.
Man ska även kryssa i: levande, dödfött, dött inom 9 dygn, död efter 9 dygn.
Blanketten ska vara hingsthållaren tillhanda 30 dagar efter fölning.
När de fått blanketten så får jag fakturan på levande fölavgiften.
Som jag fattar det så tar inte den hingsthållaren ut någon levande föl-avgift om fölet inte överlever de 9 första dygnen.
Jag har bara väldigt bra erfarenhet av denna hingsthållare. Visserligen har jag inte förlorat något föl utan båda mina mår väldigt bra.
 
Sv: När betala in Levande-fölavgift?

kima skrev:
Jag har använt hingstar från samma station i 2 år nu. Levande föl på båda.
Jag får en blankett hemskickat ihop med ett julkort på "min" hingst. Väldigt trevligt.
Den blanketten ska jag fylla i vad resultatet blir, sto, hingst, färg tecken osv.
Man ska även kryssa i: levande, dödfött, dött inom 9 dygn, död efter 9 dygn.
Blanketten ska vara hingsthållaren tillhanda 30 dagar efter fölning.
När de fått blanketten så får jag fakturan på levande fölavgiften.
Som jag fattar det så tar inte den hingsthållaren ut någon levande föl-avgift om fölet inte överlever de 9 första dygnen.
Jag har bara väldigt bra erfarenhet av denna hingsthållare. Visserligen har jag inte förlorat något föl utan båda mina mår väldigt bra.

Detta låter som ett väldigt bra tillvägagångssätt tycker jag.
 
Sv: När betala in Levande-fölavgift?

Så har det varit med de halvblodshingstar jag har använt mig av också, det är nog någon standardblankett antar jag. Hur som helst fallet med fölet som blev en dag var en känd ponnyhingst, så de kanske inte har den blanketten inom ponnyaveln?
Jag vet inte hur det är med levande fölavgiften, dvs om den bara behöver betalas efter 9 dagar. Jag frågade en annan jag vet vars halvblodsföl bara blev fyra dagarför två år sedan, och hon betalade levande fölavgiften fast hon fyllt i blanketten med ikryssat död före 9 dygn då den hingstägaren hade 2 dagar som gräns, enligt honom eftersom hon då kunde försäkra fölet enskilt. Nu hade hon foster-och fölfösäkring som räckte i 30 dagar efter födseln, så även om pengarna som sådana inte ersätter förlusten av ett föl så täckte de den levande fölavgiften då.
Saken är väl att man ofta kanske inte kollar upp allt som gäller förrän olyckan är framme och fölet dör, och då kommer avgiften som en obehaglig överraskning om man inte tror att man behöver betala den.
 
Sv: När betala in Levande-fölavgift?

Ja, det är nog lite olika. En kompis hde ett föl som var dåligt och de visste inte om den skulle klara sig. De valde att ta bort den på dygn 8 just för att slippa levande fölavgiften.
Och de slapp avgiften.
 
Sv: När betala in Levande-fölavgift?

kima skrev:
Ja, det är nog lite olika. En kompis hde ett föl som var dåligt och de visste inte om den skulle klara sig. De valde att ta bort den på dygn 8 just för att slippa levande fölavgiften.
Och de slapp avgiften.

Usch...låter inte kul att behöva ta ett sådant beslut om ett litet liv. Hoppas det var ett beslut taget med veterinär inblandad.
 
Sv: När betala in Levande-fölavgift?

kima skrev:
Ja, det är nog lite olika. En kompis hde ett föl som var dåligt och de visste inte om den skulle klara sig. De valde att ta bort den på dygn 8 just för att slippa levande fölavgiften.
Och de slapp avgiften.

Det var bland det värsta jag hört!
De valde alltså att avliva ett föl som kunnat bli helt frisk bara för att slippa undan levande fölavgiften.:mad:
 
Sv: När betala in Levande-fölavgift?

CK skrev:
Det var bland det värsta jag hört!
De valde alltså att avliva ett föl som kunnat bli helt frisk bara för att slippa undan levande fölavgiften.:mad:


Ja, det skulle vara mycket intressant att få veta på vilket sätt fölet var dåligt och vem och hur som avgjorde utgången av det hela.
 
Sv: När betala in Levande-fölavgift?

Stopp och belägg skena inte iväg. Jag formulerade mig nog lite dumt.
Naturligtvis togs beslutet i samråd med vetrinär! Hade det funnits en ärlig chans att fölet skulle bli bra hade de naturligtvis inte tagit bort det bara för att slippa fölavgiften. Då hade de väl inte betäckt från första början.
Jag uttryckte mig nog lite fel. De kunde ju iom 9 dygnsavgiften avvakta några dagar till och hoppas att fölet skulle bli bättre. Men det blev det inte och fölet togs bort på vetrinärens inrådan.
Men är det 9 dygn har man ju lite fler dygn att avvakta innan man måste inse sanningen och ta bort fölet.
Jag kommer faktiskt inte ihåg vad det var. Tror det var benen.
De har tidigare haft ett föl som fick skenor så det var inget som kunde rättas till på den vägen för då hade de ju gjort det.
Men jag tycker det är stor skillnad att få 9 istället för 2 dygn och se om fölet går att rädda.
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Mineur
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 701
Senast: lingonben
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Ketrawzc
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
303
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp