När blir hästen trygg efter flytt?

R

Raderad medlem 142449

Hej på er! Har just köpt häst, 3 dagar sen, superfin valack av kallblodstyp. Var verkligen en klippa vid provridningen, funkade bra att lasta och köra hem till ”mitt” stall (ca 3 timmar lång resa).

Första dagarna umgicks vi bara i stallet och i hagen men idag testade jag att gå med honom från gården och ut på lite äventyr. Gick ca 5 minuter från gården, omgivningarna är som ett glesare villasamhälle men tyvärr med E4:an ganska nära. Jag upplevde honom då som väldigt stark. Han blev rädd för någon liten grej och slet sig faktiskt ur mina händer men jag fick tag i honom igen. Han fortsatte sedan att försöka gå först och ville som nästan gå framför mig och driva mig åt sidan. Sista biten gick det ganska bra men nu blir jag nästan nervös.

Brukar det vara såhär på nya ställen? Minns inte alls att min förra häst var stressad vid nya miljöer.

Enligt säljaren har dom ju kört på tävlingar och träningar utan problem.

Borde jag testa att rida en sväng istället? Vad tror ni? Vi har tyvärr varken ridbana eller åker att nyttja utan att gå en bit från gården.

Hade träns idag när vi gick.

Tack på förhand! Blir nästan orolig att han kanske har sidor som jag inte var beredd på :(
 
Gör gärna saker där han får anstränga kroppen och knoppen, många hästar vänjer sig fortare vid den nya miljön då. För vissa hästar har det tagit upp till ett halvår innan de landat ordentligt, men vanligast med några dagar/veckor beroende på personlighet, är min erfarenhet.
 
Det kan ta tid men mitt tips är att ta med en trygg (häst)kompis första gångerna, har du någon du kan gå/rida ut med?

Jag kan tycka att det ÄR viktigt att hantera och rida en häst ganska snart den flyttat men kanske utan större krav.
Men det råder delade meningar och såklart vad för typ av häst det är (ålder, utbildningsnivå)
 
Inte så konstigt om han är laddad efter att ha vilati några dagar. Jag tror att det är bättre att fortsätta motionera hästen så som den är van vid från förra ägaren. Nytt ställe och en massa uppdämd energi p.g.a. vila är inte alltid en bra kombination. Jag menar inte att du ska rida ett stenhårt pass. Men ett lagom pass eller kanske en uteritt med en trygg hästkompis.
 
Tack för era svar!

Precis, trygg hästkompis hade varit bra att ha med sig. Ska fråga någon av de andra.. problemet är att vi aldrig är där samma tider pga fodringar och så. Men går säkert att lösa.

Vill ju inte att han ska slita sig och springa ut på E4:an :crazy:
 
När jag köpte min häst så var det en helt annan häst jag fick hem än den på provridningen.

För henne tog det 6 månader innan hon landade, under tiden gjorde jag alltid samma rutiner, så det skulle va lättare för henne att landa.
Red i princip direkt när jag fick hem henne (någon dag efteråt).
Sen när hon hade landat med mig och vi bytte stall igen så tog det mycket kortare tid för henne att landa då hon hade mig som trygghet.
 
När jag köpte min häst så var det en helt annan häst jag fick hem än den på provridningen.

För henne tog det 6 månader innan hon landade, under tiden gjorde jag alltid samma rutiner, så det skulle va lättare för henne att landa.
Red i princip direkt när jag fick hem henne (någon dag efteråt).
Sen när hon hade landat med mig och vi bytte stall igen så tog det mycket kortare tid för henne att landa då hon hade mig som trygghet.

Tack för svar, skönt att höra! Ska försöka rida idag då kanske :)
 
Tack för era svar!

Precis, trygg hästkompis hade varit bra att ha med sig. Ska fråga någon av de andra.. problemet är att vi aldrig är där samma tider pga fodringar och så. Men går säkert att lösa.

Vill ju inte att han ska slita sig och springa ut på E4:an :crazy:


Har du inte ridit/tränat alls sedan den kom?

Ta er till banan och rid. Om du leder den eller rider dit får du bedöma själv. Men det kan ta ett par månader att hitta rutinerna på ett nytt ställe, och det är viktigt att den får blåsa ur.

Du behöver ju inte köra ett komplicerat dressyrpass. Fräs runt lite så att den får svettas och få möjlighet att blir av med en del adrenalin.

Håller med dem som skrev att det ofta blir mycket värre pga bristen på motion. Den är både nervös och orolig över alla förändringar och den samlar på sig energi.
 
Har du inte ridit/tränat alls sedan den kom?

Ta er till banan och rid. Om du leder den eller rider dit får du bedöma själv. Men det kan ta ett par månader att hitta rutinerna på ett nytt ställe, och det är viktigt att den får blåsa ur.

Du behöver ju inte köra ett komplicerat dressyrpass. Fräs runt lite så att den får svettas och få möjlighet att blir av med en del adrenalin.

Håller med dem som skrev att det ofta blir mycket värre pga bristen på motion. Den är både nervös och orolig över alla förändringar och den samlar på sig energi.

Nej, har inte ridit någonting :( ville testa att promenera en gång först och hade hoppats att det skulle gå lite bättre för att sedan våga rida.

Är lite tokigt nämligen, för att komma till ridbana och ridhus så måste jag gå över en bro som går över E4:an. Lagom läskigt för mig och häst. :crazy: Hade helst velat göra det tillsammans med någon av de andra som står i samma stall men det har inte blivit än. Vi är bara tre stycken än så länge och vi är aldrig där samtidigt.

såhär i efterhand kanske det var dumt att välja ett stall utan egen ridbana. :( finns inga åkrar eller liknande att vara på heller.

Skulle du råda mig att göra ett försök att rida ut idag?
 
Nej, har inte ridit någonting :( ville testa att promenera en gång först och hade hoppats att det skulle gå lite bättre för att sedan våga rida.

Är lite tokigt nämligen, för att komma till ridbana och ridhus så måste jag gå över en bro som går över E4:an. Lagom läskigt för mig och häst. :crazy: Hade helst velat göra det tillsammans med någon av de andra som står i samma stall men det har inte blivit än. Vi är bara tre stycken än så länge och vi är aldrig där samtidigt.

såhär i efterhand kanske det var dumt att välja ett stall utan egen ridbana. :( finns inga åkrar eller liknande att vara på heller.

Skulle du råda mig att göra ett försök att rida ut idag?

Jag kan inte ge råd om att rida eller leda utan att ha sett er. Men det kommer att underlätta mycket för hästen om den får rasta av sig. Finns det ingen volt eller yta i en hage där du kan låta den jogga på lina tjugo minuter eller så - innan ni lämnar stallet?

Försök komma till ridbanan och börjar träna snarast möjligt. Hästen kommer bara stressa igång mer om den inte blir av med energin. Anpassa dig efter någon av de övriga i början, ring och boka tid med någon av dem.
 
Som alla skriver så tar det olika tid för olika hästar. Vi har en del lånehästar här på somrarna som jag lånar av en ridskola (eftersom jag bara har två hästar och ena åker på betäckning vissa somrar).
De hästarna är olika åldrar, olika erfarna och olika mentalitet men alla har en viss landa-tid.

De tuffaste mentalt och har en del erfarenhet brukar ta en vecka eller mindre medan de som är lite mer oerfarna, unga och/eller lite mer mentalt annorlunda kan ta flera månader trots att de är lugna hemma.

Den som tog allra längst tid tog nästan ett år. Den hästen hade vi sett sedan han var ung och visste inte om det var temperamentet eller uppfostran som orsakade hans oroliga sinne. I slutändan var det nog en kombination men faktiskt mest temperamentet i stammen.
 
Ta på träns eller kedja och lång lina så du kan hålla hästen oavsett vad.
Ladda fickorna med godis för beröm
Tänk på hur du själv beter dig är du nervös smittar det. Var lugn och tydlig E4 och bron är inget läskigt så länge man går snällt mitt på.

Och ge den tid ny ägare och nytt ställe
 
Min förra ponny var som din; väldigt cool vid provridning och sedan väääldigt spänd i början hemma hos mig! För oss var det värre att leda än att rida, det var som att han hade nån trygghet i ridningen, då visste han vad som skulle hända och vad hans uppgift var. Leda förstod han inte alls och blev då stressad. Han var också stressad vid skötsel i början.

Han är nu pensionär och tar barn med ut på barbackaturer i skogen.
 
Hej på er! Har just köpt häst, 3 dagar sen, superfin valack av kallblodstyp. Var verkligen en klippa vid provridningen, funkade bra att lasta och köra hem till ”mitt” stall (ca 3 timmar lång resa).

Första dagarna umgicks vi bara i stallet och i hagen men idag testade jag att gå med honom från gården och ut på lite äventyr. Gick ca 5 minuter från gården, omgivningarna är som ett glesare villasamhälle men tyvärr med E4:an ganska nära. Jag upplevde honom då som väldigt stark. Han blev rädd för någon liten grej och slet sig faktiskt ur mina händer men jag fick tag i honom igen. Han fortsatte sedan att försöka gå först och ville som nästan gå framför mig och driva mig åt sidan. Sista biten gick det ganska bra men nu blir jag nästan nervös.

Brukar det vara såhär på nya ställen? Minns inte alls att min förra häst var stressad vid nya miljöer.

Enligt säljaren har dom ju kört på tävlingar och träningar utan problem.

Borde jag testa att rida en sväng istället? Vad tror ni? Vi har tyvärr varken ridbana eller åker att nyttja utan att gå en bit från gården.

Hade träns idag när vi gick.

Tack på förhand! Blir nästan orolig att han kanske har sidor som jag inte var beredd på :(

Rid istället. Du kan aldrig hålla kvar en stark häst. Jag har dessutom fördomen att många kallblod är sämre uppfostrade att leda just för att dom alltid ”vinner” om dom bestämmer sig för att dra. Är hästen dessutom igång så är det enligt mig dumt att ställa av hästen så den kanske samlar på sig massa extra energi.
Det kan ta månader innan den är trygg i sitt nya hem. Utrusta dig med ett stort tålamod och ta det lugnt, den kommer säkert att landa bara den får tid på sig. Tänk på allt exakt allt den är van vid och hur dennes dagar, mat osv är förändrat.
 
Jag vill rida dagen efter att hästen kommit. Dels för att den inte ska få massa överskottsenergi och dels för att den ska komma in i rutinerna så snabbt som möjligt.
Eftersom den är snäll att lasta och köra kan du åka bort till banan med den om du är säkrare där 😊
 
Hej på er! Har just köpt häst, 3 dagar sen, superfin valack av kallblodstyp. Var verkligen en klippa vid provridningen, funkade bra att lasta och köra hem till ”mitt” stall (ca 3 timmar lång resa).

Första dagarna umgicks vi bara i stallet och i hagen men idag testade jag att gå med honom från gården och ut på lite äventyr. Gick ca 5 minuter från gården, omgivningarna är som ett glesare villasamhälle men tyvärr med E4:an ganska nära. Jag upplevde honom då som väldigt stark. Han blev rädd för någon liten grej och slet sig faktiskt ur mina händer men jag fick tag i honom igen. Han fortsatte sedan att försöka gå först och ville som nästan gå framför mig och driva mig åt sidan. Sista biten gick det ganska bra men nu blir jag nästan nervös.

Brukar det vara såhär på nya ställen? Minns inte alls att min förra häst var stressad vid nya miljöer.

Enligt säljaren har dom ju kört på tävlingar och träningar utan problem.

Borde jag testa att rida en sväng istället? Vad tror ni? Vi har tyvärr varken ridbana eller åker att nyttja utan att gå en bit från gården.

Hade träns idag när vi gick.

Tack på förhand! Blir nästan orolig att han kanske har sidor som jag inte var beredd på :(

Har du pratat med forra agaren? De kan ju ge nagot perspektiv om han t.ex. brukar bygga upp overskottsenergi sa att en dag med rask motion och svett mer eller mindre loser problemet, eller om det handlar mer om att faktiskt komma tillratta i en ny miljo.

Jag har haft hastar som jag inte satt upp pa efter en vilodag utan att forst longera, aven om vi varit i hemmamiljo.
Haller med om forslaget ovan att det kanske ar lattare att lasta och kora till ett stalle med ridbana dar du kan motionera honom ordentligt forst. Annars ta definitivt sallskap, och allra helst med minst en annan hast :)
 
Testade att rida idag. Vi red i ungefär 3 minuter och det kändes toppen, men sen blev han rädd för allt möjligt. Det är ju högtrafikerade vägar runt omkring, så det känns inte så tryggt. Bilar och mopeder som kör förbi konstant. Han skulle försöka sticka iväg vid ett tillfälle, han valde då riktning mot E4:an och inte mot stallet. Inte jättekul.

Satt av och ledde honom tillbaka, blev en del dragkamp och jag känner väl att han inte riktigt respekterar mitt space eftersom att han helst vill mosa sig över mig. Sista lilla biten gick jag jäääättesakta och det gick bra faktiskt, han försökte inte dundra på då men då var vi ju på stallbacken nästan.

Hade gärna transporterat honom men har ju ingen egen transport, och hade egentligen inte tänkt köpa det förrän våran egen gård är klar här hemma så att vi har plats för den (är total byggarbetsplats just nu). Är så ofantligt jobbigt att låna transport för att sedan tokstäda den varenda gång. Ja ni fattar.

Funderar på om jag bara ska koncentrera mig på att umgås med honom på hemmaplan tills han känner mig ordentligt så att vi kan gå en trygg promenad tillsammans till ridhuset/ridbanan. Alternativt invänta att någon av de andra kan följa mig.

Kan det påverka att han har gått från att gå på lösdrift med hagkompis till att nu stå på box och inte ha någon hagkompis? Tänker att han måste bli fasligt ensam och otrygg :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 191
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 087
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp