när bör hästpassen komma??

Martina_m

Trådstartare
har nu gått 6 månader sedan det skickades in till ASVH. De har ju listor där man ser de som är fixade. men ser inte hästens namn någon stans. tar det verkligen längre än 6 månader???

har ni fått till era halvblod och när skickade ni in??
 
Sv: när bör hästpassen komma??

Fick Picassos den 22 maj på hans födelsedag skcikade in det den 4:e oktober så det tog tid;)..Vissa har väntat på sina ponny pass vet jag sen typ august:p
 
Sv: när bör hästpassen komma??

Skickade in förra årets föls ansökningar i slutet på december och fick alla passen i slutet på april. Hade jag varit i dina kläder och inte ens hittat namnet i listorna hade jag ringt och kollat vad som hade hänt. Jag har haft totalt 11 ansökningar in skickade förra året till ASVH och allt har inte varit helt problemfritt. Men inget värre än att det gått att lösa med ett telefonsamtal.
 
Sv: när bör hästpassen komma??

Pratade med dom i dag och fick svaret att det tar 3-6månader från och med att dom har alla papper .Man kunde mot avgift 500kr få passet inom ca 1 vecka .
Ska ansöka om pass där efter mycket strul med rätt rasförening ( har väntat ca 9mån. och inget händer och dom vill inte heller hjälpa till att hitta alla tidigare ägare), kommer nog att betala extra avg.
 
Sv: när bör hästpassen komma??

det är helt sjukt att man ska behöva betala extra för detta som man är tvingad till att göra. De borde vara mer hjälpsamma. Dessutom så säger alla olika, så hur lätt kan det vara att göra rätt?
Dessa pass...
 
Sv: när bör hästpassen komma??

Vilken bra födelsedagspresent ;)
Gjorde du det samtidigt som oss i stallet?? Eller fixade du det själv?

Jag vet ju inte när Emelie skickade vidare pappren, jag har ju bara skickat till henne och sen har hon fått fixa resten. Bara det att hennes namn inte står med i listan med hästarna. Är det skillnad på att hon är ponny tror du?
Sofie har fått Lasses pass men inte Daisys. Så tar väl extra tid på ASVH.

Vi syns imorgon på hoppträningen:banana: (fast jag ska hoppa kl 17 istället)!
 
Sv: när bör hästpassen komma??

Skickade också för sex månader sedan. Nya ägaren ringde upp ASVH häromdagen, men dom påstår att det inte finns några papper hos dom. Ringde själv upp dom och berättade att jag pratat med dom tidigare. Då fanns papperen hos dom, för jag hade skickat med en handskriven lapp, där det stod att passet skulle skickas till nya ägaren, med namn adress och telenummer. Den läser dom upp för mig i telefonen. Nu säger dom att det inte finns några papper på den hästen hos dom.

Undra om dom tagit sig vatten över huvudet med detta om passen? Med tanke på hur enormt mkt papper som kommit in till dom (200 pärmar bara för december sa dom) så är det väl inte konstigt att det försvinner papper. Hur detta fallet skall lösas vet vi inte riktigt i nuläget, det får tiden utvisa. Vi skulle avvakta tom juni nu sa dom och höra av oss igen om ägaren inte fått passet.
 
Sv: när bör hästpassen komma??

Jag skickade in mina den 28 november.
Fick dem i brevlådan den 12 maj.
 
Sv: när bör hästpassen komma??

Martina_m skrev:
Vilken bra födelsedagspresent ;)
Gjorde du det samtidigt som oss i stallet?? Eller fixade du det själv?

Jag vet ju inte när Emelie skickade vidare pappren, jag har ju bara skickat till henne och sen har hon fått fixa resten. Bara det att hennes namn inte står med i listan med hästarna. Är det skillnad på att hon är ponny tror du?
Sofie har fått Lasses pass men inte Daisys. Så tar väl extra tid på ASVH.

Vi syns imorgon på hoppträningen:banana: (fast jag ska hoppa kl 17 istället)!

Är det din häst som är ponny?
 
Sv: när bör hästpassen komma??

Skickade in min papper i Nov. 05 till svenska häst avelsförb. för det var dit hon som gjorde chipningen och konturdiagrammet sa att jag skulle skicka det. I januari fick jag ett papper att de skickat det vidare till Arab. (Han är 50% arab och det är de ända pappren på honom) i april fick jag faktura som jag betalade. Nu i början på maj började jag undra vart passet blivit av för det står på fakturan att det ska utfärdas när man betalat. Så jag ringde och då säger hon att de håller på med dem som BETALADE i December! Så med lite överslagsräkning får jag alltså passet i typ september. Dessutom är det ju semester snart så det lär väl dröja ytterligare någon månad.
Så jag tror att min handlägningstid blir ca 11 månader.;)
 
Sv: när bör hästpassen komma??

Jag skicka de in till STC i oktober. Ringde i Januari och efterlyste passet, men då hade de inte ens fått in några papper... Bortslarvade helt enkelt!:mad:

Så ring och kolla hur långt de kommit, annars kan det ha gått väldigt lång tid innan det upptäcks och man får börja om och skicka nya papper.
 
Sv: när bör hästpassen komma??

Jfrelin skrev:
Är det din häst som är ponny?

hmm, jo det kan man väl säga. hon är som en häst i alla lägen (uteseende, storlek, rida) utom på mätintyget som är 148,0 cm. (troligen nermätt)
 
Sv: när bör hästpassen komma??

Jag läste nånstanns att jordbruksverket hade fått nog o sagt till rasföreningarna att alla pass ska vara utfärdade senast den 31juni-06 ..
så med lite tur så kanske dom lägger på ett kål*S*
 
Sv: när bör hästpassen komma??

Ja men inte så lätt om det sitter EN människa ideellt och sysslar med passen...

Mitt ska komma till sista veckan i juni om inte SCS´s stackars registrator får ÄNNU mer att göra än vad hon redan har.
 
Sv: när bör hästpassen komma??

Men hon har halvblodsstam?

Jag blev bara lite fundersam då du skrev att hon var ponny, är ju inte så vanligt att halvblod blir under ponnymåttet, och då trodde jag att du ev. hade skickat till fel avelsförbund.
 
Sv: när bör hästpassen komma??

Jag satte mina sista på expresshantering och de kom efter ett par dagar. De andra gjorde jag för flera år sedan.

Jag tycker det är självklart att det ska kosta extra om man vill ha sina pass snabbt och tänk vilket slit för de som jobbar där. Och alla bara klagar. Dessutom verkar många ha skickat in sina pass i slutet av 2005 av någon anledning.
De flesta vet vilken tid det tar att få ett pass så antingen betalar man extra för att få det inom ett par dagar eller så får man ju gilla läget.
 
Sv: när bör hästpassen komma??

Jfrelin skrev:
Men hon har halvblodsstam?

Jag blev bara lite fundersam då du skrev att hon var ponny, är ju inte så vanligt att halvblod blir under ponnymåttet, och då trodde jag att du ev. hade skickat till fel avelsförbund.

Hon är e. Palermo u: Marina ue: Maraton.
Så hon är i alla fall 75% halvblod. Vet inte om mamman har något annat i sig. Men de flesta raser godkänns väl nu mer som "halvblod"?
 
Sv: när bör hästpassen komma??

Zlatan skrev:
Jag satte mina sista på expresshantering och de kom efter ett par dagar. De andra gjorde jag för flera år sedan.

Jag tycker det är självklart att det ska kosta extra om man vill ha sina pass snabbt och tänk vilket slit för de som jobbar där. Och alla bara klagar. Dessutom verkar många ha skickat in sina pass i slutet av 2005 av någon anledning.
De flesta vet vilken tid det tar att få ett pass så antingen betalar man extra för att få det inom ett par dagar eller så får man ju gilla läget.

Jag är inte så himla insatt i det här med passen, men personligen så tycker jag att det borde finnas ett antal personer som är anställda till att fixa passen. För det finns riktigt många hästar...
Det är ju bra att man kan få dem snabbare genom att betala, men tycker inte det ska vara nödvändigt. Är det passtvång så ska det gå undan, vare sig man betalar extra eller inte. Som sagt, mer folk behövs:bump:
 
Sv: när bör hästpassen komma??

Martina_m skrev:
Jag är inte så himla insatt i det här med passen, men personligen så tycker jag att det borde finnas ett antal personer som är anställda till att fixa passen. För det finns riktigt många hästar...
Det är ju bra att man kan få dem snabbare genom att betala, men tycker inte det ska vara nödvändigt. Är det passtvång så ska det gå undan, vare sig man betalar extra eller inte. Som sagt, mer folk behövs:bump:


nu har det varit klart att det skulle bli passtvång i evigheter men ändå skickar folk inte in för än i sista minuten då får man väl fatta att det tar tid, hade du skickat tex i början av förra året så hade du fått det väldigt fort, men får man inte tummen ur och underlätta själv så är det väl bara att köpa läget, jag förstår inte gnällandet.

Men har du skickat så det var innan INNAN den 19 december 2005 så skulle jag ringa och efterlysa det.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 728
Senast: BornAgain
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 543
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp