När börja ensamhets träning?

Dopy

Trådstartare
För ca 1½ vecka sedan flyttade vi till ett nytt stall.
Min häst verkar trivas bra i stallet och i hagen med kompisarna, däremot har han jätte svårt att lämna flocken.
Tex tar jag in honom i stallet från hagen för att borsta trampar han runt och är orolig och ropar efter kompisarna i hagen, han blir även stressad när jag försöker promenera honom för hand, jag har inte vågat prova rida eftersom han bli så stressad och orolig av att lämna flocken.
När han kommer ut i hagen till kompisarna igen blir han lugn.

Innan flytten hade han inga problem att vara ensam, men förstår ju att detta beteende beror på flytten.
Hur länge ska jag vänta och ge honom tid att landa, innan jag börjar ensamhets träna honom?
Det är en valack på 19 år, stått i samma stall dem senaste 6 åren.
 
Det kan ta upp till 3 månader innan de känner sig hemma på ett nytt ställe. Försök rida med sällskap?
 
Det kan ta upp till 3 månader innan de känner sig hemma på ett nytt ställe. Försök rida med sällskap?

Jag har inge problem att avstå från ridning den tid han behöver för att känna sig hemma här, undrar mest hur lång tid man ska ge honom, innan man börjar träna honom på att kunna vara ensam :)
 
Beror på hur uppstressad den är.. Blir det värre och värre eller håller det sig lika? Är det liksom hanterbart även om den är orolig?
Jag hade nog tagit in hästen redan nu och låtit den vara inne lite själv i stallet (sålänge den inte har typ panik såklart). Försök se om något får den att lugna sig, mat kanske?
 
För ca 1½ vecka sedan flyttade vi till ett nytt stall.
Min häst verkar trivas bra i stallet och i hagen med kompisarna, däremot har han jätte svårt att lämna flocken.
Tex tar jag in honom i stallet från hagen för att borsta trampar han runt och är orolig och ropar efter kompisarna i hagen, han blir även stressad när jag försöker promenera honom för hand, jag har inte vågat prova rida eftersom han bli så stressad och orolig av att lämna flocken.
När han kommer ut i hagen till kompisarna igen blir han lugn.

Innan flytten hade han inga problem att vara ensam, men förstår ju att detta beteende beror på flytten.
Hur länge ska jag vänta och ge honom tid att landa, innan jag börjar ensamhets träna honom?
Det är en valack på 19 år, stått i samma stall dem senaste 6 åren.

Om du ser till att han kommer in och borstas dagligen samt går kortare promenader som du ökar successivt, så är det ju träning i sig och det borde släppa efter ett tag.
Du kan ju även rida ut med sällskap om det finns möjlighet.
 
Beror på hur uppstressad den är.. Blir det värre och värre eller håller det sig lika? Är det liksom hanterbart även om den är orolig?
Jag hade nog tagit in hästen redan nu och låtit den vara inne lite själv i stallet (sålänge den inte har typ panik såklart). Försök se om något får den att lugna sig, mat kanske?

Har ju bara hållit på korta stunder på 5-10 min, och under den tiden har han inte blivit mer stressad utan hållit sig på samma nivå.
Att borsta och gå promenad är hyfsat hanterbart, rida känns som det kan bli farligt därför jag valt att avstå från det.
Okej, men då fortsätter jag kanske som nu, ta in honom i stallet ensam och borsta honom, och gå korta promenader :)
Nej, han blir så stressad när han är ensam så han vill inte äta, tar varken godis, kraftfoder, hö eller beta gräs för hand :(
 
Om du ser till att han kommer in och borstas dagligen samt går kortare promenader som du ökar successivt, så är det ju träning i sig och det borde släppa efter ett tag.
Du kan ju även rida ut med sällskap om det finns möjlighet.

Tack, då fortsätter jag som nu, så hoppas vi han börjar lugna sig snart :)
 
Har ju bara hållit på korta stunder på 5-10 min, och under den tiden har han inte blivit mer stressad utan hållit sig på samma nivå.
Att borsta och gå promenad är hyfsat hanterbart, rida känns som det kan bli farligt därför jag valt att avstå från det.
Okej, men då fortsätter jag kanske som nu, ta in honom i stallet ensam och borsta honom, och gå korta promenader :)
Nej, han blir så stressad när han är ensam så han vill inte äta, tar varken godis, kraftfoder, hö eller beta gräs för hand :(
Försök ha honom inne lite längre stunder om det går. 5-10 minuter är så kort tid så hästen får nog inte chans att lugna sig. Borsta en stund, ställ sen hästen i boxen med mat och låt den vara där ett tag. Förhoppningsvis lugnar den sig något.
 
Jag tycker att ett fel som många som byter stall gör är att tex ställa av sina hästar och vara så himla försiktiga. Resultatet blir inte sällan en överladdad och stressad häst som inte får tillräcklig utlopp för sin energi. När hästen vet vilka rutiner som gäller och vad som förväntas av den blir den oftast trygg i det. Jag säger börja rid din häst om han är van vid att ridas regelbundet och gör samma saker du gjorde i förra stallet.

När jag tränar mina unghästar att börjar vara själva så gör jag alltid samma saker tex ryktar med samma borstar i samma ordning osvosv. Det gör att hästarna känner igen sig och står lugnt trots kanske kompisarna skriker efter dem utanför. Likadant när jag rider, samma uppvärmning gör hästarna lugna även på nya platser.
 
Jag tycker att ett fel som många som byter stall gör är att tex ställa av sina hästar och vara så himla försiktiga. Resultatet blir inte sällan en överladdad och stressad häst som inte får tillräcklig utlopp för sin energi. När hästen vet vilka rutiner som gäller och vad som förväntas av den blir den oftast trygg i det. Jag säger börja rid din häst om han är van vid att ridas regelbundet och gör samma saker du gjorde i förra stallet.

När jag tränar mina unghästar att börjar vara själva så gör jag alltid samma saker tex ryktar med samma borstar i samma ordning osvosv. Det gör att hästarna känner igen sig och står lugnt trots kanske kompisarna skriker efter dem utanför. Likadant när jag rider, samma uppvärmning gör hästarna lugna även på nya platser.

Hade han vart i full kondition hade jag ju fattat om det var överskottsenergi som orsakade hans beteende.
Men han var inte riden på 2 månader (pga skada hos mig) innan flytten, så han har ingen kondis eller muskler som skulle orsaka överskottsenergi :)
Däremot tror jag att ridning och göra av med energi skulle göra honom lugnare, men mtp hur han beter sig just nu känns det som en för stor risk att rida honom, då risken är för stor att något går fel/en olycka sker.

I förra stallet gjorde jag precis som jag gör nu, tog in honom, borstade honom, gick promenader för hand, mm. Så där har inget förändras, utom hans beteende.
 
Hade han vart i full kondition hade jag ju fattat om det var överskottsenergi som orsakade hans beteende.
Men han var inte riden på 2 månader (pga skada hos mig) innan flytten, så han har ingen kondis eller muskler som skulle orsaka överskottsenergi :)
Däremot tror jag att ridning och göra av med energi skulle göra honom lugnare, men mtp hur han beter sig just nu känns det som en för stor risk att rida honom, då risken är för stor att något går fel/en olycka sker.

I förra stallet gjorde jag precis som jag gör nu, tog in honom, borstade honom, gick promenader för hand, mm. Så där har inget förändras, utom hans beteende.
Kan du inte longera? Det tycker jag känns säkrare om hästen är halvtokig 😊
 
Jag skulle bara fortsätta som du gör men öka stegen smått. Gå små promenader, ibland bara runt stallet och ibland till ridbanan eller nått litet skogsparti. De dagar han är lugn gå lite längre, de dagar han är hysterisk - strunta i det eller bara basic.

Kanske försöka ha sällskap då och då för att ta längre rundor.
 
Hade han vart i full kondition hade jag ju fattat om det var överskottsenergi som orsakade hans beteende.
Men han var inte riden på 2 månader (pga skada hos mig) innan flytten, så han har ingen kondis eller muskler som skulle orsaka överskottsenergi :)
Däremot tror jag att ridning och göra av med energi skulle göra honom lugnare, men mtp hur han beter sig just nu känns det som en för stor risk att rida honom, då risken är för stor att något går fel/en olycka sker.

I förra stallet gjorde jag precis som jag gör nu, tog in honom, borstade honom, gick promenader för hand, mm. Så där har inget förändras, utom hans beteende.

Som jag skrev så var det om han var igång som vanligt att inte ställa av men nu när han inte är det så blir det ju svårt men jag hade satt igång honom i alla fall. Du kan ju även longera och tömköra. Led honom med kedja eller träns om han inte lyssnar på dig när ni promenerar. En 19 årig häst borde veta att när det är ”jobb” så fokuserar man på den som hanterar en. 🙂
 
Som jag skrev så var det om han var igång som vanligt att inte ställa av men nu när han inte är det så blir det ju svårt men jag hade satt igång honom i alla fall. Du kan ju även longera och tömköra. Led honom med kedja eller träns om han inte lyssnar på dig när ni promenerar. En 19 årig häst borde veta att när det är ”jobb” så fokuserar man på den som hanterar en. 🙂

Jo, men jag tror hans stress beror på flytten till nytt stall, så frågan är väl hur länge den stressen är "okej/normalt".
Han gör inget dumt när vi promenerar, men han är uppblåst, spänd, skriker, känns mer som man är ute och går med en 3-års hingst än en gammal valack. Känns inte som det krävs mycket för att han ska bli skrämd och "explodera" när han är sådan.

Jag vet inte riktigt om han kan fokusera och lyssna på töm eller vid longering när han inte ens lyssnar vid promenad. Lät honom springa av sig löst i paddocken idag, även om hästkompisarna var på andra sidan staketet var han mest bara stressad och spänd, och ville inte alls lyssna på mig.

PS: han är normalt väldigt pigg för att vara 19 år, med mycket nerver och temperament. Men den är stressen/oron som han visar kom nu i samband med flytten är inte normalt för honom, och den stressen/oron ihop med hans normala nerver och temperament är en väldigt tråkig kombination.
Men jag fortsätter väl borsta honom ensam i stallet, promenader, och hoppas det inte behövs 3 månader innan han landar i nya stallet 🙈
 
@Dopy hur lång tid det tar är nog individuellt. Jag flyttade min häst i våras och hon var lite uppe varv första veckan och det var mest p g a att hon hade fullt sjå att hitta sin plats i nya flocken.
Hon är ju dock aldrig svår att hantera och dessutom i full gång så jag har ridit på som vanligt. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst visade idag att han har grov separationsångest på tävling när hans hagkompis är på samma tävling. Det är inget beteende han...
Svar
8
· Visningar
1 372
Senast: Ajsing
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp