När börja rida?

Dessie2010

Trådstartare
Hej!
För ca en vecka sedan så bröt jag Radius benet i min handled. Jag ska ha en gipsskena i ca 3-4 veckor. Nu undrar jag, när kan jag börja rida igen efter jag tagit av gipset? Jag vet att man ofta tappar mycket muskler efter man har varit gipsad, men jag har redan börjat använda handen lite smått så länge det inte gör ont. Kan jag börja rida igen direkt när jag tagit av gipset? Om inte, när? Tacksam för svar😇
 
Jag bröt ett mellanhandsben (det som går till lill-fingret) för några år sedan, jag red direkt jag hade blivit opererad och gipsad. Gipset håller ju allt stilla, så det var inga problem. När det var dags att ta av gipset delade sköterskan det på längden och satte på velcro, så jag kunde ha den undre halvan sittande längs undersidan armen/handen, där stödet behövdes, så kunde jag lätt ta av och på den vid behov, använde den nog ca 3-4 veckor till just vid ridning som kändes som det mest riskfyllda eftersom man håller tyglarna mellan fingrarna.

Så prata med den som hjälper dig när det är dags att byta eller ta av gipset, så kan hen säkert hjälpa dig att fixa något som fungerar. Fick även bra hjälp av fysioterapeuten som hjälpte till med rehab efteråt med tips om hur man kan tejpa med kinesiologi-tejp för att stötta ledband och ligament.

Det gick snabbare och lättare att träna upp sig än vad jag hade trott, men det var läskigt vad mycket man tappade i både styrka och rörlighet när man hade gips. När det togs av så fick jag nästan panik över hur handleden och handen såg ut och hur svag jag var och hur lite jag kunde röra på fingrarna, men det blev som sagt bättre väldigt snabbt.
 
Jag bröt radiusbenet förra vintern. Min fraktur var tydligen ganska illa och jag fick inte belasta handleden under tiden med gips. Jag var sjukskriven från jobbet i nästan fyra månader för att jag knappt kunde lyfta ett mjölkpaket utan att skaka :( jag tränar konståkning och trillade under en hoppträning. Tog emot mig med sträckt hand, vilket gjorde att min radius var nästan helt av och fick ett stort hål i skelettet.

Jag tycker du ska fråga din fysioterapeut eller arbetsterapeut vad som gäller. Du behöver inte ha fått en lika illa fraktur som jag fick. Jag fick i alla fall strikta regler om att inte belasta handleden alls
 
Jag bröt båda mina handleder samtidigt för två år sen.. Den ena fick dras rätt men slapp operation 👍 Jag hade Gips i 4 veckor, sen ortoser i 2 veckor. Jag började rida efter 6 veckor! Jag hade dock ortoser på under ridning i början 😊
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Fazeem
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 183
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp