när börjar de klia sig?

orion_x

Trådstartare
Är nybörjare på det här med exem, men har misstankar om att min tvååring kommer att få det, då det bröt ut hos hennes mamma som fyraåring.
Min tvååring kliade sig lite förra året som ettåring, då främst i svansroten och lite i maen, men inte mycket i manen, hon har fortfarande en jättelång vacker man :love: . Men nu funderar jag lite på när det börjar bryta ut? Såg att hon hade kliat sig i svesen inatt, men nu finns det ju inga knott eller flugor och mygg :confused: . Ska man börja smörja nu, eller ska man iskallt hålla ut och se hur det utvecklas? Om man sätter in åtgärder tidigt. kan man då förhindra att hästen utveckar exem? Finns det något tillskott man kan ge henne som inte är dopingklassat? har funderat lite på MSM, men där är det ju 14 dagars karens, så även om hon skulle få det i år, är det inget man kan ge henne nästa år när hon ska tävla.
Förslag?
 
Sv: när börjar de klia sig?

För det första, eksem utbrottet sker nu när det har varit varmt en liten tid. Nu trodde inte jag att knotten hade kommit, men igår kväll mä'rkte jag tydliga tecken på att de är på väg fast det finns även andra bitande insekter.

Eksemtäcke är nog det som är A och O, därefter kommer sekundär behandling.
 
Sv: när börjar de klia sig?

Ok, då ska jag åka iväg och köpa ett täcke nu i helgen. Förra sommaren slutade hon klia när vi smörjde med benzyalis benzoras, så jag får väl smörja henne en omgång med det ikväll då med.
 
Sv: när börjar de klia sig?

Jag är också lite nyfiken på det där, hyr ett russ med sommareksem, men just nu är han fin i pälsen, man o svans har vuxit ut och han har inte kliat sig (Än!) Kan det gå över om man byter miljö på hästen? Jag har som sagt bara haft honom sedan augusti förra året.
 
Sv: när börjar de klia sig?

Jag har haft på täcke, med maglapp, för 2 veckor sedan. Täcket ska på INNAN eländet kommer, innan värmen kommer.

Hästen blev mycket sämre ifjol, jag har inte behövt ha på täcket förrän i maj tidigare, men tji fick jag ifjol då han var mycket dålig och gick igenom utredning, hudutredning och pricktest. Fick i stort en utskällning av veterinären och det förtjänade jag ju.

Så finns det ju hästar som reagerar på mygg t ex, o då hjälper inte de vanliga knott-eksemtäckena så bra för myggen kommer igenom dessa täcken. Installning hjäpler inte särskilt mycket heller mot mygg, de går ju överallt.

Bor man blåsigt har knotten svårt klara sej och bor man i fjällen och på Ölands öppna marker samt Gotland o troligtvis på andra öar där det är öppet o blåsigt mår hästen bra o är i vissa fall helt symptomfri. Nog har jag funderat på att flytta :-/
 
Sv: när börjar de klia sig?

Har själv haft 3 eksemhästar. Min ponny var abslout värst, de andra två var ganska så lindriga fall. Min erfarenhet är att ta på eksemtäcke i tid, bästa sättet att få hästen att slippa besvär är att vara ute i så pass god tid att dom inte hinner börja klia sig. Sen kan jag verkligen rekommendera Nylanders hästsalva (finns b.la på Hööks) Helt suverän. Luktar visserligen superäckligt och hästen blir väldigt kladdig där man behandlar så man får bada hästen minst en gång i veckan så att inte för mkt rester finns kvar i man och päls. När du badar så använd grönsåpa eftersom hästar med eksem kan vara känsliga för vanliga schampoon. Det gör dessutom inte nånting om man råka läma kvar lite. Om man lämnar kvar vanliga schampoon så kliar det väldigt mkt och oftast så utlöser det en kedjereaktion, dvs börjar dom klia sig så fortsätter dom även om det inte var eksemet som orsakade den första "kliningen" Hoppas att du har nytta av mina tips och lycka till med behandlingen!
 
Sv: när börjar de klia sig?

En liten fråga bara ang. Nylanders hästsalva.

Ingår det fortfarande tjära i salvan?? då bör man veta att om man applicerar salvan på ställe som utsätts för starkt solljus så kokar tjäran i huden. Enligt källa kan detta framkalla cancer. Vet ej om det stämmer men helt klart är att tjäran lägger sig ovanpå och bränner sig riktigt fast i huden (läs extremt varma sommardagar), det har jag sett och det ser urläskigt ut.

som hållit sig borta några år från Buke och nu inte riktigt vet vad som händer i kletokladdbranchen för eksem...har ingen exemhäst så kan inte räkna mig som "proffs" i området :smirk:
catarina
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: när börjar de klia sig?

Jag har haft/har två eksemhästar varav en togs bort pga djurskyddsskäl. Jag är emot att man smörjer in man o svans med en massa klet. har hästen sår kan jag tänka mej AVS 14, annars inget. Dock har jag ej provat Aloe Vera som fått en del beröm.

Jag tycker det viktigaste är att hålla man o svans rena, det gör jag med att skölja av man o svans o även svettig häst (svett kliar) med en del äppelcidervinäger blandat med vatten. Eksemhästen har egen, ren borsta och täcket tvättas ofta o enbart i såpa.

Hästen tvättas då o då med t ex Lactacydtvål eller något schampo från Föllinge som jag tycker är mycket bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Kära buke-oraklet. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Herr Häst har mig veterligen aldrig varit någon eksem-häst. Han har ju rosa...
Svar
7
· Visningar
720
Senast: Fiorano
·
S
Hästvård Har köpt mig ett kallblod. Fick hem honom för bara någon dag sedan. Igårkväll tog jag in hästarna under natten, och då han kom in i...
2
Svar
20
· Visningar
4 147
Senast: hekla
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 008
Senast: Jaag
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp