när börjar man tävla hästen i dressyr?

Bonde456

Trådstartare
Jag har en 4 åring (-02a)som har väldigt lätt för sig, har precis börjat smyga in nedsittning på henne, men "NÄR" ska man egentligen börja med sådant(vet att det är efter hästens utv) ..

Min bekanta rider sin 6 åring regelbundet för instruktör och fick som 5 åring (hästen alltså)höra att det var "ambitiöst" att ha en dressyrsadel på en så ung häst?! alltså hon fick inte sitta ner och nu rider hon fortfarnde inte så mkt i nedsittning..
Vad jag minns med mig så jobbade jag min förra unghäst som 5 åring i arbetstrav på volt för instruktör("och det var en riktig välutbildad instr det också")och är inte 5 och 6 årschampionat,breeders osv i dressyr med "riktiga" program??

Blir bara så förvirrad, hade tänkt ta in min 4 åring i träning för instruktör till hösten( tränar andra för instruktör men har inte "vågat" fråga om ridningen på "den lille" ..känns så dumt bara :o .)
.är ju absolut ingen nybörjare ,har ridit i 23 år-med barnafödande inkluderat ,men helt plötsligt känner jag mig som en, men jag vill utbilda henne rätt och hon känns så himla redo(ett fbl)
och vad mer kan man börja leka med,(sidvärts, temoväxlingar osv)??
eller ska man bara "rulla" runt i en passiv form?
har börjat hoppa henne uppsuttet nu också (4 ggr hitills:rofl: )
Tanken är att hon ska gå kvalitets till hösten och jag vill vara förberedd, vad ingår egentligen där?

Hjärtligt tacksam för förslag..
/Helena
 
Sv: när börjar man tävla hästen i dressyr?

Hej! Jag tror inte att man ska vara allt för försiktig med de unga. De behöver ju fler viloperioder och så men de är ju nu de ska bygga upp hela sin kropp så de behöver jobba också! Jag rider min 02:a 4-5 dagar i veckan och lägger in en veckas vila då och då. Nu ska hon få 6 veckor i sommar men sen är det igång igen.
Till din fråga. Ja, man kan börja sitta ner på unghästarna också korta stunder. Det blir ju lite skillnad, men den har trots allt samma vikt på ryggen och jag tycker att det är lätt att man hamnar för mkt på framdelen om man tex alltid står i fältsits i galoppen.
Jag har både hopp- och dressyrsadel till min 4-åring och hon är startad 4 gånger i vår (tre LB och en LC), dvs jag sitter ner på henne ibland. Vad gäller andra rörelser har vi påbörjat skänkelvikningar, öppan, sluta mm men bara några få steg i taget. Rider inte så långa pass varje dag, försöker rida med kvalitet den tiden jag rider istället. Jag är absolut inget proffs själv men jag har mycket hjälp av underbar tränare och mkt folk med stor erfarenhet omkring mig så det känns som om vi är på rätt väg iaf!
Hur går det med hoppningen då? Löshoppar du också?
Lycka till och hoppas det går bra med tävlandet!
 
Sv: när börjar man tävla hästen i dressyr?

Bonde456 skrev:
Blir bara så förvirrad, hade tänkt ta in min 4 åring i träning för instruktör till hösten( tränar andra för instruktör men har inte "vågat" fråga om ridningen på "den lille" ..känns så dumt bara :o .)
.är ju absolut ingen nybörjare ,har ridit i 23 år-med barnafödande inkluderat ,men helt plötsligt känner jag mig som en, men jag vill utbilda henne rätt och hon känns så himla redo(ett fbl)
och vad mer kan man börja leka med,(sidvärts, temoväxlingar osv)??
eller ska man bara "rulla" runt i en passiv form?
har börjat hoppa henne uppsuttet nu också (4 ggr hitills:rofl: )
Tanken är att hon ska gå kvalitets till hösten och jag vill vara förberedd, vad ingår egentligen där?

Hjärtligt tacksam för förslag..
/Helena
Citat från reglementet för kvaliteten "Hästen visas upp under ryttare i samtliga tre gångarter, i båda varven, enligt domares anvisning. Hästen skall i samtliga gångarter röra sig i balans i en för unghästen lämplig form. I trav och galopp skall hästen ridas på tygeln." Följande moment ingår i ridprovet för gångarter:Speaker presenterar häst/ryttare och uppfödare/ägare
 Häst och ryttare bekantar sig med banan
 Bedömningen påbörjas
 Trav lättridning på fyrkantsspår i båda varv
 20 m. volt i båda varv med visad övergång till skritt, lättridning eller nedsittning
valfritt
 Utmed långsidorna och diagonal, i lättridning variation av tempo och steglängd
i båda varv
 Fri skritt ca ½ varv på fyrkantsspåret
 Skritt med lätt kontakt ca ½ varv på fyrkantsspåret
 Igångsättning till arbetstrav följt av galoppfattning
 Arbetsgalopp på fyrkantsspår och 20 m. volt, i lätt sits eller nedsittning valfritt
 Utmed långsidor variation av tempo och steglängd i lätt sits alt. kortare sträckor i
nedsittning
 Övergång till trav lättridning, byte av varv
 Motsvarande galopparbete i det nya varvet
 Avsaktning till arbetstrav lättridning
 Fri skritt
 Avsadling och uppställning för exteriördomaren.
Man kan välja att visa hästen i uppsutten hoppning eller i löshoppning, en hälsobedömning ingår också. Mer om kvaliteten kan du läsa på http://www.asvh.se/regelmenten/bed_regl_kval.pdf

Sedan finns det också dressyrprogram för fyraåriga hästar, i dem ingår nedsittning i trav och galopp, 15 m volt i trav, 20 m volt i galopp, förlängning av travsteg och galoppsprång, men inga sidvärtsrörelser.
 
Senast ändrad:
Sv: när börjar man tävla hästen i dressyr?

jag brukar gå på känsla! jag brukar prova att sitta ner och jobbar hästen på som vanligt så sitter jag ner ett tag sen rider jag lätt ett tag så man inte tar allt på ett ridpass...öka succesivt!
Dressyrsadel eller inte??jag rider ju inte dressyr 7 dagar i veckan...när jag rider ut eller markarbete har jag hoppsadel, och kanske 1-2 ggr/veckan har jag dressyrsadel på unghästar.
Jag tycker du kan prova dig fram och du märker ganska snart vad hästen tycker och vill!!!;) ;) ;)
 
Sv: när börjar man tävla hästen i dressyr?

kan också säga att när min häst(hopp) va 4 år så hade jag tävlat 2 ggr i LB dressyr vid den här tidpunkten på året, bara som miljöträning.
Han kunde dessutom galoppombyte i lätt sits, förvänd galopp(på stor hoppbana)skänkelvikning, början till både öppna och sluta, började dessutom att leka lite piaff i skogen på hemvägen...:banana: :banana:
 
Sv: när börjar man tävla hästen i dressyr?

..hon är löshoppad och har en bra teknik, temperament och är enormt elastisk. Fbl som hon är så är hon mkt elastisk i sina rörelser och speciellt hennes galopp är fantastisk. Där bär hon mig utan problem,hon går stadigt på tygeln och är så bärig så när man ska sakta av(och hon inte vill det utan vill galoppera mest hela tiden..) så samlar hon sig i mkt kort galopp och man känner hur rumpan är under henne och framändan lättar(vilket inte är vårt mål idag förstås:angel: men man känner hur mkt hon har att ge)
Uppsuttet är hon bara hoppad ca 70cm , men ingen tvekan eller så,vi bara tar det varligt och ska hoppa liten bana nu på tisdag så det blir spännande:bump:

traven är hennes svagaste gångart men genom att sitta ner på henne i avsaktningar osv så märker man ju att hon har börjat bära sig in i avbrotten också, tidigare om man satt på henne från skritt och ngr m in i traven så släppte hon ryggen direkt för att genast vara med så fort man red lätt.
däremot tycker jag att många tittar och undrar hur gammal hon är då hon går så pass "klockrent", som om man är nåt pucko som "tvingar" (dvs plågar eller sågar ner hästen)en unghäst att gå så där ... men hon har allt så naturligt och man känner att det är lätt för henne så jag kan ju inte dra upp skallen och göra så att hon blir spänd & släpper ryggen,hon är harmonisk och avslappnad och givétvis om hon skulle säga ifrån och börja "dumma sig" så vet man att man kanske har gått för fort fram och får backa ett steg?!
Vi rider 5-6 pass i veckan (annars kokar hon över om hon står mer:devil: ) varvat i skogen och på ridbanan men passen är på banan är 35- min, för hon jobbar på en gång så man behöver inte nöta på något, rider vi ut i skogen så rider vi max 50min med mkt skritt över stock och sten..

och "piaff":banana: det över vi varje dag vi rider ut (mkt het ,taktig och "lättuppfångad" och trampvänlig av sig själv....:banana: :banana: )
Jag har hoppsadel till hoppning och uteritt och dressyrsadel till dressyr (jag rider bäst så och tycker att sitsen blir mer ändamålsenlig också, jag kan ju rida lätt i d-sadel så vad skulle annrars va skillnad?)

så då kan man alltså köra på i samma takt och hoppas att man tar sig ut på någon tävling i höst (hon ska förhoppningsvis vara dräktig snart så vi kommer ändå att trappa ner aningen efter nyår och hon får en viloperiod i slutet av dräktighet, början av föl vid sidan)
jag rider henne för min kompis (instruktör, men ej tävlingsryttare) men kommer att ta in henne för ordinarie tränare till höst,eller nästa sässong när det ska bli mer inriktat(tränar både och med samma inlevelse:d kan inte bestämma mig om jag är hopp ell. dressyrryttare för båda är lika roligt!!)

tack för svar , då känner jag mig mer inne på min egen linje igen..
 
Sv: när börjar man tävla hästen i dressyr?

Jag tycker att det är rimligt att börja tävla lätt C-lätt B med en fyraåring på våren om den är förberedd i god tid. Det finns ju många sätt att sitta ner i sadeln, man måste inte sitta tungt på sittbenen utan kan lägga en hel del vikt på låren för att avlasta länden. Resonemanget att det skulle vara "avancerat" att ha dressyrsadel på en unghäst förstår jag inte alls. Jag rider ALLTID in hästar i sadlar som är lämpade för dressyrridning. Det är ju trots allt tusen gånger enklare för hästen att bära ryttaren om ryttaren sitter i en korrekt lodrät sits. Sen behöver man, som sagt, inte sitta tungt i sadeln för det.
 
Sv: när börjar man tävla hästen i dressyr?

Bonde456 skrev:
Vad jag minns med mig så jobbade jag min förra unghäst som 5 åring i arbetstrav på volt för instruktör("och det var en riktig välutbildad instr det också")och är inte 5 och 6 årschampionat,breeders osv i dressyr med "riktiga" program??

Blir bara så förvirrad, hade tänkt ta in min 4 åring i träning för instruktör till hösten( tränar andra för instruktör men har inte "vågat" fråga om ridningen på "den lille" ..känns så dumt bara :o .)
.är ju absolut ingen nybörjare ,har ridit i 23 år-med barnafödande inkluderat ,men helt plötsligt känner jag mig som en, men jag vill utbilda henne rätt och hon känns så himla redo(ett fbl)
och vad mer kan man börja leka med,(sidvärts, temoväxlingar osv)??
eller ska man bara "rulla" runt i en passiv form?
har börjat hoppa henne uppsuttet nu också (4 ggr hitills:rofl: )
Tanken är att hon ska gå kvalitets till hösten och jag vill vara förberedd, vad ingår egentligen där?

Hjärtligt tacksam för förslag..
/Helena

Hej!
SJÄLVKLART kan du rida din fyra åring för instruktör! vad är det för dumheter om någon säger annat?

Fullblod är ju klara tidigt dessutom jfmt med halvblod (har ett själv och han var helt och fullt färdig som 4 åring både kroppsligt och mentalt han är 6 år nu)

Jag tror dessa inställningar kommer från att många i sverige tar sina hästar väldigt sent. Det är ju även den kritik som riktas mot oss som nation, och anses vara att vi inte hänger med internationellt, dvs att hästarna går och dankar ganska länge och sen hux flux ombedes prestera. skapar skador och krångel längsmed vägen, jfmt om man under vettiga och kunniga förhållanden tränar och bygger upp hästen succesivt.

Givetvis har det att göra med individen, vilken häst man har och hur den är fysiskt och mentalt.
tror säkert att du med erfarenheten i bagaget törs lita på dig själv och själv kan bedöma om hästen är redo, och det tycker jag verkar vara fullt skäligt för en 4 åring att i höst börja som du är inne på.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 580
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp