När brukar ni börja ta av eksemtäckena?

S

Skuggabaldur

Min häst har ju nån typ av väldigt lindrigt eksem, som hon fick förra året. Mankammen blir lite bucklig ibland (huden blir ej förändrad dock) och hon kliar sig liiite mer än normalt.
I år har jag förebyggt. Började med flugtäcke (behövs ej riktigt eksemtäcke) i april tror jag, när knotten började komma, smörjer var 3:e dag med Nylanders och så har hon fått linfröolja varje dag sen i vintras, plus några antikli-örter som hon dock ej får längre. Sprayar även på myggmedel när det känns som att det behövs och så hade hon en flughuva när det var som värst. Gett henne några Hexocil-bad också.
Och hon har inte kliat sig nåt på hela sommaren:laugh:! T.o.m. mindre än när hon inte hade eksem. Det enda som har varit är att mankammen blivit pyttelite bucklig ibland och då har jag smörjt extra och det har blivit bra. Det har även lossnat hår från svansen och manen av sig självt, men inte så mycket som innan, så pannluggen är inte så ful som den kan bli ibland.
Nu har jag börjat med att smörja henne var 4:e dag istället och längtar tills jag kan ta av täcket.
Det har varit kallt flera dar och jag har tänkt att jag kanske skulle prova, men sen har jag sett att det finns knott iaf, så jag har inte vågat.
Är det en vecka med frost det ska vara för att knotten ska försvinna? I denna delen av landet lär man ju få vänta till december/januari i så fall:mad:.
Hur hade ni gjort med tanke på att hon har så lindrigt eksem (som iofs kan bli värre såklart)?
Och om man tar av täcket och hon börjar klia, är "katastrofen" ett faktum då, eller är det bara att sätta på täcket igen och så är det bra? Eller kommer hon i så fall att fortsätta klia sig även med täcket på?
Usch, med det här klimatet är det väl snart täcke på året om som gäller:(.
 
Sv: När brukar ni börja ta av eksemtäckena?

Jag brukar ha täcket på oktober ut. Tråkigt om dom börjar klia när man klarat sig så långt....
 
Sv: När brukar ni börja ta av eksemtäckena?

Jag bor i södra halland och jag tar INTE av täcket förrens knotten är så gott som borta!
Så än sålänge går hon med huva och täcke+annat täcke över efter träning.
Jag har dock fullt med träd i hagarna.
 
Sv: När brukar ni börja ta av eksemtäckena?

jag är nog tokig men jag tog av täcket igår när det regnade och hade inget torrt täcke att sätt på så han gick naken i natt och idag. Inte kliat nåt så i natt är han naken igen och får väl se hur det ser ut i morron, peppar peppar.
 
Sv: När brukar ni börja ta av eksemtäckena?

Yrpa har gått utan ganska mycket. I omgångar blir eksemen bättre när hon får gå utan, men vid minsta kliande åker det på igen. Nu har hon gått utan länge. Men vi har inga knott kvar och hon har inte kliat sig något på en vecka. Visserligen smörjer jag in henne två ggr/dag också. Det gör nog en heldel.
 
Sv: När brukar ni börja ta av eksemtäckena?

Tog av snorri täcket i lördags då min nya häst kom då så jag ville inte att han skulle ha ett täckte som domkunde fastna i om det blev bråk. sedan tog jag hem det för att tvätta det över natten men då vart det minusgrader och sedan har det regnat nonstop och han värkar inte ha kliat sig så det är nog bara om jag ser att han börjar klia sig igen som jag kommer att he på täcket annars får det nog vara bra för i år..
 
Sv: När brukar ni börja ta av eksemtäckena?

Svarar alla:

Så jag borde kunna ta av det en dag bara och testa? Det jag är rädd för är att hon då ska börja klia sig (som Ryver säger) och att det inte hjälper att ta på täcket igen.
Iofs så tror jag faktiskt inte hon skulle göra det, men man vet ju aldrig...

Men jag skulle ju kunna göra det på kvällen om det är en lite kylig, blåsig kväll och inte mycket knott. Och sen komma på morgonen direkt och kolla. Då är det ju inte så många timmar hon går utan iaf.
 
Sv: När brukar ni börja ta av eksemtäckena?

Han har oftast inget täcke på sig nu, tog av det för några dagar sen.
Imorse åkte jag ut och tog av det :)
 
Sv: När brukar ni börja ta av eksemtäckena?

Jag tänker låta Svalur ha på sitt eksemtäcke tills jag är säker på att myggen och knotten är borta.
 
Sv: När brukar ni börja ta av eksemtäckena?

Oj vilket skumt inlägg jag skrev.
Han har på sig det då och då när det är mycket knott, annars går han ute.
Imorse åkte jag ut och tog av det ;)
 
Sv: När brukar ni börja ta av eksemtäckena?

Tar inte av förrän slutet av okt tror jag, nu är det minusgrader på nätterna & bara 0 grader å dagarna men än finns ju chansen att solen tittar frm en dag & alla kryp kommer tillbaka.Bättre att överdriva med täcken än att ta bort det & hästen får reaktion när den klarat sig hela sommaren.
 
Sv: När brukar ni börja ta av eksemtäckena?

Då min häst mest troligt inte har eksem utan bara är känslig så har jag plockat av han täcket nu. Han är inte irriterad längre i hagen utan kan beta i lugn och ro. Här har vi också bara ett par plusgrader och även minusgrader på natten så några hemska kryp har vi inte sett till på länge (:D)

Draumur är himla nöjd att få rulla sig och gno in leran ordentligt nu iaf :p
 
Sv: När brukar ni börja ta av eksemtäckena?

Jag har faktiskt tagit av Kaela täcket+huvan nu då hon slutat klia sig för i år!:bump:
Hoppas det håller i sig nu bara....
 
Sv: När brukar ni börja ta av eksemtäckena?

oktober ut verkar bra. Inte för att jag sätt några mygg nu men man vet aldrig.
 

Liknande trådar

Hästvård uootäckte i år att min häst fått eksem så har köpt eksemtäcke (Rambo sweet itch hoody) och smörjer honom varje dag med MTG olja. Har...
Svar
11
· Visningar
1 593
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
5 867
Senast: Maddix24
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 143
Senast: Habina
·
Hästvård Har tre hästar med eksem!! Tvättar, smörjer, eksemtäcken och inne om nätterna. Två av dem har alltid haft sår i pannan och öronen. först...
Svar
7
· Visningar
1 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp