När dags för ny hjälm?

C

caramelle

Jag började tänka på ny hjälm idag med. Ramlade av, flög högt upp och sen rakt ner på huvudet. Hjälmen fick inga synliga skador(utom lite lera:angel: ) Är det då dags att byta hjälmen? Även fast det inte finns några synliga skador? Kan man på nått sätt kolla om hjälmen är skadad?

Handlar om en 2 år gammal hjälm, så det kanske är dags att byta iallafall?

Förresten, tror ni att en lite billigare hjälm hade skyddat lika bra? För jag känner verkligen att jag kan tacka hjälmen för att det gick så bra, men om jag nu ska köpa en ny, kanske man kan köpa en billig ÖB hjälm? Hade den skyddat lika bra som min 1000-kr hjälm? De borde ju ha samma CE-märkning, men det känns som om en dyrare hjälm skyddar bättre.

Hinner inte heller skaffa en ny hjälm innan jag ska rida, dvs imorn, vågar jag rida med denna hjälm?

Jag har alltid så mycket frågor :o
 
Sv: När dags för ny hjälm?

Om det blev en hård smäll skulle jag ha bytt hjälm. Man kan ju inte säkert veta om den är skadad eller inte, men det känns säkrast att inte ta några risker. Och så är det ju kul med ny hjälm. :D

Jag är också en sån som tror att saker från rusta, öb osv har sämre kvalitet än andra märken och undviker därför att köpa sånt som är såpass viktigt för mig därifrån. Även o jag kanske har fel. Tycker att det känns säkrast så, eftersom välkända märken inte skulle vara välkända om de inte höll. Sen har de ju lagt ner mer tid på att utveckla lite dyrare och mer avancerade hjälmar, tror jag. :)
 
Sv: När dags för ny hjälm?

Ja, det var en redig smäll, även om det var lite lerigt där jag hamnade...:angel:

Ja, jag har också den känslan av billiga saker som är väldigt viktiga. För jag tror verkligen att jag kan tacka hjälmen för att jag mår så bra nu.

Nej, en ny hjälm vore inte fel :angel:
 
Sv: När dags för ny hjälm?

Min tränare ramlade av ganska ordentligt och bytte därför ridhjälm, och jag tycker också att det låter vettigt att göra det.:angel:
 
Sv: När dags för ny hjälm?

Efter en sådan smäll skulle jag definitivt bytat hjälm. Ingen tvekan.

Bytar alltid hjälm efter sådanna avramlingar. Nu har jag bara ridit snälla hästar under detta året men har precis köpt ny hjälm. Jag rider inte med en hjälm som är äldre än 1 år. Ska jag ta på mig den måste den ju i alla fall skydda.
 
Sv: När dags för ny hjälm?

Ja, jag antar att jag får ge mig ut på hjälm-letar jakt igen. Suck...
 
Sv: När dags för ny hjälm?

Ja, efter alla svar så blir det nog dags att skaffa ny hjälm..

Tack alla! :bow:
 
Sv: När dags för ny hjälm?

Skulle definitivt byta hjälm!
Personligen så skulle jag inte köpa någon hjälm från Rusta, ÖB eller liknande, även om de är godkända. Fördomsfull, jag, vaddå? :angel:
Sedan så rekommenderas det ju att man även om man inte ramlar av eller tappat hjälmen i backen eller dyl ändå ska byta inom 2-3 år eller vad det är, någon som kommer ihåg exakta rekommendationer?
Materialet i hjälmen föråldras och försvagas med tiden.
 
Sv: När dags för ny hjälm?

Kvalitee på Rustas eller ÖBs hjälmar vet jag inget om men en anledning till att åka till en "bättre affär" är att du får hjälp att prova ut en hjälm som sitter precis rätt, det är inte så enkelt som att bekväm=bra. Olika hjälmar töjer sig lite (eller fodret sjunker ihop snarare), hakbanden ska justeras osv.
 
Sv: När dags för ny hjälm?

Hittade lapparna till hjälmen igår, och där står det att hållbarheten beror på hur man skött hjälmen. Men jag har också hört att de bör bytas efter 3 år? :confused:
 
Sv: När dags för ny hjälm?

Ja, det har du ju rätt i :) Ska åka till en riktig hästaffär så fort som möjligt :bow:
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 094
Senast: JennyLz
·
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: Fibusen
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 104
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 334
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp