När de andra hundägarna vägrar lyssna

Breccia_

Trådstartare
Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det är helt okej att bara skicka fram eller släppa sina hundar mot min, hon är inte så jävla stursk, väldigt undergiven och kommer det en större hund som drar, hoppar och låter blir hon skrajsen, ner med svansen o.s.v. Dessutom ser hon ju otroligt snäll och rar ut (helvetes skit :p) så de antar ju att hon är snäll tyvärr (vilket hon är men som sagt, ibland vill man hellre ha en hund med ett lite bryskare utseende bara för att slippa alla idioter)

Jag tycker ändå att man som hundägare ska få välja själv vilka man tycker sin hund ska hälsa på, sen gillar jag inte riktigt att låta de hälsa på koppel, det funkar ju oftast bättre när de är lösa spec om de blir lekfulla o.s.v. Men folk här där jag bor verkar inte acceptera det, i förrgår mötte vi en hund som min direkt reagerade på i o m att denne hoppade, drog i kopplet, skällde och hade sig, ägarna tyckte inte det var något problem och frågade bara om min var en tik eller hane och jag svarade att det var en tik men hon var ganska osäker så jag ville inte att de skulle hälsa. Då blev jag utskälld medans de började gå emot oss med sin hund och min försökte gömma sig i stort sett, de började gasta om att det var jag som var rädd och de började följa efter oss mot parkeringen dit vi var på väg. Jaha men om ni nu tror att jag är rädd, hur schysst är det att följa efter oss då? För det första lixom... Och dom hade minsann tränat hundar i 20 år och visste precis hur det låg till.
1) om ni nu tränat hundar så länge, hur kan ni inte läsa av min hunds kroppsspråk?
2) varför skäller, drar, hoppar etc eran hund som en rabiat galning?
Sen är jag faktiskt inte rädd för hundar, jag har jobbat med hundar i alla storlekar och med olika psyken och har inga problem så, men jag gillar inte pressade situationer oavsett vad det gäller för djur, jag utsätter inte min häst för sådant varför skulle jag utsätta min hund för det?

Här där jag bor tycker folk att jag är helt koko och det är bullshit att min hund inte ska hälsa på deras, deras hundar är ju sååå snälla och alla hundar behöver social kontakt med andra av samma sort - vet jag inte det?
Till saken hör ju att min hund är med i stallet x antal timmar varje dag och har sin flock där (5-10 hundar), det fungerar jättebra utan bråk och tjaffs och jag anser att det räcker med hundkontakt för henne, hon är nöjd och får vara med i en gemenskap som passar henne med snälla hundar hon kan leka med eller bara ligga och sova tillsammans med.
När jag går ut med henne hemma vill jag bara promenera för att hon ska få komma ut och göra sitt sas, min hund är det inga problem för, hon kan titta på andra hundar men går snällt eller om jag ber henne stanna och sitta så gör hon det.
Problemet är ju som sagt när de andra bara släpper sina hundar eller låter de springa fram hur som helst. Eller när små små barn går ut och går med sina stora hundar, de har inte en suck i helvetet att hålla emot om hunden ens bara busar lite.
Min hund har även blivit påsprungen av två stora hundar som var lösa och totalt inne i vad de pysslade med och var inte alls sugna att lyssna på sina ägare = gör ju inte saken bättre i o m att hon inte är världens modigaste och man vill ju inte tänka på vad det faktiskt kan leda till.

Upplever som sagt inte att jag har några problem med min hund, hon är snäll och jättelydig, även barn i området är helt hemska och en del har bara kastat sig på henne och klappat och haft sig - visst hon ÄR snäll men jag lärde mig som barn att ALDRIG hälsa på en främmande hund, det verkar de inte göra idag. (Vår förra hund var omplaceringshund som funkade prima tills en galen tant kom bakifrån och slog armarna om honom, han blev livrädd och blev osäker igen tills det tyvärr inte gick att ha kvar honom så vi lät honom somna in. Där hade vi dock inga problem med att folk släppte fram sina hundar eller att barn ville hälsa så ofta, han såg något mer brutal ut...)

Jag har försökt att säga "min hund klipper", "nej hon gillar inte barn/hon biter barn" eller vad som helst bara för att slippa allt det här men nej, det är INGEN som bryr sig om detta, troligtvis för att hon ser så gudomligt snäll ut - vilket hon ju är men iaf.
Vad fan gör man? Jag är sugen på att lära henne "är du farlig" så får hon låta som en jävla skördetröska men möter man en agressiv hund känns ju det ganska överkorkat i o m att det säkert triggar...

Om någon har haft det liknande, hur har ni gjort? Jag menar, det spelar verkligen ingen roll vad jag säger till dessa hundägare för dom blir bara sura och otrevliga mot mig och ska således läxa upp mig för mitt beteende.
Tiden på dygnet spelar heller ingen roll, någon av alla dessa är tamme fan alltid ute med sina hundar. Den enda hundmänniskan här som inte är något problem är hon som hjälpte min mamma att rasta förra hunden medans hon var sjuk, hon är världens raraste och vi kan stanna och prata med henne men hundarna behöver inte hälsa för det och båda hundarna accepterar det (även om min tik tycker att hennes hane är SÅÅÅÅ snygg... haha.)

Ptja, lite gnälligt kanske men vad fan, jag blir så less.

Och som tillägg vill jag bara säga att min hund inte alls är konstant osäker och fjantig av sig, men just i sådana situationer när de släpper fram en hund rakt på henne eller om den börjar hoppa, dra, skälla o.s.v. så visar hon tydligt att hon blir osäker och visar sig direkt undergiven, hon har i stort sett ingen rang och det gör mig ingenting så, men jag vill ju inte att något ska hända bara för att. Så eg har hon inga problem som så, om ni förstår hur jag menar här... Det är väl som en häst i spända situationer, de kan bli som laddade av dynamit för gud förbjude att det bakom trädet där framme kan stå en sabeltandad älg eller något ;) Hoppas ni förstår min liknelse lite iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: När de andra hundägarna vägrar lyssna

Trots att jag har/har haft hundar som många tycker är stora och läskiga kommer man aldrig undan de som vill hälsa.

Beroende på situation brukar jag säga att hunden har 1) kennelhosta 2) löss
3) bits 4) skabb. En gång var tom kennelhosta sant, tanten som ägde en gammal snäll labbedam lyssnade inte i alla fall. Jag såg aldrig labben efter det, min gissning är att den blev sjuk och kroppen inte orkade.

Som en sista utväg har jag tom sparkat en annan hund som ägaren inte kunde/ville kalla in.

Lycka till!
 
Sv: När de andra hundägarna vägrar lyssna

När vi hade en hund som inte gillade främmande så hade vi nog tur i att omgivningen oftast faktiskt tog ett nej för ett nej och lät honom vara. Men ibland var det ju några som trots ett "Nej han gillar inte främmande" böjde sig ner för att klappa med ett "Men alla hundar gillar ju mig". Det var många gånger han faktiskt gjorde utfall mot såna personer som ju då givetvis blev helt förskräckta. För han såg ju så snäll ut.

Det enda jag kunde göra då var att varna och lyssnade de inte så hala in min hund så de inte nådde fram till honom. Han var oxå av den kluriga typen att han inte alltid morrade till varning utan bara stelnade och ev visade tänderna, vilket ju gjorde det ännu svårare för folk att förstå.

Tyvärr har jag inga tips på hur du kan göra när de vägrar lyssna och respektera din vilja eftersom du redan provat det kan komma på. Men jag önskar dig lycka till med att hitta en lösning!
 
Sv: När de andra hundägarna vägrar lyssna

Jag hade sagt till ägaren till hunden/hundarna att jag sparkar bort dom om de kommer hit. Det brukar ge effekt.
 
Sv: När de andra hundägarna vägrar lyssna

Ja sjukdomar har jag inte ens tänkt på att man kan dra till med, det ska jag fanimej göra ikväll (haha jag är inte direkt positivt inställd, men efter x antal månader o samma sak som händer varje gång blir man ju inte det :p) och hoppas att de faktiskt lyssnar. Med min tur i det här underbara området säger de väl bara "Jamen det gör inget" haha, skulle inte bli förvånad!

Tack!
 
Sv: När de andra hundägarna vägrar lyssna

Oh ja jag känner igen det där. Jag har haft söta spaniels och retrievers och det vet ju alla hur snälla och goa de är. :grin: Och det är de ju oftast, men inte vill man bli påhoppad för det i ur och skur. Nu bor jag så till att det är ganska lugnt, men där jag bodde tidigare med min hyperaktiva jaktgolden kom folk fram hela tiden. Hunden blev så extatiskt glad att hon lätt brände upp några fingrar för mig med hjälp av kopplet... Hon blev bättre och bättre, kunde vänta på ett varsågod. Men när det kom nåt pucko och bara hoppade på och jag var oförberedd så gjorde jag wienervalssvängar i andra ändan av kopplet som fått Tony Irwing att vifta med 10p-spaden. Sen när hunden hoppade på dem så fick jag en sned blick och favoritkommentarerna var: "du, du behöver nog träna lite med den där" eller den här "hur kan man INTE lyckas uppfostra en golden...??" Själv var jag ofta fullt upptagen med att försöka hålla balansen och inte dratta på ändan.

fuckyourightback.... typ :cool:

Men! Under en period hade jag en haltigrimma på Billie, när vi tränade koppelgående under halaste vintern. Då kom inte en KOTTE fram till oss, folk tog omvägar runt den farliga hunden med "munkorg"! :bow::angel:
 
Sv: När de andra hundägarna vägrar lyssna

Haha det kanske vore något! Det är verkligen en förbannelse att ha en hund som ser glad, snäll och söt ut för alla ska komma fram HELA tiden, i stallet när hon är lös så gör hon ju som hon vill men det är ju där hon har sitt liv, sin grej tycker jag. Och hon lyssnar ju på andra människor också så det blir inga problem.

Fast även om folk gör så nu var det värre när jag hade en papillon... Som dessutom var enögd. Först skulle de hälsa och sen när de såg att han bara hade ett öga så blev det "meeeen guuuuuuud, staaaackajs liten" o.s.v.
 
Sv: När de andra hundägarna vägrar lyssna

ÅÅÅHH vad jag HATAR såna hundägare!:mad:

"Jamen det gör inget" haha, skulle inte bli förvånad!

Värsta är när jag en gång drog med "Mina hundar har kennelhosta, löss och noskvalster" :devil: då en stor lös hanhund var glatt på väg mot oss, då fick jag till svar "Det gör inget, det har min med!"
:eek:

Då fick jag dra till med ännu en lögn i form av "Öhm, men dom två stora är i höglöp!"

Mina stora är dock hanar....:angel:

Nu för tiden så får vi oftast vara ifred då jag är ökänd här i området:devil:
Jag är satans otrevlig (Orkar inte vara trevlig något mer när alla är så jävla... Puckade!) och har både en och flera gånger kickat iväg ovälkomna hundar. Då har folk (äntligen) börjat haja vinkeln!

Många verkar inte heller fatta när jag säger att jag Inte VILL att dom ska hälsa, att min yngsta hane (2 årig schäfer) är dryg som få o.s.v.
Då säger dom liksom "Ja men det är bra, min behöver bli uppläxad" bla bla bla :crazy:

Suuck.
 
Sv: När de andra hundägarna vägrar lyssna

Jag har också blivit jävligt dryg mot folk med hundar häromkring, det finns lixom ingen anledning i världen till att hon ska hälsa på dom iallafall, hon har ju sin flock och ska lära sig att gå med mig på promenader och strunta i det andra.
Vi bor ju i samma kommun, kanske är samma idioter för oss haha!
 
Sv: När de andra hundägarna vägrar lyssna

Ja, för man vill ju verkligen att ens tvååriga herre-på-täppan hund ska LÄRA sig att de kan spöa andra hundar till höger och vänster. Så säger de till Rådi också. "Hon får GÄRNA bli arg!"

Eh..nä, det får hon verkligen inte!
 
Sv: När de andra hundägarna vägrar lyssna

Sådant där är hemskt!
Var ute och gick med föräldrarnas stora schäfer förut.
Han hade en kronisk sjukdom som gjorde att hans ork inte alltid var så hög.
Så självklart ville inte vi att han skulle röja runt med främmande hundar.

Mötte ett äldre par med något litet och hårigt:D och deras hund mååååste ju bara få hälsa på våran. Jag sade nej x antal gånger och ändå släpper de fram sin hund och säger åt den att hälsa.
Jag surnade till och sade åt ägarna att hala in sin hårboll för våran hade inte ätit än och han var hungrig:devil: Sedan ville inte dem hälsa på honom igen:D

Satt även i bilen med honom en gång. Kommer fram en mamma med två barn.
Hade rutan lite nere och hon lyfter upp ena ungen och säger åt honom att sticka in handen och klappa på hunden!:eek: Nallo som han hette vaktade bilen något enormt och jag hade fullt sjå att hålla honom från att mer eller mindre gå genom rutan.

Vad fasen tänker man med om man gör så? Är man inte rädd om sina barn?
 
Sv: När de andra hundägarna vägrar lyssna

Om det är mindre hundar så funkar:
Titta Fäis, här kommer frukosten!
 
Sv: När de andra hundägarna vägrar lyssna

Ja men exakt. Wtf liksom?!
Sen blir det "Åååh kolla där går den där faaarliga och aaarga schääfern som nästan dödade Fiffi"...

Jag vill verkligen inte betala några vet.räkningar för någon annans hund och än mindre låta min hund att tro att han kan tönta runt som han vill, isynnerlighet Nu när hans storhetsvansinne börjat lägga sig.

Folk kan väl "Läxa upp" sina egna hundar för bövelen, det är ingen annans uppgift än ens egen.
Hundägare i ett nötskal. *Inte alla dock*;)
 
Sv: När de andra hundägarna vägrar lyssna

Det är faktiskt fullt förståerligt att man lackar ur till slut. Folk verkar inte alls fatta vad man säger.
En sak jag hatar är när dom dessutom ska komma med sina pekpinnar och tala om vad som är rätt för ens hundar.
Just den här sociala "Dom Måste få leka och hälsa på andra" - biten då, det är ett hett, hett ämne, och känsligt också!

Då börjar jag undra!
Inte nog med att dom är trögfattade och inte förstår vad man säger, men också om dom är blinda!
För jag har 3 egna hundar och en bonushund som är här ibland. Detta räcker egentligen gott och väl som "socialt umgänge" för en hund.
Men utöver detta så har mina faktiskt några väl utvalda lekkompisar som vi träffar regelbundet och därmed är inget annat/mer av intresse liksom.
Men icke då, då är man djurplågare och borde inte få ha hund.:angel::rofl:

Haha jasså det gör vi, ja då måste det def. vara samma puckon!:devil:
 
Sv: När de andra hundägarna vägrar lyssna

men jag tror ingen kommer tro att min hund äter småhundar haha, hon ser alldeles för liten och snäll ut :p
däremot brukade min pappa säga det om våran papillon...
 
Sv: När de andra hundägarna vägrar lyssna

ja och den tanten som då förklarade (mycket otrevligt) för mig att hundar kräver social kontakt försökte jag ändå förklara för att min hund har en egen flock i stallet, det räcker så det blir över med stimulans för henne! men nej det går bara inte in, jag förstår inte varför folk inte kan acceptera det? varken hundägare eller barn, jag har ju hund för MIN skull, inte för att DOM ska få hälsa på den o.s.v.
vi har några bra hundägare här vars hundar det inte är några problem att min får hälsa på, men de hundarna är lydiga och ägarna verkar tänka lite som mig, vilket ju är skönt, ibland är det trevligt att gå tillsammans med någon om kvällarna.
men det är ju ffa de här som har hundar som drar, skäller och kränger i kopplet, redan sen våran incident häromdagen märker jag att min reagerar på hundar på avstånd vilket ju är pissjobbigt, jag vill inte att hon ska gå runt och vara osäker men jag förstår om hon inte vill gå in i en situation som känns ostabil.
nej som sagt, jag är glad för min hunds flock i stallet, de är stabila och schyssta, hon får veta vem som bestämmer och accepterar det utan knyssel.
får väl vara glad att mina problem bara finns två gånger om dagen (d.v.s. morgon och kvällspromenad) iallafall. men nu ska vi bo på landet hela helgen så nu ska vi njuta av att ströva fritt och gå i skogen :)
 
Sv: När de andra hundägarna vägrar lyssna

enklaste sättet att slippa påhälsningar är att aldrig ta upp frågan till diskussion utan var istället riktigt otrevlig. vråla att du sparkar hundjäveln om den kommer nära och börjar folk gnälla så kontra med att det är lag på att hundar inte får springa vind för våg samt att du har rätt att freda dig. men stanna inte kvar och diskutera, utan gå därifrån. om det är hundar som springer fram till oss så är det alltid första och sista gången. ägarna har bättre koll på dom efter det.
 
Sv: När de andra hundägarna vägrar lyssna

blev utskälld av en tax:devil: som kom kutandes rätt över vägen. min hund blir vansinnig å gubben som hade taxen frågar om det är en hane eller tik.
-tik svarar jag.
då säger gubben,- jamen det går ju bra då, min är hane så du kan släppa din. som tur var så fatta taxen vad min hund mena och stannade 3meter i från.
jag -sa att du ska nog hålla reda på din hund, min tycker inte om andra.
gubben - jamen det är ju en hane.
-och min hund klipper den oavsett.
då kopplar det och gubben ropar in sin hund.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
688
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
681
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 368
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
594
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp