När den ena vårdnadshavaren vägrar skriva på...

Jamtland

Trådstartare
Jag har ett rätt stort problem, vi har en fjortonårig tjej som bor hos hos (familjehemsplacerad) vars pappa vägrar att skriva under fullmakter så vi kan skaffa id- kort/ mobilt bankid och hämta ut mediciner på apoteket.

Hur gör man då?! Båda föräldrarna är vårdnadshavare men mamman har inget problem med att skriva under fullmakter.

Det här problemet kan vi ju inte vara ensamma om vare sig som familjehem eller som ensamstående biologisk förälder, hur har ni andra gjort?
 
Jag har ett rätt stort problem, vi har en fjortonårig tjej som bor hos hos (familjehemsplacerad) vars pappa vägrar att skriva under fullmakter så vi kan skaffa id- kort/ mobilt bankid och hämta ut mediciner på apoteket.

Hur gör man då?! Båda föräldrarna är vårdnadshavare men mamman har inget problem med att skriva under fullmakter.

Det här problemet kan vi ju inte vara ensamma om vare sig som familjehem eller som ensamstående biologisk förälder, hur har ni andra gjort?
Är inte det en sak som kommunen som står för placeringen borde lösa?
 
Jag har ett rätt stort problem, vi har en fjortonårig tjej som bor hos hos (familjehemsplacerad) vars pappa vägrar att skriva under fullmakter så vi kan skaffa id- kort/ mobilt bankid och hämta ut mediciner på apoteket.

Hur gör man då?! Båda föräldrarna är vårdnadshavare men mamman har inget problem med att skriva under fullmakter.

Det här problemet kan vi ju inte vara ensamma om vare sig som familjehem eller som ensamstående biologisk förälder, hur har ni andra gjort?
Prata med barnsekretetsren?
 
Är inte det en sak som kommunen som står för placeringen borde lösa?
Man tycker det... Men pappan vägrar att ens svara när handläggaren ringer och allting tar sådan jävla tid att det är löjligt... Det måste väl gå att "overwrite" (kommer inte på något svenskt ord) pappan från myndigheternas håll?
 
Man tycker det... Men pappan vägrar att ens svara när handläggaren ringer och allting tar sådan jävla tid att det är löjligt... Det måste väl gå att "overwrite" (kommer inte på något svenskt ord) pappan från myndigheternas håll?

Vad säger handläggaren till er? Om barnet måste få sin medicin och pappan vägrar så måste det ju finnas rutiner. Då nekar ju pappan barnet den vård barnet har rätt till. Vad säger handläggaren om det?
 
Man tycker det... Men pappan vägrar att ens svara när handläggaren ringer och allting tar sådan jävla tid att det är löjligt... Det måste väl gå att "overwrite" (kommer inte på något svenskt ord) pappan från myndigheternas håll?
Tja, det går ju att tvångsomhänderta barn när det är nödvändigt. (Eller på längre sikt ta ifrån föräldern vårdnaden)

Beror väl på hur akut och viktig medicinen är, antar jag? Men hanterar kommunen saken så får du nog förlika dig med deras bedömningar av hur saken ska hanteras. Tänker att helt strulfritt kan man inte förvänta sig att föräldrakontakterna ska vara om ett barn är placerat?
 
Jag har ett rätt stort problem, vi har en fjortonårig tjej som bor hos hos (familjehemsplacerad) vars pappa vägrar att skriva under fullmakter så vi kan skaffa id- kort/ mobilt bankid och hämta ut mediciner på apoteket.

Hur gör man då?! Båda föräldrarna är vårdnadshavare men mamman har inget problem med att skriva under fullmakter.

Det här problemet kan vi ju inte vara ensamma om vare sig som familjehem eller som ensamstående biologisk förälder, hur har ni andra gjort?
Det där är ett stort problem, jag jobbar på socialtjänsten och har varit med om det massor med gånger. Om barnet är placerat enligt LVU brukar jag skriva intyg om att det är okej att göra detta för barnets bästa. Gällande mediciner har vi en särskild blankett på mitt jobb när föräldrarna inte vill skriva på som går att använda på apoteket. Det handlar ju om barnets hälsa och måste ju lösas, det har aldrig varit några problem att få det att gå igenom. Är det en frivillig placering är det knivigare, jag har (tyvärr) mest jobbat med tvångslagstiftning så har sämre koll där.
 
Vad säger handläggaren till er? Om barnet måste få sin medicin och pappan vägrar så måste det ju finnas rutiner. Då nekar ju pappan barnet den vård barnet har rätt till. Vad säger handläggaren om det?
Vi har sådan tur att jag känner personalen på "vårt" apotek så jag får ut hennes medicin utan fullmakt. Men det är ju smidigare om vi kan få ut medicin på det apotek vi är närmast när vi får medicinen utskriven.

Handläggaren försöker fortfarande få pappan att skriva på och tycker vi ska avvakta ett tag till. Det tycker inte jag...
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 989
Senast: Pinus
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 898
Senast: cirkus
·
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 365
Senast: Red_Chili
·
C
Småbarn Hej! Jag har en liten son med en man som uppenbarligen inte vill vara pappa. Jag behöver bara skriva av mig lite, skulle vara intressant...
Svar
8
· Visningar
3 080
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp