När det hemska händer, vad gör man?

SRD, Svenska RäddningsDrönare har tagit emot uppdraget och förhoppningsvis kan de ge sig ut under helgen. Jag tänker också värmekameror, vem har tillgång till en sådan, på drönare?
 
Ring eller besök VARJE polisstation i ett stort område. Jag gjorde, mot bättre vetande den tabben för några år sedan att lita på deras nya rapportsystem, vilket ledde till att min hund fick sitta en natt på hundcentralen trots att han var upphittad och rapporterad borttappad inom 15 minuter. Det fungerade lika uselt 2013 som 1999 när jag hade insyn i "hittehundsvärlden".
Kontakta varje station och gärna flera gånger.
 
Ring eller besök VARJE polisstation i ett stort område. Jag gjorde, mot bättre vetande den tabben för några år sedan att lita på deras nya rapportsystem, vilket ledde till att min hund fick sitta en natt på hundcentralen trots att han var upphittad och rapporterad borttappad inom 15 minuter. Det fungerade lika uselt 2013 som 1999 när jag hade insyn i "hittehundsvärlden".
Kontakta varje station och gärna flera gånger.
Det här är vanligt! En kollegas hund sprang bort, men hade också snabbt blivit upphittad men eftersom ägaren och upphittaren inte kontaktat samma polisstation tog det flera timmar innan ägare och hund till slut fick tag på varandra. Polisen hade dessutom sagt till familjen som hittade hunden att de kunde behålla den? :confused:
 
Beträffande spårlinan så lär hunden bita av den om den fastnar. Min cocker bet av en spårlina när hon lekte med den i somras.

ingen konkret hjälp, men kanske känns det lite lättare.
 
Detta är för övrigt en av mina värsta mardrömmar när det kommer till våra hundar, att någon av dem ska försvinna på detta sättet. I ärlighetens namn så tar jag hellre den smärtan av att hunden blir sjuk/skadad och måste avlivas än att den försvinner såhär. Man kan knappt föreställa sig känslan av att hunden försvinner och man inte hittar den, men man vet att den är där ute någonstans.
Samma här...
Min första tik försvann för mig en gång i skogen då en lös hund dök upp och jagade iväg henne. Hon blev skrämd, försvann och jag vågade inte lämna skogen ifall hon skulle komma tillbaka till där jag lämnade henne. Det var vinter, snö, långt upp i norr. Jag var ensam på en ort där jag inte kände jättemånga och det var innan sociala medier blev stort och innan jag hade abonnemang på mobilen. Lyckades med de sista örena på mobilen få kontakt med en som bodde i närheten av mig, som gick hem till mig och hittade min hund utanför porten. Ren tur att hon hittade dit, för vi hade inte bott där länge alls och det var första gången vi var i den skogen. Senare skrev en bukefalist att hon sett hur min hund sprungit över en större bilväg och att det varit tur att bilen som kom då hade bra vinterdäck och uppmärksam förare...

Jag mår fortfarande illa bara av att tänka på den händelsen. Den paniken jag kände där i skogen. Herregud. Den enda gången jag kommit i närheten av samma panik var när Aysu splittrade knäskålen och veterinären började prata om att hon borde somna in, men Aysu var ändå med mig så det var ju en annan känsla ändå.
 
Är hunden registrerad hos Jordbruksverket? Hörde på radion för några veckor sedan att det var ett stort problem att många hundar är chipade men inte registrerade så när de kommer bort är det svårt att hitta ägaren. :(
Jag har precis frågat ägaren men inte fått svar.
 
Jag har precis frågat ägaren men inte fått svar.
Jag håller tummarna att hon blir hittad snart och oskadd. :)

Det går att göra polisanmälan på nätet om hon inte redan gjort det, så många rottisar på rymmen kan det ju inte vara i Norrtälje kommun. Så här års är det däremot många hundratals jakthundar, enbart i Västerbotten, som kommer in till polisen och som inte är registrerade trots märkning. Många verkar missa att det inte räcker med att märka hunden, den måste ägarregistreras hos Jordbruksverket för att ägaren ska hittas om den kommer bort.
 
Det här är vanligt! En kollegas hund sprang bort, men hade också snabbt blivit upphittad men eftersom ägaren och upphittaren inte kontaktat samma polisstation tog det flera timmar innan ägare och hund till slut fick tag på varandra. Polisen hade dessutom sagt till familjen som hittade hunden att de kunde behålla den? :confused:
Kan det sista vara ett missförstånd? Nör jag jobbade hos Polisen frågade vi alltid de som hittat hunden om de kunde behålla den så länge, detta pga att vi inte hade någonstans att förvara hundar och då måste kontakta ett hundpensionat som ägaren måste betala + att om man bor i ett stort län så kan resekostnaden och restiden bli orimligt stor om hunden springer bort i tex Sälen men hundpensionatet polisen har avtal med ligger i Borlänge 20 mil och 3 timmar bort, vilket var fallet när jag jobbade där, vi hade bara ett hundpensionat. I 99% av fallen brukar ju ägare och borttappad hund bli sammanförda inom ett par timmar.
 
Kan det sista vara ett missförstånd? Nör jag jobbade hos Polisen frågade vi alltid de som hittat hunden om de kunde behålla den så länge, detta pga att vi inte hade någonstans att förvara hundar och då måste kontakta ett hundpensionat som ägaren måste betala + att om man bor i ett stort län så kan resekostnaden och restiden bli orimligt stor om hunden springer bort i tex Sälen men hundpensionatet polisen har avtal med ligger i Borlänge 20 mil och 3 timmar bort, vilket var fallet när jag jobbade där, vi hade bara ett hundpensionat. I 99% av fallen brukar ju ägare och borttappad hund bli sammanförda inom ett par timmar.
Jag fick frågan om jag ville ha hunden jag hittade på lv 40 om ägaren inte skulle hittas, men hunden skulle under tiden förvaras några veckor på ett hundstall om de inte hittade den samma dag.

Det var en äldre golden, ingen bebyggelse i närheten och tack och lov ett riktigt busväder med mycket hagel så trafiken inte körde för fullt på 1 + 2 vägen så jag kunde stanna, slå på varningsblinkers och springa ut i hagelskuren och locka till mig hunden. Min kompis fick sitta med den i framsätet för bilen var full med hundar, katter och packning i övrigt för vidare transport till polisen i Borås där ägaren några timmar senare hämtade den. :up:

Alla andra bilar och lastbilar körde bara förbi men jag är väldigt glad att jag kunde stanna och locka till mig hunden så det inte blev påkörd. :heart
 
Kan det sista vara ett missförstånd? Nör jag jobbade hos Polisen frågade vi alltid de som hittat hunden om de kunde behålla den så länge, detta pga att vi inte hade någonstans att förvara hundar och då måste kontakta ett hundpensionat som ägaren måste betala + att om man bor i ett stort län så kan resekostnaden och restiden bli orimligt stor om hunden springer bort i tex Sälen men hundpensionatet polisen har avtal med ligger i Borlänge 20 mil och 3 timmar bort, vilket var fallet när jag jobbade där, vi hade bara ett hundpensionat. I 99% av fallen brukar ju ägare och borttappad hund bli sammanförda inom ett par timmar.
Jag var inte inblandad så kan inte svara på om det var missförstånd.
 
HON ÄR HITTAD!!!! Jag vet inte hur men fick sms från ägaren. Jag gråter av glädje!!!
Åh, vad skönt! ❤️

Min förra hunds brorsa flyttade som vuxen in hos ny familj efter att ha bott hos uppfödaren. En av de första kvällarna på nya stället lyckades han på ngt vis kasta sig ut genom ytterdörren och försvann.
Han försvann inne i bostadsområde i förort till Sthlm. Tack vare lappar överallt, sociala medier och många som hjälpte till och letade så hittade de honom och uppfödaren kunde få tag i honom.❤️
Han var borta i 3 dagar.
Han var ju så klart märkt av matbristen och rädslan etc. Men inga andra skador.
Han fick stanna hos uppfödaren sen. ❤️
 
Alla är inte ute i mörker
Men va?
Varför ska så många här på forumet vrida och vända på allt jag skriver?
Jag skrev att inte alla känner igen rasen rottweiler och särskilt inte om det är mörkt.
VAD är så konstigt?
I den verkliga världen utanför forumet kan jag svära på att varenda människa inte kan dom vanligaste hundraserna och särskilt inte om dom ser den i skymning eller mörker.
 
Men va?
Varför ska så många här på forumet vrida och vända på allt jag skriver?
Jag skrev att inte alla känner igen rasen rottweiler och särskilt inte om det är mörkt.
VAD är så konstigt?
I den verkliga världen utanför forumet kan jag svära på att varenda människa inte kan dom vanligaste hundraserna och särskilt inte om dom ser den i skymning eller mörker.
Det har nog mer med att göra att väldigt få är ute i en skog när det är mörkt, inte att någon inte skulle känna igen rasen även om rottweiler är mycket välkänd.
 
Med tanke på att allt från Husky till Schäfer misstas för vargar kan man nog missta sig på en Rottweiler också, även om det är en av de mest välkända hundraserna
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 676
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Hej, Vill börja med att säga att jag vet att det finns folk som har det 1000 gånger värre, folk som inte har jobb, har allvarliga...
2
Svar
24
· Visningar
2 284
  • Låst
Övr. Hund Inatt kommer flera personer att sova i området för att tyst och stilla se om han visar sig, han är förmodligen skygg nu när han varit...
Svar
4
· Visningar
1 243
Senast: rabalder
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 909
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp