När det hemska händer, vad gör man?

Otherside

Trådstartare
En hund (tik av bruksras) sliter sig under en skogspromenad, sticker fömodligen på vilt, och försvinner. Med spårlinan efter sig (i läderhalsband). Stort skogsområde i mellersta Sverige. Bara bott i området en kort tid (tillsammans med matte som haft hunden sedan valp, den är nu ung vuxen).

Hunden är försvunnen sedan 3 dagar. Olika ekipage med ID-hundar letar, tycker sig få upp spår, men inget resultat.

Mardröm. VAD gör man??? Jag bor inte i den änden av landet och kan inte hjälpa till. Hur snabbt blir en hund förvildad? Ville den komma så borde den ha hört/känt ägaren och sökt upp hen, som gått oräkneliga kilometerar och letat. Eller? Hör den men ligger och trycker?

Det här är så fruktansvärt hemskt. VAD kan man göra???
 
Rent generellt så letar man med ID-hundar, annat folk, man kan flyga med drönare, leta med värmekamera/IR-kamera, man kan gillra fällor med mat, ägaren kan lägga ut kläder med sin egen lukt på ihop med mat för att se om hunden dras till det osv.

När hundar försvinner så är det ofta en slags överlevnadsinstinkt som kickar in vilket gör att hunden ofta beter sig mer som ett vilt djur än en tam hund. Ägaren kan stå och kalla inom synhåll med favoritgodiset men hunden drar ändå åt motsatt håll när man närmar sig trots att hunden hade perfekt inkallning tidigare. Jag gjorde en tråd om detta fanomen för ett tag sedan vill jag minnas eftersom det är ganska intressant hur hunden förändras mentalt vid ett försvinnande.

Jag tänker spontant att om hunden har en lång spårlina efter sig så kommer den fastna någonstans ganska snabbt om den befinner sig i ett skogsområde. Jag har svårt att se att hunden kan ha en 10-20 meter lång lina släpande efter sig och på måfå springa runt i skogen utan att fastna. Även smala runda spårlinor i plast/gummi klarar inte hur många varv runt ett träd som helst innan den fastnar. Så om den har varit borta i 3 dagar så funderar jag spontant på ifall hunden har lyckats komma ur halsbandet, spårlinan har gått av eller om någon hittat hunden och tagit den.

Tyvärr finns det inte mycket mer att göra än att leta leta leta. Man ska nog också vara försiktig med hur man letar så att man inte skrämmer iväg den ännu längre. Att gå skallgång och skrika genom skogen tex känns inte som en bra idé.
 
Detta är för övrigt en av mina värsta mardrömmar när det kommer till våra hundar, att någon av dem ska försvinna på detta sättet. I ärlighetens namn så tar jag hellre den smärtan av att hunden blir sjuk/skadad och måste avlivas än att den försvinner såhär. Man kan knappt föreställa sig känslan av att hunden försvinner och man inte hittar den, men man vet att den är där ute någonstans.
 
Detta är för övrigt en av mina värsta mardrömmar när det kommer till våra hundar, att någon av dem ska försvinna på detta sättet. I ärlighetens namn så tar jag hellre den smärtan av att hunden blir sjuk/skadad och måste avlivas än att den försvinner såhär. Man kan knappt föreställa sig känslan av att hunden försvinner och man inte hittar den, men man vet att den är där ute någonstans.
Jag med. Jag hade alltid halsbandet jättelöst på min hund av just den anledningen. Och aldrig stryp/halvstryp.

Så så fruktansvärt för ägaren.
 
Brorsan hade en saluki som försvann två gånger, första gången flera dagar under hösten i fjällen om jag kommer ihåg rätt, andra gången var det vinter. Vi hoppades alla att han blev tagen av järv eller lo så det gick fort. :(

Finns det varg i området så är även det en faktor att ta med i beräkningen när en hund försvinner.
 
Jag med. Jag hade alltid halsbandet jättelöst på min hund av just den anledningen. Och aldrig stryp/halvstryp.

Så så fruktansvärt för ägaren.
Jag kör värt om, alltid stryp/halvstryp och har jag sele så är den rymningssäker. Blir hunden skrämd eller försöker dra på vilt ska den inte komma loss med mindre än att jag själv släpper kopplet eller något går sönder.
 
Om man misstänker att hunden sitter fast någonstans så är det letande som gäller.

Är hunden lös och halvt förvildad, vilket kan gå snabbt även på annars socialt säkra individer, är observationer det absolut viktigaste enligt min erfarenhet. Lappa bilar, annonsera i sociala medier, prata med folk som bor i området etc. Det är viktigt att det är tydligt att man ska ringa någon som känner hunden och att det finns en plan för infångandet. Är det en trygg familjehund sen tidigare kanske det räcker att ägaren kommer tillräckligt nära med favoritgodiset för att det ska koppla. Är det en skygg hund kanske man behöver använda fälla.
 
Om man misstänker att hunden sitter fast någonstans så är det letande som gäller.

Är hunden lös och halvt förvildad, vilket kan gå snabbt även på annars socialt säkra individer, är observationer det absolut viktigaste enligt min erfarenhet. Lappa bilar, annonsera i sociala medier, prata med folk som bor i området etc. Det är viktigt att det är tydligt att man ska ringa någon som känner hunden och att det finns en plan för infångandet. Är det en trygg familjehund sen tidigare kanske det räcker att ägaren kommer tillräckligt nära med favoritgodiset för att det ska koppla. Är det en skygg hund kanske man behöver använda fälla.
Vill dock lägga till här att vid efterlysning i sociala medier bör kontakten gå via polisen. Kanske inte lika viktigt då det är en bortsprungen hund, men jag tycker det är jätteobehagligt med efterlysningar som gäller potentiellt stulna hundar, där kontakten inte går den vägen utan direkt till en ”ägare”. Polisen har ju mer än en gång gått ut med att man inte ska dela sånt pga risken att det är någon som försöker hitta en gömd person med hemlig identitet, t.ex.

Vid lokal annonsering och att prata med folk i området känns det generellt mer okej att ha nummer direkt till ägaren, speciellt då det gäller bortsprungen hund och inte stulen.
 
Tillägg, om det är ok (...?) - hunden finns i skogen kring Johannesbergs slott, mellan Rimbo och Gottröra... Om nån av er ska ut i helgen..
 
Prata med varenda jägare och deras bekanta skogen är ju full av jägare just nu och är hunden lös kan den förhoppningsvis hitta en hel del slaktavfall att äta åtminstone :/
 
Nej, det är inte skymning och mörkt större delen av dygnet och om det är en rottweiler så tror jag de flesta reagerar. Jagar de inte vildsvin så är ju folk uppe i ottan och jagar på dan.
Fast jag skrev folk inte jägare specifikt, folk är ute större delen av dygnet och folk i allmänhet har inte alls särskilt stor koll på olika raser eller exakta tider när jakthundar springer lösa.
 
Fast jag skrev folk inte jägare specifikt, folk är ute större delen av dygnet och folk i allmänhet har inte alls särskilt stor koll på olika raser eller exakta tider när jakthundar springer lösa.
Folk brukar inte springa omkring i skogen när det är skymning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 640
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Hej, Vill börja med att säga att jag vet att det finns folk som har det 1000 gånger värre, folk som inte har jobb, har allvarliga...
2
Svar
24
· Visningar
2 272
  • Låst
Övr. Hund Inatt kommer flera personer att sova i området för att tyst och stilla se om han visar sig, han är förmodligen skygg nu när han varit...
Svar
4
· Visningar
1 239
Senast: rabalder
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 868
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp