När det inte funkar med medis...Råd?

finapina

Trådstartare
Hej, jag sökte i mitten av aug en ny medis till min häst.Fick svar av en vuxen-ryttare som verkade väldigt trevlig, ivrig, ansvarsfull, kunnig och red bra. Vi kom överens om att hon skulle komma 2 dgr/ vecka.Skulle även mocka , packa hö och ibland fodra. Det är bara det att hon avbokat MER än 50% av gångerna, ibland väldigt sent. Ibland båda ggr:na på samma vecka.Anledningarna har varit "allt mellan himmel och jord". Det känns som hon vill men inte riktigt har tiden?Jag känner att det är ett stressmoment att inte kunna lita på att hon dyker upp. Hur länge ska man ge henne en chans? Eller hur avsluta på snyggt sätt? Hur tar man upp det utan att vara alltför otrevlig? Mvh besviken mesig hästägare
 
Hej, jag sökte i mitten av aug en ny medis till min häst.Fick svar av en vuxen-ryttare som verkade väldigt trevlig, ivrig, ansvarsfull, kunnig och red bra. Vi kom överens om att hon skulle komma 2 dgr/ vecka.Skulle även mocka , packa hö och ibland fodra. Det är bara det att hon avbokat MER än 50% av gångerna, ibland väldigt sent. Ibland båda ggr:na på samma vecka.Anledningarna har varit "allt mellan himmel och jord". Det känns som hon vill men inte riktigt har tiden?Jag känner att det är ett stressmoment att inte kunna lita på att hon dyker upp. Hur länge ska man ge henne en chans? Eller hur avsluta på snyggt sätt? Hur tar man upp det utan att vara alltför otrevlig? Mvh besviken mesig hästägare
Det bästa är att säga exakt det du skriver.

Att du uppskattar hennes vilja, men eftersom det blir så många återbud på kort varsel, så funderar du på om hon tagit sig vatten över huvudet?

Beskriv också vad du tänkte dig för avlastning i form av pålitlig och stabil medryttare.

Tyvärr synkar inte pusslet mellan er, så du avser att leta efter en ny medryttare.
 
Hade nog bara sagt rakt ut "tyvärr funkar detta inte för mig, jag behöver någon som jag vet kommer sina dagar och har tiden för det, tack för tiden som varit och lycka till framöver" punkt slut. Hade aldrig accepterat att man inte sköter sina dagar.
 
Om du vill ge personen en chans ändå, går det att försöka få medryttaren att iaf göra stall sysslorna de dagar som den ställer in? Så brukar jag göra om jag inte kan rida av någon anledning, då brukar jag ändå kolla till hästen och fixa fodret, just för att ägaren inte ska behöva göra det på mina dagar. Men om man ställer in hela tiden låter det ju inte som att man är så intresserad ändå kanske.
 
Om du vill ge personen en chans ändå, går det att försöka få medryttaren att iaf göra stall sysslorna de dagar som den ställer in? Så brukar jag göra om jag inte kan rida av någon anledning, då brukar jag ändå kolla till hästen och fixa fodret, just för att ägaren inte ska behöva göra det på mina dagar. Men om man ställer in hela tiden låter det ju inte som att man är så intresserad ändå kanske.
Det där håller jag med om! Har man tagit ansvaret får man lösa det även om man inte kan rida den dagen.

Jag har haft en medryttare/kompis och vi har hjälpts åt under ett par år.

Om man inte kunde rida, så var det ändå underförstått att hästen blev omskött.

Men, å andra sidan var jag aldrig beroende av medryttarens hjälp, så om hon inte kunde komma, så var det aldrig något problem för mig. Vi bara bytte dag/eller så blev det inget den veckan helt enkelt.

Det ÄR en annan sak om man är beroende av hjälpen, och det verkar ju ts vara.

Pålitliga medryttare som gör att man helt slappnar av, är nog svårt att hitta. Dessa personer med det drivet och engagemanget, skaffar nog egen häst.
 
Om du vill ge personen en chans ändå, går det att försöka få medryttaren att iaf göra stall sysslorna de dagar som den ställer in? Så brukar jag göra om jag inte kan rida av någon anledning, då brukar jag ändå kolla till hästen och fixa fodret, just för att ägaren inte ska behöva göra det på mina dagar. Men om man ställer in hela tiden låter det ju inte som att man är så intresserad ändå kanske.

Alltså, det är ju självklart att man gör! Jag är medryttare men rider inte varje dag som är min. Men jag åker alltid dit och mockar, fixar foder osv så att ägaren inte ska behöva göra det. Enda gången jag ställt in med kort varsel är under pandemin när jag blivit sjuk och man skulle isolera sig. Annars brukar vi byta dagar om nån av oss får förhinder en dag.
 
Alltså, det är ju självklart att man gör! Jag är medryttare men rider inte varje dag som är min. Men jag åker alltid dit och mockar, fixar foder osv så att ägaren inte ska behöva göra det. Enda gången jag ställt in med kort varsel är under pandemin när jag blivit sjuk och man skulle isolera sig. Annars brukar vi byta dagar om nån av oss får förhinder en dag.
Ja jag håller med dig, men verkar inte vara självklart för alla. Vi byter också dagar ibland vid behov.
 
Pålitliga medryttare som gör att man helt slappnar av, är nog svårt att hitta. Dessa personer med det drivet och engagemanget, skaffar nog egen häst.
Om de har råd. Jag tänker att många med det drivet och engagemanget söker medryttarhäst eftersom få har råd med egen häst 🙂.

Men jag har aldrig varit på hästägarsidan.

Edit: såg att det redan tagits upp.
 
Om de har råd. Jag tänker att många med det drivet och engagemanget söker medryttarhäst eftersom få har råd med egen häst 🙂.

Men jag har aldrig varit på hästägarsidan.

Edit: såg att det redan tagits upp.

Eller så är det som för mig. Jag har engagemang för två dagar i veckan. Men jag vill inte äga en häst eller ha det ansvaret en hästägare har. De två dagarna kan min hästägare vara trygg i att jag sköter mockningen, packar fodret, fixar vatten, kollar så att hästen har det bra samt så rider jag oftast. Ibland kör livet ihop sig så då hinner jag inte rida och ibland öser regnet ner och då rider jag inte men gör allt det andra. Jag har inte all den kunskap en hästägare har men jag har tillräckligt för att märka om något är fel med hästen och då kontaktas hästägaren direkt. Har hästen nåt litet sår eller annat får hästägaren ett foto direkt och sen rengör jag enligt hästägarens instruktioner. Men om jag känner att min kunskap inte är tillräcklig vill jag att hästägaren tar över. Men under en eventuell rehabperiod så tar jag givetvis mina dagar och gör det hästägaren vill att jag gör (så länge jag känner mig trygg i det).
 
Eller så är det som för mig. Jag har engagemang för två dagar i veckan. Men jag vill inte äga en häst eller ha det ansvaret en hästägare har. De två dagarna kan min hästägare vara trygg i att jag sköter mockningen, packar fodret, fixar vatten, kollar så att hästen har det bra samt så rider jag oftast. Ibland kör livet ihop sig så då hinner jag inte rida och ibland öser regnet ner och då rider jag inte men gör allt det andra. Jag har inte all den kunskap en hästägare har men jag har tillräckligt för att märka om något är fel med hästen och då kontaktas hästägaren direkt. Har hästen nåt litet sår eller annat får hästägaren ett foto direkt och sen rengör jag enligt hästägarens instruktioner. Men om jag känner att min kunskap inte är tillräcklig vill jag att hästägaren tar över. Men under en eventuell rehabperiod så tar jag givetvis mina dagar och gör det hästägaren vill att jag gör (så länge jag känner mig trygg i det).
Du låter som "min" medryttare. Vilken lycka för din hästägare att ha dig!

Och du har rätt. Varför man inte skaffar egen häst, beror på många orsaker.
 
Eller så är det som för mig. Jag har engagemang för två dagar i veckan. Men jag vill inte äga en häst eller ha det ansvaret en hästägare har. De två dagarna kan min hästägare vara trygg i att jag sköter mockningen, packar fodret, fixar vatten, kollar så att hästen har det bra samt så rider jag oftast. Ibland kör livet ihop sig så då hinner jag inte rida och ibland öser regnet ner och då rider jag inte men gör allt det andra. Jag har inte all den kunskap en hästägare har men jag har tillräckligt för att märka om något är fel med hästen och då kontaktas hästägaren direkt. Har hästen nåt litet sår eller annat får hästägaren ett foto direkt och sen rengör jag enligt hästägarens instruktioner. Men om jag känner att min kunskap inte är tillräcklig vill jag att hästägaren tar över. Men under en eventuell rehabperiod så tar jag givetvis mina dagar och gör det hästägaren vill att jag gör (så länge jag känner mig trygg i
Du låter som en ex-medis jag hade.😍Tyvärr slutade hon pga graviditet.
 
Eller så är det som för mig. Jag har engagemang för två dagar i veckan. Men jag vill inte äga en häst eller ha det ansvaret en hästägare har. De två dagarna kan min hästägare vara trygg i att jag sköter mockningen, packar fodret, fixar vatten, kollar så att hästen har det bra samt så rider jag oftast. Ibland kör livet ihop sig så då hinner jag inte rida och ibland öser regnet ner och då rider jag inte men gör allt det andra. Jag har inte all den kunskap en hästägare har men jag har tillräckligt för att märka om något är fel med hästen och då kontaktas hästägaren direkt. Har hästen nåt litet sår eller annat får hästägaren ett foto direkt och sen rengör jag enligt hästägarens instruktioner. Men om jag känner att min kunskap inte är tillräcklig vill jag att hästägaren tar över. Men under en eventuell rehabperiod så tar jag givetvis mina dagar och gör det hästägaren vill att jag gör (så länge jag känner mig trygg i det).
Det är precis den här typen av engagemang jag är ute efter som medryttare. Att hitta en ägare som känner sig trygg att lägga över det ansvaret på mig. Det är inte ridningen i sig som är det viktiga utan ansvaret och känslan att ta hand om hästen. Du uttryckte dig mycket bättre än jag gjorde i min tråd :)
 
När jag var medryttare sade jag en gång till sent men då förklarade ägaren att hon helst vill ha reda på sådant tidigare vilket jag därefter var noga med de få gångerna jag hade honom.

Nu har jag ingen medryttarhäst utan mer en sköthäst som jag gör allt med utan att rida då jag känner mig för tung där jag kan hojta till ägaren att "jag kilar ut till stallet idag" osv. Hjälper också till när ägaren är sjuk. Enda jag gör är ju att ta hand om häst och fixar käk (de dagar inte ägaren åker ut för då fixar hon det själv). Stallägaren fixar höpåsar (alla hästar i en hage äter samma mängd), mockar hage mm. Brukar också kunna ställa upp och vara med när hovslagaren kommer ut så ägaren slipper ta ledigt från jobbet (förskola) då tiderna oftast är innan min sysselsättning börjar. Då ägaren 99% av fallen är ute efter jobbet så är det heller ingen fara om jag ställer in en dag även om det är runt 12/13.

Skulle som hästägare inte våga lite på att mina "lediga" dagar är fria om medryttaren ställer in ofta. Skulle varit ärligt och sagt att du inte tycker det fungerar pga många inställda dagar och att du behöver en som verkligen kan ställa upp dessa dagar som denne har.
 

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 400
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp