När din hund biter.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är mentaltest ovanligt inom raserna vi har men det krävs olika av dom två typerna.
För att ställa en älg/ gris/ björn så krävs det andra saker mentalt än stövarna som driver hare/räv. Ingen hemlighet att spetsarna har en annan vasshet och mod jämfört med stövarna som inte behöver något av det.

Med det skrivit så är det 2 drivande hundar som haft dålig mentalitet under alla år och båda dom hade undvikit slagsmål med andra hundar så långt det gick, den ena kastade sig på sidan en gång när en hund rusade fram till henne.

Som skrivits innan så har bra eller dålig mentalitet inget med hur hunden reagerar i en situation ts beskriver.
Grisjakt är ju ett jättebra exempel på en situation där det är viktigt att hundarna kan sortera sina intryck och hålla koll på oftast flera olika grisar, andra hundar samt hundförare. För att lyckas med det behöver hunden en metodisk injagning på gris, goda erfarenheter samt mentala förutsättningar som ger den möjlighet att använda sina erfarenheter för att ta samma eller bättre beslut vid nästa jakt.
 
Jag hinner inte svara en och en utan jag svarar alla. Jag tar med mig två saker från denna tråd. 1. Jag uppskattar mina egna hundar och skall pussa lite extra på dem idag. 2. Många fler än jag trodde verkar tycka att det är ok att bli biten av sin hund eller att hunden biter någon annan. Våra olika ståndpunkter beror säkerligen på olika erfarenheter. Nu skall jag umgås med mina ”robothundar” och njuta av dagen. ;)
 
Jag hinner inte svara en och en utan jag svarar alla. Jag tar med mig två saker från denna tråd. 1. Jag uppskattar mina egna hundar och skall pussa lite extra på dem idag. 2. Många fler än jag trodde verkar tycka att det är ok att bli biten av sin hund eller att hunden biter någon annan. Våra olika ståndpunkter beror säkerligen på olika erfarenheter. Nu skall jag umgås med mina ”robothundar” och njuta av dagen. ;)
Det var det dummaste jag läst på länge. De allra flesta skriver att de skyddar hunden från situationer där den skulle känna sig trängd nog att behöva ta till bett (kravlande barn tex), och att de har förståelse för att djuret hund har med bett/stöt/klipp i sitt språk.

Du däremot skriver om lobotomerade gosedjur.
 
Grisjakt är ju ett jättebra exempel på en situation där det är viktigt att hundarna kan sortera sina intryck och hålla koll på oftast flera olika grisar, andra hundar samt hundförare. För att lyckas med det behöver hunden en metodisk injagning på gris, goda erfarenheter samt mentala förutsättningar som ger den möjlighet att använda sina erfarenheter för att ta samma eller bättre beslut vid nästa jakt.
Så du menar att en bra grishund aldrig skulle bita en människa? Och att en bra grishund alltid har bra mentalitet i sociala situationer? Jag är ledsen men du har fel, skulle du smyga dig på en grishund i arbetet med en gris och röra den på baken så skulle det många gånger smälla, det är viktigt att först rädda sig själv och sen fundera på från vad för en grishund som ska överleva. Att hundarna inte slåss vid jakt handlar om att jaktdriften är högre. Jag kan ge många exempel på hundar som kan jaga i samma såt men aldrig kan umgås socialt.
 
Jag hinner inte svara en och en utan jag svarar alla. Jag tar med mig två saker från denna tråd. 1. Jag uppskattar mina egna hundar och skall pussa lite extra på dem idag. 2. Många fler än jag trodde verkar tycka att det är ok att bli biten av sin hund eller att hunden biter någon annan. Våra olika ståndpunkter beror säkerligen på olika erfarenheter. Nu skall jag umgås med mina ”robothundar” och njuta av dagen. ;)

Våra olika ståndpunkter beror säkerligen på olika erfarenheter? OK, så vad är det för erfarenheter som får dig att tro att hundar inte ska kunna bita människor? (Och för den delen att bett är bett är bett som också kommit upp i diskussionen.) Du verkar fortfarande inte(?) ifrågasätta din egen övertygelse, så värderar du den tänkta erfarenheten och kommer fram till att din är överlägsen vår och det är därför du har rätt eller hur menar du?

Det är märkliga åsikter att vila nöjd i tycker jag, en så pass generell och svepande övertygelse om hur "bra" hundar "ska" vara och vad de aldrig skulle göra.
 
Många fler än jag trodde verkar tycka att det är ok att bli biten av sin hund eller att hunden biter någon annan.

Det där är ju att göra det jäkligt enkelt för dig.

Ingen har sagt att det är ok att en hund biter en människa, men många av oss förstår varför det händer i en situation som beskrivs i ts. Att du inte förstår varför det händer eller hur en hund med omriktat beteende kan reagera och agera säger mer om hur mycket erfarenhet och kunskap du har om sådana hundar..
 
Grisjakt är ju ett jättebra exempel på en situation där det är viktigt att hundarna kan sortera sina intryck och hålla koll på oftast flera olika grisar, andra hundar samt hundförare. För att lyckas med det behöver hunden en metodisk injagning på gris, goda erfarenheter samt mentala förutsättningar som ger den möjlighet att använda sina erfarenheter för att ta samma eller bättre beslut vid nästa jakt.
Snarare en ganska död hund om den ska vända på huvudet för att kolla vad som är på baken innan den reagerar.
Hundföraren behöver inte hunden hålla koll på då denna inte är så nära, är föraren nära ger det mod till hunden att bli dumbristig och bli skadad.

Om hunden får bra eller dåliga erfarenheter vid injagning beror på vilka djur den stöter på och inget föraren kan påverka om inte injagningen sker i hägn.
 
Jag hinner inte svara en och en utan jag svarar alla. Jag tar med mig två saker från denna tråd. 1. Jag uppskattar mina egna hundar och skall pussa lite extra på dem idag. 2. Många fler än jag trodde verkar tycka att det är ok att bli biten av sin hund eller att hunden biter någon annan. Våra olika ståndpunkter beror säkerligen på olika erfarenheter. Nu skall jag umgås med mina ”robothundar” och njuta av dagen. ;)

Vi kan nog snarare konstatera att du saknar mycket kunskap. Tack och lov är sådant lätt åtgärdat.
 
Jag hinner inte svara en och en utan jag svarar alla. Jag tar med mig två saker från denna tråd. 1. Jag uppskattar mina egna hundar och skall pussa lite extra på dem idag. 2. Många fler än jag trodde verkar tycka att det är ok att bli biten av sin hund eller att hunden biter någon annan. Våra olika ståndpunkter beror säkerligen på olika erfarenheter. Nu skall jag umgås med mina ”robothundar” och njuta av dagen. ;)

Jag måste fråga vad du har för ras. Många av dina svar gör mig fullständigt häpen.
 
Senast ändrad:
Fast ett hundslagsmål hade varit en sundare reaktion eftersom det var den andra hunden som provocerade, det är reaktionen att bita en människa utan att tänka som gör mig orolig.

Fast det var det ju inte alls? Något tog på hunden bakifrån i ett rejält spänt läge. Det är fullt normalt att reagera på just det.

Jag hinner inte svara en och en utan jag svarar alla. Jag tar med mig två saker från denna tråd. 1. Jag uppskattar mina egna hundar och skall pussa lite extra på dem idag. 2. Många fler än jag trodde verkar tycka att det är ok att bli biten av sin hund eller att hunden biter någon annan. Våra olika ståndpunkter beror säkerligen på olika erfarenheter. Nu skall jag umgås med mina ”robothundar” och njuta av dagen. ;)

Självklart är det okej att hunden försvarar sig när den är hotad eller överraskad. Det är djur. Vad tror du händer om du smackar till en häst i röven som inte märker att du är där? En häst som är känd för att vara "lätt i röven" och är i en väldigt spänd och stressfylld situation?

Det chockerar mig faktiskt att det finns folk som tycker att djur ska bete sig som robotar. Speciellt hundar. Som är rovdjur med ibland väldigt starka drifter och snabba reaktioner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 086
Senast: Acto
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 776
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 075
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 793
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp