När din hund biter.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis så har jag tänkt de gånger jag blivit biten av (andras) hundar när jag själv klantat mig. Som tur är så har jag dock lärt mig något av det. Hade jag inte gjort det, då hade jag garanterat kunnat skapa situationer där även egna hundarna bitit mig (typ när de varit upp i varv och börjat tjafsa, om jag då lagt mig i på fel sätt hade de säkert kunnat rikta sig mot mig av ren reflex).
Ja vissa saker man gör får man bara sätta på erfarenhetskontot typ.
 
Klart barn inte ska gå fram till hundar i skarpt läge, vart har jag skrivit det?
Men vad jag kan utläsa var det inte särskilt skarpt läge, av döma av TS, hon hade antagligen inte rört den enda hunden om det va så pass skarpt att de skulle ryka ihop? Jag ser hennes handling som - ”vad håller ni på med?”

Hundarna (två okastrerade hanar antar jag) står och morrar mot varandra över en resurs, att de skulle kunna ryka ihop över detta är väl rätt troligt?

Angående att en hund inte "ska" bita så är det såklart inget någon önskar man det förekommer och med hundar där man vet att det kan förekomma eller som man inte känner så måste man ju ta med den risken i beräkningen. Därför korrigerar man inte en hund man inte känner fysiskt. Men låter heller inte barn interagera med främmande hundar eller hundar som man vet kan bita, det borde ju vara helt självklart.

Hundar är inga robotar, de har styrkor och svagheter mentalt. Hos många arbetande raser med mycket skärpa är det inte ovanligt att de kan ta till tänderna i "fel" lägen också. Man vill ju att de ska kunna göra det i "rätt" lägen i arbete så "egenskapen" behövs ju. I min hunds fall är inte skärpan det största problemet utan osäkerhet och även rädsla som gör att skärpan kommer fram i "fel" lägen också. Men han söker inte upp någon och biter utan det är när någon hanterar honom klantigt/skrämmer honom som det sker. Fick han välja hade han aldrig någonsin hamnat i dessa situationer för han mår jättedåligt efteråt.
 
Nej, men vi har utgått ifrån den beskrivning du givit:

Den yngre hanen reser ragg och morrar mot min hund. Tydligen var fläcken väldigt viktig. Min hane, spänner upp sig och morrar tillbaka. Med facit i hand, skulle jag bara fortsatt gå, men jag stod där, så jag tog tag i pälsen i rumpan på den yngre hanen och sa åt honom att lägga ner och gå vidare.

På den beskrivningen så låter det som om hanarna står och spänner upp sig mot varann och att du i den situationen tar i den andra hundens bakdel, oavsett exakt hur du gör det så var det kanske inte läge att ta tag i hunden i den situationen du beskrivit. Du kanske kan göra det på din egen hund utan problem men på en främmande hund som du visserligen känner (tydligen inte väl nog) så tycker jag det är rätt dumt. Hade jag gjort samma sak så hade jag känt att jag får skylla mig själv. Som ägare till den hunden hade jag naturligtvis varit väldigt knäckt men samtidigt så är det inte så att jag heller går på folk och instruerar dem att inte ta tag i mina hundar om de mopsar, jag förutsätter att de väntar in att jag löser det. Jag har väldigt snälla hundar med lågt resursförsvar men jag inte hundra på att inte en av dem reagerat likadant i den situation du beskriver om det så att de blir överraskade.

Väldigt klokt nyanserat inlägg tycker jag.

Att dra i pälsen på baken på en hund i bråk /försvar mot en annan hund är som bäddat för scenariot . Det luggar i rejält i pälsen, hunden har fokus på ”bråket” och har inget tänk om annat.

Om man i något läge behöver gå emellan hundar i slagsmål /bråk så drar man inte hunden i pälsen därbak .

@Blandrastik jag är så förvånad över att du reagerar så onyanserat .
 
Klart barn inte ska gå fram till hundar i skarpt läge, vart har jag skrivit det?
Men vad jag kan utläsa var det inte särskilt skarpt läge, av döma av TS, hon hade antagligen inte rört den enda hunden om det va så pass skarpt att de skulle ryka ihop? Jag ser hennes handling som - ”vad håller ni på med?”

Näe? Din parallell till hundar runt dina barn och hur de är snälla hundar//säkra osv blir väldigt lustig i sammanhanget .
 
Klart barn inte ska gå fram till hundar i skarpt läge, vart har jag skrivit det?
Men vad jag kan utläsa var det inte särskilt skarpt läge, av döma av TS, hon hade antagligen inte rört den enda hunden om det va så pass skarpt att de skulle ryka ihop? Jag ser hennes handling som - ”vad håller ni på med?”

Läser vi samma trådstart?

"Min hund gick lös vid min sida, stannar på en intressant fläck, en annan yngre hane tycker den fläcken också var intressant, kommer fram till min hund. Den yngre hanen reser ragg och morrar mot min hund. Tydligen var fläcken väldigt viktig. Min hane, spänner upp sig och morrar tillbaka

Den yngre hunden är speciell, stressar lätt, har en del omriktade beteenden mot sig ägare, tappar ofta fokus"

2 hanar står alltså med rest ragg och morrar åt varandra över en resurs som båda "vill ha" och du tycker inte det visar på att de båda är i skarpt läge och redo att ta en fight vid minsta provokation?

Ok, vi läser tydligen in väldigt olika saker i vad hundar menar när de spänner upp sig, reser ragg och morrar vid varandra. Personligen hade jag inte tagit tag i en främmande hund i det läget.
 
Men vad jag kan utläsa var det inte särskilt skarpt läge, av döma av TS, hon hade antagligen inte rört den enda hunden om det va så pass skarpt att de skulle ryka ihop? Jag ser hennes handling som - ”vad håller ni på med?”

Det här är nog bland de märkligaste resonemang jag hört kring bett någonsin, och då har jag ändå hört en del vid det här laget... Du menar alltså att i situationen där @Blandrastik bedömt att läget var "inte så skarpt" medan hunden bedömt att det var så pass skarpt att den bet när hon tog tag i den så är det hon som har uppfattat situationen korrekt och hunden som på något sätt har fel? Eftersom hon trodde att hon kunde göra så med hunden så var det såklart så, och att hunden ändå bet betyder inte att hon kan ha felbedömt något?

Hunden bet, det är liksom ett faktum? O_o
 
I ren reflex hade jag agerat på samma sätt som TS, men oftast så undviker jag att ta i andras hundar helt och hållet. Ser jag att en annan hund fixerar min eller mopsar upp sig säger jag direkt till andra hundägaren att Ta bort din hund NU! Är det försent att säga något så går jag emellan och då får det bli bitskada på mig och inte på min hund. Det är otroligt viktigt för mig att mina hundar förblir oskadda.
TS jag tycker att du ska fortsätta gå på promenaderna med resten av gänget, men påpeka för den ägaren att ha bättre koll på sin hund framöver. Kanske ha den kopplad?!
Med tanke på hennes sms så finns det säkert problematik runt den hunden sen tidigare och hon försöker lösa det nu. Nöjd dig med det, för mer kan du inte göra.
Risken finns alltid när man är flera i gruppen att det blir tjafs, men desto viktigare att man har hundar som tolererar kontakt från andra, hundar som människor.
Jag kan inte riktig se att du gjort något fel eller att hundarna har gjort något onormal, det är i isåfall den andra ägaren som inte har varit tillräckligt uppmärksam på sin hund, när hon samtidigt vet att hunden reagerar på så vis.
Mina som är mjuka som honung släpper jag aldrig med blicken när vi är tillsammans med andra. Mina hundar, mitt ansvar och ingen i gruppen ska påverkas negativt för att vi väljer att finnas där och då. Skulle dom inte kunna vistas bland andra, ja då får vi vara själva.
 
I ren reflex hade jag agerat på samma sätt som TS, men oftast så undviker jag att ta i andras hundar helt och hållet. Ser jag att en annan hund fixerar min eller mopsar upp sig säger jag direkt till andra hundägaren att Ta bort din hund NU! Är det försent att säga något så går jag emellan och då får det bli bitskada på mig och inte på min hund. Det är otroligt viktigt för mig att mina hundar förblir oskadda.
TS jag tycker att du ska fortsätta gå på promenaderna med resten av gänget, men påpeka för den ägaren att ha bättre koll på sin hund framöver. Kanske ha den kopplad?!
Med tanke på hennes sms så finns det säkert problematik runt den hunden sen tidigare och hon försöker lösa det nu. Nöjd dig med det, för mer kan du inte göra.
Risken finns alltid när man är flera i gruppen att det blir tjafs, men desto viktigare att man har hundar som tolererar kontakt från andra, hundar som människor.
Jag kan inte riktig se att du gjort något fel eller att hundarna har gjort något onormal, det är i isåfall den andra ägaren som inte har varit tillräckligt uppmärksam på sin hund, när hon samtidigt vet att hunden reagerar på så vis.
Mina som är mjuka som honung släpper jag aldrig med blicken när vi är tillsammans med andra. Mina hundar, mitt ansvar och ingen i gruppen ska påverkas negativt för att vi väljer att finnas där och då. Skulle dom inte kunna vistas bland andra, ja då får vi vara själva.


Jag har jättesvårt att förstå ditt resonemang och motivering.
Vaddå ”ser jag att en annan hund mopsar sig mot min hund ” ? I TS fall råkade båda hundarna i konflikt med varandra och att då mänskligt tolka att ”den hunden muckade med min” blir bara sorgligt som slutsats och mänsklig tolkning .

Det är ju dessutom så i detta fallet att TS snarare reagerat subjektivt och reflexmässigt ang SIN hund, och då blev biten dessutom av den andra hunden. Istället för att agera mer neuralt, vilket hade gynnat alla involverade .
 
Men hur menar du då att dina barn , hundar med barn, ”ryck” i päls någon enstaka gång osv har något att göra med öht TS ”bitande hund” /konflikt mellan hundar i sammanhanget ? 😳
Jag drog en liknelse med hundar som biter, att jag tycker att hundar ska tåla fysisk beröring när läget inte är så skarpt - som jag uppfattade det. Om min hund morrade åt en annan hund skulle han aldrig bita en annan människa som rörde vid honom samtidigt.
 
Jag drog en liknelse med hundar som biter, att jag tycker att hundar ska tåla fysisk beröring när läget inte är så skarpt - som jag uppfattade det. Om min hund morrade åt en annan hund skulle han aldrig bita en annan människa som rörde vid honom samtidigt.

När två hundar spänner sig mot varandra med rest ragg och morr finns i princip inga steg kvar innan slagsmål bryter ut. Det är helt klart skarpt läge.

Med all respekt, men din hund är väldigt ung. Inte ens färdigutvecklad hormonellt eller mentalt. Det är påtok för tidigt i hans liv för att göra ett så tvärsäkert uttalande.
 
Lite funderingar så här en erfarenhet rikare.
I fredags hade vi fågelhundsträning, superkul med apportering och släpspår. Vi kör alltid hundarna en och en, men sen har vi en gemensam promenad med alla hundar lösa, alla känner varandra väldigt väl. (trodde jag). Min hund gick lös vid min sida, stannar på en intressant fläck, en annan yngre hane tycker den fläcken också var intressant, kommer fram till min hund. Den yngre hanen reser ragg och morrar mot min hund. Tydligen var fläcken väldigt viktig. Min hane, spänner upp sig och morrar tillbaka. Med facit i hand, skulle jag bara fortsatt gå, men jag stod där, så jag tog tag i pälsen i rumpan på den yngre hanen och sa åt honom att lägga ner och gå vidare. Den yngre hunden är speciell, stressar lätt, har en del omriktade beteenden mot sig ägare, tappar ofta fokus men det är ju inget som påverkat mig. Vi har tränat ihop regelbundet under fyra år, så jag känner hunden väl.
Den vänder sig om och biter mig över handleden. Inget nafs, utan det kändes ungefär som att bli klämd i en dörr.

Det hela har fått mig att fundera. Hur hade jag tänkt om det hade varit min hund? Är det en skröna att hundar som en gång bitit "gärna" gör det igen? Hur fasen gör jag nästa fredag? Kan man kräva munkorg på den andra hunden? Låta bli att åka dit igen? Eller bara vara med på själva träningen och inte vara med på promenaden?
Fick ett SMS från hundägaren igår där det stod: "Vi har funderat mycket på det som hände och nu ska vi kastrera honom kemiskt." Känns lite "Jaha, och?"

Tycker att du får skylla dig själv, måste gjort både ont och skrämt hunden när du tog tag så!

Hade som ägare till den hunden blivit fly förbannad, ingen rör mina djur på det sättet ostraffat.
 
Mina barn rycker inte hundar i pälsen, så vet inte vad problemet är?

Du skriver "Kan först och främst tycka att hundar inte ska bita för den typen av fysisk beröring.
Men alla har olika acceptans av beteende, jag som har småbarn skulle aldrig kunna ha en hund som reagerar med att bita." i en tråd där en hund blir ryckt i pälsen så att den biter personen som gör det. Därmed indikerar du att du tycker att hundar borde acceptera att man rycker i dom eftersom att småbarn skulle kunna göra det.

Vad är skarpt läge enligt dig, om du nu inte tycker att två okastrerade hanar som står och morrar åt varandra över en resurs. Har själv haft den situationen hemma och skarpare än så blir det inte utan att dom slåss.
 
Jag har jättesvårt att förstå ditt resonemang och motivering.
Vaddå ”ser jag att en annan hund mopsar sig mot min hund ” ? I TS fall råkade båda hundarna i konflikt med varandra och att då mänskligt tolka att ”den hunden muckade med min” blir bara sorgligt som slutsats och mänsklig tolkning .

Det är ju dessutom så i detta fallet att TS snarare reagerat subjektivt och reflexmässigt ang SIN hund, istället för att agera mer neuralt vilket hade gynnat alla involverade .

Jag svarar generellt hur jag tänker och fungerar. I mina ögon så gjorde TS inget fel, hon kände väl att hon var tvungen att agera.
Jag hade också gjort någonting, inte bara stått där neutralt. Nu vistas jag mycket och med många hundar i olika flock och det är helt otänkbart att jag inte avleder redan vid minsta spänning.
Sen skulle jag aldrig ta med en hund som har svårt för kontakt. Folk kan snubbla och komma åt hunden, vi trängs på smala stigar, vi kommer åt varandra på de ena eller andra sättet. Just hunden i TS fall reagerar med att bita vid beröring och jag har särat andras hundar med våld vid slagsmål utan att bli biten.
Svårt att alltid göra 100 % rätt eftersom det kan se olika ut från fall till fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 521
Senast: Acto
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
33 831
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp