När din hund biter.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite funderingar så här en erfarenhet rikare.
I fredags hade vi fågelhundsträning, superkul med apportering och släpspår. Vi kör alltid hundarna en och en, men sen har vi en gemensam promenad med alla hundar lösa, alla känner varandra väldigt väl. (trodde jag). Min hund gick lös vid min sida, stannar på en intressant fläck, en annan yngre hane tycker den fläcken också var intressant, kommer fram till min hund. Den yngre hanen reser ragg och morrar mot min hund. Tydligen var fläcken väldigt viktig. Min hane, spänner upp sig och morrar tillbaka. Med facit i hand, skulle jag bara fortsatt gå, men jag stod där, så jag tog tag i pälsen i rumpan på den yngre hanen och sa åt honom att lägga ner och gå vidare. Den yngre hunden är speciell, stressar lätt, har en del omriktade beteenden mot sig ägare, tappar ofta fokus men det är ju inget som påverkat mig. Vi har tränat ihop regelbundet under fyra år, så jag känner hunden väl.
Den vänder sig om och biter mig över handleden. Inget nafs, utan det kändes ungefär som att bli klämd i en dörr.

Det hela har fått mig att fundera. Hur hade jag tänkt om det hade varit min hund? Är det en skröna att hundar som en gång bitit "gärna" gör det igen? Hur fasen gör jag nästa fredag? Kan man kräva munkorg på den andra hunden? Låta bli att åka dit igen? Eller bara vara med på själva träningen och inte vara med på promenaden?
Fick ett SMS från hundägaren igår där det stod: "Vi har funderat mycket på det som hände och nu ska vi kastrera honom kemiskt." Känns lite "Jaha, och?"
Det är alltid lätt att vara efterklok och fundera över vad man kunde gjort annorlunda. Men jag anser att en hund som inte kan skilja på sin ilska riktad mot en annan hund, utan biter en människa istället har dålig mentalitet och klarar inte av att sortera. Jag ser inget fel i att be dem använda munkorg, då kan ni fortsätta träna tillsammans och både du och ägaren kan slappna av.
 
Och jag skulle aldrig utsätta mina hundar för barn som rycker dom i pälsen.
Självklart skall man inte lämna barn och hund ensamma. Men en hund som ett barn klappar eller kryper över, och som inte gillar det, får ju resa sig upp och gå, absolut inte bita!
Mina hundar tycker om barn och visar förståelse för barns ibland oförutsägbara beteende. Men de flesta hundar behöver träna på att träffa barn och barn behöver vägledas av en klok vuxen, hur man skall bemöta en hund.
 
Självklart skall man inte lämna barn och hund ensamma. Men en hund som ett barn klappar eller kryper över, och som inte gillar det, får ju resa sig upp och gå, absolut inte bita!
Mina hundar tycker om barn och visar förståelse för barns ibland oförutsägbara beteende. Men de flesta hundar behöver träna på att träffa barn och barn behöver vägledas av en klok vuxen, hur man skall bemöta en hund.

Ett barn ska aldrig någonsin krypa över en hund!
 
Självklart skall man inte lämna barn och hund ensamma. Men en hund som ett barn klappar eller kryper över, och som inte gillar det, får ju resa sig upp och gå, absolut inte bita!
Mina hundar tycker om barn och visar förståelse för barns ibland oförutsägbara beteende. Men de flesta hundar behöver träna på att träffa barn och barn behöver vägledas av en klok vuxen, hur man skall bemöta en hund.
Mina hundar behöver inte tränas i att umgås med ungar, föräldrarna ansvarar för att låta mina hundar vara och om inte de säger till så gör jag det. Hundarna uppför sig mot ungar som mot vuxna, de är snälla men inga leksaker utan ska behandlas väl.
 
Det är alltid lätt att vara efterklok och fundera över vad man kunde gjort annorlunda. Men jag anser att en hund som inte kan skilja på sin ilska riktad mot en annan hund, utan biter en människa istället har dålig mentalitet och klarar inte av att sortera. Jag ser inget fel i att be dem använda munkorg, då kan ni fortsätta träna tillsammans och både du och ägaren kan slappna av.
Och huuuur tror du att hunden som tjafsar med en annan hund ska veta vem det är som luggas?
 
Väldigt tråkig kommentar, detta är ett diskussionsforum och alla har lika rätt att lägga fram sina argument.

Jag tänker inte ägna vare sig tid eller förstöra tråd på att diskutera andra användare , men i just detta enskilda fallet håller jag inte med dig alls.
 
Självklart skall man inte lämna barn och hund ensamma. Men en hund som ett barn klappar eller kryper över, och som inte gillar det, får ju resa sig upp och gå, absolut inte bita!
Mina hundar tycker om barn och visar förståelse för barns ibland oförutsägbara beteende. Men de flesta hundar behöver träna på att träffa barn och barn behöver vägledas av en klok vuxen, hur man skall bemöta en hund.

Jag lämnar inte mina hundar med barn som kan krypa över dom eller dra i dom. Mina hundar ska inte behöva utsättas för sådant. Skulle dock inte bli förvånad om hundar biter barn som kryper på dom. Vad förväntar man sig om man låter sådant hända...
 
Mina hundar behöver inte tränas i att umgås med ungar, föräldrarna ansvarar för att låta mina hundar vara och om inte de säger till så gör jag det. Hundarna uppför sig mot ungar som mot vuxna, de är snälla men inga leksaker utan ska behandlas väl.

Barnen här är hårt och nogsamt uppfostrade redan sedan krypålder att hunden får man aldrig någonsin varesig krypa på, hålla tag i, gå efter /jaga efter när hunden går iväg. Man får klappa och umgås med hunden försiktigt och mjukt när hunden själv väljer att ta kontakt.

Bägge barn har förstått det helt utan problem. Jag skulle aldrig nånsin lämna små barn oövervakade med hund, just för att man som vuxen behöver lära barnet från början och med små barn behöver man då finnas nära och övervaka hela tiden när de vill klappa, gosa, röra vid hunden osv.

Handlar inte om graden av ”snällhet” på hunden utan ren respekt för djuret allmänt !
 
Det är alltid lätt att vara efterklok och fundera över vad man kunde gjort annorlunda. Men jag anser att en hund som inte kan skilja på sin ilska riktad mot en annan hund, utan biter en människa istället har dålig mentalitet och klarar inte av att sortera. Jag ser inget fel i att be dem använda munkorg, då kan ni fortsätta träna tillsammans och både du och ägaren kan slappna av.

Jag tänker att om jag står i skarpt läge och är rädd att motsatt part ska flyga på mig, och så kommer någon plötsligt och hugger tag i mig bakifrån så slänger jag nog också ut en armbåge mot den hindrande armen bara för säkerhets skull så att jag blir fri och kan försvara mig. Jag har också ganska dålig mentalitet?

Som jag ser situationen framför mig var det mest tur att det "bara" blev en markering mot föraren och inte urartade i ett allvarligt hundslagsmål.
 
Jag tänker att om jag står i skarpt läge och är rädd att motsatt part ska flyga på mig, och så kommer någon plötsligt och hugger tag i mig bakifrån så slänger jag nog också ut en armbåge mot den hindrande armen bara för säkerhets skull så att jag blir fri och kan försvara mig. Jag har också ganska dålig mentalitet?

Ja definitivt. Och har du päls och rör dig framåt och någon ”tar tag” bakåt rumpan i din päls så ja - det luggas då per automatik 👍
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tänker att om jag står i skarpt läge och är rädd att motsatt part ska flyga på mig, och så kommer någon plötsligt och hugger tag i mig bakifrån så slänger jag nog också ut en armbåge mot den hindrande armen bara för säkerhets skull så att jag blir fri och kan försvara mig. Jag har också ganska dålig mentalitet?

Som jag ser situationen framför mig var det mest tur att det "bara" blev en markering mot föraren och inte urartade i ett allvarligt hundslagsmål.
Fast ett hundslagsmål hade varit en sundare reaktion eftersom det var den andra hunden som provocerade, det är reaktionen att bita en människa utan att tänka som gör mig orolig.
 
Nej, men den skall klara att det kan hända.

Tycker du verkligen att det är rimligt att en hund ska klara av precis vad som helst utan att säga ifrån? Jag upphör aldrig att förvånas över människor som tycker att just hundar ska vara mer eller mindre lobotomerade och tåla precis allt, annars har de dålig mentalitet. Jag fattar inte ens vad hela "tänk om det var ett barn?!"-diskussionen kom ifrån, den känns rätt opassande och verkar inte ha något syfte annat än för att folk ska få förskräckas lite över att ett djur i en spänd situation reagerade som... ja, just precis, ett djur som känner sig trängt kan göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 512
Senast: Acto
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
33 830
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp