När din hund biter.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast ett hundslagsmål hade varit en sundare reaktion eftersom det var den andra hunden som provocerade, det är reaktionen att bita en människa utan att tänka som gör mig orolig.

Omriktning är ett jättevanligt beteende, speciellt hos hundar med lite kräm i, som t ex bruksraser. Det betyder inte att hunden är elak eller dålig mentalt, bara att den helt klart inte är jättelämplig hos ägare som ställer extremt höga krav på tolerans från hunden sida...
Jag tycker det är mer oroväckande att du tydligen inte visste om det, eftersom du reagerar så starkt. :confused: Har du bara träffat på hundar med minimala drifter och noll skärpa, eller vad är det frågan om?
 
Fast ett hundslagsmål hade varit en sundare reaktion eftersom det var den andra hunden som provocerade, det är reaktionen att bita en människa utan att tänka som gör mig orolig.

Hur kan du öht dra den tolkningen utifrån TS redogörelse ? Så otroligt märkligt och konstigt i kombo med dina övriga inlägg vad du tycker hundar ska ”tränas på” ang krypande barn osv !

Utöver det allmänt i övriga diskussionen :

Det spelar ingen roll om man har en ”jättesnäll ras”/individ etc i sammanhanget . Blir lite störd gällande vissa reflektioner ang vissa hundar osv. Alla hundar har samma behov att respekteras . Om man inser det slipper man i många fall fördomar ang ”vissa hundar pga ras” 😡👍
 
Fast ett hundslagsmål hade varit en sundare reaktion eftersom det var den andra hunden som provocerade, det är reaktionen att bita en människa utan att tänka som gör mig orolig.

Du tycker alltså inte alls att ts bidrog till att det blev som det blev, när hon tog tag i pälsen bak på rumpan på en hund som är i en situation där den och en annan hund står och morrar åt varandra och när hon vet att den hund hon tar tag i har ett omriktat beteende?

Där skiljer du dig från i princip alla andra i tråden.
 
Tycker du verkligen att det är rimligt att en hund ska klara av precis vad som helst utan att säga ifrån? Jag upphör aldrig att förvånas över människor som tycker att just hundar ska vara mer eller mindre lobotomerade och tåla precis allt, annars har de dålig mentalitet. Jag fattar inte ens vad hela "tänk om det var ett barn?!"-diskussionen kom ifrån, den känns rätt opassande och verkar inte ha något syfte annat än för att folk ska få förskräckas lite över att ett djur i en spänd situation reagerade som... ja, just precis, ett djur som känner sig trängt kan göra.
I min värld är ett barn som kryper över en hund inte ”vad som helst”. Jag har inte sagt att jag låter detta hända men ingen av mina hundar skulle reagera med ilska ifall det hände.
 
Omriktning är ett jättevanligt beteende, speciellt hos hundar med lite kräm i, som t ex bruksraser. Det betyder inte att hunden är elak eller dålig mentalt, bara att den helt klart inte är jättelämplig hos ägare som ställer extremt höga krav på tolerans från hunden sida...
Jag tycker det är mer oroväckande att du tydligen inte visste om det, eftersom du reagerar så starkt. :confused: Har du bara träffat på hundar med minimala drifter och noll skärpa, eller vad är det frågan om?
Förtydliga vad som är vanligt, att hunden biter sin förare i en överslagshandling?
 
Nej, men den skall klara att det kan hända.
Fruktansvärt dåligt av föräldrar att låta barn och hund umgås under så dålig övervakning.

Sedan var sannolikheten liten att även dom som bet människan i ett skarp lägre att dom ske bita ett barn som kröp över dom, den mentaliteten hade en annan hund som gladeligen lämnat intressant lukt till annan hund för att inte starta slagsmål.
 
I min värld är ett barn som kryper över en hund inte ”vad som helst”. Jag har inte sagt att jag låter detta hända men ingen av mina hundar skulle reagera med ilska ifall det hände.

Jaha, grattis till dina sällsynt tålmodiga hundar då. Varför förutsätter du att en hund bara biter för att den blir arg? Den kanske lika gärna blir jätterädd av att det där barnet vars föräldrar har dålig koll, och nyper till för att freda sig för att tidigare varningssignaler som morrande, stelare kroppspråk, etc. har ignorerats. Kom även ihåg att de flesta hundar har fenomenal bithämning - de flesta sk 'bett' är trots allt varningsnafs, inte mer. Att förutsätta att de biter för att de är arga är att både förmänskliga hunden och att ignorera sättet de faktiskt kommunicerar på.

Förtydliga vad som är vanligt, att hunden biter sin förare i en överslagshandling?

Överslagshandling är din tolkning, och jag vet inte om min förklaring skulle ge så mycket eftersom du verkar gå helt på din egen linje om vad som är lämplig hundmentalitet. Det handlar mer om att en del hundar har snabba reaktioner och ganska stora sådana, så ibland är truten snabbare än huvudet. Hunden är inte dålig för det, och många ägare klarar såna hundar alldeles utmärkt, eftersom de vet vad de har i snöret och inte har overkliga förväntningar på vad deras hundar ska acceptera.
 
Tydlig och förutsägbar tillvaro ? Om barn ska krypa över dina snälla hundar närhelst ? 😳

Men eller hur...
"Tydlig och förutsägbar" är för mig lika med att hunden kan lita på att jag som förare inte sätter den i skiten, och ser till att vi avlägsnar oss om det är en situation som inte känns okej. Det är ju för sjutton motsatsen till förutsägbart, att lära hunden att det när som helst kan hända något asjobbigt för att matte tycker att man ska stå ut. :confused:
 
Fast ett hundslagsmål hade varit en sundare reaktion eftersom det var den andra hunden som provocerade, det är reaktionen att bita en människa utan att tänka som gör mig orolig.

En reaktion är ju just det - en reaktion! Precis som jag i en hotfull situation inte skulle tänka efter innan jag armbågade mig loss tänker jag inte heller ställa det kravet på en hund som reagerar i affekt när jag överraskar den bakifrån i en spänd situation. Klart attd en kan få för sig att säga ifrån.
Skulle du bli lika orolig för mentaliteten om ett annat nervöst eller spänt djur sparkade, sprätte eller bet om en människa överraskade bakifrån?
Det var ju inte som om hunden i situationen beskriven GAV SIG PÅ människan som nöp i rumpan (som jag förstår det hela) - den markerade i en redan laddad situation
 
Det är alltid lätt att vara efterklok och fundera över vad man kunde gjort annorlunda. Men jag anser att en hund som inte kan skilja på sin ilska riktad mot en annan hund, utan biter en människa istället har dålig mentalitet och klarar inte av att sortera. Jag ser inget fel i att be dem använda munkorg, då kan ni fortsätta träna tillsammans och både du och ägaren kan slappna av.

@Blandrastik Du har uppenbarligen inte lämnat tråden så jag passar på att fråga i detta inlägg du som "hundpsykolog" gillar?
 
Jag råkade för övrigt göra någonting liknande med mina egna hundar för några år sedan.
det var ingenting konstigt - det hade snöat, vi hade varit ut och kissat och gick in en snabbis för att matte också skulle gå på toa och för att byta till dragsele på shiban. Jag släppte hundarna med koppel på och de sprang ut i köket medan jag gjorde mitt - sedan grabbade jag selen från en krok, gick ut i köket och lade knappt märke till att hundarna var i någon slags låst situation.
Jag tänkte mest "Äsch, trams!" och drog selen över huvudet på shiban och liksom manövrerade henne åt sidan och bröt därmed en spänning som var allvarligare än jag trodde - det slutade med att terriern flög på henne och urartade i ett sjujävla slagsmål. Terriern har fortfarande ett ärr under ögat och allt var mitt fel.
Jag borde stannat upp och läst och tänkt efter.
Hade hundra gånger hellre tagit ett bett i armen faktiskt och hade inte tagit illa upp om det hänt, när det var jag som var klumpig.
En annan gång råkade shiban bita mig i handen. Mitt fel igen.
Ingen av mina hundar bär munkorg till vardags.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 178
Senast: Acto
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 796
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 247
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 806
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp