När din hund biter.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är nog otydlig, jag menar inte att en hund inte skall försvara sig om någon hotar den eller husse/matte till livet. Men att reaktionen dels skall vara rätt riktad och i proportion till hotet. Att bita en människa som lägger sig i en spänd situation mellan två hundar är inte något av det.

Så det är rimligt i din värld att en hund ej tränad i skydd ska fatta när den ska skydda sin ägare? Likaså så ska den kunna göra en ögonblicksbedömning...på någon hundradels sekund, vad som närmar sig bakifrån OCH ta ställning om det är "bitbart" eller inte.

Totalt orimligt!
Tom de mest stabila och tränade tjänstehundar sätter felbett ibland.
 
Fast jag anser att dina hundar reagerade mer sunt, de rök ihop för de var arga på varandra. Exemplet vi diskuterar, då biter hunden människan istället.

De två hundarna i TS exempel var på väg att ryka ihop och TS ville bryta - hunden hon tog tag i märkte antagligen bara att någon gick på den bakifrån och bet utan att veta om det var en människa eller hund som var på den.
 
De två hundarna i TS exempel var på väg att ryka ihop och TS ville bryta - hunden hon tog tag i märkte antagligen bara att någon gick på den bakifrån och bet utan att veta om det var en människa eller hund som var på den.
Och det är det som är problemet enligt mig, att det bet innan den tänkte. En sådan hund hade jag inte litat på igen och då tycker jag att munkorg är ett jättebra hjälpmedel.
 
En hund skall aldrig bita en människa om det inte är tränad till det. Känner den sig hotad ska den vika undan.
Haha
Va? Det är att krossa dess överlevnadsinstinkt! Hunden är ett rovdjur med en rad egenskaper som hör ett rovdjur till. Den är inget flyktdjur.
Min hund har bitit mig i foten.
Jag förtjänade varje blåmärke.
Den som INTE biter i sjäkvförsvar när man blir vöckt mitt i natten av att man blir trampad på av en 4 gånger så stor varelse måste ju vara helt lobotomerad.

Sen kan jag ju tycka att det kanske inte var det smartaste draget av honom att välja det mest otippade stället att sova på av alla möjliga ytor i hela rummet, men det är ju en annan historia.
 
Och det är det som är problemet enligt mig, att det bet innan den tänkte. En sådan hund hade jag inte litat på igen och då tycker jag att munkorg är ett jättebra hjälpmedel.

Jag tycker att det låter som att du ställer rätt orimliga krav på hur både djur och människor"ska" resonera i ett skarpt läge.

Jag har också blivit biten av min egen hund när jag lagt mig i på fel sätt, som sagt. Ibland hamnar man i kläm helt enkelt. Jag har blivit både sparkad och biten av hästar också, som agerat i affekt.
För att inte tala om hur många gånger jag blivit biten och riven av katter...
 
Jag tycker att det låter som att du ställer rätt orimliga krav på hur både djur och människor"ska" resonera i ett skarpt läge.

Jag har också blivit biten av mi egen hund när jag lagt mig i på fel sätt. Ibland hamnar man i kläm helt enkelt. Jag har blivit både soarkad och biten av hästar också, som agerat i affekt.

Eller att djur ska resonera som människor.
 
Jag kan fö
Så det är rimligt i din värld att en hund ej tränad i skydd ska fatta när den ska skydda sin ägare? Likaså så ska den kunna göra en ögonblicksbedömning...på någon hundradels sekund, vad som närmar sig bakifrån OCH ta ställning om det är "bitbart" eller inte.

Totalt orimligt!
Tom de mest stabila och tränade tjänstehundar sätter felbett ibland.
Jag kan förstå om det händer i en situation där det är tumult och mycket som händer. Men jag uppfattade inte att det var en sådan kaotisk stämning i TS fall.
 
Jag kan fö

Jag kan förstå om det händer i en situation där det är tumult och mycket som händer. Men jag uppfattade inte att det var en sådan kaotisk stämning i TS fall.

För DIG som människa är det inte en tumultartad situation. Men för hundarna är det faktiskt redan ett mentalt tumult. De står med smockan i luften färdig att brinna av. De har redan hunnit en rejäl bit i sin kommunikation av svordommar mot varandra.
Precis som två människor som är rejält adrenalinpåstinna och står och gapar på varandra.
Då kommer en oväntad rörelse bakifrån.

Det är en reflex. En instinkt. En skyddsmekanism.
Djur är djur!
 
Och det är det som är problemet enligt mig, att det bet innan den tänkte. En sådan hund hade jag inte litat på igen och då tycker jag att munkorg är ett jättebra hjälpmedel.
Och det är det som är problemet enligt mig, att det bet innan den tänkte. En sådan hund hade jag inte litat på igen och då tycker jag att munkorg är ett jättebra hjälpmedel.
Då hade nog var och varannan hund gått runt med munkorg, såg en liknande händelse i sommras då en hund stod med sin ägare vid en busshållplats med ryggen mot klumpen med människor och plötsligt slänger någon fram sin hand och börjar klappa på hundens rumpa.
 
Då hade nog var och varannan hund gått runt med munkorg, såg en liknande händelse i sommras då en hund stod med sin ägare vid en busshållplats med ryggen mot klumpen med människor och plötsligt slänger någon fram sin hand och börjar klappa på hundens rumpa.
Intressant! Bet hunden människan?
 
För DIG som människa är det inte en tumultartad situation. Men för hundarna är det faktiskt redan ett mentalt tumult. De står med smockan i luften färdig att brinna av. De har redan hunnit en rejäl bit i sin kommunikation av svordommar mot varandra.
Precis som två människor som är rejält adrenalinpåstinna och står och gapar på varandra.
Då kommer en oväntad rörelse bakifrån.

Det är en reflex. En instinkt. En skyddsmekanism.
Djur är djur!
Vi tänker uppenbarligen olika där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 108
Senast: Acto
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 777
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 107
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 793
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp