När din hund biter.

Status
Stängd för vidare inlägg.
jag tycker det är så himla skönt att sådana här åsikter om att hundar aldrig någonsin får bita eller ha åsikter håller på att dö bort. Jag hade en omplacering som jag tog då ägaren tyckte hon va olämplig med barn eftersom hon hade morrat på ungarna när dom jagat henne och drog henne i svansen, hon hade inget ställe hon fick vara ifred eftersom "sånt ska en hund väl tåla" den hunden älskade barn ändå men hade säkert bitit om hon inte blivit omplacerad.

Vart hundens gräns för vad den tolererar är ju såklart individuellt, men det är ju lite märkligt att vi avlat fram hundratals hundraser med vitt skilda egenskaper men ändå ska ingen av de egenskaperna spela in när det gäller provokationströskel? då är det bara "en hund ska aldrig bita en människa"
 
Det är ren och skär etologi. Jag förmänskligar inte hundar. Och i den avel jag har bedrivit har jag lagt stor vikt vid att behålla deras naturliga drifter.
Vad menar du med ” naturliga drifter”? När jag planerar en kull så är mentaltest på bägge föräldrarna ett av underlagen som jag utgår ifrån.
 
Hundar har inga händer. De använder munnen till väldigt mycket. Något man bör tänka på är att de kan bryta våra ben med sina käkar i de flesta fall (givetvis beroende på storlek på hund) och även en riktigt liten hund kan göra stor skada på oss om de vill.

Jag ser det som fullständigt orimligt att resonera som jag uppfattar att du gör @animalasia , där de ska vika för allt och mer eller mindre aldrig uttrycka något med munnen/bita. Så länge hunden inte biter om, sliter eller på annat sätt visar allvarlig avsikt att skada tycker jag man ska ta sig ett djupt andetag och acceptera att det handlar om levande varelser och shit happens - och kanske fundera på sin egen roll i situationen.

Något som jag anser ställer till stor skada för både hundar och människor är rabiata robotidéer om att hundar absolut inte får bita - det gör att folk tror sig ha vilken djävla rätt som helst att göra vad som helst med levande, tänkande och kännande varelser för "jag är ju människa". (Inte specifikt angående situationen i trådstarten, snarare allt kladdande på hundar som på alla möjliga sätt säger men låt mig vara vilket antingen inte uppfattas eller struntas i. Hundar är ju typ till för att behaga oss och ska minsann tåla. :meh:)
 
Väldigt klantig människa, men hunden gjorde ett bra”beslut” och inte reagerade med ilska i en situation där det inte var befogat.

Varför är du så stenad på att kalla det för ilska så fort det talas om att en hund eventuellt nyper till som varning? Sluta upp med att applicera dina mänskliga värderingar och känslor på djuren. Det är kommunikation på det enda språk en hund kan tala, och det är vansinne att utgå från att de automatiskt ska kunna särskilja på när de "får" använda tänderna och när det är totalt förbud på att visa missnöje alls. De är inte människor och kan inte resonera som människor, och det är när folk glömmer det som hundarna får ta smällen.

Jag tycker att dina inlägg i den här tråden visar på en fundamental brist på förstående för hundens natur, och det är tråkigt att du inte verkar vilja ta till dig av de svar du har fått. Om du prioriterar mentalbeskrivna hundar i din avel så undrar jag varför det här med drifter osv ens är ett frågetecken, det är ju precis den typen av grej man mäter på beskrivningarna. :confused:
 
Vad menar du med ” naturliga drifter”? När jag planerar en kull så är mentaltest på bägge föräldrarna ett av underlagen som jag utgår ifrån.
Nu är mentaltest ovanligt inom raserna vi har men det krävs olika av dom två typerna.
För att ställa en älg/ gris/ björn så krävs det andra saker mentalt än stövarna som driver hare/räv. Ingen hemlighet att spetsarna har en annan vasshet och mod jämfört med stövarna som inte behöver något av det.

Med det skrivit så är det 2 drivande hundar som haft dålig mentalitet under alla år och båda dom hade undvikit slagsmål med andra hundar så långt det gick, den ena kastade sig på sidan en gång när en hund rusade fram till henne.

Som skrivits innan så har bra eller dålig mentalitet inget med hur hunden reagerar i en situation ts beskriver.
 
Hunden som gav maken den tjusiga tandraden i magen är L-testad och godkänd att prövas som polishund samt arbetar som skydds och narkotikahund i statlig tjänst. Fantastiskt MH och stabil familjehund i en familj med småbarn.
Ändå gjorde hon en missbedömning i trängt läge av en annan hund och bet husse istället. Shit happens.
 
Hunden som gav maken den tjusiga tandraden i magen är L-testad och godkänd att prövas som polishund samt arbetar som skydds och narkotikahund i statlig tjänst. Fantastiskt MH och stabil familjehund i en familj med småbarn.
Ändå gjorde hon en missbedömning i trängt läge av en annan hund och bet husse istället. Shit happens.
Du ser väl till att hon har munkorg på promenaderna?
 
Jag blir förvånad över att någon som ser sig som hundmänniska kan tycka att det är konstigt att en hund reagerar när någon tar på hen bakifrån på det sätt som förklaras i Ts. Jag hade förutsatt att hunden hade bitit i en sådan situation. Jag hade räknat med att ett djur eller människa som blivit överraskad i en sådan situation hade försökt försvara sig. Jag blir så förvånad och ledsen över det här tänket att djur som lever med människan ska bete sig som robotar.

För ett tag sedan var det en vuxen person som smög upp bakom min hund när han låg och gnagde på ben i trädgården och flög på och klappade honom bakifrån. Jag hann precis se det hända och blev förvånad (och väldigt tacksam!) för att hans enda reaktion var att vända sig om. Jag trodde inte att vuxna människor kunde få för sig att bete sig så dumt och speciellt inte när det handlar om en hund de inte känner och träffar för första gången. Jag trodde att hen bara skulle ta sig förbi hunden och jag tänkte att hen kanske inte ville störa honom där han låg och hade det bra och att hen därför smög sådär, inte att hen skulle flyga ner på honom så. Självklart skulle jag som ägare inte låtit detta hända men jag trodde verkligen inte att vuxna människor kunde bete sig så dumt och jag trodde att jag skulle kunna släppa min hund med blicken i mitt eget hem när det bara var vuxna närvarande.
Jag hade inte heller någon sympati med den människan som blev biten i ansiktet när hen hade varit så korkad att hen hade tjoat i örat på hunden som låg och sov djupt att de skulle gå ut och gå. Hen ansåg att hunden borde avlivas och var väldigt arg på sin partner som vägrade. Jag undrar hur de själva skulle reagera vid en liknande situation? Jag har själv råkat sparka mitt ena barn i magen när hen fick för sig att börja kittla mig under foten när jag låg och sov. Jag har fortfarande dåligt samvete för det men både jag och hen visste ju att det egentligen inte var någon konstig reaktion alls. Blir man överraskad så blir man och då handlar det inte ens för en människa om att börja tänka utan man reagerar instinktivt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 109
Senast: Acto
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 778
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 110
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 794
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp