När din hund biter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Blandrastik

Trådstartare
Lite funderingar så här en erfarenhet rikare.
I fredags hade vi fågelhundsträning, superkul med apportering och släpspår. Vi kör alltid hundarna en och en, men sen har vi en gemensam promenad med alla hundar lösa, alla känner varandra väldigt väl. (trodde jag). Min hund gick lös vid min sida, stannar på en intressant fläck, en annan yngre hane tycker den fläcken också var intressant, kommer fram till min hund. Den yngre hanen reser ragg och morrar mot min hund. Tydligen var fläcken väldigt viktig. Min hane, spänner upp sig och morrar tillbaka. Med facit i hand, skulle jag bara fortsatt gå, men jag stod där, så jag tog tag i pälsen i rumpan på den yngre hanen och sa åt honom att lägga ner och gå vidare. Den yngre hunden är speciell, stressar lätt, har en del omriktade beteenden mot sig ägare, tappar ofta fokus men det är ju inget som påverkat mig. Vi har tränat ihop regelbundet under fyra år, så jag känner hunden väl.
Den vänder sig om och biter mig över handleden. Inget nafs, utan det kändes ungefär som att bli klämd i en dörr.

Det hela har fått mig att fundera. Hur hade jag tänkt om det hade varit min hund? Är det en skröna att hundar som en gång bitit "gärna" gör det igen? Hur fasen gör jag nästa fredag? Kan man kräva munkorg på den andra hunden? Låta bli att åka dit igen? Eller bara vara med på själva träningen och inte vara med på promenaden?
Fick ett SMS från hundägaren igår där det stod: "Vi har funderat mycket på det som hände och nu ska vi kastrera honom kemiskt." Känns lite "Jaha, och?"
 
Jag undrar också varför du tog tag i den andra hunden. Jag hade nog antingen låtit hundarna hantera det på egen hand, lockat dem båda att lämna fläcken genom att vara rolig eller om jag inte litade på att dessa två hundar klarar av att hantera det på egen hand utan slagsmål aldrig släppt min hund lös med den andra.

Fläckar kan vara väldigt viktiga att försvara har jag märkt.
 
Det är ju alltid lätt att vara efterklok och tänka hur man skulle gjort med facit i hand, i just den beskrivna situationen hade jag tänkt att jag fick skylla mig själv som blev biten som tog tag i en spänd och "låst" hund, och inte tänkt mer på det efteråt än att jag ska tänka mig för i framtiden, hur jag hanterar hunden och se så min egna hund inte hamnar i liknande situationer med spänt läge, ex att om de är lösa på promenad så får de inte lov att hamna i spända situationer där de står och stirrar och morrar osv.

Att inte träna alls ihop eller att begära att hunden ska ha munkorg tycker jag låter som en överreaktion pga chock (?) för det är ju aldrig kul att bli "biten"/blivit tilltryckt med tänderna (jag tänker personligen att ett bett är när det går hål, annat är en markering av olika hårdhetsgrad). Men jag ser det inte som att det skulle vara hundens fel, utan ett felaktigt mänskligt hanterande av en spänd situation mellan två hundar.
 
Är det en skröna att hundar som en gång bitit "gärna" gör det igen?

Enig med vad andra skrivit om situationen redan så bryter ut bara den här delen. Både ja och nej. Det är en skröna att de på något sätt "får smak för blod" och liksom blir galna, men visst är det så att det beteende som man övar på blir lättare och lättare att ta till. Att en hund biter kommer ju dock inte ur ingenting, möjligheten fanns ju där redan innan och någon gång blir den första. Så det blir liksom bakvänt att tänka att efter en hund bitit en gång kommer den att göra det igen, för ja, andra-tredje-fjärde gången händer liksom alltid efter första gången. Oavsett om det handlar om att bita eller åka buss.

Styrkan på bettet är kanske mer av en indikation i sådana fall, om det nu är så att det var första gången hunden reagerade med att gå till bett (och det tror jag inte vi vet, vi vet bara att det var första gången han bet dig?) så säger det kanske en del att det bettet var så pass hårt. Han lär inte bita lösare nästa gång - förmodligen, men garantier finns det ju inte åt något håll - så så pass mycket kan man kanske säga i alla fall. Han är en hund som om han går till bett går i alla fall förbi nivå 1, kanske även 2? Svårt att avgöra om bettet du beskriver är en tvåa eller trea, men gissar på tvåa. Men så länge det handlar om ett bett och inga omtag ser jag det nog inte som någon större skillnad egentligen...

Bett upplevs ofta som väldigt personliga av den som blir biten, som att det är något riktat mot mig som blev biten. Istället för att det ju handlar om den som bet, anledningen till bettet ligger ju där. I det här fallet hundens upplevelse av situationen då, han bet inte dig personligen utan han reagerade på vad som hände på ett av de få sätt han hade att ta till. Är det något sådant som kan ligga bakom vad som verkar vara en ganska stark reaktion från din sida? Jag tänker att du är ju ganska bekant med hundar och beteenden sen tidigare, och din reaktion på vad du beskriver ser inte riktigt ut som jag skulle väntat mig utifrån det...
 
Ptja, jag håller nog med ovan om att när huvudet är dumt så får kroppen lida.

Varför ens ta tag i en annans hund där man dessutom på förhand vet att den lätt faller in i ett omriktat beteende och har lätt till stress?

Jag hade tagit min hund och gått därifrån och inte aktivt sökt konflikt med den andra hunden.

Att kräva munkorg på hunden för att du skapat en situation där hunden biter känns ju lite knepigt, så varför inte bara fortsätta som innan med träningar och promenader, men inte ta tag i andras hundar hädanefter?
 
Håller med ovan.
Hundarna är i en spänd situation och den blir angripen bakifrån och reagerar troligtvis instinktivt för att värja sig, troligen har hunden inte uppfattat att det är en människa som tagit tag i den förrän den hunnit bita. Ibland gör man saker innan man tänker och i ditt fall så var det inte det bästa beslutet men jag skulle inte hålla det emot hunden.
Min egen upplevelse är att det absolut sämsta man kan göra för att stoppa ett slagsmål innan det börjat är just att gå in fysiskt, bättre att använda rösten eller att avleda. Sen är man ibland tvungen ändå men jag försöker undvika det då det ofta triggar hundarna ytterligare.
 
Jag har en hund som bitit/naffsat i några olika situationer där människor betett sig på ett sätt som skrämt/överraskat honom. Han hade mycket väl kunnat bita i situationen du beskriver. Ingen har någonsin bett mig ha munkorg på min hund eller inte velat ha med honom vid träning. De har insett att deras agerande inte var det klokaste (att överraska/hålla fast en spänd/uppjagad hund). Det hade inte hänt något med majoriteten av alla hundar om de gjort så men vissa hundar har högre integritet och mer skärpa och det måste man ju ta med i beräkningen när man hanterar någon annans hund. Jag har själv fått inse det med min egen hund. Jag kan inte ta tag i honom fysiskt när han är låst/spänd då kommer han troligen visa omriktat beteende. Jag får använda rösten istället.

Jag ser såklart till att undvika situationer som kan trigga bett och han har alltid munkorg vid hantering av främmande personer. Nu har vi max en indicent om året så det låter nog värre än det är men jag som ägare får konstant be folk att respektera hans integritet.

Att kastrera lär inte hjälpa alls. Min hund kastrerades pga. prostatan för två år sedan och han har precis lika lätt till bett och tycker om möjligt ännu sämre om främmande hundar.
 
Jag har också en hund som bits, men så länge jag kan läsa av henne är jag inte ett dugg orolig över att hon ska skada någon annan.
 
Det är lite fascinerande hur de som inte var där vet exakt hur jag har "tagit tag" i den andra hunden. Det var i grunden inte min tanke med tråden. Men min egen hund valde att backa av och den andra hunden gick efter honom, för mig blev det då en reflex att sträcka mig efter den andra hunden. Den blev knappast attackerad eftersom det var den som kom fram till oss och morrade på min hund. Och jag slet inte tag i med allt jag hade. Jag tog tag i pälsen. I ärlighetens namn anser jag att den i första hand betedde sig puckat då den gav sig på min hund, så jag försvarade min hund.
Men om det är intressantare för tråden att påpeka att jag får skylla mig själv, så lämnar jag diskussionen här.
 
Enig med vad andra skrivit om situationen redan så bryter ut bara den här delen. Både ja och nej. Det är en skröna att de på något sätt "får smak för blod" och liksom blir galna, men visst är det så att det beteende som man övar på blir lättare och lättare att ta till. Att en hund biter kommer ju dock inte ur ingenting, möjligheten fanns ju där redan innan och någon gång blir den första. Så det blir liksom bakvänt att tänka att efter en hund bitit en gång kommer den att göra det igen, för ja, andra-tredje-fjärde gången händer liksom alltid efter första gången. Oavsett om det handlar om att bita eller åka buss.

Styrkan på bettet är kanske mer av en indikation i sådana fall, om det nu är så att det var första gången hunden reagerade med att gå till bett (och det tror jag inte vi vet, vi vet bara att det var första gången han bet dig?) så säger det kanske en del att det bettet var så pass hårt. Han lär inte bita lösare nästa gång - förmodligen, men garantier finns det ju inte åt något håll - så så pass mycket kan man kanske säga i alla fall. Han är en hund som om han går till bett går i alla fall förbi nivå 1, kanske även 2? Svårt att avgöra om bettet du beskriver är en tvåa eller trea, men gissar på tvåa. Men så länge det handlar om ett bett och inga omtag ser jag det nog inte som någon större skillnad egentligen...

Bett upplevs ofta som väldigt personliga av den som blir biten, som att det är något riktat mot mig som blev biten. Istället för att det ju handlar om den som bet, anledningen till bettet ligger ju där. I det här fallet hundens upplevelse av situationen då, han bet inte dig personligen utan han reagerade på vad som hände på ett av de få sätt han hade att ta till. Är det något sådant som kan ligga bakom vad som verkar vara en ganska stark reaktion från din sida? Jag tänker att du är ju ganska bekant med hundar och beteenden sen tidigare, och din reaktion på vad du beskriver ser inte riktigt ut som jag skulle väntat mig utifrån det...
Tack för en intressant synpunkt.
 
Det är lite intressant hur de som inte var där vet exakt hur jag har "tagit tag" i den andra hunden. Det var i grunden inte min tanke med tråden. Men min egen hund valde att backa av och den andra hunden gick efter honom, för mig blev det då en reflex att sträcka mig efter den andra hunden. Den blev knappast attackerad eftersom det var den som kom fram till oss och morrade på min hund. Och jag slet inte tag i med allt jag hade. Jag tog tag i pälsen. I ärlighetens namn anser jag att den i första hand betedde sig puckat då den gav sig på min hund, så jag försvarade min hund.
Men om det är intressantare för tråden att påpeka att jag får skylla mig själv, så lämnar jag diskussionen här.

Men nu påstår du ju saker som ingen i tråden har skrivit? "Attackera" och "slitit tag"? Eller har jag missat inlägg? Att två hundar kan börja tjafsa över en intressant fläck kan väl inte anses vara så ovanligt eller förvånande, så jag förstår inte varför du bedömer hundens beteende som "puckat".

Oavsett så förstår jag fortfarande inte varför du tar tag i pälsen på en hund som står och spänner sig. Är inte du hundtränare/hundpsykolog? :confused:
 
Det är lite fascinerande hur de som inte var där vet exakt hur jag har "tagit tag" i den andra hunden. Det var i grunden inte min tanke med tråden. Men min egen hund valde att backa av och den andra hunden gick efter honom, för mig blev det då en reflex att sträcka mig efter den andra hunden. Den blev knappast attackerad eftersom det var den som kom fram till oss och morrade på min hund. Och jag slet inte tag i med allt jag hade. Jag tog tag i pälsen. I ärlighetens namn anser jag att den i första hand betedde sig puckat då den gav sig på min hund, så jag försvarade min hund.
Men om det är intressantare för tråden att påpeka att jag får skylla mig själv, så lämnar jag diskussionen här.

Varför betedde den sig puckat? Två hundar hittar en resurs (fläcken) och gör upp om vem som ska få den. Sen att vi tycker att det är puckat att göra upp om en fläck är ju för att vi är människor och inte hundar. Om du inte litar på att den hunden och din hund kan umgås utan att slåss så ska du inte släppa din hund med den hunden.
 
Det är lite fascinerande hur de som inte var där vet exakt hur jag har "tagit tag" i den andra hunden. Det var i grunden inte min tanke med tråden. Men min egen hund valde att backa av och den andra hunden gick efter honom, för mig blev det då en reflex att sträcka mig efter den andra hunden. Den blev knappast attackerad eftersom det var den som kom fram till oss och morrade på min hund. Och jag slet inte tag i med allt jag hade. Jag tog tag i pälsen. I ärlighetens namn anser jag att den i första hand betedde sig puckat då den gav sig på min hund, så jag försvarade min hund.
Men om det är intressantare för tråden att påpeka att jag får skylla mig själv, så lämnar jag diskussionen här.

Alltså VA?:confused:

Du tycker alltså att tråden ska handla om vad den andra hundägaren bör/ska göra osv och att ingen ska bry sig om att reflektera över faktumet att du själv framkallade det som hände?
 
Det är lite fascinerande hur de som inte var där vet exakt hur jag har "tagit tag" i den andra hunden. Det var i grunden inte min tanke med tråden. Men min egen hund valde att backa av och den andra hunden gick efter honom, för mig blev det då en reflex att sträcka mig efter den andra hunden. Den blev knappast attackerad eftersom det var den som kom fram till oss och morrade på min hund. Och jag slet inte tag i med allt jag hade. Jag tog tag i pälsen. I ärlighetens namn anser jag att den i första hand betedde sig puckat då den gav sig på min hund, så jag försvarade min hund.
Men om det är intressantare för tråden att påpeka att jag får skylla mig själv, så lämnar jag diskussionen här.

Men du har själv skrivit om din hund: "Min hane, spänner upp sig och morrar tillbaka." Och då ingriper du mot den andra hunden genom att ta tag i pälsen och be den att "lägga ned". Hur ska vi tolka det som att din hund "valde att backa av"? :confused:
 
Det är lite fascinerande hur de som inte var där vet exakt hur jag har "tagit tag" i den andra hunden. Det var i grunden inte min tanke med tråden. Men min egen hund valde att backa av och den andra hunden gick efter honom, för mig blev det då en reflex att sträcka mig efter den andra hunden. Den blev knappast attackerad eftersom det var den som kom fram till oss och morrade på min hund. Och jag slet inte tag i med allt jag hade. Jag tog tag i pälsen. I ärlighetens namn anser jag att den i första hand betedde sig puckat då den gav sig på min hund, så jag försvarade min hund.
Men om det är intressantare för tråden att påpeka att jag får skylla mig själv, så lämnar jag diskussionen här.

Med min hund är det inte relevant hur "hårt" man tar i honom. Oväntad fysisk beröring i fel situation kan utlösa en bettreflex hos honom oavsett om det är ett litet pet i sidan eller ett rejält tag i nackskinnet. Därav la jag ingen vikt vid hur du "tagit tag" i hunden.
 
Med min hund är det inte relevant hur "hårt" man tar i honom. Oväntad fysisk beröring i fel situation kan utlösa en bettreflex hos honom oavsett om det är ett litet pet i sidan eller ett rejält tag i nackskinnet. Därav la jag ingen vikt vid hur du "tagit tag" i hunden.

Min hade det i det läget räckt att lägga en hand på så hade han flugit runt och bitit.
Han har redan varnat och morrat, min fläck!
Rör man honom då så blir det, men va fan, MIN fläck sa jag ju 😡
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 619
Senast: Acto
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 756
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
33 842
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp