När din hund biter.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med min hund är det inte relevant hur "hårt" man tar i honom. Oväntad fysisk beröring i fel situation kan utlösa en bettreflex hos honom oavsett om det är ett litet pet i sidan eller ett rejält tag i nackskinnet. Därav la jag ingen vikt vid hur du "tagit tag" i hunden.

Min erfarenhet säger också att det spelar ingen roll hur eller var man rör vid en hund i en spänd situation, den reagerar på instinkt och då kan det lätt bli ett bett. Hur hårt beror på om den känner sig trängd, överraskad osv.

Eftersom TS hund i detta fallet spände upp sig, visade ragg och morrade låter det som i mina öron att situationen var påväg ur kontroll. Då kan det räcka med en lätt beröring som hunden inte räknat med.
 
Min hade det i det läget räckt att lägga en hand på så hade han flugit runt och bitit.
Han har redan varnat och morrat, min fläck!
Rör man honom då så blir det, men va fan, MIN fläck sa jag ju 😡

Exakt, nu har min hund absolut inget resursförsvar utan vill vara skydda sin egen integritet men om han står och försöker hålla en annan hund på avstånd och någon kommer och petar på honom (människa eller annan hund) lär det kunna smälla. Han har ju redan gett tydliga signaler om att han vill ha avstånd. Detta har dock aldrig hänt än så länge tack och lov.

Min erfarenhet säger också att det spelar ingen roll hur eller var man rör vid en hund i en spänd situation, den reagerar på instinkt och då kan det lätt bli ett bett. Hur hårt beror på om den känner sig trängd, överraskad osv.

Eftersom TS hund i detta fallet spände upp sig, visade ragg och morrade låter det som i mina öron att situationen var påväg ur kontroll. Då kan det räcka med en lätt beröring som hunden inte räknat med.

Precis, det är en ren instinkt hos vissa hundar. Inte kul att vara ägare till en sådan hund tycker jag men jag kan inte lasta hunden för att han har instinkter utan jag får lära mig förutspå dem och förebygga incidenter.

Jag hade aldrig kommit på tanken att försöka korrigera någon hund fysiskt i den situationen som beskrivs. Risken att utlösa ett slagsmål eller bli biten känns rätt stor. När min "griniga" hund hamnar i ett låst läge med en annan hund (oftast en hund som inte läser hans signaler) så får jag med rösten tydligt tala om att han inte ska bry sig om den andra hunden. Han går oftast undan då på ren lydnad. Sen får jag se till att den hunden låter honom vara i fred.
 
Exakt, nu har min hund absolut inget resursförsvar utan vill vara skydda sin egen integritet men om han står och försöker hålla en annan hund på avstånd och någon kommer och petar på honom (människa eller annan hund) lär det kunna smälla. Han har ju redan gett tydliga signaler om att han vill ha avstånd. Detta har dock aldrig hänt än så länge tack och lov.

Här är det både hög integritet och stort resursförsvar. Ofta är han chill med det mesta men börjar han sura ihop över något blir han rabiat om man börjar bråka med honom.
Det är så lätt att bryta räcker med, Hey, Rubi, kolla vad jag har här, kyckling!
Då släpper han direkt, kyckling, till mig! Bästa matte 😊😍
Finns ingen anledning att skapa en konflikt.
 
Det är lite fascinerande hur de som inte var där vet exakt hur jag har "tagit tag" i den andra hunden. Det var i grunden inte min tanke med tråden. Men min egen hund valde att backa av och den andra hunden gick efter honom, för mig blev det då en reflex att sträcka mig efter den andra hunden. Den blev knappast attackerad eftersom det var den som kom fram till oss och morrade på min hund. Och jag slet inte tag i med allt jag hade. Jag tog tag i pälsen. I ärlighetens namn anser jag att den i första hand betedde sig puckat då den gav sig på min hund, så jag försvarade min hund.
Men om det är intressantare för tråden att påpeka att jag får skylla mig själv, så lämnar jag diskussionen här.

@Blandrastik jag förstår nog inte riktigt, vad var det för sorts svar du var ute efter med din trådstart, vilken diskussion trodde/ville du skulle starta?

Du skrev ju t.ex själv i TS att du tog tag i hunden ("tog tag i pälsen på rumpan"), vad är det för skillnad i att du skriver att du tagit tag i hunden, och någon annan skriver att du (inte borde) tagit tag i hunden? Och ingenstans står det heller att din hund backade och att den andra gick efter (inte för att det gör någon skillnad) som du skriver i ditt andra inlägg citerat här ovan, det enda vi vet om scenariot är ju det du skriver i TS?

Jag förstår absolut att det kan ha varit en obehaglig situation för dig, som sagt är det aldrig trevligt att råka bli biten och man blir ju rätt chockad, men jag ser ingenting i det du beskrivit som att den bitande hunden gjort något fel eller betett sig "puckat", vare sig från ett djurperspektiv sett eller från scenariot som du beskrivit?
 
Det är lite fascinerande hur de som inte var där vet exakt hur jag har "tagit tag" i den andra hunden. Det var i grunden inte min tanke med tråden. Men min egen hund valde att backa av och den andra hunden gick efter honom, för mig blev det då en reflex att sträcka mig efter den andra hunden. Den blev knappast attackerad eftersom det var den som kom fram till oss och morrade på min hund. Och jag slet inte tag i med allt jag hade. Jag tog tag i pälsen. I ärlighetens namn anser jag att den i första hand betedde sig puckat då den gav sig på min hund, så jag försvarade min hund.
Men om det är intressantare för tråden att påpeka att jag får skylla mig själv, så lämnar jag diskussionen här.

Ja, alltså det är ju lite svårt att bortse från att du skapade situationen genom att ta tag i hunden, men ingen har ju någonstans påstått (gissningsvis inte ens förutsatt) att du attackerade, eller slet och drog i den, så var får du det ifrån?

I fråga om en hund som man vet är lättstressad och som lätt omriktar sitt beteende, så får man faktiskt skylla sig själv om den biter en, när man i ett sånt läge som du beskrev i ts så mycket som bara petar på den.
 
Jag kan nog även se att för en hund så är en rörelse vid rumpan tom värre än tex i framänden på hunden (nackskinn/halsband) eftersom det är något som kommer bakifrån och kanske inte hinner uppfattas.
Min Dvärgschnauzer som är lite osäker med andra hundar är väldigt "privat" med sin bakdel i situationer han inte har kontroll över. Han släpper inte någon hund bakom sig innan han först har iaktagit den ordentligt. Han skulle lätt i en för honom pressad situation missbedömma en hand för en hund.
 
Jag har inte riktigt svar på dina frågor men jag förstår inte varför du drog tag i pälsen på hunden? Att plötsligt nypa till någon av hundarna i en sådan situation kan ju lika gärna utlösa ett slagsmål.
Precis min tanke. Att ta fysisk kontakt med någon annans hund i en sån situation känns jävligt dumt. Tycker inte att det säger så mycket om hunden alls faktiskt, den betedde sig fullt normalt, om än oönskat.
 
Med min hund är det inte relevant hur "hårt" man tar i honom. Oväntad fysisk beröring i fel situation kan utlösa en bettreflex hos honom oavsett om det är ett litet pet i sidan eller ett rejält tag i nackskinnet. Därav la jag ingen vikt vid hur du "tagit tag" i hunden.
Precis.
 
Det är lite fascinerande hur de som inte var där vet exakt hur jag har "tagit tag" i den andra hunden. Det var i grunden inte min tanke med tråden. Men min egen hund valde att backa av och den andra hunden gick efter honom, för mig blev det då en reflex att sträcka mig efter den andra hunden. Den blev knappast attackerad eftersom det var den som kom fram till oss och morrade på min hund. Och jag slet inte tag i med allt jag hade. Jag tog tag i pälsen. I ärlighetens namn anser jag att den i första hand betedde sig puckat då den gav sig på min hund, så jag försvarade min hund.
Men om det är intressantare för tråden att påpeka att jag får skylla mig själv, så lämnar jag diskussionen här.

Nej, men vi har utgått ifrån den beskrivning du givit:

Den yngre hanen reser ragg och morrar mot min hund. Tydligen var fläcken väldigt viktig. Min hane, spänner upp sig och morrar tillbaka. Med facit i hand, skulle jag bara fortsatt gå, men jag stod där, så jag tog tag i pälsen i rumpan på den yngre hanen och sa åt honom att lägga ner och gå vidare.

På den beskrivningen så låter det som om hanarna står och spänner upp sig mot varann och att du i den situationen tar i den andra hundens bakdel, oavsett exakt hur du gör det så var det kanske inte läge att ta tag i hunden i den situationen du beskrivit. Du kanske kan göra det på din egen hund utan problem men på en främmande hund som du visserligen känner (tydligen inte väl nog) så tycker jag det är rätt dumt. Hade jag gjort samma sak så hade jag känt att jag får skylla mig själv. Som ägare till den hunden hade jag naturligtvis varit väldigt knäckt men samtidigt så är det inte så att jag heller går på folk och instruerar dem att inte ta tag i mina hundar om de mopsar, jag förutsätter att de väntar in att jag löser det. Jag har väldigt snälla hundar med lågt resursförsvar men jag inte hundra på att inte en av dem reagerat likadant i den situation du beskriver om det så att de blir överraskade.
 
Jag hade nog mest tänkt att är huvudet dumt så får kroppen lida 🤷‍♀️
Hade inte ens tänkt tanken på munkorg eller liknande bara för en sådan sak, det var ju du själv som råkade skapa det hela.
Precis så har jag tänkt de gånger jag blivit biten av (andras) hundar när jag själv klantat mig. Som tur är så har jag dock lärt mig något av det. Hade jag inte gjort det, då hade jag garanterat kunnat skapa situationer där även egna hundarna bitit mig (typ när de varit upp i varv och börjat tjafsa, om jag då lagt mig i på fel sätt hade de säkert kunnat rikta sig mot mig av ren reflex).
 
Precis så har jag tänkt de gånger jag blivit biten av (andras) hundar när jag själv klantat mig. Som tur är så har jag dock lärt mig något av det. Hade jag inte gjort det, då hade jag garanterat kunnat skapa situationer där även egna hundarna bitit mig (typ när de varit upp i varv och börjat tjafsa, om jag då lagt mig i på fel sätt hade de säkert kunnat rikta sig mot mig av ren reflex).
Precis. Jag har varit nära att bli biten med, alltid pga min egen dumhet. Ibland använder man inte hjärnan helt enkelt 😅
Så jag reagerar inte så mkt på VAD @Blandrastik gjorde (vi får alla hjärnsläpp ibland) men jag tycker tankarna efter är lite udda. Särskilt när man jobbar med problemhundar.
 
Kan först och främst tycka att hundar inte ska bita för den typen av fysisk beröring.
Men alla har olika acceptans av beteende, jag som har småbarn skulle aldrig kunna ha en hund som reagerar med att bita.
Visst kan din fysiska beröring ses som onödig men nu hände det och jag är av den åsikten att det var för liten anledning för att ”tillåta” ett bett.

Jag hade hållt extra uppsyn och koll på den hunden i framtiden men kanske inte krävt munkorg eller liknande. Förhoppningsvis var det en engångs händelse!
 
Kan först och främst tycka att hundar inte ska bita för den typen av fysisk beröring.
Men alla har olika acceptans av beteende, jag som har småbarn skulle aldrig kunna ha en hund som reagerar med att bita.
Visst kan din fysiska beröring ses som onödig men nu hände det och jag är av den åsikten att det var för liten anledning för att ”tillåta” ett bett.

Jag hade hållt extra uppsyn och koll på den hunden i framtiden men kanske inte krävt munkorg eller liknande. Förhoppningsvis var det en engångs händelse!

Och jag skulle aldrig utsätta mina hundar för barn som rycker dom i pälsen.
 
Kan först och främst tycka att hundar inte ska bita för den typen av fysisk beröring.
Men alla har olika acceptans av beteende, jag som har småbarn skulle aldrig kunna ha en hund som reagerar med att bita.
Visst kan din fysiska beröring ses som onödig men nu hände det och jag är av den åsikten att det var för liten anledning för att ”tillåta” ett bett.

Jag hade hållt extra uppsyn och koll på den hunden i framtiden men kanske inte krävt munkorg eller liknande. Förhoppningsvis var det en engångs händelse!
Fast det är ju skillnad på att man rör hunden till vardags och att dra i den i en väldigt spänd situation när den inte är beredd.

Min hund har markerat mot mig när jag råkat göra liknande saker som TS, han har dock hejdat sig från att bita. Han har aldrig markerat mot mina vänners barn eftersom de aldrig rör honom i samma situationer.
 
Kan först och främst tycka att hundar inte ska bita för den typen av fysisk beröring.
Men alla har olika acceptans av beteende, jag som har småbarn skulle aldrig kunna ha en hund som reagerar med att bita.
Visst kan din fysiska beröring ses som onödig men nu hände det och jag är av den åsikten att det var för liten anledning för att ”tillåta” ett bett.

Jag hade hållt extra uppsyn och koll på den hunden i framtiden men kanske inte krävt munkorg eller liknande. Förhoppningsvis var det en engångs händelse!

Men vilken normalt funtad förälder låter sitt barn knata fram till 2 hanar som står och spänner sig mot varandra, morrar, reser ragg och därmed tydligt visar att de -så att säga- är i "skarpt läge" :confused:
 
Men vilken normalt funtad förälder låter sitt barn knata fram till 2 hanar som står och spänner sig mot varandra, morrar, reser ragg och därmed tydligt visar att de -så att säga- är i "skarpt läge" :confused:
Klart barn inte ska gå fram till hundar i skarpt läge, vart har jag skrivit det?
Men vad jag kan utläsa var det inte särskilt skarpt läge, av döma av TS, hon hade antagligen inte rört den enda hunden om det va så pass skarpt att de skulle ryka ihop? Jag ser hennes handling som - ”vad håller ni på med?”
 
Klart barn inte ska gå fram till hundar i skarpt läge, vart har jag skrivit det?
Men vad jag kan utläsa var det inte särskilt skarpt läge, av döma av TS, hon hade antagligen inte rört den enda hunden om det va så pass skarpt att de skulle ryka ihop? Jag ser hennes handling som - ”vad håller ni på med?”
Fast två hundar som står och mäter sig så mycket att minst en av dom morrar är definitivt ett "skarpt läge".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 616
Senast: Acto
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
33 841
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp