När din hund biter.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag svarar generellt hur jag tänker och fungerar. I mina ögon så gjorde TS inget fel, hon kände väl att hon var tvungen att agera.
Jag hade också gjort någonting, inte bara stått där neutralt. Nu vistas jag mycket och med många hundar i olika flock och det är helt otänkbart att jag inte avleder redan vid minsta spänning.
Sen skulle jag aldrig ta med en hund som har svårt för kontakt. Folk kan snubbla och komma åt hunden, vi trängs på smala stigar, vi kommer åt varandra på de ena eller andra sättet. Just hunden i TS fall reagerar med att bita vid beröring och jag har särat andras hundar med våld vid slagsmål utan att bli biten.
Svårt att alltid göra 100 % rätt eftersom det kan se olika ut från fall till fall.

Det är lätt att vara efterklok i en händelse som denna. Och det är lätt att göra en tankevurpa i stundens stress.
Jag har i 4,5 år levt i en flock där individer inte kommer överens och flera ggr har dessa situationer uppstått. Stå passiv gör man inte. Då smäller det oftast. På något sätt måste bör man bryta.
Men att ta i hundarna brukar vara väldigt laddat. Det är som att det blir gnistan som tänder lågan.
Här ställer vi oss emellan. Vi markerar med kroppsposition och tar den hund med högst toleransgräns. Dvs den som är minst pist of och som har bäst koll över sig själv. Det hade med facit i hand varit bäst om TS tog sin hund och inte den som har kontaktproblem och omvänt riktande.

Vi har också särat på åtskilliga slagsmål och oftast har det gått bra. Men inte alltid. Maken har fått några bett i händerna och har även en tjusig tandrad i magen.

Självklart ska hundar som har svårt för kontakt få vistas i miljöer. De kan ju inte isoleras! Bara för att de har svårt för kontakt betyder det inte att de kommer bitas. Ofta krävs en speciell situation.
 
Lite funderingar så här en erfarenhet rikare.
I fredags hade vi fågelhundsträning, superkul med apportering och släpspår. Vi kör alltid hundarna en och en, men sen har vi en gemensam promenad med alla hundar lösa, alla känner varandra väldigt väl. (trodde jag). Min hund gick lös vid min sida, stannar på en intressant fläck, en annan yngre hane tycker den fläcken också var intressant, kommer fram till min hund. Den yngre hanen reser ragg och morrar mot min hund. Tydligen var fläcken väldigt viktig. Min hane, spänner upp sig och morrar tillbaka. Med facit i hand, skulle jag bara fortsatt gå, men jag stod där, så jag tog tag i pälsen i rumpan på den yngre hanen och sa åt honom att lägga ner och gå vidare. Den yngre hunden är speciell, stressar lätt, har en del omriktade beteenden mot sig ägare, tappar ofta fokus men det är ju inget som påverkat mig. Vi har tränat ihop regelbundet under fyra år, så jag känner hunden väl.
Den vänder sig om och biter mig över handleden. Inget nafs, utan det kändes ungefär som att bli klämd i en dörr.

Det hela har fått mig att fundera. Hur hade jag tänkt om det hade varit min hund? Är det en skröna att hundar som en gång bitit "gärna" gör det igen? Hur fasen gör jag nästa fredag? Kan man kräva munkorg på den andra hunden? Låta bli att åka dit igen? Eller bara vara med på själva träningen och inte vara med på promenaden?
Fick ett SMS från hundägaren igår där det stod: "Vi har funderat mycket på det som hände och nu ska vi kastrera honom kemiskt." Känns lite "Jaha, och?"
Jag hade inte ens räknat det som ett bett om det inte gick hål. Hade han varit allvarlig så hade det ju varit ett bett, inte ett kläm. En jävligt skarp markering om att: -Du rör inte mitt aschle, mot en okänd varelse i ett spänt ögonblick. Helt ok enligt min bok.
 
Har haft hundar i familjen som hade reagerat olika på att bli tagna på vid ett sådant tillfälle.
Minst en hade sätt det som signal på att börja slagsmålet, minst 2 hade gjort stark markering eller satt sig i handen, någon hade det inte gjort från eller till på om det inte hade var hårda tag.

Tycker också att bästa sättet är att ställa mig mellan hundarna.
 
Jag har ocksa ett snyggt arr pa magen efter Princess Diva ... det holl pa att bli slagsmal med Miss Mandy och mina armar var inte langa nog att halla Diva ifran mig. Mandy kunde jag fa att sluta och ga och lagga sig med rost kommando, men Diva maste jag halla i ... och lyfte henne i halsbandet for att halla undan henne. Hon omriktade och dar var min mage.

Vad det galler hundar som inte vill bli tagna pa sa ar min malle ett typexempel. Nar nagon han inte kanner mycket val ror honom ryser han av obehag och vartenda harstra star rakt ut. For mig ar det inte konstigare att han inte vill att vem som helst ska ta pa honom (han ar mycket misstanksam mot alla han inte kanner mycket val) an en kompis som tycker det varsta som finns ar nar folk maste kramas.
Hade nagon, aven nagon som han kande ytligt och traffade med jamna mellanrum pa promenader och liknande tagit tag i honom som TS beskriver skulle han med storsta sannorlikhet ha bitit om inte jag fanns precis bredvid och sagt at honom att lata bli.

Hade jag varit i TS situation skulle jag ha undvikit att ta i nagon av dem (trots att Mallen abslolut inte skulle bita mig aven i skarpt lage, jag skulle varit orolig att han hade kastat sig runt och darmed triggat den andra hunden till slagsmal) kallat in min hund och gatt darifran. Formidligen i en formell fot for att ge honom nagot att gora och inte titta pa den andra hunden. Jag hade ocksa undvikit att ropa pa agaren av den andra hunden ... eller hoja rosten da det kan eskalera hundarnas agerande.
 
Tycker att du får skylla dig själv, måste gjort både ont och skrämt hunden när du tog tag så!

Hade som ägare till den hunden blivit fly förbannad, ingen rör mina djur på det sättet ostraffat.
Jag skiter fullständigt i om en hund som förföljer min hund för att bråka får ont.
 
Senast ändrad:
Det är lite fascinerande hur de som inte var där vet exakt hur jag har "tagit tag" i den andra hunden. Det var i grunden inte min tanke med tråden. Men min egen hund valde att backa av och den andra hunden gick efter honom, för mig blev det då en reflex att sträcka mig efter den andra hunden. Den blev knappast attackerad eftersom det var den som kom fram till oss och morrade på min hund. Och jag slet inte tag i med allt jag hade. Jag tog tag i pälsen. I ärlighetens namn anser jag att den i första hand betedde sig puckat då den gav sig på min hund, så jag försvarade min hund.
Men om det är intressantare för tråden att påpeka att jag får skylla mig själv, så lämnar jag diskussionen här.

Lös problemet med att ha hundarna kopplade på er gemensams promenad.

Ja en hund som är lättstressad och låst sig kan bitas. Det är inte sagt att den är farlig för det. Men ägarna bör fundera på vilka situationer det kan hända att hunden bits och hjälpa hunden att undvika de situationerna.

Har själv haft hund som blev extremt stressad hos veterinär. Och vi satt ogärna i väntrummet. Just på grund av att andra släppte fram sina hundar för att hälsa och barn för hunden är såå sööt klart lilla barnet får klappa.
När man sa nej var det svår accepterat.

Så man får som ägare hjälpa hunden att inte hamna i de situationerna som kan trigga hunden.
 
Kan först och främst tycka att hundar inte ska bita för den typen av fysisk beröring.
Men alla har olika acceptans av beteende, jag som har småbarn skulle aldrig kunna ha en hund som reagerar med att bita.
Visst kan din fysiska beröring ses som onödig men nu hände det och jag är av den åsikten att det var för liten anledning för att ”tillåta” ett bett.

Jag hade hållt extra uppsyn och koll på den hunden i framtiden men kanske inte krävt munkorg eller liknande. Förhoppningsvis var det en engångs händelse!

Jag tycker inte det var konstigt alls att hunden bet i den situationen, den hade varnat innan med morr och rest ragg, den var i en spänd situation.

Det var på intet sätt ett oprovocerat bett som kom från ingenstans.
Min hund har stort resursförsvar. Sitter han på en stol och någon kommer fram så kan han morra för att försvara sin resurs, dvs stolen. Samma sak om han ligger i soffan och vilar, blir man fysisk och tar honom där så biter han för att markera och stärka sitt försvar.
I min vardag är det ett ickeproblem, ber jag honom hoppa ner eller gå undan så gör han det. Finns ingen anledning att inkräkta på hans integritet.
Med barn blir det svårare eftersom de inte kan läsa honom, därför bor han hos mig som inte har barn :)
 
Egentligen är det rätt komplicerat att hantera konflikter på ett bra, deeskalerande sätt. Det kräver en förmåga att kunna läsa hundarna bra, förstå hur de interagerar och ha bra timing så att det inte går för långt. Åven att ha en bra kontroll över sig själv; sitt kroppsspråk, rörelser och röst så att det inte triggar.
 
Egentligen är det rätt komplicerat att hantera konflikter på ett bra, deeskalerande sätt. Det kräver en förmåga att kunna läsa hundarna bra, förstå hur de interagerar och ha bra timing så att det inte går för långt. Åven att ha en bra kontroll över sig själv; sitt kroppsspråk, rörelser och röst så att det inte triggar.
Tillägg: Och att kunna göra en korrekt riskbedömning, förstås.
 
Vilken onödigt korkad reaktion från din sida, jag hade nog blivit irriterad på dig om jag var den andra ägaren. Tycker aldrig att det är ok att dra tag i pälsen på en hund, och speciellt inte i den situationen då det handlar om resurs.
Kunde ha slutat betydligt värre.
 
Vilken onödigt korkad reaktion från din sida, jag hade nog blivit irriterad på dig om jag var den andra ägaren. Tycker aldrig att det är ok att dra tag i pälsen på en hund, och speciellt inte i den situationen då det handlar om resurs.
Kunde ha slutat betydligt värre.

Fast ingenstans säger TS att hon drog i hundens päls. Att ta tag i en päls kan lika väl betyda att man bara håller ett lättare grepp i pälsen.

Ser flera som gjort en höna av en fjäder av den meningen. Dock var det nog ingen bra idé att vidröra hunden öht.
 
Fast ingenstans säger TS att hon drog i hundens päls. Att ta tag i en päls kan lika väl betyda att man bara håller ett lättare grepp i pälsen.

Ser flera som gjort en höna av en fjäder av den meningen. Dock var det nog ingen bra idé att vidröra hunden öht.
Jag håller med dig, ett tag i pälsen är oftast som att ta tag i axeln eller armen på någon. Om man inte. "Luggar" hunden vill säga.
Men i den här, väldigt laddade situationen så är det typ som att släcka en brand med bensin..
 
Jag håller med dig, ett tag i pälsen är oftast som att ta tag i axeln eller armen på någon. Om man inte. "Luggar" hunden vill säga.
Men i den här, väldigt laddade situationen så är det typ som att släcka en brand med bensin..

Samt @Voff

Det blir svårt att ”inte lugga i pälsen” på en hund i försvar mot en annan hund om man utifrån TS scenario dessutom tar tag i baken på en av hundarna .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 559
Senast: Acto
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
33 839
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp