När du tar med hunden på caféet eller på bussen.

Blandrastik

Trådstartare
Eller på andra offentliga platser, hur tänker du då?
Satt på ett utefik häromdagen och såg en man ge sin hund vatten från sitt eget vattenglas. Alltså, det skulle jag inte ens göra hemma. Åkte buss för inte så länge sedan och hittade då en stor schäfer på ett av sätena. Så skulle jag heller inte göra. När jag tidigare hade lydiga brukshundar, nuförtiden har jag en olydig Stabeij, så spelade det ingen roll om de var följsamma som tusen, när vi var i stan så var de kopplade. Helt enkelt för respekt av andra, samt att jag inte ska vara anledningen till att fiket förbjuder hundar för att någon som bestämmer tycker det är vidrigt att hunden får dricka ur samma glas som människor. Eller om jag möter hundrädda på stan, då ska min vara kopplad. Hen som är hundrädd kan ju inte veta hur bra koll jag har.
 
Om man väljer att dela vattenglas med hunden är det väl den som delars ensak, denne kanske tog vattnet för hundens skull dessutom. Det har väl inget att göra med att ha med hunden på stan mer än indirekt. Och misstyckerman så kan man titta åt annat håll.

Om hunden inte skitar ner så bryr jag mig inte personligen men ur allergisynpunkt låter det tveksamt och likaså för de som eventellt sitter nära och kan bli skrämda. Var kom lydnad och koppling in i dina exempel har du stött på lösa hundar på stan som ägaren inte haft koll på?
 
Eller på andra offentliga platser, hur tänker du då?
Satt på ett utefik häromdagen och såg en man ge sin hund vatten från sitt eget vattenglas. Alltså, det skulle jag inte ens göra hemma. Åkte buss för inte så länge sedan och hittade då en stor schäfer på ett av sätena. Så skulle jag heller inte göra. När jag tidigare hade lydiga brukshundar, nuförtiden har jag en olydig Stabeij, så spelade det ingen roll om de var följsamma som tusen, när vi var i stan så var de kopplade. Helt enkelt för respekt av andra, samt att jag inte ska vara anledningen till att fiket förbjuder hundar för att någon som bestämmer tycker det är vidrigt att hunden får dricka ur samma glas som människor. Eller om jag möter hundrädda på stan, då ska min vara kopplad. Hen som är hundrädd kan ju inte veta hur bra koll jag har.
Såg du mannen dricka ur vattenglaset? Det kanske var ämnat enbart för hunden. Oavsett, vad gör det dig? Om fiket tillåter hundar har de nog också förståelse för att hundarna behöver vatten.
 
Det jag tänker på när jag går på café med min hund, vilket tyvärr händer ganska sällan eftersom hon inte alltid reder ut det så bra, är att vi ska störa så lite som möjligt.
Dricka ur mitt vattenglas kan jag inte se att det skulle störa någon dock. Det är la min ensak tänker jag 👍
 
Vi har ett cafe i gävle som specifikt är till för hundar men det brukar erbjudas egen bunke å inte vattenglas till hunden.

Vissa andra restauranger/cafeer brukar oxå tillåta hundar på uteserveringarna på sommaren och man frågar helt enkelt efter vatten till hunden och för någon bunke eller liknande.
 
Om man väljer att dela vattenglas med hunden är det väl den som delars ensak, denne kanske tog vattnet för hundens skull dessutom. Det har väl inget att göra med att ha med hunden på stan mer än indirekt. Och misstyckerman så kan man titta åt annat håll.

Om hunden inte skitar ner så bryr jag mig inte personligen men ur allergisynpunkt låter det tveksamt och likaså för de som eventellt sitter nära och kan bli skrämda. Var kom lydnad och koppling in i dina exempel har du stött på lösa hundar på stan som ägaren inte haft koll på?
Jag menar om att man bestämmer över fiket och tycker att det är äckligt att någon delar vattenglas med sin hund, så kan man påverka att inga hundar får vara där. Men att man som hundägare kan välja att sköta sig exemplariskt så går det inte att säga så mycket om att hundarna är med på fiket.
Samma med kopplade hundar på stan. Om jag inte retar någon med min lösa hund, så är det inte så lätt att klaga på hundägare.
 
Om fiket tillåter hundar har de nog också förståelse för att hundarna behöver vatten.
Det kan man ju hoppas. Men rätt vad det är så är det någon som stör sig och säger till. Tillräckligt många som "stör sig" och ägaren till fiket väljer att förbjuda hundar.
Det handlar mest om att inte väcka den björn som sover. Folk stör sig ju på allt. Om man som hundägare gör lite extra för att inte ge de som stör sig en anledning till det.
 
Men hur kan det störa någon om man delar vattenglas med sin hund?
Är vi på café sitter Ruben på egen stol och jag delar både mat och dryck om han vill ha.
Förra veckan var vi på glassrestaurang, där fick han egen mjukglass av den hundvänliga personalen.

På buss och tåg sitter han oftast på sätet bredvid mig, på egen filt såklart.
Går kopplad inne i stan av säkerhetsskäl.
 
Jag menar om att man bestämmer över fiket och tycker att det är äckligt att någon delar vattenglas med sin hund, så kan man påverka att inga hundar får vara där. Men att man som hundägare kan välja att sköta sig exemplariskt så går det inte att säga så mycket om att hundarna är med på fiket.
Samma med kopplade hundar på stan. Om jag inte retar någon med min lösa hund, så är det inte så lätt att klaga på hundägare.
Klart, men portar man alla hundar av den anledningen så lär man hitta någon anledning ändå så det spelar mindre roll. Varför är det äckligt att en hund dricker ur ett glas? För att veta att ägaren dricker ur det efteråt måste man ha stenkoll på denne, det är direkt oartigt. Jag kan inte se det äckliga i det i och för sig, inte för jag delat glas med någon om jag kunde undvika så här i Coronatider.
 
Jag ger ofta mina hundar vatten från glas om jag glömt eller inte har möjlighet att ta med en skål. Fattar inte vad skillnaden skulle vara om hunden dricker från glas eller från en skål?
Tillbringare som tillbringare. Kan ske även hemma om det står ett vattenglas på soffbordet, min ena tik är ibland så lat att hon ber mig hålla fram glaset så hon kan dricka istället för att gå till vattenskålen, eller så tycker hon bättre om sånt vatten.
Vem bryr sig?

Delar för övrigt glass med mina hundar så länge de inte typ ätit bajs precis, och de får även alltid smaka av min mat. Ärligt talat aldrig upplevt att det skulle vara ett problem någonstans i offentlig miljö.
 
Jag begriper inte problemet och då har jag svårt för slickande hundar och deras saliv. Det finns exakt en hund som får slicka mig, på handen. Folk som har problem med att hundar dricker ur glas lär ha ännu mer problem med eventuella hår från jycken.
 
Vill folk ge vatten till sina hundar från ett glas på ett kafé, kör på. Det glaset diskas förhoppningsvis x antal ggr innan jag får det glaset ^^ som nån annan redan nämnt folk kan störa sig på allt, så så länge ingen annan blir påverkad negativt av den man gör tänker jag each to its own.

Sitter hunden på säten i kollektivtrafiken tycker jag en filt under kan bara bra, men för mig funkar det om hunden sitter utan. Har inget emot det.

Tycker om en levande stad där alla delar på ytan.. barn, vuxna, ungdomar, hundar, kaniner, katter (ja dom kommer med smådjur i sele där jag bor ibland ), sköldpaddor som luftas etc. I mina ögon är det mesta välkommet så länge man menar väl.
 
Jag åker kollektivtrafik då och då med mina hundar. Ska vi åka kort så står de på golvet, ska vi åka långt så sitter de på sätena MEN då har jag med ett stort lakan som jag brer ut över sätena först så att det inte kommer hundhår någonstans. Jag anpassar i möjligaste mån restiderna för att åka när det är så glest som möjligt med folk, är noga med att alltid sitta på hundtillåtet ställe och har dem såklart alltid kopplade. De skäller inte, smutsar inte ner och folk har hittills inte klagat.

Café har jag inte varit på med mina hundar, är det knappt utan dem heller, men likt andra i tråden kan jag inte se varför det skulle vara något problem att en hund dricker ur ett glas. Förhoppningsvis diskas ju glasen efter att någon gäst använt dem, så det ser jag inte som något problem öht.

I övrigt försöker jag i möjligaste mån att följa de regler som gäller för hundar/hundägare, just för att inte någon ska råka irritera sig på dem och försöka begränsa ännu mer. Däremot, när någon tex klagat argt på att mina hundar varit på badstrand trots att de varit på en strand där hundar är tillåtna, tja, då anpassar jag mig inte utan hänvisar de klagande till någon av de badstränder i närheten där hundar inte får vara.
 
Tycker nog det är mindre hygeniskt att dela glas med en snorig unge som kladdar ner hela glaset ned snor och gud vet vad.
Jag jag tycker ungar är äckliga. Det är liksom inte problemet. Utan att folk stör sig på så mycket.
Klart, men portar man alla hundar av den anledningen så lär man hitta någon anledning ändå så det spelar mindre roll. Varför är det äckligt att en hund dricker ur ett glas? För att veta att ägaren dricker ur det efteråt måste man ha stenkoll på denne, det är direkt oartigt. Jag kan inte se det äckliga i det i och för sig, inte för jag delat glas med någon om jag kunde undvika så här i Coronatider.
Fast det är inte jag som tycker det är äckligt. Utan har läst det på sociala medier om ett tämligen känt café här i krokarna. Tycker bara det är onödigt att väcka debatten. Då måste det vara enklare att låta hunden dricka ur sin egen skål.
 
Jag begriper inte problemet och då har jag svårt för slickande hundar och deras saliv. Det finns exakt en hund som får slicka mig, på handen. Folk som har problem med att hundar dricker ur glas lär ha ännu mer problem med eventuella hår från jycken.
Nu handlar det antagligen om människor som har problem med hundar överhuvudtaget.
 
Vill folk ge vatten till sina hundar från ett glas på ett kafé, kör på. Det glaset diskas förhoppningsvis x antal ggr innan jag får det glaset ^^ som nån annan redan nämnt folk kan störa sig på allt, så så länge ingen annan blir påverkad negativt av den man gör tänker jag each to its own.

Sitter hunden på säten i kollektivtrafiken tycker jag en filt under kan bara bra, men för mig funkar det om hunden sitter utan. Har inget emot det.

Tycker om en levande stad där alla delar på ytan.. barn, vuxna, ungdomar, hundar, kaniner, katter (ja dom kommer med smådjur i sele där jag bor ibland ), sköldpaddor som luftas etc. I mina ögon är det mesta välkommet så länge man menar väl.
Glaset lär väl i och för sig bara diskas en gång mellan varje användare. Men jag är mer inne på dem som är åsiktsstarka och som tycker att hundar borde förbjudas överallt. Som sen får vatten på sin kvarn för att nån låter sin hund sitta i sätet på bussen. Sen blir det insändare och påtryckningar. Som kanske kan vara svåra att så emot.
 
Glaset lär väl i och för sig bara diskas en gång mellan varje användare. Men jag är mer inne på dem som är åsiktsstarka och som tycker att hundar borde förbjudas överallt. Som sen får vatten på sin kvarn för att nån låter sin hund sitta i sätet på bussen. Sen blir det insändare och påtryckningar. Som kanske kan vara svåra att så emot.
Det där med hunden på sätet var lite ovanligt. Men eftersom du måste lösa platsbiljett för hunden, så varför inte? Om det finns platser.
 
Jag jag tycker ungar är äckliga. Det är liksom inte problemet. Utan att folk stör sig på så mycket.

Fast det är inte jag som tycker det är äckligt. Utan har läst det på sociala medier om ett tämligen känt café här i krokarna. Tycker bara det är onödigt att väcka debatten. Då måste det vara enklare att låta hunden dricka ur sin egen skål.
Och om folk slutar med det hittar de något annat att klaga på, en del lever för att klaga och det är ett typiskt klagomål i brist på annat. Börjar man ge hundar vatten i en skål är det fel, ligger hunden under stolen är det fel likaså om hundstackarn ligger bredvid stolen och inte får vatten..... Vissa gånger går det inte att göra rätt och man kan inte rätta in sitt liv efter allt vad folk skriver på sociala medier, det blir alltför begränsat och även om man slår knut på sig själv blir inte alla nöjda. Man får göra det som är rimligt, inte allt folk klagar på.

Tycker man att hundar bör förbjudas överallt så lär man tycka det oavsett om de dricker ur glas eller inte.
 
Senast ändrad:
Glaset lär väl i och för sig bara diskas en gång mellan varje användare. Men jag är mer inne på dem som är åsiktsstarka och som tycker att hundar borde förbjudas överallt. Som sen får vatten på sin kvarn för att nån låter sin hund sitta i sätet på bussen. Sen blir det insändare och påtryckningar. Som kanske kan vara svåra att så emot.

Förvisso, men det gör mig inget om det är en gång lr 10 glaset blir diskat innan jag blir den som får det. Är lite inne på det @Lobelia skriver "Man får göra det som är rimligt, inte allt folk klagar på."

Har jobbat mkt inom service industrin, en del folk klagar på något befogat andra, in i det oändliga till det grader att det blir fullständigt orimligt. Man känner igen dessa typer och man sållar ut vad som är vad på kommentarer. En del kommer inte få sin vilja igenom för att deras krav på hur andra "ska" bete sig helt enkelt är orimliga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp