När du tar med hunden på caféet eller på bussen.

Eller på andra offentliga platser, hur tänker du då?
Satt på ett utefik häromdagen och såg en man ge sin hund vatten från sitt eget vattenglas. Alltså, det skulle jag inte ens göra hemma. Åkte buss för inte så länge sedan och hittade då en stor schäfer på ett av sätena. Så skulle jag heller inte göra. När jag tidigare hade lydiga brukshundar, nuförtiden har jag en olydig Stabeij, så spelade det ingen roll om de var följsamma som tusen, när vi var i stan så var de kopplade. Helt enkelt för respekt av andra, samt att jag inte ska vara anledningen till att fiket förbjuder hundar för att någon som bestämmer tycker det är vidrigt att hunden får dricka ur samma glas som människor. Eller om jag möter hundrädda på stan, då ska min vara kopplad. Hen som är hundrädd kan ju inte veta hur bra koll jag har.

Jag har ju en liten hund på 2,5 kg. Så hon är ju väldigt enkel att ta med sig. Jag brukar stoppa henne i hennes väska och öppna locket om jag har henne med på tex uteservering, tåg etc. Då kan jag om det får plats ställa väskan på ett säte/stol. Får hon inte plats kan jag ha henne i knäet.
Även om hon är ren och torr vill jag inte ha henne på tygklädda stolar etc av hänsyn till andra.
Jag brukar ha med en liten skål alt en flaska som man kan fälla ut en drick-del på.
Jag brukar ha henne i väskan om det är väldig trängsel. Iom att hon är så liten kan hon missas och bli trampad på även med koppel på. Annars har vi koppel bland folk, för syns skull främst iom att hon håller sig nära mig.

Iom att hon är så liten och är tyst och lugn i sin väska brukar ingen ha några negativa åsikter om att hon är med. Det har varit samma när jag regelbundet flög med hund också.
Jag tycker ofta att folk som jobbar på caféerna, restauranger etc är väldigt omtänksamma och erbjuder vatten etc.

Jag tycker själv det är väldigt mysigt när djuren kan vara med. Men iom att alla inte känner samma så försöker jag ta hänsyn och se till att inte störa.
 
Ja, det verkar onekligen svårt. Tackolov börjar ju Espresso House breda ut sig i varje småstad...


En parentes:
Jag åkte en gång i sittvagn (hundkupé) med en kvinna från Tyskland (hade bott i Sverige i många år). Hon var helt oförstående till att hundar liksom var ett undatag att få ha med sig på allmänna platser i Sverige, det var så typiskt Svenskt enligt henne. Här är det tydligen värre med allergiker överallt än på övriga kontinenten, eller så kanske folk känner efter för mkt ;) Jag låter det vara osagt. Men jag har alltid haft lite svårt att förstå att det är mer okej att åka tex buss med parfym, djurluktande kläder, röklukt i kläder osv... än att ha med en hund. Nånstans får jag ju för mig att de som är så fruktansvärt allergiska att de inte tål en hund längst bak i bussen, kanske undviker att åka kollektivt just för att det borde vara likvärdigt att åka med parfymerade tonåringar, rökare eller för all del de som åker kollektivt till ridskolan... Och hur en kan vara så allergisk att en inte kan ha en hund på samma uteservering kan jag inte alls förstå. Hur gör en i sin vardag, går en ut öht? Förlåt mig för ev okunskap, jag bara undrar.

Det har jag också funderat över.
Har varit med om det på tåget där jag jobbar, att någon suttit i den för tillfället tomma men tydligt uppmärkta djuravdelningen i två timmar för att sen gå bananas över att det kommer in en hund eftersom hen är så allergisk!
Att det på vägen ner satt fem hundar där inne som hen då inte såg verkar inte påverkat hen alls 🙄
Inte ovanligt alls.

Samma i affären. Jag kan ha varit i stallet i flera timmar men i fritidskläder eftersom jag arbetat häst från marken. Ingen bryr sig.
Men kommer jag i nytvättade ridkläder på väg till stallet kan jag få sura blickar.
 
Fast grejerna du tar upp känns mer som saker som du stör dig på?
Jag har hund, bor i stan och tar mig runt kollektivt. Får typ bara positiva kommentarer när Ammo är med, även vid tillfällen där jag som hundägare själv tycker att han är störig liksom..
Nej, jag stör mig inte på sakerna i sig. Utan är mer nervös att någon jäkla "politiker" gör en sak av att "alla hundar ska väck från alla platser". Vi har t ex tillåtelse att vara på alla badplatser med hund i min kommun. Varje år är det insändare i tidningar och folk som ojar sig på nätet. Och varje år är det nån hund som lös löper amok vid glasskiosken och välter barn eller bajsar i sanden. Om vi hundägare var då smartare, så skulle vi ha hundarna kopplade och inte ge hundhatarna en jäkla chans att få vatten på sin kvarn om att hundar är äckliga och skitar ner. Då blir det ju svårt att snacka skit om sas.
 
Idioter kommer alltid att finnas. Vissa har barn, andra har hund, bil, cykel, etc. Det de har gemensamt är att de är idioter och de kommer alltid ställa till det för icke-idioterna.

Att gnälla här angående dem lär inte göra någon skillnad. Såna människor hänger inte på såna här forum.
 
Nej, jag stör mig inte på sakerna i sig. Utan är mer nervös att någon jäkla "politiker" gör en sak av att "alla hundar ska väck från alla platser". Vi har t ex tillåtelse att vara på alla badplatser med hund i min kommun. Varje år är det insändare i tidningar och folk som ojar sig på nätet. Och varje år är det nån hund som lös löper amok vid glasskiosken och välter barn eller bajsar i sanden. Om vi hundägare var då smartare, så skulle vi ha hundarna kopplade och inte ge hundhatarna en jäkla chans att få vatten på sin kvarn om att hundar är äckliga och skitar ner. Då blir det ju svårt att snacka skit om sas.
Fast är lösningen alltid att inte göra det som det klagas på oavsett vad? Tror du klagomålen försvinner om alla uppför sig exemplariskt, och går det ens med tanke på att alla inte tycker lika? Vad blir då kvar om problemet för de som klagar egentligen handlar om att hundar är välkomna?
 
Det har jag också funderat över.
Har varit med om det på tåget där jag jobbar, att någon suttit i den för tillfället tomma men tydligt uppmärkta djuravdelningen i två timmar för att sen gå bananas över att det kommer in en hund eftersom hen är så allergisk!
Att det på vägen ner satt fem hundar där inne som hen då inte såg verkar inte påverkat hen alls 🙄
Inte ovanligt alls.

Samma i affären. Jag kan ha varit i stallet i flera timmar men i fritidskläder eftersom jag arbetat häst från marken. Ingen bryr sig.
Men kommer jag i nytvättade ridkläder på väg till stallet kan jag få sura blickar.

Exakt så. Kom in en gång med min hund till en bokad plats i djurvagn. En mamma reste sig och gick i taket för att hunden kom in, för hennes son var minsann superallergisk. Jag svarade bara lugnt och fint att detta är faktiskt hundvagnen och jag kan bara sitta i den här delen av tåget... Då reste hon sig demonstrativt och gav en mkr sur min och gick iväg med sonen. Jahapp.
 
Det där med hunden på sätet var lite ovanligt. Men eftersom du måste lösa platsbiljett för hunden, så varför inte? Om det finns platser.
När jag hade min 2,5 kilos hund som enligt regelverket skulle få åka gratis så fanns det en chaufför som gick bak och krävde att jag skulle betala för henne ändå.

Då fick hon för första gången sitta på säte utan filt. 7 rader framför mig.

Skulle jag betala så skulle hon fan ha egen plats. Helvete så arg jag var. Chauffören var riktigt otrevlig.

När jag åkte med morsans 40 kilos hund så betalade jag glatt, och han fick vara på golvet. Han tog ju massor plats så det var inte mer än rätt liksom.
 
Nej, jag stör mig inte på sakerna i sig. Utan är mer nervös att någon jäkla "politiker" gör en sak av att "alla hundar ska väck från alla platser". Vi har t ex tillåtelse att vara på alla badplatser med hund i min kommun. Varje år är det insändare i tidningar och folk som ojar sig på nätet. Och varje år är det nån hund som lös löper amok vid glasskiosken och välter barn eller bajsar i sanden. Om vi hundägare var då smartare, så skulle vi ha hundarna kopplade och inte ge hundhatarna en jäkla chans att få vatten på sin kvarn om att hundar är äckliga och skitar ner. Då blir det ju svårt att snacka skit om sas.
Men det där är ju helt baklänges.
Folk kommer ju alltid hitta något att klaga på så det kommer ändå inte gå att göra den typen av människor nöjda. Att nervöst försöka bli osynlig med sin hund är nog helt verkningslöst och dessutom ett ohållbart sätt att leva på.

Att vissa hundägare är idioter kan ju inte vi andra ta ansvar för heller.
 
Men det där är ju helt baklänges.
Folk kommer ju alltid hitta något att klaga på så det kommer ändå inte gå att göra den typen av människor nöjda. Att nervöst försöka bli osynlig med sin hund är nog helt verkningslöst och dessutom ett ohållbart sätt att leva på.

Att vissa hundägare är idioter kan ju inte vi andra ta ansvar för heller.

Precis! Folk som ogillar hundar kommer klaga och reta sig bara av se en hund.
 
Fast grejerna du tar upp känns mer som saker som du stör dig på?
Jag har hund, bor i stan och tar mig runt kollektivt. Får typ bara positiva kommentarer när Ammo är med, även vid tillfällen där jag som hundägare själv tycker att han är störig liksom..
Det är för att han är den bästa rasen så klart. Då är det helt naturligt att kommentera, snarare är det emot naturen att kommentera en hund av hans ras! :D :angel:
 
En färsk undersökning tyder på en något större tolerans till hundars närvaro på restauranger/caféer i Stockholm/Göteborg/Malmö än i övriga landet:

https://som.gu.se/digitalAssets/1773/1773928_093-104-bendz-o-oskarson---attityder.pdf

Men mina upplevelser av hundar i kollektivtrafiken i Skåne är också bara att folk är glada när det kliver på någon med en hund, så länge den beter sig och verkar ha en matte/husse som har någon koll på den.
Jag har alltid åkt tåg och buss med mina hndar och de har hanterat det bra utan bekymmer. Tog över en hund i april, som då var strax under 10 månader gammal, blev 1 år för en månad sedan. Jag har åkt buss med honom 5 minuter en gång och då gnällde och skällde han och tåg en gång och han gjorde likadant. Han gör så när han blir stressad, tycker något är häftigt eller blir upphetsad över en ny situation (skällde alltså konstant när vi gick ut med honom när vi köpt honom, varenda promenad i säkert en vecka). Han lyssnar inte på att man säger åt honom, går inte att avleda och folk hann blänga surt på mig trots kort resa. Egentligen, det enda som hjälper är att åka åka och åka, men gud, folk kommer ju slå ihjäl mig pga hans väsen innan han lugnat sig! Har aldrig haft en hund som reagerat så på att åka. SKITPINSAMT!:o Här skulle jag önska att folk var mer förstående faktiskt.
 
@Enya Vilken jobbig situation :( Går det inte att ha nån väst eller nåt på hunden där det står att den tränar? Förstår att det inte hjälper men kanske iaf är skönt att slippa förklara för alla..?
Måste vara skitjobbigt med omplaceringar där det inte funkar socialt. De flesta människor är ju mer välvilligt inställda mot att en försöker vänja valpar med saker och ting, då fattar ju folk oftast att bäbisar inte kan saker utan att träna. Med en vuxen hund har folk större krav.
 
@Enya Vilken jobbig situation :( Går det inte att ha nån väst eller nåt på hunden där det står att den tränar? Förstår att det inte hjälper men kanske iaf är skönt att slippa förklara för alla..?
Måste vara skitjobbigt med omplaceringar där det inte funkar socialt. De flesta människor är ju mer välvilligt inställda mot att en försöker vänja valpar med saker och ting, då fattar ju folk oftast att bäbisar inte kan saker utan att träna. Med en vuxen hund har folk större krav.
Fast frågan är hur mycket man ska räkna med att andra ska stå ut med. Den här tden började med att folk klagade på att man lätt hunden dricka ur ett glas och man skulle låta bli det för att inte folk ska klaga.

Tar det då kanske många timmar innan hunden är tillräckligt van för att inte tokskälla ( även om det är i korta pass) så kan det vara mer än allmänheten rimligen kan förväntas tollerera med eller utan förklaring. Jag skulle inte bli särskillt glad och om jag stött på dem mer än en gång så hade jag troligen blivit ganska irriterad och jag gillar hundar. Vad skulle en som ogillar hundar från början säga?
 
Jag har alltid åkt tåg och buss med mina hndar och de har hanterat det bra utan bekymmer. Tog över en hund i april, som då var strax under 10 månader gammal, blev 1 år för en månad sedan. Jag har åkt buss med honom 5 minuter en gång och då gnällde och skällde han och tåg en gång och han gjorde likadant. Han gör så när han blir stressad, tycker något är häftigt eller blir upphetsad över en ny situation (skällde alltså konstant när vi gick ut med honom när vi köpt honom, varenda promenad i säkert en vecka). Han lyssnar inte på att man säger åt honom, går inte att avleda och folk hann blänga surt på mig trots kort resa. Egentligen, det enda som hjälper är att åka åka och åka, men gud, folk kommer ju slå ihjäl mig pga hans väsen innan han lugnat sig! Har aldrig haft en hund som reagerat så på att åka. SKITPINSAMT!:o Här skulle jag önska att folk var mer förstående faktiskt.
Jobbig situation, kanske du kan träna på udda tider när få åker. Hur funkar det med bil?
 
@Enya Vilken jobbig situation :( Går det inte att ha nån väst eller nåt på hunden där det står att den tränar? Förstår att det inte hjälper men kanske iaf är skönt att slippa förklara för alla..?
Måste vara skitjobbigt med omplaceringar där det inte funkar socialt. De flesta människor är ju mer välvilligt inställda mot att en försöker vänja valpar med saker och ting, då fattar ju folk oftast att bäbisar inte kan saker utan att träna. Med en vuxen hund har folk större krav.
Det var en bra tanke, har inte tänkt på väst! Men har ju en sådan där K9-sele man kan sätta andra märken på och då hade jag ju kunnat skaffa två med sådan text!

Vi har arbetat med mycket den här tiden, tex att inte tjuta och skälla på promenaderna. Han älskar att gå ut, var inte van vid skogspromenader varenda gång han går ut så det var ju inte alls konstigt att hunden flippade ut och var blockerad. Vi har tränat på att dra inte i kopplet. Också svårt att få till med en blockerad ouppfostrad draghund i hans ålder, men det har gått framåt. Så jag har fegat ur när det gäller att åka tåg och buss. Folk är så otroligt dömande liksom, jag märker det här där jag bor. Det är träning träning träning som gäller och han låter och stör, som den husky han är som blir överexalterad. Jag och en kompis brukar prata om "du vet hur hundmänniskor är" för det är faktiskt hundmänniskor med sina väluppfostrade ordentliga hundar som är som mest dömande i det här tyvärr.

Jag måste dock berömma min hund, han ÄR duktig! Han hade en bra grund, en vettig skalle och funkar med alla människor och verkar funka med hundar också. Han är bara ung, otränad, tonårig och var väldigt understimulerad.
 
Jobbig situation, kanske du kan träna på udda tider när få åker. Hur funkar det med bil?
Det är en självklarhet, tänker jag. ;) Här där jag bor åker dock många tåg även på udda tider så det är ju ändå flera som störs. Men buss valde jag ju absolut en resa där jag vanligtvis brukar vara ensam, men den här gången var det tre fyra personer till i bussen. När vi skulle gå ut och jag reste mig tjöt han och drog ut genom dörren. Inte av rädsla eller så utan av... ja jag vet inte, ny situation, upphetsning osv. Det är ingen rädd eller osäker hund alls, inga sådana tecken. Jag skulle behöva en buss och träna påstigning och avstigning i lugn och ro i en kvart där jag begär att han står stilla, inte rusar, inte tjuter osv precis som vi tränar att gå i koppel. När han tjuter stannar vi och går inte förrän han är tyst. Drar han stannar vi. Jag tror att samma skulle funka på bussen när vi går av. Men just när vi åker är det nog bara att åka som gäller.

Bil har han åkt med mig två gånger, en gång när jag hämtade honom och då var det lite skäll och gnäll och en gång i lördags och då var han faktiskt i stort sett tyst.
 
Fast frågan är hur mycket man ska räkna med att andra ska stå ut med. Den här tden började med att folk klagade på att man lätt hunden dricka ur ett glas och man skulle låta bli det för att inte folk ska klaga.

Tar det då kanske många timmar innan hunden är tillräckligt van för att inte tokskälla ( även om det är i korta pass) så kan det vara mer än allmänheten rimligen kan förväntas tollerera med eller utan förklaring. Jag skulle inte bli särskillt glad och om jag stött på dem mer än en gång så hade jag troligen blivit ganska irriterad och jag gillar hundar. Vad skulle en som ogillar hundar från början säga?

Ja? Jag uttryckte bara lite medkänsla med @Enya och problemen med hundens beteende.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp