när en katt blir tjock

vinkelina

Trådstartare
jag har två katter, en hane på ca 7 kg o en liten dam på 2-3 kg.

funderingen gäller kattfröken. hon har alltid varit liten, nästan på gränsen. vid sterelisering som 1 åring vägde hon 2 kg. vet sa att hon troligen skulle gå upp efteråt. men att effekten har kommit nu TRE år senare.

de är innekatter. har ej ändrat på mat, torrfoder ca 1 dl var morgon och kväll, ibland byts kvällsmålet ut mot 1/4 burkmat per katt. tillgång till vatten. är dessutom hård så de får ej annan mat.

hur bantar man bara ena katten. frassen är en stor katt, ligger på övre gränsen, men enligt vet så är de lugnt så länge han ej är över 7 kg. han ser lagom rund ut.
 
Sv: när en katt blir tjock

Jag har två kissar som håller vikten oavsett mat. Och en som blir fet på torrfoder. Så alla tre har fri tillgång på blötmat och håller sig fina på det (en behövar stödjas lite ibland och får då torrfoder för kattungar och det får hon när jag är hemma = de andra vågar inte gå dit och äta).
 
Sv: när en katt blir tjock

Lättast att banta en katt går det när man ger blötmat. Skulle jag vara du skulle jag helt enkelt öka givan blötmat och minska givan torrfoder till en början. Katter bantas mycket effektiv på proteinrik och lagom fet mat, på "Catkin's diet".;)

Om det inte räcker till kan du byta ut knubbisens torrfoder helt och hållet till blötmat eller så byter du ut torrfodret till Hill's m/d, Purina d/m eller Orijen (eller annat "lågkolhydrattorrfoder du kan hitta).

Jag fick hem en av de katter jag fött upp förra året och han var lite väl knubbig. Han gick ner bra på Hill's m/d och blötmat, ungefär 50-50.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Katthälsa Ja, hur mycket mat får era katter/dag. Proportionerna torrisar/blötmat/barf. Är de i normalt hull, under eller överviktiga. Megara som...
2
Svar
24
· Visningar
2 479
Senast: Strict
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: Nikan
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp