När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

Is

Trådstartare
Lite konstig rubrik men men
En släkting till mig har stora problem men det största problemet är nog att han inte vet om det eller förstår det.

Börjar från början-
Mannen är 60+, hans äldre syskon menar att han föddes med navelsträngen runthalsen och fick syrebrist som således ledde till någon mindre slags hjärnskada men detta är något som aldrig blivit uträtta. Han har levt hemma på sin bondgård hela sitt liv tillsammans med föräldrarna.

Han har alltid haft problem med saker som att inte vilja duscha och hamstra saker med föräldrarna höll ändå honom i chakt.
Föra dryga 10 årsedan avled föräldrarna och mannens beteende har eskalerat så illa att syskona har funderat på om han inte också har fått någon typ av propp eller liknande.

Durcha totalvägrar han, han städar inte och tvättar inte. Hamstrandet av saker har eskalerar till absurda bängder. Han åker runt dagligen på alla affärer och frågar om dem ska slänga olika saker. Allt ifrån lastpallar till gammalt bröd osv.

Husen på gården går inte längre att gå in i. Det finns en gång från ytterdörren, genom köket och fram till sängen i bostadshuset men alla andra ytor är täckta från golv till tak med saker. Om ni sätt något av städprogrammet på tv så är det här 10 gånger värre.

Syskona har vid ett fåtal gånger varit dit och städat men då "fixar" han till det igen på en vecka eller två.

Tillsaken hör också att har två vuxna barn i 30års åldern som både dricker och knarkar friskt. När barnen är påverkade far dem hem till sin kära far och slår sönder allt, sparkar sönder ytterdörrar och slårsönder kakelkaminer mm. Då ringer mannen till sina syskon som ringer till polisen men när polisen kommer får mannen panik för man får inte sätta hans barn i fängelse och börjar då själv hindra polisen och lyckas han inte far han och hämtar barnen dagen efter på polisstationen 10mil bort.

Nu vägrar syskona hjälpa honom mer på hemma plan men när han blir rädd för barnen far han ändå och vill sova hos syskonen som har som krav att han måste duscha innan han får lägga sig i deras sängar men då sover han istället i bilen.


Situationen är helt absurd men finns det något man kan göra för mannen? Kan man anmäla till socialen att han inte kan ta vara på sig själv? Jag funderara på om man kan anmäla flera saker samtidigt så kommunen blir tvingad att ta tag i det. En anmälan till socialen, en anmälan till (? Vad heter det) om hur det ser ut på och om kring gården och en anmälan om de ev. Kor han forfarande äger som i sådsnafall inte fått se solens strålar på mina 5 år.

Eller ska man bara strunta i allt? Det är fruktansvärt och se gammelmormor och morfars gård när det förvandlats från en av traktens vackraste bondgårdar till en ren soptip men jag har ju trots allt ingen rätt till gården men många personer lider ju också.

Oj vad långt det blev.
 
Sv: När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

Det enda du kan göra är att anmäla vanvård av djuren. Vuxna männsikor får klara sig själva.


Tack och lov finns det inga lagar som säger att folk måste duscha och städa.


Som min gamla granne sa:

"Man blir bara skitig till ett visst, sen ramlar det av."
 
Sv: När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

Det enda du kan göra är att anmäla vanvård av djuren. Vuxna männsikor får klara sig själva.


Tack och lov finns det inga lagar som säger att folk måste duscha och städa.


Som min gamla granne sa:

"Man blir bara skitig till ett visst, sen ramlar det av."


Vilken tråkig attityd att skriva att vuxna människor får klara sig själva. Mannen är ju uppenbart sjuk och har ev en hjärnskada. Det finns också ord som misär och sanitär olägenhet.


Vuxna människor som inte klarar att ta hand om sig, ska inte behöva leva såhär och TS, det går att anmäla så han får hjälp, och det är precis vad du ska göra om du vill hjälpa honom.
 
Senast ändrad:
Sv: När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

Jag tycker också att det här fallet verkar gå över gränsen för "att leva i misär är frivilligt". Inte minst tyder de upprepade polisutrycknimgarna på att mannen behöver hjälp.

Vilka möjligheter till tvångsåtgärder socialtjänsten har i sådana här fall vet jag dock inte. Kanske escodobe eller Görel vet.

Anhöriga kan ju få en psykiskt sjuk tvångsintagen för vård men då krävs, så vitt jag, massor. Det är en så kraftfull åtgärd.

Hoppas de som vet, alltså verkligen vet, vad som gäller dyker upp i tråden.
 
Sv: När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

Gör en anmälan till länsstyrelsen om vanvård av djur, ring sedan Socialtjänsten och gör en anmälan dit. Var tydlig med vad du vill få fram. Hoppas det löser sig!

/V
 
Sv: När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

Det är enkelt att anmäla djurskötseln till kommunens inspektör. Om han för övrigt bryr sig om djuren och håller dom välfödda, rena och fina så kanske han till ex kan ha några kalvar på uppfödning. Men vuxna kor har rätt att komma ut på bete och att få sina klövar verkade. Dessutom är det en hel massa bokföring och regler som ska uppfyllas. Allt från att djuren ska ha nummerlappar i öronen till att alla inkomster och utgifter ska bokföras noga. Han kanske behöver djuren som inkomst och som sysselsättning? Annars är det nog bäst han slutar med djur. Är det enbart sopor han släpar hem? Kanske han skulle kunna börja sälja en del av det till en second hand och på så vis få en liten inkomst och en mening med sitt samlande?

Står han som ensam ägare till gården eller äger han den tillsammans med sina syskon? Om dom är delägare så har dom rätt till inflytande.

Så länge han inte är en fara för sig själv och/eller omgivningen har socialen tyvärr små möjligheter att ingripa. Men försök. Kanske att han kan få storstädat en gång och sedan en stödperson som kommer en gång i veckan.
Hemtjänst Vill han väl troligen inte ha, men kanske skulle dom kunna få tvätta hans kläder? Du kan väl prata med dom som har affärerna där han brukar få matvaror. Tala om hur det är så kanske dom slutar ge honom det. Han har rätt att ha hur mycket lastpallar och sådant han vill på sina marker men inte bilar, maskiner och annat som kan förorena. Inte heller skrot som vilda djur kan fastna i o s v.
 
Senast ändrad:
Sv: När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

Socialtjänsten är tvungen att göra en utredning om det kommer in en anmälan. Det kan dock vara svårt att få till bra hjälp om mannen inte själv går med på det.

Jag vet inte, men enligt TS inlägg så kan jag tycka det finns misstanke om psykiska funktionshinder på mannen, och då är det lite lättare att få till så kallad tvångsvård.

Mannen är ju dessutom utsatt för hot och våld av sina egna barn med missbruksproblem och behöver hjälp även där. Att mannen dessutom har djur ( kor) som antagligen far illa, så bör det också göras en anmälan på det. Blir mannen "av" med sina djur, så kommer det ju finnas ett skäl till det på papper ( att han tex är sjuk och inte klarar ta hand om dem) och den vägen går att fortsätta vidare på att han är sjuk och inte heller klarar ta hand om sig själv.

Vilka exakta lagar som gäller är omöjligt att svara på när vi inte vet mer om vad det är för "fel" på mannen och hur han i övrigt sköter sitt liv och sina kontakter. Skulle han tex vilja ha hjälp, eller antar vi bara att han vill ha det såhär självmant? Går det att prata och diskutera med honom eller har han taggarna utåt. Är han vänlig, otrevlig. Har han en hjärnskada som påverkar att han inte förstår bättre, eller är han psykiskt sjuk? Klarar han sin ekonomi och att sköta andra åtaganden han kanske har ( ger han korna mat, mockar tex?).
 
Sv: När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

Vilka exakta lagar som gäller är omöjligt att svara på när vi inte vet mer om vad det är för "fel" på mannen och hur han i övrigt sköter sitt liv och sina kontakter. Skulle han tex vilja ha hjälp, eller antar vi bara att han vill ha det såhär självmant? Går det att prata och diskutera med honom eller har han taggarna utåt. Är han vänlig, otrevlig. Har han en hjärnskada som påverkar att han inte förstår bättre, eller är han psykiskt sjuk? Klarar han sin ekonomi och att sköta andra åtaganden han kanske har ( ger han korna mat, mockar tex?).


Kl tack alla som svarar, känner att jag behöver stödet om jag ska kunna gör något. Farmor vill ju också gör något men hon är helt villrådig, men får jag bara klart för mig hur man kan gå tillväga så kan jag och farmor hjälpas åt.

Lånar knappen och provar svara alla ink ovanstående frågor.
Syskona äger ingen del i gården längre, dem köptesut av föräldrarna.
Nu vet jag inte med säkerhet att han har kor kvar, detta måste jag först undersöka vidare men. Han luktar ju alltid ladugård men det är ju svårt att säga om det är pga alla år utan tvättade kläder eller om han faktiskt har djuren kvar. Är djuren fortfande kvar blir jag dock ärligt väldigt orolig men exakt hur ser lagen för kor ut nu? Är det fortfarande lagligt att ha dem inne på spilta hela vinterhalvåret(eller som jag nu misstänker, hela året!) och vad står de om hur mycket dem måste få vara ute?
Någon talade om att göra pengar på skrotet men problemet är ju att han hamstrar dvs " de kan vara bra att ha om de blir krig"-typ han vägrar alltså he bort något.

Han har försörjt sig som bonde (tillsammans med föräldrarna)hela sitt liv men han är nu pansionerad sedan han fick operera höften för några år sedan.

Han är extremt dumsnäll, han ger alla sina pengar(som inte går till räkningar då men gården är i princip självförsörjande då den inte är Belånad och har en stor del med frikraft mm) till barnen. Han vill inte göra någon illa och därav blir allt så fel när han på sitt vis skyddar de vuxna barnen som aldrig jobbat en dag i hela sitt liv och som dessutom anse sig ha rätt att slå sönder gården eftersom det är de som kommer får ärva gården.

Han vill ha hjälp med barn situationen men han vill ju inte att någon ska "skada"hans barn och då blir det svårt att hjälpa för sedan räcker nog tyvärr inte förståndet till. Han förstår inte att han måste sluta skydda dem. En av syskona tror att en del av röran inne beror på att han "bygger murar" om kring sig för att hindra barnen från att kunna slå sönder inredningen i huset. Vilket är ett ganska logiskt tansksett för honom.

Och ja när det gäller gården, det står bilar traktorer oljedunkar och allmänna sopor överallt så jag tror att det skulle anmärkas på det
 
Senast ändrad:
Sv: När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

Vilken tråkig attityd att skriva att vuxna människor får klara sig själva. Mannen är ju uppenbart sjuk och har ev en hjärnskada. Det finns också ord som misär och sanitär olägenhet.


Vuxna människor som inte klarar att ta hand om sig, ska inte behöva leva såhär och TS, det går att anmäla så han får hjälp, och det är precis vad du ska göra om du vill hjälpa honom.

Du feltolkar mig. Så uppenbarligt sjuk verkar han inte, tycker jag. Klarar uppenbarligen av att försörja sig och få i sig nån form av mat.
En del människor gillar att samla saker. Och avskyr att tvätta sig.

Ska staten gå in och tvätta människor mot deras vilja?
Bara för att släktingar tycker de är snuskiga?
 
Sv: När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

Du feltolkar mig. Så uppenbarligt sjuk verkar han inte, tycker jag. Klarar uppenbarligen av att försörja sig och få i sig nån form av mat.
En del människor gillar att samla saker. Och avskyr att tvätta sig.

Ska staten gå in och tvätta människor mot deras vilja?
Bara för att släktingar tycker de är snuskiga?

Jag utgår från vad TS skriver, och tydligen sköter han inte sina djur ( om han nu hade några), han är "dumsnäll", ger bort sina pengar, "tolererar" att barnen härjar och förstör i hans hem, samt att han "hölls i schack" av sina föräldrar innan de avled. Visst kan man "samla" saker och vara oduschad utan att vara sjuk, men ihop med det andra, så ser inte jag att mannen är fullt frisk, oavsett om det är en hjärnskada eller något annat.

Det jag reagerade på var att du skrev att vuxna får klara sig själva. Även vuxna kan behöva hjälp. Har man problem, så måste man ju kunna gå in och hjälpa och inte bara säga att han är vuxen och strunta i det.
 
Sv: När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

Socialtjänstlagen bygger på frivillighet och det finns bara två "ingripande" som inte bygger på frivillighet och det är lagen om vård av unga (LVU) och lagen om vård av missbruk (LVM).

Jag har svårt att se att du kan anmäla något annat än ev. vanvård av djur.
 
Sv: När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

Men vad ska de hjälpa honom med? Tvångsstädning? Tvångstvättning?

Att ge bort pengar är kanske dumt, men inget att bli omhändertagen för.

Inte heller olagligt att vara medberonde i sina barns missbruk.
 
Sv: När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

Anhöriga kan ju få en psykiskt sjuk tvångsintagen för vård men då krävs, så vitt jag, massor. Det är en så kraftfull åtgärd.
.

Anhöriga kan inte får någon tvångsintagen. Det finns mycket strikta regler kring detta och endast legitimerade läkare kan skriva intyg om tvångsvård. Det måste finnas risk för att personen i fråga ska skada sig själv eller andra pga psykisk sjukdom och personen måste vägra den erbjudna vården. Tvångsvården gäller då tillfälligt och personen måste inom ett dygn bedömas av en överläkare i psykiatri som sedan kan avskriva eller förlänga tvångsvården. Är lagligt nästan omöjligt att tvångsvårda någon pga fysisk skada/sjukdom (som demens eller hjärnskada) eller pga låg medfödd intelligensnivå. Även om det uppenbart skulle vara för personens bästa, så har man långtgående rätt att vägra vård.
 
Senast ändrad:
Sv: När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

Svara dige men skriver bara lita allmänna tankar

Jag håller med i det du skriver, men just det CK skriver är själva dilemmat för även jag tänka att detta är en vuxen person som måste få leva sitt liv som han vill MEN när han uppenbart inte mår bra på fler än en sett så vill man ju se till att han blir hjälpt. Hade jag tappat greppet likt denna man så hade jag innerst inne blivit glad om någon hjälpte mig att få stopp på den onda karusellen även om det skulle vara jobbigt ett tag. Men nu är jag inte han, och det är inte så lätt att prata med en människa som inte kan elle kanske inte heller vill förstå. Och som flera påpekar så ska det nog mycket till innan samhället hjälper någon som inte direkt ber om hjälpen.

Jag tycker att det är en jätte jobbig situation inte minst för att mannens barn även misshandlar min farmor och farfar (78 och 68 år gamla) när dem skulle "rädda/hjälpa" mannen. Polisen tog anmälan på plats men glömde att informera om att dem skulle ha farit på sjukstugan och dokumenterat sina skador så anmälan ledde ingenstans utan blev nedlagd i brist på bevis. Mannen själv vägrar naturligtvis vittna mot sonen som just i det faller var boven i dramat.
 
Sv: När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

Vill han inte ha hjälp, så skulle jag nog råda din farmor att säga åt honom att ringa polisen istället nästa gång barnen är där och härjar och han ringer henne efter hjälp. Vill han inte det är det hans val, men dina farföräldrar blir åtminstone inte misshandlade.
 
Sv: När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

Kl tack alla som svarar, känner att jag behöver stödet om jag ska kunna gör något. Farmor vill ju också gör något men hon är helt villrådig, men får jag bara klart för mig hur man kan gå tillväga så kan jag och farmor hjälpas åt.

Lånar knappen och provar svara alla ink ovanstående frågor.
Syskona äger ingen del i gården längre, dem köptesut av föräldrarna.
Nu vet jag inte med säkerhet att han har kor kvar, detta måste jag först undersöka vidare men. Han luktar ju alltid ladugård men det är ju svårt att säga om det är pga alla år utan tvättade kläder eller om han faktiskt har djuren kvar. Är djuren fortfande kvar blir jag dock ärligt väldigt orolig men exakt hur ser lagen för kor ut nu? Är det fortfarande lagligt att ha dem inne på spilta hela vinterhalvåret(eller som jag nu misstänker, hela året!) och vad står de om hur mycket dem måste få vara ute?
Någon talade om att göra pengar på skrotet men problemet är ju att han hamstrar dvs " de kan vara bra att ha om de blir krig"-typ han vägrar alltså he bort något.

Han har försörjt sig som bonde (tillsammans med föräldrarna)hela sitt liv men han är nu pansionerad sedan han fick operera höften för några år sedan.

Han är extremt dumsnäll, han ger alla sina pengar(som inte går till räkningar då men gården är i princip självförsörjande då den inte är Belånad och har en stor del med frikraft mm) till barnen. Han vill inte göra någon illa och därav blir allt så fel när han på sitt vis skyddar de vuxna barnen som aldrig jobbat en dag i hela sitt liv och som dessutom anse sig ha rätt att slå sönder gården eftersom det är de som kommer får ärva gården.

Han vill ha hjälp med barn situationen men han vill ju inte att någon ska "skada"hans barn och då blir det svårt att hjälpa för sedan räcker nog tyvärr inte förståndet till. Han förstår inte att han måste sluta skydda dem. En av syskona tror att en del av röran inne beror på att han "bygger murar" om kring sig för att hindra barnen från att kunna slå sönder inredningen i huset. Vilket är ett ganska logiskt tansksett för honom.

Och ja när det gäller gården, det står bilar traktorer oljedunkar och allmänna sopor överallt så jag tror att det skulle anmärkas på det

Fast nu verkar det mer som gnäll från din sida, det verkar mer som att barnen är problemet och att gubben trivs med sitt liv, att man luktar bondgård... :nailbiting:

Alla ser vi saker på olika sätt, vissa tycker att saker är skrot och andra ser värde/användning i sakerna.
Men har du varit där ens för det verkar vara andrahandsinfo du har och isåfall är det väl bättre att hälsa på och kolla hur det är innan man börjar anmäla.
Fråga rakt ut hur han själv tycker och tänker
 
Sv: När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

Ja, förstås!

Jag tänkte snarare på ledet innan - att en anhörig behöver få iväg den sjuke till läkaren för att läkaren överhuvudtaget ska få klart för sig att det handlar om sjukdom... Hade ett fall i omgivningen i tanken när jag skrev, inser jag.
 
Sv: När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

Fast nu verkar det mer som gnäll från din sida, det verkar mer som att barnen är problemet och att gubben trivs med sitt liv, att man luktar bondgård... :nailbiting:

Alla ser vi saker på olika sätt, vissa tycker att saker är skrot och andra ser värde/användning i sakerna.
Men har du varit där ens för det verkar vara andrahandsinfo du har och isåfall är det väl bättre att hälsa på och kolla hur det är innan man börjar anmäla.
Fråga rakt ut hur han själv tycker och tänker

Haha självklart har jag varit där :D vi bor praktiskt taget grannar så far förbi nästan varje dag och sambon jagar på mannens marker så var där och hälsade på, alltså besökte mannen inomhus iaf senast i september men pga att det inte finns någon stans att slå sig ner i hemmet så vart det inget långprat utan mest att han skrev på pappret till arendet. Även om det är em. Dålig ursäkt så Känns det så du dumt att stå att stå på rad i köket och utemöbler äger han inte(fast oavsett vill man inte va där ute på somrarna då han inte riktigt orkar hålla bina i schakt nu när syskonen vägrar hjälpa till O_o )

Ja kanske jag klagarna det känns inte så eftersom han far illa. Men ja barnen är en stort problem uppenbarligen. Jag har ju känt mannen och barnen hela mitt liv och därför ser jag väl sakerna kanske värre än dem är. Jag överdriver inget men andra kanske inte ser det så allvarligt.
Mannen lever idag ensam men jag tror inte det är för att han vill det. Han älskade att vara ute och dansa bland folk och vill gärna prata mm men inget vill ju vara i närheten av honom Pga hur han luktar. Det är rätt illa somsagt när syskona ber honom duscha om han ska sova över men han förstår nog inte att det är pga lukten även om dem säger det rakt ut är ja rädd. Ska sägas att syskona bor också "grannar" med honom så han ber ju om att få sova över när han inte vågar eller inte kan sova hemma pga av barnen. Inte för att han har långt hem, det är iaf gång avstånd.

När han skulle opereras fick läkarna ställa ultimatum - duscha eller ingen operation. Kan detta med vatten ha blivit någon fobi? För även om han alltid ha luktat ladugård så duschade han ju iaf någon gång i veckan förut och hade rena kläder när han for på dans iaf.

Om han har kor kvar kan jag ju bara höra mig för men även sambon trodde att han hade iaf två eller tre kvar. Ladugården ligger längre in på markerna så den syns inte från vägen. Bara markerna som engång ha varit hagar mm.
Men va fan man är ju löjlig jag kan ju bara fara dit och säga hej och fråga om man får gå in i ladugården för att fota djuren och då se hur dem har det men det tar emot :wtf:

Jag måste nog bara bestämma mig för om jag ska lägga mig i eller ej. Jag och min familj slutade hälsa på riktigt efter att gammelmormor och morfar dog så jag känns inte som man har någon rätt att lägga sig i samtidigt som jag vill att något ska hända för att det ska bli bättre för hela deras familj.

Därav denna tråd för att få höra andras åsikter och höra om det överhuvud taget finns något att göra. Om man borde göra något. Situationen är ju inte akut på något vis så detta är ju något man funderar på till och från när det händer saker eller man träffar på honom.
 
Senast ändrad:
Sv: När en vuxen man inte tar hand om sig själv -hur gör man?

om det nu finns misstanke att djur inte blir behandlade väl så tycker jag att det är läge att lägga sig i o kolla upp hur det ligger till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp