När ens intresse är ens identitet men man vill sluta?

Jag har haft marsvin sedan 2004. Under dessa åren har jag varit uppslukad av marsvin. Jag har kläder, väskor, tatueringar och smycken med marsvin. Att älska marsvin är en övervägande del av min identitet. Men problemet är att jag inte älskar marsvin längre 😭 Jag har fortfarande nio kvar men jag vill de flesta dagarna inte ha något alls. Jag klarar inte längre all oro och sorg över att de ska bli sjuka och dö. Man fäster sig vid dem och älskar dem och sedan dör de och allt känns förgäves för sorgen överväger allt positivt som har hänt under deras liv. Jag kan bara minnas alla goda minnen med sorg för jag har inte längre min älskling hos mig. Hela mitt djurrum är prytt med rosetter men de påminner mig bara om alla som inte längre finns kvar. Nu är min favorit svårt sjuk och sannolikheten att hon överlever är liten. En till som försvinner.

Jag vill ha tillbaka glädjen till marsvinen men jag vet inte om det är möjligt. De får mat och rena burar. De har jättestora burar och sina kompisar så det går ingen nöd på dem, men jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte umgås mer med dem.

Jag vill sluta med marsvin men jag klarar inte att göra av med de jag har för jag älskar dem. Samtidigt så om jag slutar med marsvin så förlorar jag hela min identitet känns det som. Jag blir ett ingenting. Men det funkar inte som det är nu heller. Jag vet inte vad jag ska göra 😭😭😭

Min älskade Trubbel på bilden

7C26E9BB-436E-4387-BBB9-9FFF318417B5.jpeg
 

Jag har fått tid till Onesie hos veterinären imorgon. Det ska tas urinprov och odling för att se vad för sorts bakterier hon har, men veterinären trodde också att det eventuellt kan finnas något neurologiskt problem för hon har typ noll rumpmuskler och går inte normalt. Hon hade även kristaller sist vi var inne. Och Nosti har åter igen tunn päls på sidorna som om han kliar sig men alla är behandlade för all sorts ohyra så nitiskt och under så lång tid att det borde vara helt omöjligt att det är ohyra av något slag. Så då är frågan varför han kliar sig.

Jag orkar inte 😭 Jag vill verkligen inte ha dem mer 😭 Jag har sådan extrem ångest för allt som rör djuren att det känns som att jag slits i bitar!
Och inte går det att sälja sjuka djur och djur som eventuellt har dåliga gener 😞
 
Jag har fått tid till Onesie hos veterinären imorgon. Det ska tas urinprov och odling för att se vad för sorts bakterier hon har, men veterinären trodde också att det eventuellt kan finnas något neurologiskt problem för hon har typ noll rumpmuskler och går inte normalt. Hon hade även kristaller sist vi var inne. Och Nosti har åter igen tunn päls på sidorna som om han kliar sig men alla är behandlade för all sorts ohyra så nitiskt och under så lång tid att det borde vara helt omöjligt att det är ohyra av något slag. Så då är frågan varför han kliar sig.

Jag orkar inte 😭 Jag vill verkligen inte ha dem mer 😭 Jag har sådan extrem ångest för allt som rör djuren att det känns som att jag slits i bitar!
Och inte går det att sälja sjuka djur och djur som eventuellt har dåliga gener 😞

Om du skulle låta Onesie somna och slippa mer imorgon, hur känner du för det? Jag tror faktiskt Onesie skulle tycka det var skönt att slippa mer. Man behöver inte prova allt och ännu mer, man är en bra djurägare ändå! ❤️
 
Om du skulle låta Onesie somna och slippa mer imorgon, hur känner du för det? Jag tror faktiskt Onesie skulle tycka det var skönt att slippa mer. Man behöver inte prova allt och ännu mer, man är en bra djurägare ändå! ❤️
Jag vet inte. Troligtvis både lättnad och förtvivlan. Problemet är att då sitter jag med två hanar som inte går ihop och som inte kan säljas så då måste jag skaffa sällskap till den ena.
Och jag är så långt ifrån en bra djurägare som det bara går 😭 Just nu känner jag att jag inte borde ha några djur alls för de förtjänar att få mer än bara det nödvändigaste
 
Du är varken oduglig eller äcklig. Tvärtom! Hela den här tråden visar på motsatsen.

Om du tänker tanken att låta hanarna somna också, hur känns den?
Jag tycker snarare att den bevisar att det är sant 😞 Jag sitter ju och funderar på att låta friska djur avlivas för att jag inte orkar ta hand om dem som de förtjänar. Jag hade eventuellt ihjäl Elli för att jag inte städade i tid så höet var smutsigt 😭 Då är man en riktigt kass djurägare oavsett om man gör sitt bästa!
Jag har inga hundar som rusar runt som galningar och busar som normala hundar ska göra för jag orkar inte busa med dem. De ligger hos mig i sängen trots att de har överskottsenergi. De hålls visserligen slanka men de har knappt några muskler för jag orkar inte gå till skogen utan det blir nästan bara koppelpromenader i stan. Bella och Poppy släpps för att få springa av sig ibland men inte tillräckligt ofta för jag har ingen ordentlig inkallning så jag vågar inte släppa dem. Vi har rastgårdar men där är äckligt och där vill de inte springa. Jag har tillgång till ett nästan tomt större garage (behöver bara byta lampor för där är becksvart) vilket ger bra möjlighet för lydnadsträning mm men jag orkar inte
 
Onesie lever iallafall fortfarande trots rejält med blod i urinen. Urinprovet är skickat på odling och till svaren kommer ska hon stå på bara metacam. Veterinären skulle också kolla upp en parasit som kan ge neurologiska problem.
Jag gick dit med gråten i halsen för att eventuellt ta farväl, men när jag väl var där och väntade så kände jag att jag kan inte ha ihjäl Onesie bara för att jag inte orkar. Hon är sjuk och kanske blir det avlivning till slut ändå, men då har hon åtminstone fått en chans
 
Lugn nu. Bunta inte ihop allt djävulskap utan titta på varje isolerat fall. Jag tror inte det finns en djurägare som inte känner att de kan göra mer för sina djur. Det kan vi, men är det relevant? Det är ingen tävling i vilket djur som har det bäst. Vissa dagar blir det helt enkelt good enough. Så är det för mina djur också. Och de flestas. Våra djur har det väl som vi har det, goda dagar och mindre bra dagar vad vi än tar oss för med dem.

Vi försöker göra det bästa vi kan för dem, och ibland räcker det inte. Du har marsvin, som är jättekänsliga djur. Bägge mina dog i lunginflammation, syrrans fick tumör. Du vet egentligen det här, du också. De är känsliga. Och de har en kortare livslängd än vad vi har. Det vet vi när vi skaffar våra djur, vi kommer att överleva dem.

Just nu känns det som det är dax att på ett naturligt sätt avsluta ditt masvinshållande. De är sjuka, du har redan haft funderingar på att avveckla marsvinen för ett tag framöver. Det går att ta nya tag.

Den energi du kanske får över går till dig och hundarna. Se det som något du inte kan påverka, bara acceptera. Våga se både fördelar av det (mer energi till hundarna och dig, mindre ångest över marsvinen som inte längre ger energi) såväl som nackdelarna (saknaden, den egna linjen, drömmen om den egna uppfödningen).

Så länge vi lever kan vi välja att göra något annat om ett tag. Men det som ska vara styrande är ju inte att det SKA vara roligt, utan att det ÄR roligt. Och energiberikande. Och något att se fram emot.

Jag lovade mig själv att sluta med hästeriet när det inte längre gav något. Idag är jag hästlös. Det var en övergångsperiod när det var tufft att inte längre vara hästmänniska. Sedan insåg jag att jag ÄR hästmänniska. Bara utan häst de senaste 10 åren.
 
Lugn nu. Bunta inte ihop allt djävulskap utan titta på varje isolerat fall. Jag tror inte det finns en djurägare som inte känner att de kan göra mer för sina djur. Det kan vi, men är det relevant? Det är ingen tävling i vilket djur som har det bäst. Vissa dagar blir det helt enkelt good enough. Så är det för mina djur också. Och de flestas. Våra djur har det väl som vi har det, goda dagar och mindre bra dagar vad vi än tar oss för med dem.

Vi försöker göra det bästa vi kan för dem, och ibland räcker det inte. Du har marsvin, som är jättekänsliga djur. Bägge mina dog i lunginflammation, syrrans fick tumör. Du vet egentligen det här, du också. De är känsliga. Och de har en kortare livslängd än vad vi har. Det vet vi när vi skaffar våra djur, vi kommer att överleva dem.

Just nu känns det som det är dax att på ett naturligt sätt avsluta ditt masvinshållande. De är sjuka, du har redan haft funderingar på att avveckla marsvinen för ett tag framöver. Det går att ta nya tag.

Den energi du kanske får över går till dig och hundarna. Se det som något du inte kan påverka, bara acceptera. Våga se både fördelar av det (mer energi till hundarna och dig, mindre ångest över marsvinen som inte längre ger energi) såväl som nackdelarna (saknaden, den egna linjen, drömmen om den egna uppfödningen).

Så länge vi lever kan vi välja att göra något annat om ett tag. Men det som ska vara styrande är ju inte att det SKA vara roligt, utan att det ÄR roligt. Och energiberikande. Och något att se fram emot.

Jag lovade mig själv att sluta med hästeriet när det inte längre gav något. Idag är jag hästlös. Det var en övergångsperiod när det var tufft att inte längre vara hästmänniska. Sedan insåg jag att jag ÄR hästmänniska. Bara utan häst de senaste 10 åren.
Fast jag tycker inte att det blir good enough. Jag hade säkert kunna lära hundarna inkallning om jag tagit mig i kragen då både Ping och Bella är väldigt godisorienterade. Poppy är svårare för hon gör som hon vill och hon är svår att belöna. Hon är dock duktig om jag säger ”vänta”, men jag tvivlar på att hon hade stannat om det kommit en annan hund. Jag har också bara 10 minuter till skogen och 20 minuter till ett grustag så det borde vara lätt att gå dit men jag orkar inte och när jag har lite energi så är det antingen något fel med hundarna eller så kommer ångesten som ett brev på posten 😞

Jag försökte iallafall byta lysrören i garaget, men när jag väl lyckats bygga tillräckligt högt för att nå dem så var det smala lysrör och jag har bara tjocka 😑 Hyresvärden kommer inte att göra det trots att där går en nödutgång genom garaget.

Ja, marsvin kan vara känsliga men nu känns det extremt. Veterinären skulle kolla upp en parasit jag fått tips om som kan ge alla möjliga konstiga symptom tydligen.
Jag både vill bli av med dem och behålla dem. Fyra känns rätt lagom, men bara så länge de är friska och det är ju inget man kan garantera. Och när mina blir sjuka så är det ofta komplicerade eller långdragna grejer och varje gång jag försöker hjälpa dem så bara förlänger jag deras lidande känns det som 😢 Därför har jag inte ens försökt slipa tänderna tex. Onesie gör jag ett sista försök med med urinodlingen och kollen för parasiten men blir hon dålig igen så får hon somna för detta är hennes andra uvi och kommer det en tredje gång på kort tid så blir det ofta kroniskt.
Om hon får somna in så står jag med tre, varav två hanar som inte går ihop. Jag får ta det problemet då om det blir aktuellt.

Jag har som sagt beslutat att avsluta min linje och avel och Nosti kastreras i nästa vecka. Som kastrat kommer han att vara lättsåld, men jag vill inte sälja honom för jag vill inte ha ansvaret att hitta ett bra hem och sedan stå för support resten av hans liv.

Så länge marsvinen håller sig friska så tar de inte supermycket energi då de har så stora burar att jag bara behöver städa en gång i månaden när de är så få. Jag vill gärna fortsätta med utställningarna. Om de fortfarande är roliga. Det kommer jag ju inte märka förrän de startar igen.
Jag kommer troligen att minska ned på min försäljning av marsvinsgrejer också och om jag absolut inte orkar fortsätta med det så kommer jag kanske att sälja allt billigt i ett paket för någon annan att sälja det sedan. Vi får se.
Även om jag slutar helt med marsvin så kommer jag nog ändå att åka till utställningarna och hälsa på för de har under flera år varit det enda jag fortfarande tyckt varit roligt och jag har så många jag tycker om som jag vill träffa.

Så kanske kan jag också vara en marsvinsmänniska, men utan marsvin för ett tag. Eller så har jag bara ett par stycken. Epica, Onesie och Nosti är inte gamla så förhoppningsvis slipper de en massa problem och kan leva tills de för av ålder (även om oddsen är emot dem). Lonlon är inte heller gammal men han har fyllt fyra så han har levt mer än halva sitt liv
 
Någon 🤬 hund har börjat pissa i sängen igen! Jag är 95% säker på att det är Bella för det är hon som har pissat tidigare men nu har det inte hänt på många månader för att kissa både idag och i förrgår trots att det varit dagarna när vi faktiskt varit ute och hon har fått springa av sig lös. Nästan alltid när sängen är nybytt också såklart. Häromveckan hoppade hon upp på min systers matbord och pissade 🤮 Jag fattar inte varför hon gör så!
 
Någon 🤬 hund har börjat pissa i sängen igen! Jag är 95% säker på att det är Bella för det är hon som har pissat tidigare men nu har det inte hänt på många månader för att kissa både idag och i förrgår trots att det varit dagarna när vi faktiskt varit ute och hon har fått springa av sig lös. Nästan alltid när sängen är nybytt också såklart. Häromveckan hoppade hon upp på min systers matbord och pissade 🤮 Jag fattar inte varför hon gör så!
Kan väldigt lite om hundar men när katter gör så är det nästan alltid ett sätt att visa protest/Stress. Om du verkligen inte orkar med dina djur så kanske du ska fundera på om du ska ha dom kvar. Djur behöver få sina behov tillgodosedda för att må bra.
 
Om du verkligen inte orkar med dina djur så kanske du ska fundera på om du ska ha dom kvar. Djur behöver få sina behov tillgodosedda för att må bra.

Tycker du VERKLIGEN att det är applicerbart på TS? Jag tycker snarare att TS har så höga mål att det kan bli ett hinder för att komma ut, snarare än att ambitionsnivån är för låg. Och jag tycker att absolut inget tyder på att TS djur inte får sina behov tillgodosedda. Jag vill nog mena att TS är den som inte får sina behov tillgodosedda, och att djuren faktiskt har det så bra de kan (sjuka marsvin har det inte bra, lika lite som sjuka människor). Att djur blir sjuka behöver faktiskt inte ha med ägaren eller djurhållningen att göra, det är saker som händer.
 
Tycker du VERKLIGEN att det är applicerbart på TS? Jag tycker snarare att TS har så höga mål att det kan bli ett hinder för att komma ut, snarare än att ambitionsnivån är för låg. Och jag tycker att absolut inget tyder på att TS djur inte får sina behov tillgodosedda. Jag vill nog mena att TS är den som inte får sina behov tillgodosedda, och att djuren faktiskt har det så bra de kan (sjuka marsvin har det inte bra, lika lite som sjuka människor). Att djur blir sjuka behöver faktiskt inte ha med ägaren eller djurhållningen att göra, det är saker som händer.
Tja hon skriver själv marsvinen har ätit dåligt hö för att hon inte orkade göra rent. Inte särskilt bra för känsliga marsvin. Även medger hon att hundarna inte får den motion de behöver och att de inom flocken bråkar (vilket ju kan bero på överskottsenergi) och att minst en hund verkar visa stressymptom och är osäker. Det är i alla fall för mig inte att tillgodose djurens behov. Du får tycka att det är det. Hade det varit hästar som fått dåligt hö och stå på box som inte mockas för att ägaren inte orkar hade hela Bukefalos varit upprörd men här är det okej?
 
Någon 🤬 hund har börjat pissa i sängen igen! Jag är 95% säker på att det är Bella för det är hon som har pissat tidigare men nu har det inte hänt på många månader för att kissa både idag och i förrgår trots att det varit dagarna när vi faktiskt varit ute och hon har fått springa av sig lös. Nästan alltid när sängen är nybytt också såklart. Häromveckan hoppade hon upp på min systers matbord och pissade 🤮 Jag fattar inte varför hon gör så!
Urinvägsinfektion? 😊
 
Tja hon skriver själv marsvinen har ätit dåligt hö för att hon inte orkade göra rent. Inte särskilt bra för känsliga marsvin. Även medger hon att hundarna inte får den motion de behöver och att de inom flocken bråkar (vilket ju kan bero på överskottsenergi) och att minst en hund verkar visa stressymptom och är osäker. Det är i alla fall för mig inte att tillgodose djurens behov. Du får tycka att det är det. Hade det varit hästar som fått dåligt hö och stå på box som inte mockas för att ägaren inte orkar hade hela Bukefalos varit upprörd men här är det okej?
Så galet okänslig du är.

Så är inte min tolkning av hur @Lyan sköter sina djur.
Snarare ser jag en ägare som mår fruktansvärt dåligt men som ändå lägger den lilla energi hon har på att slå knut på sig själv för djurens ska må bra och tar sina djur till veterinären så fort de visar att de mår dåligt.
 
Så galet okänslig du är.

Så är inte min tolkning av hur @Lyan sköter sina djur.
Snarare ser jag en ägare som mår fruktansvärt dåligt men som ändå lägger den lilla energi hon har på att slå knut på sig själv för djurens ska må bra och tar sina djur till veterinären så fort de visar att de mår dåligt.
Att se till att djuren får sina behov tillgodosedda är mer än att gå till veterinären med dom. Det finns sånt enormt hyckleri på Bukefalos. Är man lite "känd" här är saker okej som nya användare får otroligt mycket skit för.
 
Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion men vill bara säga att om jag inte hade tänkt på att djuren ska ha det så bra som möjligt så hade tråden aldrig skapats. Flera av mina djur är inte lämpliga att omplacera av flera skäl så det är stanna eller somna som gäller och det förstår nog alla djurälskare att det är ett djävulskt svårt beslut att ta!

Jag blir heller inte särbehandlad för att jag är ”känd” utan har blivit rejält jagad av folk som tycker att jag ska avliva min ena hund för att hon har varit sjuk (hon var då frisk sedan månader tillbaka och är fortfarande frisk även om hon behöver specialmat resten av sitt liv).

Mina hundar bråkar inte med varandra utan de morrar på varandra i vissa situationer.

Ja, de har överskottsenergi som jag gör mitt bästa för att de ska få utlopp för och jag har nu hittat en relativt bra plats nära hemmet där jag kan släppa dem en liten stund på kvällen så de får rusa av sig.

Bella har med stor sannolikhet inte uvi för det är så gott som bara när sängen varit nybytt som hon kissat i den och hon brukar alltid säga till när hon behöver ut i vanliga fall. Hon är Mycket noga med att allas kiss måste kissas över och hon markerar nästan mer än mina hanhundar så jag tror att det är kopplat till markering på något sätt. Speciellt när hon hoppar upp på bordet för att pissa. Men skulle det bli värre så får det såklart kollas upp så där inte ligger en uvi och lurar.

Poppy och Bella har lätt att gå upp i stress eller bli rädda ja, och eftersom de är systrar och inte har vuxit upp ihop så gissar jag på kassa gener till stor del. Poppy är dessutom mycket signalkänslig och tar illa vid sig om jag tex snubblar.

Jag håller med om att jag inte sköter mina djur optimalt men jag gör verkligen allt jag kan för att de ska ha det så bra som möjligt!

Att jag drog ut på städningen är oförlåtligt men jag vet inte om det är därför Ellis tänder blev förvuxna. Han och Nosti fick massor av nytt hö Varje dag och eftersom jag drog ut på städningen så fick de extra mycket så det blev som en bädd men ja, det var dåligt hö under det översta lagret.
Flera nära släktingar till honom har fått för långa tänder eller plötsligt dött (och flera av dem har inte bott hos mig). Detta är anledningen till att jag valt att stoppa min linje jag har jobbat på sedan 2004.
 
Senast ändrad:
Att se till att djuren får sina behov tillgodosedda är mer än att gå till veterinären med dom. Det finns sånt enormt hyckleri på Bukefalos. Är man lite "känd" här är saker okej som nya användare får otroligt mycket skit för.
Men hallå. Självklart menade jag inte att djurvälfärd enbart handlade om veterinärvård :crazy:
 
Att jag drog ut på städningen är oförlåtligt men jag vet inte om det är därför Ellis tänder blev förvuxna. Han och Nosti fick massor av nytt hö Varje dag och eftersom jag drog ut på städningen så fick de extra mycket så det blev som en bädd men ja, det var dåligt hö under det översta lagret.
Flera nära släktingar till honom har fått för långa tänder eller plötsligt dött (och flera av dem har inte bott hos mig). Detta är anledningen till att jag valt att stoppa min linje jag har jobbat på sedan 2004.

Jag har också haft marsvin, de bodde ihop (utan hane då) i en storbox ute i stallet.
Inte mockade jag varje dag/ vecka. Mina marsvins hö och halm blev också som bäddar men jag hade inte en tanke på att de skulle äta av det gamla när de hela tiden fick nytt. Vilket de antagligen inte gjorde heller.

Och självklart beror inte förvuxna tänder på det. Eller andra sjukdomar heller. Jag hade vanliga bonnamarsvin och de var aldrig sjuka ( förräns de dog då) och alla blev gamla. Men du som har avelsmaterial och finras- kan det vara så att de är känsligare?
 
Jag har också haft marsvin, de bodde ihop (utan hane då) i en storbox ute i stallet.
Inte mockade jag varje dag/ vecka. Mina marsvins hö och halm blev också som bäddar men jag hade inte en tanke på att de skulle äta av det gamla när de hela tiden fick nytt. Vilket de antagligen inte gjorde heller.

Och självklart beror inte förvuxna tänder på det. Eller andra sjukdomar heller. Jag hade vanliga bonnamarsvin och de var aldrig sjuka ( förräns de dog då) och alla blev gamla. Men du som har avelsmaterial och finras- kan det vara så att de är känsligare?
Min stora bur är som en box men Elli och Nostis bur var mindre så den behövde städas varannan vecka men nu tog det tre veckor tror jag. De hade en övervåning de kunde gå upp på men de föredrog nedervåningen där hö och vatten fanns trots hus och mysgrejer på övervåningen.

Mina djur är rena Karlssons blandning med total gensoppa bakom sig (dock alla med känd härstamning). Vissa av dem har varit mycket rastypiska medans Elli nog var den mest pettiga pet jag haft. Men utseendet påverkar ju (oftast) inte hälsan. Jag fick in urinproblem i linjen 2012, vilka jag anser bortavlade nu men istället fick jag in ”svaga” gener med en pethane och en pethona (2015 och 2017). Innan jag visste om detta och hann räkna ut att det var ärftligt så hade det fötts två generationer till (Elli och hans syster Epica och Ellis son Nosti). Det har visat sig när djuren varit 1-3 år genom plötslig död och sjukdom, svårigheter att hämta sig efter operationer och tandfel. Epica verkar också vara steril. Så imorgon kommer Nosti att kastreras
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 334
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 419
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 204
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp