När ens intresse är ens identitet men man vill sluta?

Jag har haft marsvin sedan 2004. Under dessa åren har jag varit uppslukad av marsvin. Jag har kläder, väskor, tatueringar och smycken med marsvin. Att älska marsvin är en övervägande del av min identitet. Men problemet är att jag inte älskar marsvin längre 😭 Jag har fortfarande nio kvar men jag vill de flesta dagarna inte ha något alls. Jag klarar inte längre all oro och sorg över att de ska bli sjuka och dö. Man fäster sig vid dem och älskar dem och sedan dör de och allt känns förgäves för sorgen överväger allt positivt som har hänt under deras liv. Jag kan bara minnas alla goda minnen med sorg för jag har inte längre min älskling hos mig. Hela mitt djurrum är prytt med rosetter men de påminner mig bara om alla som inte längre finns kvar. Nu är min favorit svårt sjuk och sannolikheten att hon överlever är liten. En till som försvinner.

Jag vill ha tillbaka glädjen till marsvinen men jag vet inte om det är möjligt. De får mat och rena burar. De har jättestora burar och sina kompisar så det går ingen nöd på dem, men jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte umgås mer med dem.

Jag vill sluta med marsvin men jag klarar inte att göra av med de jag har för jag älskar dem. Samtidigt så om jag slutar med marsvin så förlorar jag hela min identitet känns det som. Jag blir ett ingenting. Men det funkar inte som det är nu heller. Jag vet inte vad jag ska göra 😭😭😭

Min älskade Trubbel på bilden

7C26E9BB-436E-4387-BBB9-9FFF318417B5.jpeg
 

Tadaa! Jag skulle ta ned ett lysrör för att se vad för sort jag hade behövt köpa men när jag började snurra på dem så tändes de. Så de var inte trasiga utan troligen har knarkarna som hållit till här tidigare (innan jag krävde lås och nyckel för jag var rädd för att gå ned till djuren) mixtrat med dem. Hundarna blev jätteglada över att där var ljust igen och både Ping och Bella fick världens glädjerus 😃 De har också tyckt att det har varit otäckt att ha fått känna sig fram till dörren. Så nu ska här rensas och sopas när jag orkar och fixa lite hinder och grejer så kommer hundarna att ha sin egen lekplats 😃

7FDF6896-1D68-4CED-A5D1-AEE8AC5AE491.jpeg
 
Jag orkade också äntligen ta tag i att trassla ur hårtofsen så jag kunde borsta och tvätta håret och piffade också upp färgen innan jag gick till min syster en stund. Så då fick hundarna en runda också. Så det blev mycket gjort idag!
 
Kom ihåg att lägga till allt du fått gjort i dag på ditt pluskonto!
Idag har Nosti blivit kastrerad, hundarna har fått en runda när vi hämtade bilen, jag har fixat lite på naglarna (så just nu ser jag helt knäpp ut med några färdiga naglar och några halvfärdiga. Fast bättre än när jag var på apoteket för då hade jag långa klor på ena handen och totalt nedbitna på andra 🙄) och tvättat! Är totalt slut och ligger halvt däckad i sängen så just nu känner jag mig rätt eländig men försöker att tänka på att jag har varit duktig innan! Har kvällsrunda med hundarna, mata Nosti och hänga sista maskinen tvätt kvar och det kommer att ta emot men där har jag inget val, utom tvätten som kan ligga till imorgon om jag inte klarar att tvinga mig.

Imorgon ska Poppy fixa sina tänder och min praktik ligger bara ett par hundra meter från veterinären så jag tänkte gå dit medans jag väntar på Poppy. Det blir första gången sedan mormor dog så det har gått rätt lång tid utan att ha varit där och jag vet att ju längre jag väntar desto svårare kommer det att bli att ta mig tillbaka så även om jag troligen kommer att vara jättetrött imorgon så känns det ändå som ett bra sätt att börja ta mig tillbaka i små steg
 
Idag har Nosti blivit kastrerad, hundarna har fått en runda när vi hämtade bilen, jag har fixat lite på naglarna (så just nu ser jag helt knäpp ut med några färdiga naglar och några halvfärdiga. Fast bättre än när jag var på apoteket för då hade jag långa klor på ena handen och totalt nedbitna på andra 🙄) och tvättat! Är totalt slut och ligger halvt däckad i sängen så just nu känner jag mig rätt eländig men försöker att tänka på att jag har varit duktig innan! Har kvällsrunda med hundarna, mata Nosti och hänga sista maskinen tvätt kvar och det kommer att ta emot men där har jag inget val, utom tvätten som kan ligga till imorgon om jag inte klarar att tvinga mig.

Imorgon ska Poppy fixa sina tänder och min praktik ligger bara ett par hundra meter från veterinären så jag tänkte gå dit medans jag väntar på Poppy. Det blir första gången sedan mormor dog så det har gått rätt lång tid utan att ha varit där och jag vet att ju längre jag väntar desto svårare kommer det att bli att ta mig tillbaka så även om jag troligen kommer att vara jättetrött imorgon så känns det ändå som ett bra sätt att börja ta mig tillbaka i små steg

Bra jobbat! Och vad coolt med träningsmöjligheten för vovvarna på bilden ovan, vilken möjlighet!
 
Men wow! Vilka prestationer :D Vad glad jag blir för din skull. Det är verkligen fantastiskt att du orkat ta tag i så mycket grejer. :)
 
Bra jobbat! Och vad coolt med träningsmöjligheten för vovvarna på bilden ovan, vilken möjlighet!

Men wow! Vilka prestationer :D Vad glad jag blir för din skull. Det är verkligen fantastiskt att du orkat ta tag i så mycket grejer. :)

Du har ju fått gjort mycket och har bra och vettiga planer, var stolt och nöjd över det!
Tack 😃 Jag börjar faktiskt känna mig piggare så det verkar som att vitaminerna hjälper! Idag har jag tex vaknat i tid utan att vara totalt död i flera timmar.
Igår var Poppy inne och fixade sina tänder och under tiden jag väntade så gick jag till praktiken för jag kände att det var onödigt att gå hem de få timmarna och då gå förbi praktiken fyra gånger eftersom det bara ligger drygt 200m från veterinären. Ångesten gnagde i magen för det är så längesedan jag var där nu men jag tänkte att ju längre jag är borta desto svårare kommer det att bli att gå tillbaka. De blev glada av att se mig 😃 Och när jag väl bytt om och börjat greja så kändes det faktiskt jättebra att vara tillbaka! Jag fick några riktigt jobbiga blodtrycksfall men det funkade så länge jag inte stod helt upprätt med huvudet. Såg säkert ut som en fån när jag gick framåtlutad som en gammal gumma

Lysrören i garaget har slocknat igen 😞 Så något fel är det trots allt på dem. Jag har försökt få loss dem för att se vad för sort det är men de sitter fast. Jag ska försöka att få tummen ur att ringa fastighetsbolaget (igen 😑) men de kommer säkert inte att göra något åt det trots att det går en nödutgång genom garaget och det blir ju farligt när det är becksvart! Jag ska också säga till om kranen i min lokal (igen 😑) för nu läcker den så mycket att det går inte längre att få kallvatten. Bilden är gammal så den läcker mer nu!
A97B5995-6803-42C5-822D-AB447D8A1B34.jpeg
 
Oj, fyra år redan! Det känns inte som att det är så länge. Så fin hon var :heart
Tiden går för fort! Och nu har jag misst båda hennes döttrar på bara ett par månader 😭
Träffade du Xiexie?
Hon var den allra finaste någonsin 😭
Från hennes sista utställning ihop med Dominik två månader innan hon dog
F5160896-7002-41E2-AA6F-E221D10F7136.jpeg
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Fick ett mail om att min hemsida går ut om två veckor och det lutar åt att jag inte kommer att förnya den. Jag har haft samma hemsida sedan 2008! Att ta bort den känns som ännu ett stort steg bort från marsvinen 😞 Den var länge sidan med mest färginformation men nu finns en bättre sida för det. Min sida är dock den enda sidan jag känner till med information om satinsjukan och med tanke på att det dyker upp satiner med jämna mellanrum så är det viktigt att informationen om sjukdomen finns lättillgänglig men jag känner att jag kan inte lägga så mycket pengar på att behålla hemsidan enbart för det. Den är heller inte uppdaterad på många år då jag inte har orkar hålla mig ajour med forskningen sedan min sista satin dog pga sjukdomen. Jag kommer aldrig att gömma hennes panikskrik av smärta 😭
 
Fixat hos marsvinen ett par timmar och fixat en provisorisk bur till jag orkar att bygga i trä. Jag tycker att det blev helt okej även om det kommer att vara spån överallt med bara galler som väggar. Jag kommer nog aldrig att vara en BRA ägare så länge som jag mår som jag gör men jag hoppas att jag kommer att vara en tillräckligt bra ägare iallafall. Jag själv kommer nog aldrig tycka att jag är tillräckligt bra oavsett vad jag gör men marsvinen är glada över att ha fått ommöblerat och så har jag bytt hus mellan burarna så det är en massa nya lukter så alla utom Nosti springer runt och undersöker. Nosti bor fortfarande ensam efter sin kastrering så han är ledsen 😞
E270151E-B7DA-4429-B42D-89C7D312581C.jpeg
 
Jag kan på ett sätt känna igen mig i vad du skriver. Jag har nog blivit lite ”utbränd” på djur. Det är för mycket ansvar, de blir sjuka och man måste avliva. Har haft väldigt många djur under en lång tid nu och jag är TRÖTT. Så för min del blir det inga fler djur hemma (hästar tycker jag är lättare, där finns alltid fullservice), vi behåller de djur vi har nu men köper inga fler. En katt har precis fått konstaterad njursvikt och den andra har utvecklat en allergi som innebär att han ska få sprutor hemma regelbundet - och jag blir så matt! Sjuka djur är verkligen en energitjuv.
 
Vad jag ser och läser tycker jag du verkar vara en utmärkt ägare. Förstår dock känslan fullt ut. Hoppas du kan hitta vägar att må bättre. 💜
Tack ❤️ Jag hoppas verkligen det också!
Jag kan på ett sätt känna igen mig i vad du skriver. Jag har nog blivit lite ”utbränd” på djur. Det är för mycket ansvar, de blir sjuka och man måste avliva. Har haft väldigt många djur under en lång tid nu och jag är TRÖTT. Så för min del blir det inga fler djur hemma (hästar tycker jag är lättare, där finns alltid fullservice), vi behåller de djur vi har nu men köper inga fler. En katt har precis fått konstaterad njursvikt och den andra har utvecklat en allergi som innebär att han ska få sprutor hemma regelbundet - och jag blir så matt! Sjuka djur är verkligen en energitjuv.
Usch, jag lider med dig 😢 Jag känner mig också utbränd. Så mycket att jag har inte ens gett marsvinen en chans utan avlivat istället för att jag helt enkelt inte orkar att sköta sjuka djur längre 😢 Eller jo, Onesie är ju fortfarande kvar trots att hon fortfarande inte är frisk i urinvägarna, men det är dels för att hon inte beter sig sjukt och för att om hon försvinner så blir Lonlon ensam.
Det är verkligen superfint! Skäms lite över hur vi hade våra marsvin när jag var liten. De bodde i varsin stor plastback och stod på tidningspapper. Mina föräldrar visste inte bättre men ändå.
Tack!
Våra djur i familjen när jag var liten hade inte det bra heller 😞
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 315
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 386
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 151
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 687
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp