När ens pappa tappat det fullständigt

Kanske mer någon att bolla med?
Han är envis. Alltså på gränsen till helt omöjlig. Så att få med honom till en utredning lär vara en omöjlighet om jag inte lyckas lura honom på något sätt. Vilket jag känner att jag vet inte om jag orkar själv faktiskt och hinner med när han är så motsträvig. Så jag måste vara smart och veta exakt vilka knappar jag ska trycka på innan jag börjar annars är det dött lopp.
Om inte din pappa har ett medgivande i sin journal att du får prata med vårdcentralen om honom så kommer du inte vidare än till sjuksköterskan i luren. Där kommer du kunna bolla rent allmänt om hur du ska kunna lösa det, som du gör här på buke.

Sekretessen går in, den är stark och ska så vara, och så länge han inte är oförmögen till att ta hand om sig så får du använda din övertalningsförmåga till att få honom att boka tid, eller se honom gå ner sig så att samhället går in och tar över.

(För att ta ett exempel. Jag som hörselskadad hade lock för mitt bästa öra och hörseln var ännu sämre än vanligt, hörapparaterna använder jag inte vid lock heller. Jag hade en tid hos läkare dagen efter, men behövde dubbelkolla om den tiden fortfarande var bokad och vilken tid det var eftersom jag inte hade 100 % koll. Jag bad en vän ringa. En man. Han kom till sköterskan och där tog det stopp. Tvärstopp. Han fick inte ens kolla vilken tid jag hade, fick inte esn veta OM jag hade en tid, han fick inga svar mer än att jag får ringa själv. Jag ringde själv till slut och förklarade läget med nöd och näppe och fick veta tiden och fick förklaring på varför också. Dessutom skrevs det in i journalen att personer som knappar in mitt personnummer när de ringer får de lämna ut information till, inte annars. Nu har jag ju bytt vc sedan två år tillbaka så jag har inte samma överenskommelse där så jag antar att samma problem skulle uppstå nu ifall jag bad någon annan ringa.)
 
Men hur insatt i hans livssituation är du? Tycker att det är lite vagt, men förstår att man inte vill lägga ut kanske hela bilden här. Men tänker, lever han ett självständigt liv, betalar sina räkningar, om hemmet är 'i ordning', äter han sköter ev mediciner och sånt? Är han markant udda nu som i 'nytt' och har dragit sig undan det etablerade tidigare livet?
Räkningar betalar han. Det mesta går på autogiro. Betalar på gammalt vis, inte genom datorn.
Mediciner verkar han sköta noggrant och ställer väckarklockan då han ska ta dem.
Ordning har han men ganska smutsigt enligt mig. Disk har han aldrig framme. Har ganska lite saker överlag numer. Han gör ärenden på dagarna och träffar vänner på stan men dessa har jag dålig koll på vem/vilka de är.
 
Om inte din pappa har ett medgivande i sin journal att du får prata med vårdcentralen om honom så kommer du inte vidare än till sjuksköterskan i luren. Där kommer du kunna bolla rent allmänt om hur du ska kunna lösa det, som du gör här på buke.

Sekretessen går in, den är stark och ska så vara, och så länge han inte är oförmögen till att ta hand om sig så får du använda din övertalningsförmåga till att få honom att boka tid, eller se honom gå ner sig så att samhället går in och tar över.

(För att ta ett exempel. Jag som hörselskadad hade lock för mitt bästa öra och hörseln var ännu sämre än vanligt, hörapparaterna använder jag inte vid lock heller. Jag hade en tid hos läkare dagen efter, men behövde dubbelkolla om den tiden fortfarande var bokad och vilken tid det var eftersom jag inte hade 100 % koll. Jag bad en vän ringa. En man. Han kom till sköterskan och där tog det stopp. Tvärstopp. Han fick inte ens kolla vilken tid jag hade, fick inte esn veta OM jag hade en tid, han fick inga svar mer än att jag får ringa själv. Jag ringde själv till slut och förklarade läget med nöd och näppe och fick veta tiden och fick förklaring på varför också. Dessutom skrevs det in i journalen att personer som knappar in mitt personnummer när de ringer får de lämna ut information till, inte annars. Nu har jag ju bytt vc sedan två år tillbaka så jag har inte samma överenskommelse där så jag antar att samma problem skulle uppstå nu ifall jag bad någon annan ringa.)
Jag tror att jag ev kan få med honom så länge jag inte nämner ord som demens eller psyk. Jag var med honom till läkaren några gånger när han var som sjukast men då bodde jag också nära. Så om det gick då kanske det går nu.
 
Om inte din pappa har ett medgivande i sin journal att du får prata med vårdcentralen om honom så kommer du inte vidare än till sjuksköterskan i luren. Där kommer du kunna bolla rent allmänt om hur du ska kunna lösa det, som du gör här på buke.

Sekretessen går in, den är stark och ska så vara, och så länge han inte är oförmögen till att ta hand om sig så får du använda din övertalningsförmåga till att få honom att boka tid, eller se honom gå ner sig så att samhället går in och tar över.

(För att ta ett exempel. Jag som hörselskadad hade lock för mitt bästa öra och hörseln var ännu sämre än vanligt, hörapparaterna använder jag inte vid lock heller. Jag hade en tid hos läkare dagen efter, men behövde dubbelkolla om den tiden fortfarande var bokad och vilken tid det var eftersom jag inte hade 100 % koll. Jag bad en vän ringa. En man. Han kom till sköterskan och där tog det stopp. Tvärstopp. Han fick inte ens kolla vilken tid jag hade, fick inte esn veta OM jag hade en tid, han fick inga svar mer än att jag får ringa själv. Jag ringde själv till slut och förklarade läget med nöd och näppe och fick veta tiden och fick förklaring på varför också. Dessutom skrevs det in i journalen att personer som knappar in mitt personnummer när de ringer får de lämna ut information till, inte annars. Nu har jag ju bytt vc sedan två år tillbaka så jag har inte samma överenskommelse där så jag antar att samma problem skulle uppstå nu ifall jag bad någon annan ringa.)

Men hur ska de veta om det är du om de inte känner igen din röst? Jag har bokat åt flera, även män 🤷‍♀️
 
Men hur ska de veta om det är du om de inte känner igen din röst? Jag har bokat åt flera, även män 🤷‍♀️
Det är ju helt uppenbart att det är något de inte vet. Å andra sidan presenterade han sig och förklarade sitt ärende, vilket jag kan tänka hör till god ton ändå.

Men absolut, vill TS ringa och utge sig för att vara sin pappa för att kunna boka en tid så finns ju det sättet också, då är ju bara hindret att få dit honom kvar. Och smällen på förtroendet hon får ta när han inser att läkaren inte alls pratar om hans allergi utan om demensutredning.
 
Det var löjligt vanligt på min avdelning för vi skötte äldre med psykiatriska, akuta symtom. Det första vi gjorde var urinprov då det kom in äldre med psykos.

MEN, det var inte helt friska som blev psykotiska, utan patienter med demens som blev psykotiska vid urinvägsinfektion. En kur och de blev sig själva igen.

Vi hade under mina sex år kanske fyrtio såna fall så så himla ovanligt är det inte.

Äldre, dementa är ju extremt känsliga för konfusion så sannolikt fanns väl en mindre systempåverkan i de fallen, ett urinprov säger ju inget om den saken.
 
Det är ju helt uppenbart att det är något de inte vet. Å andra sidan presenterade han sig och förklarade sitt ärende, vilket jag kan tänka hör till god ton ändå.

Men absolut, vill TS ringa och utge sig för att vara sin pappa för att kunna boka en tid så finns ju det sättet också, då är ju bara hindret att få dit honom kvar. Och smällen på förtroendet hon får ta när han inser att läkaren inte alls pratar om hans allergi utan om demensutredning.

Jag har inte ljugit om vem jag är, eller varför jag ringer. Vissa läkare kan ta det snyggt, såpass att den som frågas ut inte förstår att det handlar om demens...
 
Uvi i TS fall tror jag inte ett dugg på. Att gå med obehandlad Uvi så pass över tid som TS beskriver finner jag osannolikt. Äldre blir ofta riktigt sjuka av UVI. Bara på några veckor har jag på mitt jobb haft 3 vårdtagare inlaggda för Uvi. En vårdtagare har tom varit palliativ 2 ggr på 2 år pga Uvi.
 
Uvi i TS fall tror jag inte ett dugg på. Att gå med obehandlad Uvi så pass över tid som TS beskriver finner jag osannolikt. Äldre blir ofta riktigt sjuka av UVI. Bara på några veckor har jag på mitt jobb haft 3 vårdtagare inlaggda för Uvi. En vårdtagare har tom varit palliativ 2 ggr på 2 år pga Uvi.
Ja exakt. Man ska vara i ganska dåligt skick redan Innan on man faktiskt ska bli psykotisk av uvi.

@Modest alltså det var ju våra psykiatriker som ville testa för uvi eftersom de såg det som vanligt med psykos vid uvi hos dementa. Inget som några skötare hittat på. Men som sagt aldrig att en frisk person skulle bli psykotisk av uvi.
 
Just nu är pappa förkyld (dvs döende 😂)
Nä men annars tycker jag att han verkar må bättre faktiskt och de senaste veckorna ringt mig två gånger i veckan. Nu idag när vi pratades vid hade jag tänkt fråga om jag kunde komma förbi där i slutet på denna vecka men får avvakta tills han mår lite bättre med förkylningen.
Angående ”elallergin” har vi knappt pratat om det. Men han köper ofta mat från Coop som ligger nära så äter gör han. Tänkte ta upp lite mer sen ang elen när vi ses.
Jag var hemma hos honom för en månad sedan och då verkade han ändå må lite bättre.
Skulle vilja göra något lite mer juligt. Kanske gå på julbord eller liknande?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp