När facket har varit bra att ha…

Soapbubble

Trådstartare
Det finns en tråd om fackliga besvikelser. Här är en tråd om när facket har gjort något som har gynnat dig.

Jag var med när det lades ett stort varsel på min arbetsplats. Då var den lokala fackklubben guld värd.

Först ”förhalade” de processen ett par månader och på så sätt fick jag mer anställningstid därmed längre uppsägningstid. (Det var väl den amerikanska arbetsgivaren som tyckte det var en förhalning. Facket gjorde bara de kunde för att behålla så många jobb som möjligt.)

Sen fick de igenom att alla som hade samma utbildning på företaget var på samma LAS-lista. Slutligen förhandlade de fram att företaget fick betala för dubbla uppsägningstid om de ville göra avsteg ifrån LAS-listan. Jag vet inte hur det gick för dem som stod utanför facket men jag tror inte de fick betalt för dubbla uppsägningstiden.

Efter det här kommer jag betala min fackavgift till den dag jag går i pension och jag uppmanar alla nyexaminerade/nyanlända att gå med i facket.
 
Tacksam när vi fick en mindre bra chef som verkligen diskriminerade och terroriserade kollegor. Hen kunde kalla anställda klimakterikossor, instabila, skulle anmäla och allt möjligt. Facket hjälpte oss att bli av med denna chef. Är även tacksam för försäkringar som jag har via facket. Hade diagnosförsäkring och fick ut 75 000 kr pga cancerdiagnos förra året-
 
Jag tänker mer att facket är bra att ha som maktfaktor. Det ger bättre balans mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Men jag går på utbildningar som anordnas, nätverksträffar som skapas och får tillgång till statistik och rådata som annars är gömd.

Sen finns det mer konkreta saker som bekanta haft nytta av, som inkomstförsäkring och juridiskt stöd vid avvecklingar.

Facket är för mig inte något jag är med i för att få individuella fördelar, utan precis som skatteinbetalningar, är det något som ger kollektivet fördelar. Som gör kollektivet starkare och tryggare.
 
Jag fick för många år sen oväntad hjälp från facket. Jag, mitt barns pappa och barnet som då var liten var utomlands. Mitt i natten fick barnet andnöd och blev blå. Det blev ilfart till sjukhus.
När läget var under kontroll kom problemet "pengar".
Barnet skulle behöva ligga kvar i laggd och eftersom hen bara var under två år så behövde en förälder också stanna (barnet var vettskrämd)
Vi tänkte att det var ju lugnt, vi har ju reseförsäkring. Men tyvärr innefattade den inte barnet som rest som infant. Inte heller vår hemförsäkring, barnets försäkring....ingenting skulle täcka sjukhusvården. Vi fattade knappt vad personalen på sjukhuset sa och läget var minst sagt kaotiskt och stressande. Tills någon administrativ person frågade om någon av oss var med i facket (guuud, innan vi fattade vad han menade)
Jag var. Pappan var egenföretagare. Jag gav numret till mitt fack och personen gick för att ringa.
30 min senare var allt fixat. Vi fick eget tbåbäddsrum så en av oss kunde sova kvar, tolk, mat från en närliggande restaurang och all vård och medicin betald.

Jag får även ersättning via AFA pga en permanent skada som gjort min arbetsförmåga nedsatt.

Facket för mig är många saker, bla bra försäkringar.
 
Förra året så "vägrade" nästan alla på vår arbetsplats att vara med på en planeringsdag när vi skulle träffa många andra på en arbetsplats. Mitt i en pandemi och vi som jobbar i IT kommunen som de så fint kallar det.
Vi tog direkt kontakt med Kommunal och Lärarförbundet som stod på vår sida från första stund. Vi hade facket med när vi talade med både högsta chefen och HR. Varslen togs tillbaka och kommunen har nu arbetat ut en kurs om vilka skyldigheter och rättigheter vi har som arbetstagare och de som arbetsgivare.
Vi är väldigt glada att vi hade facket som stöttade och hjälpte oss i detta.

https://www.lararforbundet.se/artiklar/varningar-dras-tillbaka-efter-lararforbundets-arbete
 
Vi hade problem med en slemmig snubbe på en arbetsplats, han var tidigare åtalad för våldtäkt men friades eftersom han sov under händelsen…

Cheferna visste om problemet men det hände liksom inget. Till slut nådde det fackliga ombudet ryktesvägen som tog i med hårdhandskarna så slemmet fick en skriftlig varning och vad som skulle hända om detta beteende inte upphörde.
 
Jag fick jättebra hjälp av facket när jag slutade hos en arbetsgivare och denne tyckte jag skulle betala tillbaka min förskottssemester från första anställningsåret (som anses intjänad om man varit anställd i mer än 5 år, vilket jag varit). Det rörde sig om tre veckors lön, så för mig var det mycket pengar. Facket stod bakom mig hela vägen och skötte all kontakt med arbetsgivaren och Almega, och efter mycket och men så fick jag tillbaka mina pengar igen (men arbetsgivaren var noga med att påpeka att de betalade tillbaka för att vara snälla och inte för att jag hade rätt).
 
För en herrans massa år sedan på ett av mina jobb så hamnade jag i en rejäl konflikt med nya chefen och de försökte få mig att säga upp mig själv. Där var facket guld värda trots att jag glömt att byat fack. Vart i hotell & restaurang men skulle egentligen gått över till handels. Fick jättebra hjälp.

Min mamma hamnade i en lknande situation på sitt jobb med mycket mobbning från högre chefer där de hjälpte till att rensa upp.

Jag har många skräckhistorier på hur facket agerat dåligt/inte kunnat hjälpa men när det faktiskt krisar rejält har de jag känner fått hjälp.
 
För en herrans massa år sedan på ett av mina jobb så hamnade jag i en rejäl konflikt med nya chefen och de försökte få mig att säga upp mig själv. Där var facket guld värda trots att jag glömt att byat fack. Vart i hotell & restaurang men skulle egentligen gått över till handels. Fick jättebra hjälp.

Min mamma hamnade i en lknande situation på sitt jobb med mycket mobbning från högre chefer där de hjälpte till att rensa upp.

Jag har många skräckhistorier på hur facket agerat dåligt/inte kunnat hjälpa men när det faktiskt krisar rejält har de jag känner fått hjälp.
Blev din mamma och du utköpta dvs fick ett avgångsvederlag och fick gå eller blev ni kvar på jobbet och cheferna fick gå/blev varnade?
 
Jag tänker mer att facket är bra att ha som maktfaktor. Det ger bättre balans mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Men jag går på utbildningar som anordnas, nätverksträffar som skapas och får tillgång till statistik och rådata som annars är gömd.

Sen finns det mer konkreta saker som bekanta haft nytta av, som inkomstförsäkring och juridiskt stöd vid avvecklingar.

Facket är för mig inte något jag är med i för att få individuella fördelar, utan precis som skatteinbetalningar, är det något som ger kollektivet fördelar. Som gör kollektivet starkare och tryggare.
Samma här. Att facket finns där gör arbetsgivaren mer benägen att följa reglerna. Jag har väldigt svårt att tänka mig att jag själv skulle driva någon sorts konflikt mot ag med hjälp av facket (liten bransch med långt minne, och jag vill inte få rykte om mig att vara en rättshaverist), men jag tycker det är bra att ag följer reglerna. Då vet man vad som gäller.
 
Alltså mitt svar passar ju varken i den andra tråden eller denna men here we go:

Kortfattat: tack vare att jag inte var medi något fack kunde jag förhandla lön och villkor själv på mitt senaste svenska jobb som visade sig bli bättre än kollegors villkor förhandlade via fack (två olika fackförbund) 🤷‍♀️
 
Alltså mitt svar passar ju varken i den andra tråden eller denna men here we go:

Kortfattat: tack vare att jag inte var medi något fack kunde jag förhandla lön och villkor själv på mitt senaste svenska jobb som visade sig bli bättre än kollegors villkor förhandlade via fack (två olika fackförbund) 🤷‍♀️
Varför ens svara i en tråd när ditt svar inte har med frågan att göra?
 
Varför ens svara i en tråd när ditt svar inte har med frågan att göra?
Du tycker jag borde starta en tråd "vi som inte behöver fack"?

Jag vet att fackförbund gör mycket bra men ibland gör det dåliga beslut med. Jag är inte tillräckligt insatt så om du vill kan du anmäla mitt inlägg till moderator. Det är Ok för mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp