När får läkare skriva in diagnoser i ens journal?

Anledningen till att jag undrade var att en närstående inför ett läkarbesök skulle fylla i en blankett som delvis bestod av frågor som hen behövde gå in i sin journal för att kolla upp. Väl inne ser hen att hens läkare från det senaste besöket har skrivit att hen har metastaserande cancer och blev givetvis chockad. Jag tyckte det var väldigt tråkigt att hen fick beskedet på det sättet och går och väntar på nästa läkarbesök för att få prata med läkaren om detta och få svar på alla frågor. Det fick mig att undra om det verkligen ska gå till såhär, nu förstår jag att det gör det.
Det har hänt även en nära släkting till mig, men det visade sig sedan vara helt felaktigt och en "gissning" från den läkaren. Mycket obehagligt.
 
Det har hänt även en nära släkting till mig, men det visade sig sedan vara helt felaktigt och en "gissning" från den läkaren. Mycket obehagligt.
I min region finns något som heter ”tidiga hypoteser” i journalen, den är dold när patienten läser via journalen just för att man måste kunna journalföra ”funderingar” men där man inte vill dela detta med patienten..
 
Jag har faktiskt aldrig ens förstått varför jag skulle titta i min journal. Det är ju vårdens dokumentation och arbetsredskap.

Vid ett tillfälle skulle jag ta med min pappersjournal från en läkare till en annan, min blick råkade falla på en anteckning som var ett rejält missförstånd av vad jag sagt. Då beslöt jag raskt att undvika sådan läsning i fortsättningen.
Jag vet flera anledningar :p sista anledningen till att jag var där var att jag var som på nålar efter en synundersökning. De kollade om kirurgen som tog bort min hjärntumör lyckades klara sig undan synnerven, dvs om synfältet var bra nog för att köra bil. Jag såg ingen anledning till att vänta på brevet i brevlådan som skulle komma med samma meddelande fast lite mindre avancerat. Han klarade den, trots att han var väldigt nära den, och nästa sommar får jag köra bil eftersom att han även verkade göra mig ep-fri :D

Innan det var jag mycket väl medveten om att tumören i fråga kunde vara en godartad (de var i princip helt säkra på det) eller en pyttelite elak sådan. Jag kunde se några dagar innan läkarbesöket att den var en snäll liten rackare, som de antagit i de ungefär 2.5 år vi visste om den. Mycket lugnande för mig :)
 
Jag vet flera anledningar :p sista anledningen till att jag var där var att jag var som på nålar efter en synundersökning. De kollade om kirurgen som tog bort min hjärntumör lyckades klara sig undan synnerven, dvs om synfältet var bra nog för att köra bil. Jag såg ingen anledning till att vänta på brevet i brevlådan som skulle komma med samma meddelande fast lite mindre avancerat. Han klarade den, trots att han var väldigt nära den, och nästa sommar får jag köra bil eftersom att han även verkade göra mig ep-fri :D

Innan det var jag mycket väl medveten om att tumören i fråga kunde vara en godartad (de var i princip helt säkra på det) eller en pyttelite elak sådan. Jag kunde se några dagar innan läkarbesöket att den var en snäll liten rackare, som de antagit i de ungefär 2.5 år vi visste om den. Mycket lugnande för mig :)
Jovisst, men jag skrev ju att JAG inte såg några anledningar att titta i min journal. ;)
 
Jag har överhuvudtaget aldrig tänkt på "min journal" som "min". Jag har tänkt att den är sjukvårdens arbetsredskap (och under min tid som anställd i vården hände det ju att jag använde mig av journalerna av olika skäl).

Vad jag förstår, är sjukvårdsjournaler inget man själv behöver hålla koll på för att inte riskera att felaktiga myndighetsbeslut fattas om ens person, eller liknande?
 
Jag har överhuvudtaget aldrig tänkt på "min journal" som "min". Jag har tänkt att den är sjukvårdens arbetsredskap (och under min tid som anställd i vården hände det ju att jag använde mig av journalerna av olika skäl).

Vad jag förstår, är sjukvårdsjournaler inget man själv behöver hålla koll på för att inte riskera att felaktiga myndighetsbeslut fattas om ens person, eller liknande?

Tyvärr så behövs det ibland. Exempelvis så har jag själv varit med om att vissa besök inte har journalförts osv.
Min närståendes cancerdiagnos framfördes som "by the way" ärende på morgonronden (inne för annat problem). Inte en tanke på att hen skulle ha cancer, och sen få reda på att hen kan dö inom två veckor och sedan lämnas ensam igen...
Så bara för att de säger det muntligen betyder det inte att de gör det på rätt sätt.
 
Jag har faktiskt aldrig ens förstått varför jag skulle titta i min journal. Det är ju vårdens dokumentation och arbetsredskap.

Vid ett tillfälle skulle jag ta med min pappersjournal från en läkare till en annan, min blick råkade falla på en anteckning som var ett rejält missförstånd av vad jag sagt. Då beslöt jag raskt att undvika sådan läsning i fortsättningen.
Själv tycker jag att det varit värdefullt att kunna läsa i journalen, speciellt med tanke på att jag sällan träffat samma läkare och att det är svårt att ta med sig alla detaljer efter ett läkarbesök. På samma vis ger det större möjligheter att få ut så mycket som möjligt av kommande besök om jag läser på i förhand och helt enkelt är delaktig i min behandling. Sen har det väl hänt att jag blivit lite chockad när något visade sig vara lite värre än vad läkaren sagt till mig, men då kunde ju det missförståndet kunnat redas ut i efterhand. Jag ser det helt enkelt som en viktig resurs i min vård, i den bästa av världar skulle man kanske inte behöva ha den kollen själv och det blir ju väldigt annorlunda om man upptäcker en helt ny diagnos i journalen.

Sen kan jag tillägga att jag INTE läser anteckningarna från psykiatrin, det skulle bara bli kontraproduktivt.
 
Jag läser min journal för att få bättre grepp om mina sjukdomar. Ja du verkar ju påläst sa nån läkare och vände skärmen så vi kunde diskutera graferna tillsammans. Man kan ju ställa relevanta frågor när man har lite hum om sina sjukdomar. Jag säger ju inte att jag googlat på det eller det :cautious:
 
Arbetar som medicinsk sekreterare inom Region Uppsala, våra diktat sätts på hög eller normal prio. Hög prio-diktat ska skrivas samma dag medan diktat som ligger på normal prio ska skrivas inom 7 dagar från dikteringsdatumet. När diktatet är färdigskrivet ska vi diagnoskoda, detta har med ekonomi och anamnes att göra, därefter ska läkaren signera anteckningen för att den ska anses som färdig. Tyvärr innebär detta att ett hög prio-diktat kan synas i journalen innan läkaren hunnit meddela patienten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 983
Senast: Niyama
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 742
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp