När försäljning av häst blir så fel

Jag har en liten valack, mkt trevlig häst man får rida med väldigt, väldigt lätt hand. En riktig gentleman. Utb msv, men saknar gångarterna och kan inte länga traven såsom en stor dressyravlad häst. Hade en dressyrryttare som provred honom, som fick den infon, men ändå skulle pressa iväg honom i en trav han varken har eller klarar.
Jag fick rida honom på hellånga tyglar i två veckor ut i skogen. Gick inte o göra något alls.

Usch så tråkigt! :( Faktiskt tror jag att det kan inverka/påverka mer än man tror att de blir ridna på ett för dem felaktigt sätt. Konsten är att kunna placera ribban rätt för hästen. I synnerhet vad gäller känsliga hästar. Jag hade en gång en väldigt nervig valack och en tränare red honom under ett pass. Hon hade en "tuff" ridstil och gick på honom ganska ordentligt. Han blev också vid närmare eftertanke stressad under den närmsta veckan efter det passet.
 
Ja kort och gott har det blivit så i mitt fall.

Bestämde efter ett moget övervägande att min häst och jag skulle gå skilda vägar. Ett tungt och känslosamt beslut att fatta, som trots allt kändes rätt då vår kemi inte stämde och jag märkte att hon fungerade bättre ihop med andra än mig.

Jag bestämde mig för att lämna hästen för försäljning och visning hos en ryttare jag känner till sedan tidigare. Det klickade bra mellan henne och hästen och hon har bland annat hopptränat henne, varit ute felfritt på P & J med mera och ridit henne på ett allsidigt och utvecklande sätt.

Så långt allt väl och många svar på annonsen. Första som provred blev väldigt intresserad och återkom för att rida ut hästen, men tyckte inte att hon var tillräckligt pigg ute och tackade nej.

Nästa kund som kommer och provrider har med sig en kompis som också provider hästen i en form hon inte alls är klar för. Det står i annonsen att hästen är grundriden. Försäljningsstallet säger ifrån till kompisen att sluta "pressa" hästen, men fortsätter trots det en bra stund till. Kunden fastnar dock för hästen och vill reservera den och att vi inte skall visa den för fler kunder (vi avbokar två visningar). Dumt nog tar jag ingen handpenning. Två dagar senare ringer kunden och säger att en kompis har sagt att hästen haft ryggproblem och dubbelsidig kotledsinflammation som 4 åring (jag har ägt henne sedan 2 års ålder) och är därför tveksam att köpa hästen. Jag förklarar att det inte stämmer och undrar vem som sagt det? Kunden vill inte berätta. Trots det ringer/SMS:ar kunden mig gång på gång och undrar om hästen är kvar och om jag kan gå ner i pris. Det hela känns mycket olustigt då vi hade kommit överens om priset (redan prutat) och jag känner mig förolämpad av ryktena om skadorna hästen aldrig haft. Jag föreslår att vi avbryter "affären" eftersom det inte känns som en bra start.

Nu börjar problemen med min häst. Hästen som är känslig visar sig ha reagerat på provridningen där hon blev "pressad". Nästa kund vägrar hon gå med. När hon kommer ut i hagen efteråt galopperar hon som en tok. Vi tar därför 2 v för att bara rida hästen framåt i en ärlig grundform igen innan nästa kund får komma. Nu har hästen tröttnat på provridningar och en spekulant kastas av och vid nästa visningstillfälle ställer hon sig på bakbenen med ryttaren som visar henne så spekulanten naturligtvis inte vill rida alls.

Vet inte vad jag är ute efter, det känns bara olyckligt att det blivit så här. Idag har jag ringt runt och kommer börja med att kolla igenom hästen fysiskt för säkerhets skull och sedan ta hem henne igen till sin gamla flock. Hon kommer att få gå där i sommar och vi får börja om lugnt igen utan press. Kanske kan jag hitta någon människa med känsla som kan ta henne på foder och sedan köpa henne när/om det stämmer? Vill bara säga, det är inte lätt att sälja häst heller..


Låter inte troligt att en häst ska reagera på lite pressning i några minuter. Hästen är ung och testar troligen bara nya ryttare, de har varit ovanligt många nya ryttare( som det alltid är vid provridningstider vid försäljning) Men vissa hästar får nog efter några f och resterande som ska provrida får det lite jobbigt i början så att säga
 
Ja kort och gott har det blivit så i mitt fall.

Bestämde efter ett moget övervägande att min häst och jag skulle gå skilda vägar. Ett tungt och känslosamt beslut att fatta, som trots allt kändes rätt då vår kemi inte stämde och jag märkte att hon fungerade bättre ihop med andra än mig.

Jag bestämde mig för att lämna hästen för försäljning och visning hos en ryttare jag känner till sedan tidigare. Det klickade bra mellan henne och hästen och hon har bland annat hopptränat henne, varit ute felfritt på P & J med mera och ridit henne på ett allsidigt och utvecklande sätt.

Så långt allt väl och många svar på annonsen. Första som provred blev väldigt intresserad och återkom för att rida ut hästen, men tyckte inte att hon var tillräckligt pigg ute och tackade nej.

Nästa kund som kommer och provrider har med sig en kompis som också provider hästen i en form hon inte alls är klar för. Det står i annonsen att hästen är grundriden. Försäljningsstallet säger ifrån till kompisen att sluta "pressa" hästen, men fortsätter trots det en bra stund till. Kunden fastnar dock för hästen och vill reservera den och att vi inte skall visa den för fler kunder (vi avbokar två visningar). Dumt nog tar jag ingen handpenning. Två dagar senare ringer kunden och säger att en kompis har sagt att hästen haft ryggproblem och dubbelsidig kotledsinflammation som 4 åring (jag har ägt henne sedan 2 års ålder) och är därför tveksam att köpa hästen. Jag förklarar att det inte stämmer och undrar vem som sagt det? Kunden vill inte berätta. Trots det ringer/SMS:ar kunden mig gång på gång och undrar om hästen är kvar och om jag kan gå ner i pris. Det hela känns mycket olustigt då vi hade kommit överens om priset (redan prutat) och jag känner mig förolämpad av ryktena om skadorna hästen aldrig haft. Jag föreslår att vi avbryter "affären" eftersom det inte känns som en bra start.

Nu börjar problemen med min häst. Hästen som är känslig visar sig ha reagerat på provridningen där hon blev "pressad". Nästa kund vägrar hon gå med. När hon kommer ut i hagen efteråt galopperar hon som en tok. Vi tar därför 2 v för att bara rida hästen framåt i en ärlig grundform igen innan nästa kund får komma. Nu har hästen tröttnat på provridningar och en spekulant kastas av och vid nästa visningstillfälle ställer hon sig på bakbenen med ryttaren som visar henne så spekulanten naturligtvis inte vill rida alls.

Vet inte vad jag är ute efter, det känns bara olyckligt att det blivit så här. Idag har jag ringt runt och kommer börja med att kolla igenom hästen fysiskt för säkerhets skull och sedan ta hem henne igen till sin gamla flock. Hon kommer att få gå där i sommar och vi får börja om lugnt igen utan press. Kanske kan jag hitta någon människa med känsla som kan ta henne på foder och sedan köpa henne när/om det stämmer? Vill bara säga, det är inte lätt att sälja häst heller..
Det kan mycket väl vara så att ett ridpass sätter djupa spår i en känslig häst. Vi har ett sto där man måste vara väldigt uppmärksam på hennes signaler. När hon känner sig pressad, ofta är det nog att hon inte riktigt förstår vad man vill, börjar hon tugga spänt på bettet. Varför hon uppfattar det så vet vi inte, men det är typ "jag kan inte!, jag kan inte!!, jag kan inte!!!" fortsätter man att tjata blir hon mer och mer spänd och PANG! så exploderar det. Har man nått den gränsen tar det flera dagars ridning innan hon är tillbaka igen. När hon börjar stressa upp sig under ett pass måste man backa tillbaka, trava eller galoppera på i lägre form t ex och sedan försöka igen. Ibland går det ibland inte. Hästen går msv dressyr och 1,20 hoppning så det är ingen unghäst eller outbildad men man måste rida med stor känsla, ödmjukhet och respektera hennes "dåliga" dagar då är hon fantastisk. Samtidigt är det den hästen vi sätter upp helt nybörjare på! Kommer en bekant och vill prova rida som aldrig har ridit förr är det henne jag utan tvekan eller oro använder. En ryttare som på lite halvlånga tyglar travar runt i paddocken tar hon med ro och en stor portion tålamod. :angel: Varför är hon så här? Ja, vi tror att hon är väldigt stresskänslig och osäker när hon ska lämna sin comfortzon. Den zonen kan variera lite med dagsformen. En nybörjare sätter aldrig henne i den situationen och då är hon helt trygg med vad hon ska göra.
 
Låter inte troligt att en häst ska reagera på lite pressning i några minuter.

Visst kan det vara en anledning till att hästen ballar ur. Det är ju helt klart så att dåligt ryttaromdöme inte bara gäller de minuterna man pressar över gränsen. De minuterna är ju bara kulmen på en lång rad dåliga ställningstagande. Ett ridpass med fel ryttare kan mycket väl göra en häst fullständigt vridbar.

Med fel ryttare och känslig häst.
 
Visst kan det vara en anledning till att hästen ballar ur. Det är ju helt klart så att dåligt ryttaromdöme inte bara gäller de minuterna man pressar över gränsen. De minuterna är ju bara kulmen på en lång rad dåliga ställningstagande. Ett ridpass med fel ryttare kan mycket väl göra en häst fullständigt vridbar.

Med fel ryttare och känslig häst.


Tyvärr går våra åsikter isär här för jag bibehåller min åsikt att jag inte tror ett pass på några minuter kan skada en häst så vida du inte spöar skiten av hästen, gapar och skriker på den och kastar sten på den ja helt enkelt misshandlar den.
De kan förstöra en häst förtroende för människan.
Och vad jag förstår var det inge av detta som hände? utan ryttaren krävde lite extra form, bara krävde att den skulle runda sig lite och få in ben och upp med ryggen lite för att kolla av vid provridningen vad hästen besatt för framtiden.
Någon gång måste man begära lite mer av en häst ska man aldrig våga gå framåt så kommer man ju aldrig fram i utvecklingen.
Så ska man inte kunna pressa lite då och då på en häst utan att den ska bli psykiskt knäckt så har man enligt mig en häst med ett extremt dåligt psyke och man lär inte få många kronor för en sån häst.

De flesta hästar tröttnar tillslut när olika ryttare hoppar upp och ner pådom när dom annars är vana vid att det är samma ryttare som bara rider.
Även om du inte kräver nått av en häst så rider folk olika så enkelt är det bara, och vissa hästar är mer känsliga för dessa skillnader och gillar helt enkelt inte de.
Min förra häst hon hatade nya ryttare som inte red som jag och hon visade de verkligen. Hon hoppade och skuttade och körde upp huvudet som en tupp och slickade öronen bakåt och bet i luften.
När ryttaren fick rida några gånger och jag förklarade hur jag red och de tog efter slutade hon och till slut när ryttaren red som jag vart hästen from som ett lamm:)
Spelade ingen roll om jag satt upp ryttare som red SG till vardags eller en nybörjare hästen hatade ryttaren likt förbannat.. OM de inte red som jag=)
Var en gång ett barn som hoppade upp och red som jag och hästen var gudasnäll, enda gången de hände under de 10 år jag hade henne.
En riktig enmanshäst till ridstil helt enkelt.
Min nuvarande häst har jag format så som jag vill och har verkligen gjort allt jag kan för att hon inte ska bara ridas av mig och bli van vid ett ridsätt.

Men alla får ju tro som de vill
vill ni tro att hästen vart förstörd av en provridning så kör på de, ring upp den som provred och skäll ut henne efter notorna kräv att hon får fixa de hon skadade eller nått sånt.
 
Tyvärr går våra åsikter isär här för jag bibehåller min åsikt att jag inte tror ett pass på några minuter kan skada en häst så vida du inte spöar skiten av hästen, gapar och skriker på den och kastar sten på den ja helt enkelt misshandlar den.
De kan förstöra en häst förtroende för människan.
Och vad jag förstår var det inge av detta som hände? utan ryttaren krävde lite extra form, bara krävde att den skulle runda sig lite och få in ben och upp med ryggen lite för att kolla av vid provridningen vad hästen besatt för framtiden.
Någon gång måste man begära lite mer av en häst ska man aldrig våga gå framåt så kommer man ju aldrig fram i utvecklingen.
Så ska man inte kunna pressa lite då och då på en häst utan att den ska bli psykiskt knäckt så har man enligt mig en häst med ett extremt dåligt psyke och man lär inte få många kronor för en sån häst.

De flesta hästar tröttnar tillslut när olika ryttare hoppar upp och ner pådom när dom annars är vana vid att det är samma ryttare som bara rider.
Även om du inte kräver nått av en häst så rider folk olika så enkelt är det bara, och vissa hästar är mer känsliga för dessa skillnader och gillar helt enkelt inte de.
Min förra häst hon hatade nya ryttare som inte red som jag och hon visade de verkligen. Hon hoppade och skuttade och körde upp huvudet som en tupp och slickade öronen bakåt och bet i luften.
När ryttaren fick rida några gånger och jag förklarade hur jag red och de tog efter slutade hon och till slut när ryttaren red som jag vart hästen from som ett lamm:)
Spelade ingen roll om jag satt upp ryttare som red SG till vardags eller en nybörjare hästen hatade ryttaren likt förbannat.. OM de inte red som jag=)
Var en gång ett barn som hoppade upp och red som jag och hästen var gudasnäll, enda gången de hände under de 10 år jag hade henne.
En riktig enmanshäst till ridstil helt enkelt.
Min nuvarande häst har jag format så som jag vill och har verkligen gjort allt jag kan för att hon inte ska bara ridas av mig och bli van vid ett ridsätt.

Men alla får ju tro som de vill
vill ni tro att hästen vart förstörd av en provridning så kör på de, ring upp den som provred och skäll ut henne efter notorna kräv att hon får fixa de hon skadade eller nått sånt.
Givetvis måste man begära mer och mer av hästen, det börjar man ju med dag 1 när man börjar hantera den. Men det handlar om att vara lyhörd för varje individ. Man kan inte ha ett sätt att rida alla hästar utan lära känna den och hur man går till väga just med den här. Jag vet inte om första provridningen är rätt tillfälle att testa gränser. Men det är alltid svårt att diskutera när man inte har sett varken häst eller ryttare.
 
Jag har ju väldigt svårt för folk som kommer på provridning och tar på sig rollen som utbildare och på den lilla stunden ska "pressa hästen vidare i utbildning". När man provrider anser jag att man känner på hästen lite försiktigt, vad den kan, hur den rör sig, vad den ger för ridkänsla. Om det verkar vara läge, kanske jag provar något som ligger lite på gränsen till vad hästen klarar, men jag skulle aldrig i hela mitt brännheta liv sitta på en provridning och "pressa hästen vidare".

Då tror jag man har missuppfattat sin roll i provridningen.
 
Som du ser i inlägget ska jag gå igenom henne innan vi tar hem henne. Men det är en känslig häst med mycket åsikter. Smart också. Hon upplever nog hela "provridningsfasen" som jobbig. Det är en häst där man måste "placera ribban" rätt. Dvs ge henne lagom utmaning utan att passera gränsen. Ett känsligt sto med attityd. Pressen var inte liten heller om jag förstod det hela rätt.

Det är inte alls ovanligt att man får denna reaktion på många provridningar, alla hästar klarar inte av att gå med många olika ryttare.

Tråkigt är det.

En bekant till mig skulle sälja sin fina hopphäst med segrar och placeringar i 130 och en som provred den satte den så fel att den kraschade i en oxer. Hästen slutade att hoppa efter detta.
 
BTW, jag tycker faktiskt att man som säljare ska avbryta en provridning som man ser inte fungerar. Det är faktiskt ingen skyldighet man har, att ställa upp med en häst när ryttaren rider för illa för att hästen ska klara sig oskadd genom upplevelsen.

Att man sedan inte behöver säga "kliv av, du rider för illa" är ju en sak. Det kan ju sägas något snyggare (men inte mycket). Hellre det än att stå med en förstörd häst som ska rehabiliteras på ena eller andra sättet (jo, det finns ju de som ridit sönder hästen på provridning också, genom att dra genom hinder p g a okunskap).
 
Ja kort och gott har det blivit så i mitt fall.

Bestämde efter ett moget övervägande att min häst och jag skulle gå skilda vägar. Ett tungt och känslosamt beslut att fatta, som trots allt kändes rätt då vår kemi inte stämde och jag märkte att hon fungerade bättre ihop med andra än mig.

Jag bestämde mig för att lämna hästen för försäljning och visning hos en ryttare jag känner till sedan tidigare. Det klickade bra mellan henne och hästen och hon har bland annat hopptränat henne, varit ute felfritt på P & J med mera och ridit henne på ett allsidigt och utvecklande sätt.

Så långt allt väl och många svar på annonsen. Första som provred blev väldigt intresserad och återkom för att rida ut hästen, men tyckte inte att hon var tillräckligt pigg ute och tackade nej.

Nästa kund som kommer och provrider har med sig en kompis som också provider hästen i en form hon inte alls är klar för. Det står i annonsen att hästen är grundriden. Försäljningsstallet säger ifrån till kompisen att sluta "pressa" hästen, men fortsätter trots det en bra stund till. Kunden fastnar dock för hästen och vill reservera den och att vi inte skall visa den för fler kunder (vi avbokar två visningar). Dumt nog tar jag ingen handpenning. Två dagar senare ringer kunden och säger att en kompis har sagt att hästen haft ryggproblem och dubbelsidig kotledsinflammation som 4 åring (jag har ägt henne sedan 2 års ålder) och är därför tveksam att köpa hästen. Jag förklarar att det inte stämmer och undrar vem som sagt det? Kunden vill inte berätta. Trots det ringer/SMS:ar kunden mig gång på gång och undrar om hästen är kvar och om jag kan gå ner i pris. Det hela känns mycket olustigt då vi hade kommit överens om priset (redan prutat) och jag känner mig förolämpad av ryktena om skadorna hästen aldrig haft. Jag föreslår att vi avbryter "affären" eftersom det inte känns som en bra start.

Nu börjar problemen med min häst. Hästen som är känslig visar sig ha reagerat på provridningen där hon blev "pressad". Nästa kund vägrar hon gå med. När hon kommer ut i hagen efteråt galopperar hon som en tok. Vi tar därför 2 v för att bara rida hästen framåt i en ärlig grundform igen innan nästa kund får komma. Nu har hästen tröttnat på provridningar och en spekulant kastas av och vid nästa visningstillfälle ställer hon sig på bakbenen med ryttaren som visar henne så spekulanten naturligtvis inte vill rida alls.

Vet inte vad jag är ute efter, det känns bara olyckligt att det blivit så här. Idag har jag ringt runt och kommer börja med att kolla igenom hästen fysiskt för säkerhets skull och sedan ta hem henne igen till sin gamla flock. Hon kommer att få gå där i sommar och vi får börja om lugnt igen utan press. Kanske kan jag hitta någon människa med känsla som kan ta henne på foder och sedan köpa henne när/om det stämmer? Vill bara säga, det är inte lätt att sälja häst heller..

Ledsamt att det blev så.
Jag hade en kompis med en mycket talangfull men känslig häst som skulle säljas, ryttaren skulle sluta med hästar.
Hon red för en känd tränare och frågade denna om hon skulle skicka den till något välrenommerat försäljningsstall då detta var en häst som med rätt ryttare kunde gå mycket långt.
Tränaren avrådde med motiveringen att då hästen var så känslig så kunde den mycket väl bli förstörd av provridningarna.
Hästen såldes därför privat, och exporterades sedemera.
 
@Nielaa hästar är väl individer som oss människor? Vissa reagerar mer på skrik och gap, andra mer på dåliga ridstilar. Jag tar mer illa vid mig om någon är psykiskt elak mot mig än om den ger mig en snyting. Andra är tvärt om.

Ts: tråkig sits! Tror som du och hoppas att du kan lösa det. Kanske värt att försöka sälja själv i stället så du kan övervaka provridningen själv, om du orkar.
 
Jag hörde nyligen (från en i min nära omgivning, som ägde hästen) om en häst som som unghäst (snäppet yngre än din, visserligen, och var därmed inte klar med grundutbildningen riktigt imo) blev för hårt pressad på en träning. Tränaren krävde saker av hästen som den inte var redo för, alls. Efteråt var hästen trött. Dagarna efter märktes de verkliga konsekvenserna: hästen var "bränd". I ridningen gick det knappt att ta i tyglarna, då blev den spänd som en fiolsträng och märkbart orolig, och blicken var "avstängd". Man backade i hästens utbildning och bara gjorde lätt, sån't som hästen kunde och kände, tills hästen "kom tillbaka". Det tog mycket tid, men det blev en väldigt trevlig häst i slutändan.

Nu är din häst lite äldre och har kommit längre i sin utbildning än hästen ovan. Men jag tror inte att det är omöjligt att en väldigt känslig individ reagerar såsom du beskriver om man kräver för mycket, för tidigt, för hårt. Jag kan föreställa mig att den för krävande provridningen var det första, och att det sedan förstärktes hos hästen då provridningarna fortsatte (olika främmande ryttare etc.). Då är det nog vila och sedan "göra lätt" ett tag som gäller, så att hästen får vila mentalt.

Bra att du kollar igenom henne, för säkerhets skull.

Vilken tråkig situation, både för dig och inte minst för hästen! :(
Mitt sto blev nog också "bränd", jag hade ganska nyligen köpt henne, tränade för tränare för att jag behövde hjälp och inte hade så mkt kunskap själv. Red lektion fredag och lördag, jag tyckte det va hårda pass men litade på min tränare, sägs vara duktig och åker runt i landet för att ha lektion. På söndagen kom massören och hästen hade så ont i kroppen att hon fick vila flera månader från ryttare, fick regelbunden laserbehandling osv.. Blev dyra lektioner som bara gav smärta...
 
Det kan mycket väl vara så att ett ridpass sätter djupa spår i en känslig häst. Vi har ett sto där man måste vara väldigt uppmärksam på hennes signaler. När hon känner sig pressad, ofta är det nog att hon inte riktigt förstår vad man vill, börjar hon tugga spänt på bettet. Varför hon uppfattar det så vet vi inte, men det är typ "jag kan inte!, jag kan inte!!, jag kan inte!!!" fortsätter man att tjata blir hon mer och mer spänd och PANG! så exploderar det. Har man nått den gränsen tar det flera dagars ridning innan hon är tillbaka igen. När hon börjar stressa upp sig under ett pass måste man backa tillbaka, trava eller galoppera på i lägre form t ex och sedan försöka igen. Ibland går det ibland inte. Hästen går msv dressyr och 1,20 hoppning så det är ingen unghäst eller outbildad men man måste rida med stor känsla, ödmjukhet och respektera hennes "dåliga" dagar då är hon fantastisk. Samtidigt är det den hästen vi sätter upp helt nybörjare på! Kommer en bekant och vill prova rida som aldrig har ridit förr är det henne jag utan tvekan eller oro använder. En ryttare som på lite halvlånga tyglar travar runt i paddocken tar hon med ro och en stor portion tålamod. :angel: Varför är hon så här? Ja, vi tror att hon är väldigt stresskänslig och osäker när hon ska lämna sin comfortzon. Den zonen kan variera lite med dagsformen. En nybörjare sätter aldrig henne i den situationen och då är hon helt trygg med vad hon ska göra.

Det låter väldigt mycket som mitt sto är. Hon kan verkligen gå helt stadigt med en nybörjare på ryggen. Vi lät t ex en ganska orutinerad ridskoleryttare rida henne. Hon bara älskade hästen och de var jättefina tillsammans! Så det där med att hästen blir stressad när den inte förstår tror jag på. I grunden kan det vara hästar som är väldigt ambitiösa. Tack för du delade med dig av din historia! :)
 
Tyvärr går våra åsikter isär här för jag bibehåller min åsikt att jag inte tror ett pass på några minuter kan skada en häst så vida du inte spöar skiten av hästen, gapar och skriker på den och kastar sten på den ja helt enkelt misshandlar den.
De kan förstöra en häst förtroende för människan.
Och vad jag förstår var det inge av detta som hände? utan ryttaren krävde lite extra form, bara krävde att den skulle runda sig lite och få in ben och upp med ryggen lite för att kolla av vid provridningen vad hästen besatt för framtiden.
Någon gång måste man begära lite mer av en häst ska man aldrig våga gå framåt så kommer man ju aldrig fram i utvecklingen.
Så ska man inte kunna pressa lite då och då på en häst utan att den ska bli psykiskt knäckt så har man enligt mig en häst med ett extremt dåligt psyke och man lär inte få många kronor för en sån häst.

De flesta hästar tröttnar tillslut när olika ryttare hoppar upp och ner pådom när dom annars är vana vid att det är samma ryttare som bara rider.
Även om du inte kräver nått av en häst så rider folk olika så enkelt är det bara, och vissa hästar är mer känsliga för dessa skillnader och gillar helt enkelt inte de.
Min förra häst hon hatade nya ryttare som inte red som jag och hon visade de verkligen. Hon hoppade och skuttade och körde upp huvudet som en tupp och slickade öronen bakåt och bet i luften.
När ryttaren fick rida några gånger och jag förklarade hur jag red och de tog efter slutade hon och till slut när ryttaren red som jag vart hästen from som ett lamm:)
Spelade ingen roll om jag satt upp ryttare som red SG till vardags eller en nybörjare hästen hatade ryttaren likt förbannat.. OM de inte red som jag=)
Var en gång ett barn som hoppade upp och red som jag och hästen var gudasnäll, enda gången de hände under de 10 år jag hade henne.
En riktig enmanshäst till ridstil helt enkelt.
Min nuvarande häst har jag format så som jag vill och har verkligen gjort allt jag kan för att hon inte ska bara ridas av mig och bli van vid ett ridsätt.

Men alla får ju tro som de vill
vill ni tro att hästen vart förstörd av en provridning så kör på de, ring upp den som provred och skäll ut henne efter notorna kräv att hon får fixa de hon skadade eller nått sånt.

Det handlar inte om en enda provridning på några minuter. Men den specifika provridningen var den som fick "bägaren att rinna över" är min övertygelse. Ryttaren som pressade hästen red för övrigt runt 25 min. Jag har hört många som tvivlat, men också många som varit med om samma sak. Bland annat träffade jag en person på en kurs nyligen vars sto hade varit med om liknande. Det tog 1 år för henne att få hästen tillbaka till sitt "ursprungliga jag".
 
Mitt sto blev nog också "bränd", jag hade ganska nyligen köpt henne, tränade för tränare för att jag behövde hjälp och inte hade så mkt kunskap själv. Red lektion fredag och lördag, jag tyckte det va hårda pass men litade på min tränare, sägs vara duktig och åker runt i landet för att ha lektion. På söndagen kom massören och hästen hade så ont i kroppen att hon fick vila flera månader från ryttare, fick regelbunden laserbehandling osv.. Blev dyra lektioner som bara gav smärta...

Usch vad tråkigt! :( Intressant det här du beskriver om smärta i muskler. Många hästar får t ex lätt mjölksyra i musklerna, det är viktigt att ge dem regelbundna pauser, trava dem i låg form efter ridpasset och att avsluta i tid. Det är viktigt att lyssna på sin egen magkänsla och inte alltid förlita sig på tränaren. Trots allt är det vi som känner hästen bäst!
 
Ledsamt att det blev så.
Jag hade en kompis med en mycket talangfull men känslig häst som skulle säljas, ryttaren skulle sluta med hästar.
Hon red för en känd tränare och frågade denna om hon skulle skicka den till något välrenommerat försäljningsstall då detta var en häst som med rätt ryttare kunde gå mycket långt.
Tränaren avrådde med motiveringen att då hästen var så känslig så kunde den mycket väl bli förstörd av provridningarna.
Hästen såldes därför privat, och exporterades sedemera.

Ja med facit i efterhand skulle hon kanske sålts direkt genom mig.
Det är inte alls ovanligt att man får denna reaktion på många provridningar, alla hästar klarar inte av att gå med många olika ryttare.

Tråkigt är det.

En bekant till mig skulle sälja sin fina hopphäst med segrar och placeringar i 130 och en som provred den satte den så fel att den kraschade i en oxer. Hästen slutade att hoppa efter detta.

Väldigt trist! :( Intressant att höra att fler har liknande erfarenheter, tack för du delade med dig! :)
 
Säger som Bison tyvärr, jag har jättesvårt att se att en häst skulle bli så påverkad av en enda ryttares dåliga omdöme på en provridning att sen allt är förstört osv. Däremot är det en känslig häst som inte allmänt är riktigt klockren om inte rätt ryttare rider på rätt sätt osv, så kanske, fast då är den ju extremt känslig....
Om du säljer hästen för att kemin er emellan inte stämmer osv, så kanske det har ngt att göra med känsligheten på hästen osv?
Själv blir jag alltid lite undrande just när ngn i annons skriver att "kemin" inte funkar osv om det är en väldigt grundriden häst bara. Då vill man gärna veta mer som köpare vad exakt som avses med det.

Spekulanterna är informerade på telefon om varför jag säljer hästen. Största skälet är att jag måste kunna rida ut med grupper på ett okomplicerat och säkert sätt. Hon är svår att leda en grupp först med, jag kan helt enkelt inte lita på att hon klarar den uppgiften. Vi kan bli ståendes :crazy:
 
Jag har inget problem att tro på att en häst kan bli förstörd av en provridning, själva konceptet provridning tycker jag är lite halvkränkande egentligen (numera, i höstas hade jag en annan bild). Att få sitta på en hästs rygg är en förmån, en gåva den ger mig. Alla hästar ger inte det förtroendet så lättvindigt.

För mig så är en provridning:
Här är en främling! Den ska upp på din rygg och kräva saker av dig! Upp och hoppa!

Inte konstigt att en känslig individ tar det hårt. På min egen häst slutade första ridturen i panik direkt vid uppsittningen och sen låg jag på backen. Det tog månader efter det att vinna hans förtroende och jag borde inte ha hoppat upp innan jag lärde känna honom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 739
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 712
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 168
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp