När frysmärker man travhästar?

N

NeonPrinsessa

När frysmärker man travhästar egentligen? Görs det vid en viss ålder eller?
Har nämligen kollat in ridtravare till salu och har sett några som inte är frysmärkta, och började då fundera på detta.
 
Sv: När frysmärker man travhästar?

Man får frysmärka dom upp till 3 års ålder tror jag det var. Men alla avgifter på hästen måste vara betalda för att få frysmärka dom. Typ betäckningsavgifter och avgifter som hör det till. Vanligast är att man frysmärker dom när dom är 1.
 
Sv: När frysmärker man travhästar?

När man betalt levande föl-avgift och skickat in Reg.papper till STC får hästen ett reg.nr.

Ett ambulerande team åker runt i Sverige och gör detta så man märker i olika delar av Sverige vid olika tider på året. Ägaren får kallelse om vilken dag man ska inställa sig, man kan även få hembesök om man har flera föl/unghästar.
Äldre måste man förmodligen själv kontakta STC för att få märkta.

Om man frysmärker en häst senare än första året uttages högre avgift och efter en viss ålder tror jag inte man får göra det alls.

Jag förstår inte riktigt vitsen med att ta fram en renrasig travare och sedan inte märka den? Även om den då skulle få "högre" ridhästvärde??? En travare är ju ändå en travare? :confused:

/// ghost (som varit och frysmärkt lillgrabben I DAG!!!) :D
 
Sv: När frysmärker man travhästar?

Men om man inte ska använda den till trav så är ju frysmärningen helt onödig, en frysmärkning är ju inte till för att visa vilken ras hästen tillhör.

Men iofs så ser jag ingen vits i att ta fram en renrasig travare för ridning så...
 
Sv: När frysmärker man travhästar?

Onödig är den definitivt inte... Det är ju en idkoll som heter duga, ingen kan komma och påstå att det är en annan häst... Vilket är väldigt tryggt!
Stöldsäkert helt enkelt! ;)
 
Sv: När frysmärker man travhästar?

Cecely skrev:
Men om man inte ska använda den till trav så är ju frysmärningen helt onödig, en frysmärkning är ju inte till för att visa vilken ras hästen tillhör.

Men iofs så ser jag ingen vits i att ta fram en renrasig travare för ridning så...

Du ser, vi avslutade våra inlägg ungefär likadant. Vi begriper inte vitsen med samma sak. ;)

Som sagt är frysmärkningen till för att identifiera hästen och det finns HEMSKT många bruna travare utan tecken (jag har två hemma).

/// ghost
 
Sv: När frysmärker man travhästar?

En fråga bara, hur gör man med skimlar de kan väl inte frysmärkas direkt?
 
Sv: När frysmärker man travhästar?

Jodå det funkar bra, när man rakar av pälsen så syns det bra i huden. Huden är ofta ganska så mörk.
 
Sv: När frysmärker man travhästar?

Aha, jag trodde att han fick chippa dem eller så, men det finns inte iheller så hemskt många skimlar (tror jag iallafall)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
470
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 310
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 201
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp