När gå å lägga sig?

TheRedLightning

Trådstartare
Om man ska gå upp kl 6:00 när bör man senast gå å lägga sig för att få optimal sömn?

Finns det bra knep på att somna fortare och slippa ligga i sängen och snurra?

🤔
 
Det är nog väldigt individuellt. Jag mår bäst på 8 timmar, sambon på 10.
För att hinna få mina timmar så behöver jag lägga mig vid 21, somna vid 22. Det händer sällan, men färre timmar går bra ibland om jag får sova ikapp senare i veckan.
 
Det är nog olika. Min sambo sover runt 6h /natt i veckorna men typ 9-10h på helgen.

Jag snittar runt 7-8 varje dag.

Jag är en sådan som somnar lätt och snabbt men ibland även om jag inte gör det så känns det som om jag är utvilad sålänge jag ligger i sängen och typ läser eller lyssnar på pod
 
Om man ska gå upp kl 6:00 när bör man senast gå å lägga sig för att få optimal sömn?

Finns det bra knep på att somna fortare och slippa ligga i sängen och snurra?

🤔
Tycker det variera väldigt hur många timmars sömn folk mår bäst av.

Jag har svåra sömnbesvär, kroniskt. För mig hjälper det lite att lyssna på lugnande musik. Just nu har jag någon med lugn pianomusik, regnljud och åskljud. Sambon tycker jag är rubbad som blir lugn av åska. But I like it!
 
Jag mår bäst av ca 8 h sömn. Vilket ju blir rätt tidigt sänggående när jag går upp 3. Det tog några år innan jag kunde somna så tidigt (18-19), utan att vakna igen och ha "sovit middag", och ibland kan jag inte somna.

Men jag har inga sömnproblem generellt, utan mycket i huvudet ibland bara. Lyssnar alltid på ljudbok, men är det för snurrigt i huvudet, tittar jag på TV. På mobilen, i sängen. Det funkar oftast bra.
 
Jag går allt som oftast och lägger mig 21. Klockan ringer 5,40. Men går ofta och lägger mig 21 även på helgen, vaknar tidigt ändå! (Idag vaknade jag 5,00 trots att jag inte behövde gå upp men kan inte somna om)
 
Klockan ringer 5.45 på vardagar. Jag försöker vara i säng till 22 men det blir ofta närmare 22.30. Tar igen en del sömn på helgerna och kan sova 10-11 timmar i sträck.

Somnar oftast inom en halvtimma med något välbekant ljud i öronen (ofta samma avsnitt av något tv-program om och om igen). Sover med balkongdörren öppen året runt och dubbla duntäcken större delen av året.
 
Individuellt. Jag stiger upp kl 5:45 och lägger mig kl 22. På helgerna blir det att jag tar lite sovmorgon. För mig har tyngdtäcke hjälpt enormt, både genom att jag somnar snabbare och att jag vaknar färre gånger under natten. Och när jag vaknar somnar jag fortare om igen.
 
Jag försöker lägga mig vid 22, går upp någon gång mellan 05:30-07:00 beroende på om jag tränar innan jobbet eller inte. Borde egentligen lägga mig lite tidigare för att få ihop mina 8h sömn men det blir aldrig så.

Mina tips för att somna enklare är motion en stund före sänggåendet, att inte vara för mätt, ha lagom temperatur i sovrummet och lyssna på något som kroppen lär sig betyder att det är sovdags.
 
Jag behöver minst 8 timmars effektiv sömn vilket med uppvak som alla människor har oavsett om vi märker det eller inte innebär att ska jag gå upp kl 6 behöver jag lägga mig kl 21.

Jag har stora sömnproblem och tar endel receptbelagda mediciner för det men något jag kan tipsa om som är snällt och helt ofarligt är att ta 3 mg bor, alltså mineralen bor, och att ta 2 mg glycine som är en aminosyra någon halvtimme innan du lägger dig. Båda har en sedativ effekt. Man kan också ta magnesium och då i kelatform. Magnesiumkelat hjälper musklerna att slappna av så man lättare somnar. Tyngdtäcke kan också vara mycket effektivt.
Att ha rutiner för sänggåendet och att varva ner är också väldigt effektivt. Att alltid gå upp och att alltid gå och lägga sig samma tid och därmed ge kroppen en chans att vänja sig vid dygnsrytmen gör att man blir trött en viss tid och det gör inte bara att man somnar snabbare utan också att man är piggare när man vaknar och ofta vaknar man av sig själv på rätt tid efter ett tag.
Inga skärmar en timme innan sänggående, lagom varmt i rummet, inte stressa det sista man gör dvs. bra sömnhygien är också effektivt.
 
Jag brukar släcka lampan kl 22 när jag går upp 6:15.
Kroppen skulle helst vilja sova till kl 8 ungefär men jag klarar mig bra på 8 timmar sömn ändå, går inte runt och är trött hela dagen även om det kan vara jobbigt att gå upp ibland.

Ett tips för att somna är att varva ned innan sänggående och stänga av alla skärmar ungefär en timme innan. Försök ”gå igenom dagen” och alla tankar som kommit med den under nedvarvningen istället för när du ligger i sängen. För att kunna göra det behövs ofta lugn och ro runt omkring, så ingen TV eller surfande på mobilen samtidigt.
Göra avslappnings- eller andningsövningar hjälper mig att ställa in kroppen på sömn.
 
Skulle också säga individuellt.
Min klocka ringer 04.30 eller 05.00.
Lägger mig oftast 22 eller senare.
 
Tyvärr tror jag också det är individuellt hur snabbt man kan somna. Visst går det säkert att lära sig knep för att somna fortare men jag bryter mot ungefär alla saker man ”ska” göra för att somna fort och somnar ändå normalt på sådär fem minuter.
 
Jag sov i jättemånga år 22-05 utan väckarklocka.

Nu är det lite svårare. Igår somnade vi tex vid 19.30 (jag och barnet) men sen vaknade jag vid halv två, var vaken en timme och var sen galet trött när barnet vaknade 6.30 (jag glömde ställa väckarklockan, eg behöver jag gå upp tidigare för att starta dagen i lugn och ro).

Så just nu minst (!) 8h per natt, går jag och lägger mig utan att titta på film eller så så somnar jag direkt. En period när det var lite svårare så åt jag melatonin och det hjälpte mig. Annars tycker jag rutiner fungerar bra, kroppen är med på det bara jag håller tiderna :)
 
Vi är ju olika, har olika stort sömnbehov och en del av oss är utpräglade morgonmänniskor och andra är kvällsmänniskor.

Själv är jag utpräglad kvällsmänniska och mår bäst om jag får sova från runt 24 till 8, men det går inte ihop med mitt arbete och ha häst. Klarar mig tack och lov bra på 7 timmar, tycker synd om de som måste sova mer än åtta timmar eftersom det blir så lite tid över till att leva.

Försöker jag att lägga mig vid 22 tar det ofta minst en timme innan jag lyckas somna och varken tabletter eller andra knep hjälper.
 
Klockan ringer ca 05:20 - 05:40 och för långsiktig hållbarhet behöver jag sova senast 22:30 = 7 timmar. Gärna redan kl 22.

Dokumenterade strategier för att somna, och sova, bra innefattar bl a att inte ha för varmt i sovrummet (individuellt förstås men testa svalare), inte ha för ljust i sovrummet (vita väggar och tak tillsammans med tunna gardiner är förkastligt), om möjligt inte äta väldigt sent, träna men inte sent på kvällen.

Jag har optimerat sovrummet med mörka väggar och ytor, snygga men uttalat ljustäta gardiner som når brett utanför fönstren för att undvika glipor, även akustiskt optimerat med en uppreglad spaltad plankvägg (absorberar hyfsat) på ena sidan och en bred öppen garderobsnisch - täckt med snygga draperier - (absorberar mkt bra) på andra sidan rummet. Jag somnar som regel på 2-3 andetag.
 
När jag var yngre kunde jag sova 6 timmar och ändå va fullt igång. Idag vet jag inte om det stämmer längre.
Tycker det är svårt att veta. Vet inte riktigt hur man märker det bra.

När jag själv jobbar brukar jag försöka gå till sängs 22, men blir ofta 23 och ibland även vid midnatt. Går du upp allt mellan 5:45-6:15.

Vid lediga dagar är det lite olika. Både på sänggåendet och uppvaket. Brukar inte ställa någon klocka och går upp när jag vaknar.

Lördagarna har jag ofta ridningen och går upp 7:45, sänggåendet till lördagen blir samma som till vanliga arbetsdagar.

Jag vet att jag hört att man inte kan ta igen sömn även om man sover mer vissa dagar, vet dock inte helt hundra om det är sanning eller om det är en myt.

Ibland på jobbet har jag krupit bak i sängen och vilat en stund på lunchen.
 
Jag går och lägger mig vid 21-22.30, lägger ifrån mig mobilen runt 22-23.
Går upp ca 6, mitt tips för att somna fort är att alltid lägga sig samma tid. Oavsett om du är ledig eller inte, jag vaknar oftast runt samma tid men kan ligga kvar i sängen en stund om jag är ledig. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
650
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 341
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 972
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 917
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp