När gå å lägga sig?

När jag var yngre kunde jag sova 6 timmar och ändå va fullt igång. Idag vet jag inte om det stämmer längre.
Tycker det är svårt att veta. Vet inte riktigt hur man märker det bra.

När jag själv jobbar brukar jag försöka gå till sängs 22, men blir ofta 23 och ibland även vid midnatt. Går du upp allt mellan 5:45-6:15.

Vid lediga dagar är det lite olika. Både på sänggåendet och uppvaket. Brukar inte ställa någon klocka och går upp när jag vaknar.

Lördagarna har jag ofta ridningen och går upp 7:45, sänggåendet till lördagen blir samma som till vanliga arbetsdagar.

Jag vet att jag hört att man inte kan ta igen sömn även om man sover mer vissa dagar, vet dock inte helt hundra om det är sanning eller om det är en myt.

Ibland på jobbet har jag krupit bak i sängen och vilat en stund på lunchen.

Huvudsaken är väl om du känner dig utvilad eller ej? Eftersom sömn är väldigt varierande för folk så är det nog bättre att gå efter hur man själv känner sig.
 
Rutiner som får en att varva ner. För mig funkar det ofta bra med en ljudbok.
Ingen skärmtid på kvällen (ljuset kan göra att det blir svårare att somna).
För mig kan det ha betydelse vad och när jag äter/dricker. Kan inte dricka kaffe på kvällen.
 
Jag brukar inte ha särskilt stora problem att somna, men om jag vill snabba på processen eller vara extra säker på att det ska fungera: onani! Så effektivt att jag är lite förvånad över att det inte har nämnts tidigare.
 
Jag går upp runt 6 varje morgon. Jag försöker vara i säng vid 22 så jag somnar senast 23

Fungerar helt ok. För det mesta somnar jag innan 22:30
 
Jag behöver lägga mig 21-22 för att vakna upp 5-6 och vara utsövd. För att lättare somna på kvällen, eller för att sova mindre oroligt, har jag fått tips om att undvika skärmtid sista timmen innan läggdags och istället läsa en bok eller göra mindfulness-övningar. Ingen kaffe/läsk på kvällen.

Rent generellt sover jag nog som bäst de gånger jag aktiverat mig (tränat) mycket under dagen/kvällen och fått upp pulsen. Då blir både kropp och sinne trött och jag sover tungt.
 
Jag vet inte hur mycket sömn jag behöver, har testat olika men inget verkar optimalt. Väckarklockan ringer 05 och ligger i sängen vid 20.30-21.00 och somnar vid 21-22 ungefär.
 
Det har med ingen skärmtid 1 timme innan man somnar... det har later val valdigt tragiskt - men vad annat gor man?
Tvatta ansikte och tander tar max 10 minuter - ska jag trana mig till att lasa 50 minuter varje kvall?

Jag tror jag har hyfsade somnrutiner, brukar ga ok for mig att somna och vakna ungefar samma ti (22.30-05.30/06.00, utan klocka) men jag har ipaden i sangen och somnar typ 80% av kvallarna framfor netflix...

edit: Menar absolut inte med att det skulle vara daligt att lasa pa kvallarna! haha - kan se att jag later bitter?
 
Det har med ingen skärmtid 1 timme innan man somnar... det har later val valdigt tragiskt - men vad annat gor man?
Tvatta ansikte och tander tar max 10 minuter - ska jag trana mig till att lasa 50 minuter varje kvall?

Jag tror jag har hyfsade somnrutiner, brukar ga ok for mig att somna och vakna ungefar samma ti (22.30-05.30/06.00, utan klocka) men jag har ipaden i sangen och somnar typ 80% av kvallarna framfor netflix...

Jag somnar väldigt gott framför TVn! Har en i sovrummet och det enda som är mer effektivt är ljudbok. Mobilen är sämre. Det är nåt med skärmens ljussom skiljer sig från TVn. Kanske för att TVn är betydligt längre från ögonen än mobilskärmen?
 
Det har med ingen skärmtid 1 timme innan man somnar... det har later val valdigt tragiskt - men vad annat gor man?
Tvatta ansikte och tander tar max 10 minuter - ska jag trana mig till att lasa 50 minuter varje kvall?

Jag tror jag har hyfsade somnrutiner, brukar ga ok for mig att somna och vakna ungefar samma ti (22.30-05.30/06.00, utan klocka) men jag har ipaden i sangen och somnar typ 80% av kvallarna framfor netflix...

edit: Menar absolut inte med att det skulle vara daligt att lasa pa kvallarna! haha - kan se att jag later bitter?
För mig tar det nog ungefär 20 minuter från att jag bestämt mig för att gå och lägga mig tills att jag faktiskt ligger i sängen. Dels p.g.a tandborstning och ombyte och sådär, men så brukar jag också plocka i ordning lite här hemma det sista jag gör. Sen läser jag min bok i typ 20-25 minuter och lyssnar sedan på en ljudbok i 15-20 minuter innan jag somnar. Så allt som allt blir det nog en timme utan skärm innan jag somnar, ungefär.
 
Har börjat meditera före jag ska sova. Lyssnar på ett program som är 20 min men hinner oftast inte till slutet innan jag somnar. Om jag är "upp i varv" så lyssnar jag längre, t.om upp till 45min. Har sovit mig genom hela nätterna nu i de 2v jag gjort det.
 
Tycker det variera väldigt hur många timmars sömn folk mår bäst av.

Jag har svåra sömnbesvär, kroniskt. För mig hjälper det lite att lyssna på lugnande musik. Just nu har jag någon med lugn pianomusik, regnljud och åskljud. Sambon tycker jag är rubbad som blir lugn av åska. But I like it!
Åska och regn smattrande mot taket är sövande, så jag förstår dig.
 
Jag brukar inte ha särskilt stora problem att somna, men om jag vill snabba på processen eller vara extra säker på att det ska fungera: onani! Så effektivt att jag är lite förvånad över att det inte har nämnts tidigare.
Det här är så sant för mig också, tack för att du skrev det!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 696
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 792
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp