När gör CSN inkomstkontroll eg?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har räknat med att få ett återkrav från CSN för vårterminen för två år sen. Jag fi k jobb en månad in på terminen och stoppade studiemedlet. Jag tjänade sen bra under året och hade en inkomst högt över alla fribelopp.

Jag blir aldrig klok på varken exakt vilken inkomst csn tittar på (efter vilka avdrag) eller hur de räknar återkrav men jag har garderar mig med att räkna på att de kommer vilja ha tillbaka allt de hann betala ut.

Så jag har väntat på det där återkravet. O h väntat. Tidigare år har jag alltid fått mitt återkrav under våren/tidig sommar. När jag googlar skriver csn att de kontrollerade inkomst för 2017 och att ev brev om återkrav skulle skickas ut mellan vecka x och y, i våras.

Sen fick jag otur när jag tänkte och tänkte att det dröjer för mitt besked om slutlig skatt dröjde pga kvarskatt. Men det är ju 2018 års inkomst som dröjt. 2017 års inkomst har de ju vetat sen sommaren 2018

Så nu börjar jag fundera om det kanske inte blir något återkrav, även om jag I så fall inte riktigt förstår hur. Men kan det vara så att de helt enkelt inte kollar alla samtidigt och kontrollen bara dröjer?

Och nä jag tänker inte ringa och fråga - jag har nyss varit långtidssjukskriven så ingen är gladare än jag om det dröjer. Samtidigt vore det givetvis fint att veta om jag kan sätta sprätt på pengarna, det kommer inget återkrav. Särskilt med tanke på nämnda sjukskrivning.
 
Återkrav för 2017 kommer vår/sommar 2019. Dvs det skulle redan ha kommit isåfall.

De tar ju din årsinkomst och delar på två. Överstiger ingen av halvorna fribeloppet kontaktar de inte dig. Skulle någon del överstiga fribeloppet kontaktar de dig och ber dig redovisa mer exakt hur pengarna är fördelade över året. Svarar du inte utgår de från att 50/50 är rätt fördelat och gör återkrav efter det, om du överstiger fribeloppet.

För 1 månads studier med studiemedel är fribeloppet i år ca 162000 för övrigt. För det halvåret. Andra halvåret får du tjäna hur mkt du vill.
 
Jag hade nått återkrav nått år som aldrig heller kom. Det är 10 år sedan nu. :D
 
Återkrav för 2017 kommer vår/sommar 2019. Dvs det skulle redan ha kommit isåfall.

De tar ju din årsinkomst och delar på två. Överstiger ingen av halvorna fribeloppet kontaktar de inte dig. Skulle någon del överstiga fribeloppet kontaktar de dig och ber dig redovisa mer exakt hur pengarna är fördelade över året. Svarar du inte utgår de från att 50/50 är rätt fördelat och gör återkrav efter det, om du överstiger fribeloppet.

För 1 månads studier med studiemedel är fribeloppet i år ca 162000 för övrigt. För det halvåret. Andra halvåret får du tjäna hur mkt du vill.

Jo jag vet exakt hur det går till. Jag har haft återkrav över hälften av terminerna jag studerade. Det som är konstigt är att jag borde ha fått brev om att redovisa inkomsten för 2017. Men nada. Och hur jag än räknar kan jag inte se hur de skulle kommit fram till att jag inte som minst behövde redovisa inkomst. Över året tjänade jag mer än gränsen för när man övht kan få studiemedel liksom.

Därför jag undrar om de bara är sen, eller om de av någon anledning gör annan bedömning/beräkning om man bara hade studiemedel kort period. Eller om de missat men det känns orimligt då de ska kontrollera inkomsterna hos alla som haft studiemedel.
 
Jag hade nått återkrav nått år som aldrig heller kom. Det är 10 år sedan nu. :D

Spännande! Och du är "säker" på att du skulle haft återkrav?

Hade jag tjänat nära gränsen hade jag nog konstaterat att jag räknat fel. Men som minst borde jag fått brev om att redovisa inkomst. Det är långt över både fribelopp och högsta inkomst för att alls kunna få studiemedel. Så borde säga pling och en order om att redovisa hur inkomsten var fördelad.
 
Jo jag vet exakt hur det går till. Jag har haft återkrav över hälften av terminerna jag studerade. Det som är konstigt är att jag borde ha fått brev om att redovisa inkomsten för 2017. Men nada. Och hur jag än räknar kan jag inte se hur de skulle kommit fram till att jag inte som minst behövde redovisa inkomst. Över året tjänade jag mer än gränsen för när man övht kan få studiemedel liksom.

Därför jag undrar om de bara är sen, eller om de av någon anledning gör annan bedömning/beräkning om man bara hade studiemedel kort period. Eller om de missat men det känns orimligt då de ska kontrollera inkomsterna hos alla som haft studiemedel.

Om det bara är 4 veckor du haft studiemedel kanske det slipper igenom? Har en superbra handläggarkontakt på csn som jag kan fråga om du vill? Så slipper du outa dig själv för csn.
 
Jag pratade med en handläggare om det där med återkrav när man tjänat för mycket. Han sa att det är ett datorsystem som kontrollerade detta och att alla faktiskt inte fastnar i systemet trots att de överstigit fribeloppet.
Jag skulle nog gissa på att du var en sån person som ”slapp undan”. :)
 
Jag pratade med en handläggare om det där med återkrav när man tjänat för mycket. Han sa att det är ett datorsystem som kontrollerade detta och att alla faktiskt inte fastnar i systemet trots att de överstigit fribeloppet.
Jag skulle nog gissa på att du var en sån person som ”slapp undan”. :)

Aha. Ja kanske. Systemet har dock skött sig med den äran alla år jag studerade. Har ju haft återkrav över hälften av terminerna. Har jobbar hela studietiden och det har varit jättesvårt veta vad man ska tjäna. Så gått över fribeloppet ett antal gånger. Och varenda gång har kontrollen gjorts, jag fått brev om att redovisa inkomst och sen återkrav. Som lägst på 5000 kr och som mest på 14 000 kr. Ett år anmälde jag själv för hög inkomst och då kom beslutet om återkrav på 2 dagar, I övrigt har det varit i inkomstkontrollen.
 
Jag kan inte säga hur du ska göra men jag själv valde att betala av mitt studielån så fort jag kunde.
När jag började tjäna mer så betalade jag av mer... för mig är det självklart att betala av skulder "innan jag sätter sprätt på pengarna".

Jag hade ringt och frågat och satt upp en betalningsplan som båda parter är nöjda med
 

Liknande trådar

Äldre Som några utav er vet om så gick jag igenom en svårare depression 2015. Nu har jag fått ett beslut av CSN där det står att de betalat ut...
Svar
9
· Visningar
1 972
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 685
Skola & Jobb Jag har tänkt börja plugga "snart" och lutar nog mest åt att läsa juridik på Göteborgs universitet. Men vi vill få syskon till vårt barn...
2
Svar
25
· Visningar
2 139
Senast: ainasoja
·
Träning Skulle vilja höra bukes tankar om detta: Jag har(som några vet) en islandsvalack på 4 år. Han är ganska tunn för sin ålder, nu har...
Svar
4
· Visningar
1 026
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp