När gör ni tävlingsdebut?

GoLightly

Trådstartare
När känner ni er redo att börja tävla med en ny häst? Min häst är rutinerad men jag har aldrig tävlat förrut och känner mig osäker på när det kan vara dags att ge sig ut. Jag har bara ägt hästen i två månader så jag har ingen brådska, men känner att det hade varit kul dels för att prova på och dels att ha som ett mål att jobba mot.

Hästen är bussig, men jag har inte lärt mig att rida honom ordentligt när han blir distraherad av saker som händer runtomkring ännu, och han blir tittig när han kommer igång, så det känns som att sannolikheten är rätt stor att det kommer att vara en väldigt lång häst som hoppar runt som ett popcorn på banan.

(Min tränare berättade att en anläggning i närheten anordnar tävlingar som inte går under Brittish Dressage så jag behöver inte oroa mig för resultaten iaf :D )
 
Det är väldigt olika när en ger sig ut. Beror helt på hästens rutin, din rutin, vilken nivå och dina mål. Jag kan tycka det är helt rimligt att ge sig ut på en lätt tävling efter två månader för att känna hur det känns på tävling och få lite feedback :) . Jag tror att en med mer och mer rutin, med krav på sig själv och från sin omgivning så väntar en längre med att ge sig ut.
 
Det är väldigt olika när en ger sig ut. Beror helt på hästens rutin, din rutin, vilken nivå och dina mål. Jag kan tycka det är helt rimligt att ge sig ut på en lätt tävling efter två månader för att känna hur det känns på tävling och få lite feedback :) . Jag tror att en med mer och mer rutin, med krav på sig själv och från sin omgivning så väntar en längre med att ge sig ut.

Det är nog bara jag som har krav på mig själv, vill gärna göra min häst rättvisa ;) Jag är absolut ingen superskicklig ryttare och har noll tävlingsrutin men det var min tränare som tog upp det nu i veckan och hon tyckte vi var redo att ge oss ut i någon lätt klass om jag var sugen. Jag tycker att det kom lite snabbt på, det känns som att jag precis har köpt honom, men då ska jag kanske sätta som mål att komma ut på något till början av hösten :)
 
Jag vill att det ska kännas som om vi har en god chans att göra hyfsat bra ifrån oss och framför allt att jag inte riskerar att "sätta hästen i skiten". Det ska kännas BRA på träning, eftersom jag kallt räknar med att det inte går fullt så bra på tävling som hemma. Så för min del är inte tiden jag ridit hästen så viktig, utan känslan jag har på träning. :)
 
Det är nog bara jag som har krav på mig själv, vill gärna göra min häst rättvisa ;) Jag är absolut ingen superskicklig ryttare och har noll tävlingsrutin men det var min tränare som tog upp det nu i veckan och hon tyckte vi var redo att ge oss ut i någon lätt klass om jag var sugen. Jag tycker att det kom lite snabbt på, det känns som att jag precis har köpt honom, men då ska jag kanske sätta som mål att komma ut på något till början av hösten :)
Att börja tänka på det nu och sätta upp mål låter klokt. För mig brukar den typen av planering vara bra för att öka motivationen för träning. Om det inte är en BD-tävling, är det unafilliated då, typ pay and ride i Sverige? Utmärkt sätt att börja på. Lycka till!
 
Jag vill att det ska kännas som om vi har en god chans att göra hyfsat bra ifrån oss och framför allt att jag inte riskerar att "sätta hästen i skiten". Det ska kännas BRA på träning, eftersom jag kallt räknar med att det inte går fullt så bra på tävling som hemma. Så för min del är inte tiden jag ridit hästen så viktig, utan känslan jag har på träning. :)

Det är den känslan som jag som är orutinerad inte riktigt vet hur jag ska hitta. Att genomföra ett lätt program på träning hade inte varit några som helst problem, men på tävling med allt runtomkring så har jag ingen aning om hur det skulle gå. Men det kanske bara är att ta steget och se hur det går. Det är ju inte OS jag ska rida ;)
 
Att börja tänka på det nu och sätta upp mål låter klokt. För mig brukar den typen av planering vara bra för att öka motivationen för träning. Om det inte är en BD-tävling, är det unafilliated då, typ pay and ride i Sverige? Utmärkt sätt att börja på. Lycka till!

Tack! Ja, det är unaffiliated, jag antar att det är ungefär samma sak som pay and ride?
 
Det är den känslan som jag som är orutinerad inte riktigt vet hur jag ska hitta. Att genomföra ett lätt program på träning hade inte varit några som helst problem, men på tävling med allt runtomkring så har jag ingen aning om hur det skulle gå. Men det kanske bara är att ta steget och se hur det går. Det är ju inte OS jag ska rida ;)

Om du känner att ni klarar ett program bra på träning, då är det bara att ge sig ut och prova, skulle jag säga. Lycka till! :)
 
Tack! Ja, det är unaffiliated, jag antar att det är ungefär samma sak som pay and ride?
Ja, jag vet inte säkert, men har uppfattat det som att det är ungefär samma sak. Inga officiella resultat? Men på pay and ride blir du inte rangordnad relativt de andra startande, blir du det när det är unaffiliated?
 
Ja, jag vet inte säkert, men har uppfattat det som att det är ungefär samma sak. Inga officiella resultat? Men på pay and ride blir du inte rangordnad relativt de andra startande, blir du det när det är unaffiliated?

Jag har så dålig koll att jag var tvungen att kolla upp det :D men det verkar som att man blir placerad och att samma regler gäller som på tävlingar under BD.
 
När jag börjar tävla beror lite på hästen jag sitter på. Jag har tävlat i typ 20 år upp till msvb dr, 1,30 hopp och lätt ft.

Just nu är jag lite mellan hästar och rider min sambos kallblodstravare som har rehabiliterats efter skada och ska tillbaka till travet. Han är riden ca 6 mån och fattar rätt galopp men det går fortfarande lite fort.
Han gjorde sin första start igår på 55% och jag är supernöjd. Här handlar det mest om att han får komma in på en dressyrbana och se sig omkring.

Så han behöver inte höra saker perfekt på träning för att jag ska våga tävla.
 
Det är den känslan som jag som är orutinerad inte riktigt vet hur jag ska hitta. Att genomföra ett lätt program på träning hade inte varit några som helst problem, men på tävling med allt runtomkring så har jag ingen aning om hur det skulle gå. Men det kanske bara är att ta steget och se hur det går. Det är ju inte OS jag ska rida ;)
Om det funkar bra att rida programmet på träning skulle jag tycka att det är tävlingsdags. Då är det ju tävlingssituationen ni behöver träna på, och det får du bara på tävling.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: svea
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 047
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 596
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp