När göra uppsägning?

Lime

Trådstartare
Jag fick erbjudande om att gå tillbaka till mitt gamla jobb i fredags. Jag älskade min f.d arbetsplats och blev tvungen att sluta då anslaget minskade (myndighet).

Jag hade hoppats att mitt nuvarande jobb skulle vara ett bra andra alternativ, men jag har aldrig fått det att fungera och spenderar dagarna med att racka ned på mig själv.

Jag fick över helgen på mig att fundera hur jag ville göra med jobberbjudandet, men jag sade redan i fredags till f.d chefen att det inte är särskilt mycket att fundera över. Mina gamla arbetskamrater saknar mig, och jag saknar dem.

Imorgon ska jag ha ett samtal med min nuvarande chef om nuläget som hen bokat in. Nygamla jobbet vill inte att jag kommer innan 15 aug och jag vill bort från nuvarande så fort som möjligt. Jag har en månads uppsägningstid som löper från datum-datum. Hjälp mig att tänka, hur lägger jag upp min uppsägning?

Ska jag säga något imorgon, fast jag "inte" kan säga upp mig förrän den 15e? Eller ska jag säga upp mig nu under veckan och vara inskriven på arbetsförmedlingen några veckor för att inte nolla SGI? Eller nollas den oavsett om jag byter jobb?
Jag kommer att plocka ut 4 av 6 veckors betald semester i sommar, borde jag kunna laborera med dem på något sätt?
 
Jag fick erbjudande om att gå tillbaka till mitt gamla jobb i fredags. Jag älskade min f.d arbetsplats och blev tvungen att sluta då anslaget minskade (myndighet).

Jag hade hoppats att mitt nuvarande jobb skulle vara ett bra andra alternativ, men jag har aldrig fått det att fungera och spenderar dagarna med att racka ned på mig själv.

Jag fick över helgen på mig att fundera hur jag ville göra med jobberbjudandet, men jag sade redan i fredags till f.d chefen att det inte är särskilt mycket att fundera över. Mina gamla arbetskamrater saknar mig, och jag saknar dem.

Imorgon ska jag ha ett samtal med min nuvarande chef om nuläget som hen bokat in. Nygamla jobbet vill inte att jag kommer innan 15 aug och jag vill bort från nuvarande så fort som möjligt. Jag har en månads uppsägningstid som löper från datum-datum. Hjälp mig att tänka, hur lägger jag upp min uppsägning?

Ska jag säga något imorgon, fast jag "inte" kan säga upp mig förrän den 15e? Eller ska jag säga upp mig nu under veckan och vara inskriven på arbetsförmedlingen några veckor för att inte nolla SGI? Eller nollas den oavsett om jag byter jobb?
Jag kommer att plocka ut 4 av 6 veckors betald semester i sommar, borde jag kunna laborera med dem på något sätt?
Så länge din nuvarande chef inte är hämndlysten, så skulle jag ta upp det imorgon. Bara för att du har en månads uppsägningstid, så finns det inget som säger att du och din chef inte kan komma fram till annat, särskilt om det är längre än vad som är lagstadgat.

Får du ett glapp, så ska du omgående anmäla till Arbetsförmedlingen för att inte tappa SGI.
 
Om ni ska ha möte imorgon så skulle jag säga upp mig då. Vill du sluta så snart som möjligt och har råd så skulle jag gå om en månad då, annars kan man säga upp sig och säga att sista dagen man jobbar är 14 augusti. En månad är minimum, men man kan ge längre varsel än så om man vill. Har du jobbat minst 6 månader i sträck är din SGI skyddad i 3 månader. Kolla upp villkoren hos fk att du uppfyller de villkoren och behöver alltså inte anmäla dig som arbetslös för två veckor. Rätt vanligt att folk tar lite extra ledigt mellan två jobb. Förväntas du jobba minst 6 månader på nya så får du dessutom SGI om du blir sjuk på din nya anställning.

Har du inte redan ansökt och fått beviljad semester har arbetsgivaren ingen skyldighet att bevilja den under så kort uppsägningstid som en månad.
 
Jag fick erbjudande om att gå tillbaka till mitt gamla jobb i fredags. Jag älskade min f.d arbetsplats och blev tvungen att sluta då anslaget minskade (myndighet).

Jag hade hoppats att mitt nuvarande jobb skulle vara ett bra andra alternativ, men jag har aldrig fått det att fungera och spenderar dagarna med att racka ned på mig själv.

Jag fick över helgen på mig att fundera hur jag ville göra med jobberbjudandet, men jag sade redan i fredags till f.d chefen att det inte är särskilt mycket att fundera över. Mina gamla arbetskamrater saknar mig, och jag saknar dem.

Imorgon ska jag ha ett samtal med min nuvarande chef om nuläget som hen bokat in. Nygamla jobbet vill inte att jag kommer innan 15 aug och jag vill bort från nuvarande så fort som möjligt. Jag har en månads uppsägningstid som löper från datum-datum. Hjälp mig att tänka, hur lägger jag upp min uppsägning?

Ska jag säga något imorgon, fast jag "inte" kan säga upp mig förrän den 15e? Eller ska jag säga upp mig nu under veckan och vara inskriven på arbetsförmedlingen några veckor för att inte nolla SGI? Eller nollas den oavsett om jag byter jobb?
Jag kommer att plocka ut 4 av 6 veckors betald semester i sommar, borde jag kunna laborera med dem på något sätt?
Jag håller med @svea om att du inte ska säga något förrän du skrivit på papper. Undrar chefen i efterhand varför du inte sa något idag får du säga att erbjudandet kom väldigt plötsligt och att allt gick fort. Och det stämmer ju.
 
Så länge du inte har anledning att gå väldigt lågt förtroende för din nya chef så tänker jag att varför smyga. Hen lär ha full förståelse för att du vill tillbaka till ditt gamla jobb och kommer högst troligt uppskatta att du förvarnar om att du troligen kommer säga upp dig snart, och det är även skönast för dig själv att vara ärlig. Men nu talar jag ur egen erfarenhet med vettiga chefer, har aldrig haft nån som gillar att göra livet surt för sina anställda, då blir det en annan situation såklart.
 
Det är ändå så korta tider här så jag tror att det är bäst att säga direkt nu att du vill sluta. Säg upp dig idag med sista arbetsdag 14/8. Det blir ju jättekonstigt om du har ett samtal om framtiden med din chef idag och sen kommer på onsdag och säger att du ska sluta. Du behöver ju ändå säga upp dig senast 15/7 och det är ju bara två veckor dit.
 
Det är ändå så korta tider här så jag tror att det är bäst att säga direkt nu att du vill sluta. Säg upp dig idag med sista arbetsdag 14/8. Det blir ju jättekonstigt om du har ett samtal om framtiden med din chef idag och sen kommer på onsdag och säger att du ska sluta. Du behöver ju ändå säga upp dig senast 15/7 och det är ju bara två veckor dit.
Du tycker alltså att hon ska säga upp sig innan hon har papper på att hon har nytt jobb? Tänk om det händer något som gör att hon inte får jobbet?
 
Du tycker alltså att hon ska säga upp sig innan hon har papper på att hon har nytt jobb? Tänk om det händer något som gör att hon inte får jobbet?

Nja, det låter ju som om det redan är klart. Och myndigheter har inte för vana att bara backa från beslut.
 
Jag skulle inte sagt upp mej förrens nya anställningsavtalet är påskrivet eftersom det är en säkerhet nedskrivet på papper om det sen skulle vara nått.
Sen har jag meddelat oftast tidigare än uppsägningstiden men skrivit att ’min sista dag blivit dag månad’, någon gång så tidigt som 4månader innan sistadatumet eftersom det kunde vara svårt att hitta ersättare samt att det var semestertider dvs svårt att få en högre chef att skriva under uppsägningsblanketten.
 
Du tycker alltså att hon ska säga upp sig innan hon har papper på att hon har nytt jobb? Tänk om det händer något som gör att hon inte får jobbet?
Nja, det låter ju som om det redan är klart. Och myndigheter har inte för vana att bara backa från beslut.

För mig brukar det kännas skönt med något skriftligt, men med tanke på hur sega vissa är med papper osv så nöjer jag mig med e-post :)
 
Nja, det låter ju som om det redan är klart. Och myndigheter har inte för vana att bara backa från beslut.

Det går ju att välja en mellanväg, dvs att på diskutera framtids-mötet idag flagga för att det med allra största sannolikhet kommer en uppsägning de närmsta dagarna. Då är det raka rör mot nya chefen, och skulle det skita sig med nygamla jobbet så har TS inte officiellt sagt upp sig från det nuvarande. Jag är också försiktig och hade inte sagt upp innan nya var påskrivet.
 
Tack så mycket för all input!
Jag vill också gärna ha underskrift på den nya anställningen, och ska se om jag hinner prata lite mer med min nygamla chef innan mötet i eftermiddag.

Det känns jobbigt att inte säga något idag och ev. släppa bomben om några dagar. Både jag och chefen har semester v. 28-31, så det vore skönt att ta upp nya jobbet så snart som möjligt.

Blä, vad ambivalent jag känner mig hur jag ska agera...
 
Tack så mycket för all input!
Jag vill också gärna ha underskrift på den nya anställningen, och ska se om jag hinner prata lite mer med min nygamla chef innan mötet i eftermiddag.

Det känns jobbigt att inte säga något idag och ev. släppa bomben om några dagar. Både jag och chefen har semester v. 28-31, så det vore skönt att ta upp nya jobbet så snart som möjligt.

Blä, vad ambivalent jag känner mig hur jag ska agera...
Tycker du ska vänta tills papperna är påskrivna!
Men, annars så kan du nämna att du har fått ett jobberbjudande men har inte bestämt dig, så får gamla chefen en förvarning?
 
Tack så mycket för all input!
Jag vill också gärna ha underskrift på den nya anställningen, och ska se om jag hinner prata lite mer med min nygamla chef innan mötet i eftermiddag.

Det känns jobbigt att inte säga något idag och ev. släppa bomben om några dagar. Både jag och chefen har semester v. 28-31, så det vore skönt att ta upp nya jobbet så snart som möjligt.

Blä, vad ambivalent jag känner mig hur jag ska agera...
Går det inte att skjuta på dagens möte? Samt försöka ha pappren påskrivna innan veckans slut. Jag har en fd kollega som vid ett tillfälle sköt upp ett möte med motiveringen "pga orsaker" utan att någon reagerade.
 
Nja, det låter ju som om det redan är klart. Och myndigheter har inte för vana att bara backa från beslut.
Jag har anställt inom statlig förvaltning. Det var mycket osäkrare än det är nu när jag arbetar privat. Det fanns alltid en risk att det någon annanstans inom myndigheten fanns någon övertalig, visstidsanställd etc som skulle (i alla fall i teorin, kunde ju vara helt annat kunskapsområde och på annan ort) prövas mot den lediga/utlysta tjänsten innan man anställde externt. Alla tjänster behövde också utlysas officiellt/externt. Hade man en tilltänkt person så annonserade man minimitiden och hoppades på att det inte skulle dyka upp någon med bättre meriter - det var jätteviktigt att vara precis i sina formuleringar av krav och meriter gällane både kunskaper och erfarenhet. Det förekom också att tillsättningarna överklagades av personer som ansåg att de hade bättre meriter än den som fått tjänsten. Överklaganden kommer i o f inte förrän den nya officiellt fått tjänsten och oftast hunnit börja, så tror inte att det någonsin förekommer att någon blir av med jobbet p g a det, det blir skadestånd istället. Men bara risken för överklagan gör att man är mycket mer noggrann och följer alla regler noga. I grunden väldigt bra - men det ställde krav på de som anställer och det tog mer tid. Även om staten kanske är mer noga än t ex kommuner så tror jag att de också har en viss formalia som tar tid (och nu är det semester), även om de vill att TS är tillbaka 15 augusti så är det kanske inte möjligt.
Nu kan det hända att @Lime har förtur p g a tidigare anställning/uppsägning och då är ju förfarandet sannolikt mycket enklare.
 
Jag har anställt inom statlig förvaltning. Det var mycket osäkrare än det är nu när jag arbetar privat. Det fanns alltid en risk att det någon annanstans inom myndigheten fanns någon övertalig, visstidsanställd etc som skulle (i alla fall i teorin, kunde ju vara helt annat kunskapsområde och på annan ort) prövas mot den lediga/utlysta tjänsten innan man anställde externt. Alla tjänster behövde också utlysas officiellt/externt. Hade man en tilltänkt person så annonserade man minimitiden och hoppades på att det inte skulle dyka upp någon med bättre meriter - det var jätteviktigt att vara precis i sina formuleringar av krav och meriter gällane både kunskaper och erfarenhet. Det förekom också att tillsättningarna överklagades av personer som ansåg att de hade bättre meriter än den som fått tjänsten. Överklaganden kommer i o f inte förrän den nya officiellt fått tjänsten och oftast hunnit börja, så tror inte att det någonsin förekommer att någon blir av med jobbet p g a det, det blir skadestånd istället. Men bara risken för överklagan gör att man är mycket mer noggrann och följer alla regler noga. I grunden väldigt bra - men det ställde krav på de som anställer och det tog mer tid. Även om staten kanske är mer noga än t ex kommuner så tror jag att de också har en viss formalia som tar tid (och nu är det semester), även om de vill att TS är tillbaka 15 augusti så är det kanske inte möjligt.
Nu kan det hända att @Lime har förtur p g a tidigare anställning/uppsägning och då är ju förfarandet sannolikt mycket enklare.

Förtydligande, det är en externt utlyst tjänst som jag sökt och varit på intervju för (med både nygamla chefen och fackliga företrädare som deltog), men det kanske kan bli stopp någonstans i alla fall?
Har tyvärr inte lyckats få tag i nygamla chefen ännu och har möte med nuvarande om en stund.

Kanske kan säga att jag fått ett erbjudande som jag ännu inte svarat på som någon föreslog ovan? Så gör jag inte förhastat, men är samtidigt ärlig med situationen?
 
Förtydligande, det är en externt utlyst tjänst som jag sökt och varit på intervju för (med både nygamla chefen och fackliga företrädare som deltog), men det kanske kan bli stopp någonstans i alla fall?
Har tyvärr inte lyckats få tag i nygamla chefen ännu och har möte med nuvarande om en stund.

Kanske kan säga att jag fått ett erbjudande som jag ännu inte svarat på som någon föreslog ovan? Så gör jag inte förhastat, men är samtidigt ärlig med situationen?
ok! Jag tolkade första inlägget som att det var lite med informella kontakter. Då ska det inte vara någon fara, men jag skulle ändå vilja ha påskrivet först.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ska skriva på för ett nytt jobb på fredag. Allt gott så. Tänkte då att jag efter det tar ett samtal med nuvarande chef och ordnar...
2
Svar
21
· Visningar
2 593
Senast: Vilmeräng
·
Samhälle Jag har kommit till insikt om, eller kanske snarare till sist accepterat, att jag nog inte kommer fixa att jobba heltid under återstoden...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har lite krångel med A-kassan, och eftersom jag fick mycket bra input härifrån på min förra tråd i samma ämne frågar jag igen. Lär...
Svar
12
· Visningar
1 684
Senast: Smulu
·
Skola & Jobb Jag fick ett litet dilemma igårkväll, och vart vänder en sig om inte till Bukeoraklet? Jag ska jobba extra på mitt gamla jobb nu i tre...
2
Svar
25
· Visningar
2 470
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp