När göra uppsägning?

Jag har anställt inom statlig förvaltning. Det var mycket osäkrare än det är nu när jag arbetar privat. Det fanns alltid en risk att det någon annanstans inom myndigheten fanns någon övertalig, visstidsanställd etc som skulle (i alla fall i teorin, kunde ju vara helt annat kunskapsområde och på annan ort) prövas mot den lediga/utlysta tjänsten innan man anställde externt. Alla tjänster behövde också utlysas officiellt/externt. Hade man en tilltänkt person så annonserade man minimitiden och hoppades på att det inte skulle dyka upp någon med bättre meriter - det var jätteviktigt att vara precis i sina formuleringar av krav och meriter gällane både kunskaper och erfarenhet. Det förekom också att tillsättningarna överklagades av personer som ansåg att de hade bättre meriter än den som fått tjänsten. Överklaganden kommer i o f inte förrän den nya officiellt fått tjänsten och oftast hunnit börja, så tror inte att det någonsin förekommer att någon blir av med jobbet p g a det, det blir skadestånd istället. Men bara risken för överklagan gör att man är mycket mer noggrann och följer alla regler noga. I grunden väldigt bra - men det ställde krav på de som anställer och det tog mer tid. Även om staten kanske är mer noga än t ex kommuner så tror jag att de också har en viss formalia som tar tid (och nu är det semester), även om de vill att TS är tillbaka 15 augusti så är det kanske inte möjligt.
Nu kan det hända att @Lime har förtur p g a tidigare anställning/uppsägning och då är ju förfarandet sannolikt mycket enklare.

Jo, jag är själv statsanställd sedan... ...typ alltid. Vad jag menade var att om man som myndighet har fattat beslut om att anställa en person. Ja, då är ju formalia redan avdiskad och det är redan kontrollerat att man rekryterar inom regelverket. Därför förutsatte jag att det i TS fall var så - att allt redan var klart. Om det inte är klart, ja då ska man självklart inte säga upp sig från sin tidigare tjänst innan det är påskrivet.
 
Uppdatering från mitt håll, jag låg lågt igår på mötet eftersom det då inte fanns något underskrivet. Fick tag i nygamla chefen lite senare, tackade formellt ja till tjänsten och hen ska skicka ut beslutet om att anställning från mitten av augusti.

Är det okej att säga något i det här skedet, eller tycker ni att jag ska vänta tills jag har beslutet i brevlådan?
 
Uppdatering från mitt håll, jag låg lågt igår på mötet eftersom det då inte fanns något underskrivet. Fick tag i nygamla chefen lite senare, tackade formellt ja till tjänsten och hen ska skicka ut beslutet om att anställning från mitten av augusti.

Är det okej att säga något i det här skedet, eller tycker ni att jag ska vänta tills jag har beslutet i brevlådan?
Jag hade sagt till nu.
 
Jo, jag är själv statsanställd sedan... ...typ alltid. Vad jag menade var att om man som myndighet har fattat beslut om att anställa en person. Ja, då är ju formalia redan avdiskad och det är redan kontrollerat att man rekryterar inom regelverket. Därför förutsatte jag att det i TS fall var så - att allt redan var klart. Om det inte är klart, ja då ska man självklart inte säga upp sig från sin tidigare tjänst innan det är påskrivet.
Det var jag som hade missuppfattat TS trådstart.
 
Uppdatering från mitt håll, jag låg lågt igår på mötet eftersom det då inte fanns något underskrivet. Fick tag i nygamla chefen lite senare, tackade formellt ja till tjänsten och hen ska skicka ut beslutet om att anställning från mitten av augusti.

Är det okej att säga något i det här skedet, eller tycker ni att jag ska vänta tills jag har beslutet i brevlådan?
Eftersom du nu inte har något möte som stressar så hade jag inte sagt något innan allt är klart, påskrivet och bestämt. Jag förstod det som mer färdigt i ts än vad som senare visat sig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ska skriva på för ett nytt jobb på fredag. Allt gott så. Tänkte då att jag efter det tar ett samtal med nuvarande chef och ordnar...
2
Svar
21
· Visningar
2 593
Senast: Vilmeräng
·
Samhälle Jag har kommit till insikt om, eller kanske snarare till sist accepterat, att jag nog inte kommer fixa att jobba heltid under återstoden...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har lite krångel med A-kassan, och eftersom jag fick mycket bra input härifrån på min förra tråd i samma ämne frågar jag igen. Lär...
Svar
12
· Visningar
1 684
Senast: Smulu
·
Skola & Jobb Jag fick ett litet dilemma igårkväll, och vart vänder en sig om inte till Bukeoraklet? Jag ska jobba extra på mitt gamla jobb nu i tre...
2
Svar
25
· Visningar
2 470
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp