När hästägandet övergått till en börda...

@Unafraid Ja din häst är nog ett bra exempel på en häst som av många veterinärer dömts ut om du velat det. Helt ot, men jag måste inflika att från vad jag hört är hon väldigt populär och omtyckt på nya stället! Bonusbarnen har bara gott att säga :D
Vad kul att höra, jag blir så glad varje gång jag får en rapport :love: :love:
 
Jag har i flera av mina och släktens fall av sjuka djur upplevt det som @mackan skriver och dessutom hört veterinärer säga just detta att de inte vill/får säga stopp utan att ägaren själv ska/måste göra det om det inte är extremfall.
Min egna tanke är att det är på grund av att djurägare annars stämmer och härjar för att det kunde "gjorts mer".

I minst tre av mina föräldrars fall har jag sett hur veterinärerna liksom inger hopp och jag står vid sidan om och säger att det är dags att avliva och att djuret inte mår bra nu och med allra största sannolikhet inte kommer att överleva detta. Jag har haft rätt alla gånger och sett djuren självdö hemma på grund av detta (inte hos mig alltså utan hos familj eller bekanta) eller avlivas allt för sent då de ingetts hopp som inte funnits.

I det stora hela har vi i Sverige ganska mesig inställning till detta hos våra veterinärer (varför vet jag inte). På några av våra större tävlingar inom min hästras har våra tävlingsveterinärer tillåtit ekipage tävla, som både Danmark och Norge skickat hem på stört när de ska tävla nordiskt. Det har varit allt från röreslsetörningar till både under- och överhull.

En enda veterinär har ställt sig upp och sagt att vår häst efter ett trauma ska avlivas på grund av djurskyddsskäl (26 år och senan var av på ett framben). Det var ju vad vi misstänkte och vi är glada att direktiven var klara och tydliga och veterinären hade våran hästs välmående som prioritet ett.

Det är en veterinär som har ett rykte om sig att vara hård och kall och dit åker man bara om man vill ha sin häst utdömd. För mig är nog den veterinären den enda som i förlängningen ser till hästens bästa och vågar stå för vad den säger i fråga om hästens välmående och ägarens plånbok.
 
@Efwa

Ja det är ju så att veterinärer inte i regel får/bör sätta stopp annat än utifrån rent djurskydd som sagt. Det skapar ”problem” inte sällan , precis som jag reflekterat över tidigare i tråden, idag med teknikens alla möjligheter och att det utöver det finns (på gott och ont) ett stort värde/intresse i /av forskning som veterinärerna har nytta av genom vidare behandlingar av djuren osv.

Det är som sagt ett komplext och svårt ämne allmänt, djurägare vill ju ofta göra allt för sina djur och när då möjligheterna finns i sak kan det bli svårt att orka/känna/våga säga stopp osv.
 
Senast ändrad:
Så har vi varit hos veterinären för 115e gången typ. Knät som alltid varit det som spökat såg inte bra ut. Veterinären tyckte som jag att det inte ger något att fortsätta behandla. Hästen blev utdömd och fb ersätter livvärdet, så nödslakt är bokad nästa vecka. :(
 
Det beror nog helt på vad det är för skada på hästen och vilken veterinär.

Jag har varit med om vissa veterinärer som fortsätter behandla hästar som för länge sen borde fått somna in, men samtidigt andra som direkt eller relativt tidigt säger om dom tycker att det räcker. När vi behandlade min för senskador hade jag en öppen diskussion med vet, jag frågade ofta om han trodde hon skulle komma tillbaka eller om det skulle vara kört (hon har ju inte bara senorna...) och vi var båda beredda att döma ut henne när hennes senor magiskt började läka och vi äntligen såg en vändning i hennes mående.





Tror jag läste någonstans att vet behandlar tills ägaren säger stopp typ?

@Jojo det är absolut inget fel att säga stopp nu räcker det. Du ville ha en hopphäst och ingen konvalescent, men du måste framföra det till din veterinär!
 
Tråkigt att det blev så, men det låter som det är bäst för er båda :heart.

Hästar är så dyra i drift att det måste kännas värt det. Ibland tycker jag många ger sig för tidigt, men i det här fallet låter det verkligen som rätt beslut.

Beklagar.

Så har vi varit hos veterinären för 115e gången typ. Knät som alltid varit det som spökat såg inte bra ut. Veterinären tyckte som jag att det inte ger något att fortsätta behandla. Hästen blev utdömd och fb ersätter livvärdet, så nödslakt är bokad nästa vecka. :(
 
@Lavinia fast det beror ju på väldigt många variabler som sagt. I ditt fall har du ju tex sen åratal gjort i stort totalt avkall på att hästen måste hålla för x/y osv och har anpassat dig helt utifrån det, inkl då kostnader för fix och vård osv. .

Självklart då blir läget ett annat, utifrån vad veterinären bedömer, så länge som sagt hästens inte lider .

Att veterinärer är raka och krassa ang prognos ser jag som sunt. Det är ju inte ekvivalent med att de för den skull uppmanar djurägaren att kasta in handduken. Det ska de inte göra för det är inte deras beslut, såvida det då som sagt inte handlar om djurskydd i sak.
 
Senast ändrad:
Tråkigt att det blev så, men det låter som det är bäst för er båda :heart.

Hästar är så dyra i drift att det måste kännas värt det. Ibland tycker jag många ger sig för tidigt, men i det här fallet låter det verkligen som rätt beslut.

Beklagar.
Tack Lavinia. Ja de är ju tyvärr väldigt dyra att hålla, och i det här fallet är jag osäker på om han nånsin skulle få en dräglig tillvaro ens som sällskapshäst. Så han får ha det så bra han kan de närmaste dagarna innan han får vila i frid. :heart
 
Tack Lavinia. Ja de är ju tyvärr väldigt dyra att hålla, och i det här fallet är jag osäker på om han nånsin skulle få en dräglig tillvaro ens som sällskapshäst. Så han får ha det så bra han kan de närmaste dagarna innan han får vila i frid. :heart
Hoppas att du mår efter omständigheterna väl. Tänker på dig och lider med din förlust av din vän.

För exakt ett år sedan, idag, fick vi beskedet att det inget fanns mer att göra för vår ponny. Det är ett smärtsamt beslut att fatta.

Det är både en stor sorg och viss lättnad och det är viktigt att inte klandra sig själv. Vi gör ofta så mycket vi förmår för våra vänner, och ibland mer därtill.

Ta hand om dig! :heart
 
Hoppas att du mår efter omständigheterna väl. Tänker på dig och lider med din förlust av din vän.

För exakt ett år sedan, idag, fick vi beskedet att det inget fanns mer att göra för vår ponny. Det är ett smärtsamt beslut att fatta.

Det är både en stor sorg och viss lättnad och det är viktigt att inte klandra sig själv. Vi gör ofta så mycket vi förmår för våra vänner, och ibland mer därtill.

Ta hand om dig! :heart
Tack snälla :heart det känns faktiskt oväntat bra. Trodde inte jag skulle klara det så bra, men jag har fått sån fin stöttning från familj och vänner. Gråtit och sörjt, men även kommit ihåg alla fina stunder jag haft med min häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 104
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 417
Senast: Ajda
·
Ridning Igår fick min 21-åriga häst skor på sig och nu när hon kan röra sig obekymrat så ska hon sättas igång. Hon har vilat i 4 år efter...
2
Svar
34
· Visningar
3 426
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp