När har dom fullgott skydd?

eldkyss

Trådstartare
Vi har två stycken snart åringar som fick första sprutan mot stelkramp och hästinfluensa för en vecka sedan. När kan man räkna med att dom har fullgott skydd? Dom ska få andra sprutan om 3 veckor. Vi ska ta emot en inackodering och de är en vuxen häst som fick första sprutan för influensa 7 februari. När har han fullgott skydd?
 
Vi har två stycken snart åringar som fick första sprutan mot stelkramp och hästinfluensa för en vecka sedan. När kan man räkna med att dom har fullgott skydd? Dom ska få andra sprutan om 3 veckor. Vi ska ta emot en inackodering och de är en vuxen häst som fick första sprutan för influensa 7 februari. När har han fullgott skydd?
Egentligen har de inget riktigt bra skydd förrän ett par veckor efter vaccination nr 3 (influensa)
 
Okej. Hur stor är risken att smittan finns?
Det beror ju på var den nya hästen kommer ifrån, hur isolerad den har varit, hur den transporteras etc.
Om den är vaccinerad eller inte minskar dock inte risken för att den ska ha med sig smitta, då även vaccinerade djur kan ta med smitta.

Nya hästar bör alltid isoleras i minst 14 dagar för att minska risken för smitta.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
351
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 612
Senast: Ava22
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: Roheryn
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
12 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp