När har valpens 2:a vaccin-dos fått full effekt?

tuaphua

Trådstartare
Jag har för första gången valp och glömde fråga vet nu vid sista vaccinationen när skyddet är fullgott. Jag gissar att det tar ett litet tag.
Kom på det nu och kan så klart inte fråga vet eller uppfödare den här tiden.

Fick fråga om besök fick ta med sig hund hit och vill vara säker på att lille valp har skydd först.

Så, när räknas valpen som skyddad?
 
Fullgott skydd har väl valpen först efter den spruta som ges runt 12 veckors ålder - det brukar vara först då man får komma på valpkurs (sen ska ju vaccin också ges vid 1 års ålder).

Sen är det väl som så att om hunden som ev ska komma på besök själv är fullvaccinerad så har jag för mig att det är ok att valpen träffar den (förutsatt såklart att den i övrigt är frisk) även om valpen själv inte är fullvaccinerad. Obs det senare tror jag.
 
Fullgott skydd har väl valpen först efter den spruta som ges runt 12 veckors ålder - det brukar vara först då man får komma på valpkurs (sen ska ju vaccin också ges vid 1 års ålder).

Sen är det väl som så att om hunden som ev ska komma på besök själv är fullvaccinerad så har jag för mig att det är ok att valpen träffar den (förutsatt såklart att den i övrigt är frisk) även om valpen själv inte är fullvaccinerad. Obs det senare tror jag.
Hon har fått sin 12-veckorsspruta. Men jag undrar om effekten är omedelbar eller om det som med vissa människovaccin måste gå typ 14 dagar efter sista sprutan innan man har fullt skydd?

Besökets hund är vaccinerad.
 
Enligt vaccinationsreglerna inom SKK så gäller 14 dagars karens efter grundvaccinationen (alltså den spruta som ges vid 12 veckor).
Jag kan låta mina valpar träffa andra hundar innan dess, om det är hundar jag känner, som är friska och som själva är vaccinerade. Jag låter däremot aldrig mina hundar träffa random hundar som jag inte vet det minsta om, och det är av fler anledningar än rent smittskyddsmässigt.
 
Enligt vaccinationsreglerna inom SKK så gäller 14 dagars karens efter grundvaccinationen (alltså den spruta som ges vid 12 veckor).
Jag kan låta mina valpar träffa andra hundar innan dess, om det är hundar jag känner, som är friska och som själva är vaccinerade. Jag låter däremot aldrig mina hundar träffa random hundar som jag inte vet det minsta om, och det är av fler anledningar än rent smittskyddsmässigt.
Då hinner hon oavsett klara 14 dagar som det ser ut nu. 😊
Tack för svar! 👍
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 636
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 148
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 423
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp