När hotellvistelsen inte blev som vi tänk..

Is

Trådstartare
Ska prova hålla mig kort.
Jag och sambon hade presentkort på ett närliggande hotell så vi bestämde oss för att boka in det hotellet kallar romantikpaket. Totalkostnad 3400 kr för en natt- då ingick 3 rätters middag och fri entré på hotellets relax mm. 700 betalas med presentkort resten betalar jag med kort innan vistelsen.
Vi checkar in vid 17 och beslutar att bara gå på rummet och byta om innan vi startar vistelsen med middagen. Till förrätt serveras musselsoppa.
Redan innan huvudrätten känner jag att jag börjar må dåligt och strax därpå måste jag ursäkta mig och springa på toa. Jag blev jätte dålig! Vi avbryter middagen och kocken pratar med oss som genast vill ge pengarna tillbaka för middagen. Vi följer med ut till receptionen där receptionisten medelar att pengar för min middag skulle vi få tillbaka men inte för sambons middag. Jag provar säga att vi kanske skulle kunna få checka ut och boka nytt datum men detta nekades pga att jag redan betalt.
Mår Somsagt riktigt dåligt och måste tillbaka till toaletten så vi tillbringar kvällen på hotellrummet (kul för sambon som får höra allt som landar i den toaletten) Vid 10 tiden mår jag relativt bra och beslutar att åter ta kontakt med receptionen men han som jobbar säger att han inte har befogenhet att göra något för oss och att vi ska prata med receptionen på morgonen istället. Så på morgonen pratar vi med receptionen igen. Där får jag skriva i en blankett om matförgiftning men inte heller dom har rätt att besluta om pengar tillbaka eller ny vistelse. Istället ska receptionsansvarige ringa senare under dagen. Detta var i lördagsmorse. Ingen har ännu hört av sig så provade ringa idag men fick inget svar (hade inte tid att vänta nå jätte länge så får prova igen en annan dag).

Men till min fundering. Jag är skitdålig på sådant här. Jag är ju jätte besviken på att det inte blev som vi planerat. Våran kväll vart ju helt förstörd och vi kunde inte nyttja någonting av det som hotellet skulle erbjuda men jag kan ju heller inte bevisa att jag vart dålig av musselsoppan.

Hur skulle ni gjort om ni var i samma situation. Bråka med hotellet (och vad skulle ni då säga?) eller bara accepterat att vi slängde pengarna i sjön den här gången?
 
Borde inte fler på middagen blivit drabbade om det rörde sig om matförgiftning? Riktigt tråkigt förstås men det känns svårt att bevisa något. De erbjöd ju dig, som var sjuk, att få pengarna tillbaka så det känns ändå som en rimlig kompensation. Ni stannade ju dessutom kvar på hotellet över natten så då kan ni ju inte få pengar tillbaka för den övernattningen.
 
Blev någon annan sjuk? Är det fler än en så tycker jag att hotellet har ett ansvar, var det bara du kan du helt enkelt råkat bli sjuk.
 
När jag tittar på dina symptom så är det inget som tyder på att det är musselsoppan som gjort dig sjuk :). Det är såklart jättetrist att er vistelse blev förstörd, men om du blivit matförgiftad så är det mer troligt att boven är något du ätit innan ni åkte till hotellet.

/hagel - som jobbar med livsmedelssäkerhet inklusive misstänkta livsmedelsorsakade sjukdomsfall :)
 
Förstår inte riktigt vad hotellet har att göra med att du blev sjuk? Så snabbt blir man inte sjuk av ngt man ätit.
Sen förstår jag såklart att du blev besviken över att du blev sjuk under hotellvistelsen! Verkligen tråkigt och otur!
 
Ska prova hålla mig kort.
Jag och sambon hade presentkort på ett närliggande hotell så vi bestämde oss för att boka in det hotellet kallar romantikpaket. Totalkostnad 3400 kr för en natt- då ingick 3 rätters middag och fri entré på hotellets relax mm. 700 betalas med presentkort resten betalar jag med kort innan vistelsen.
Vi checkar in vid 17 och beslutar att bara gå på rummet och byta om innan vi startar vistelsen med middagen. Till förrätt serveras musselsoppa.
Redan innan huvudrätten känner jag att jag börjar må dåligt och strax därpå måste jag ursäkta mig och springa på toa. Jag blev jätte dålig! Vi avbryter middagen och kocken pratar med oss som genast vill ge pengarna tillbaka för middagen. Vi följer med ut till receptionen där receptionisten medelar att pengar för min middag skulle vi få tillbaka men inte för sambons middag. Jag provar säga att vi kanske skulle kunna få checka ut och boka nytt datum men detta nekades pga att jag redan betalt.
Mår Somsagt riktigt dåligt och måste tillbaka till toaletten så vi tillbringar kvällen på hotellrummet (kul för sambon som får höra allt som landar i den toaletten) Vid 10 tiden mår jag relativt bra och beslutar att åter ta kontakt med receptionen men han som jobbar säger att han inte har befogenhet att göra något för oss och att vi ska prata med receptionen på morgonen istället. Så på morgonen pratar vi med receptionen igen. Där får jag skriva i en blankett om matförgiftning men inte heller dom har rätt att besluta om pengar tillbaka eller ny vistelse. Istället ska receptionsansvarige ringa senare under dagen. Detta var i lördagsmorse. Ingen har ännu hört av sig så provade ringa idag men fick inget svar (hade inte tid att vänta nå jätte länge så får prova igen en annan dag).

Men till min fundering. Jag är skitdålig på sådant här. Jag är ju jätte besviken på att det inte blev som vi planerat. Våran kväll vart ju helt förstörd och vi kunde inte nyttja någonting av det som hotellet skulle erbjuda men jag kan ju heller inte bevisa att jag vart dålig av musselsoppan.

Hur skulle ni gjort om ni var i samma situation. Bråka med hotellet (och vad skulle ni då säga?) eller bara accepterat att vi slängde pengarna i sjön den här gången?


Jag hade släppt det. Sannolikt inte soppan som orsakade matfötgiftning, utan något du ätit tidigare under dagen. Toxiner är det enda som kan ge så snabb symptom, t ex algtoxin eller toxinbildande staffar, men från en soppa hade nog fler blivit sjuka.
 
Håller med övriga. Det låter helt otroligt om du skulle fått i dig något så giftigt/dåligt att du blev sjuk av det på den korta stunden mellan förrätt och huvudrätt......

Men jättetrist att det blev så misslyckat.... :(
 
Tack alla för svar.
Jag har aldrig ätit musslor förut så har ingen kunskap om dem, har nog bara tänkt att jag råkat få en dålig mussla men det borde man kanske känt på smaken (musslorna va kall och en hade inte öppnat sig men det googlade jag att det inte hade någon betydelse) ?
Jag tror inte direkt de va nått jag ätit tidigare på dagen heller eftersom jag ätit på jobbet (i barngrupp) både frukost, lunch och mellis men det kan ju vara andra orsaker som ni säger.
Just nu har vi inte fått tillbaka några pengar alls eftersom det inte riktigt va någon som visste hur det skulle hanteras (då jag redan på kvällen sa att vi hellre kom tillbaka än fick pengarna tillbaka) men jag får nog bara svälja besvikelsen.
 
Senast ändrad:
Håller med övriga. Det låter helt otroligt om du skulle fått i dig något så giftigt/dåligt att du blev sjuk av det på den korta stunden mellan förrätt och huvudrätt......

Men jättetrist att det blev så misslyckat.... :(
Ah de va sjukt trist när man planerat så mycket, har aldrig förut blivit så dålig så fort och så pigg igen så fort efteråt - när det va över va de liksom över. Men vad det berodde på får nog va en gåta vi aldrig få svar på.
 
Tack alla för svar.
Jag har aldrig ätit musslor förut så har ingen kunskap om dem, har nog bara tänkt att jag råkat få en dålig mussla men det borde man kanske känt på smaken?
Jag tror inte direkt de va nått jag ätit tidigare på dagen heller eftersom jag ätit på jobbet (i barngrupp) både frukost, lunch och mellis men det kan ju vara andra orsaker som ni säger.
Just nu har vi inte fått tillbaka några pengar alls eftersom det inte riktigt va någon som visste hur det skulle hanteras (då jag redan på kvällen sa att vi hellre kom tillbaka än fick pengarna tillbaka) men jag får nog bara svälja besvikelsen.
Det kan gå flera dagar från att man får i sig bakterier eller virus och till man får symptom :). Generellt är det också så, att bakterier man blir sjuk av varken syns, luktar eller smakar. Att lösa sjukdomsutbrott orsakade av livsmedel kan vara en riktig utmaning!
 
Vad kräktes du upp?
Har blivit matförgiftad några gånger och vad jag förstått så är det inte ovanligt att man endast kräker upp det man reagerat på (men flera timmar senare). Så även mat man äter efter det som var dåligt, har passerat - men inte det som orsakar förgiftningen.

Min man blev matförgiftad av mat från Max och kräktes endast upp hamburgaren som inte smälts och passerat på 7-8 timmar, men det han åt efter hamburgaren, senare på dagen, kom inte upp. Och så har det varit för mig de gånger jag blivit matförgiftad också.
 
Det kan gå flera dagar från att man får i sig bakterier eller virus och till man får symptom :). Generellt är det också så, att bakterier man blir sjuk av varken syns, luktar eller smakar. Att lösa sjukdomsutbrott orsakade av livsmedel kan vara en riktig utmaning!
Ah det är klart. Det är en själv som tänker att eftersom det gick så fort, både insjuknande och tillfrisknande, så tänker man att det också ska ha varit det man senast åt.
 
Vad kräktes du upp?
Har blivit matförgiftad några gånger och vad jag förstått så är det inte ovanligt att man endast kräker upp det man reagerat på (men flera timmar senare). Så även mat man äter efter det som var dåligt, har passerat - men inte det som orsakar förgiftningen.

Min man blev matförgiftad av mat från Max och kräktes endast upp hamburgaren som inte smälts och passerat på 7-8 timmar, men det han åt efter hamburgaren, senare på dagen, kom inte upp. Och så har det varit för mig de gånger jag blivit matförgiftad också.
Nej så är det inte :). Kroppen reagerar på bakterier/virus/toxiner/m.fl. Den kan inte skilja på (och bryr sig inte om) hur det sjukdomsframkallande kom in i kroppen.
 
Blev någon annan sjuk? Är det fler än en så tycker jag att hotellet har ett ansvar, var det bara du kan du helt enkelt råkat bli sjuk.
Ingen aning om någon fler blev sjuk men det förutsätter jag att de inte blev (att hotellet då skulle varit mer bekymrad) . Tror inte vi va så många som åt musslor. De flesta hade middags buffé.
Soppan va av de slaget där man får in några hela musslor på en tallrik som själva soppan sedan hälls över så jag har mer varit inne på att jag råkat få en dålig mussla än att soppan isig var dålig.
 
Om du inte ätit musslor innan så kanske du inte tål dem alls?
Jo vi har tänkt den tanken också. Men äter ju mycket fisk och skaldjur annars, vet faktiskt inte om man kan va specifikt musselallergisk? Det kanske man kan.
 
Jo vi har tänkt den tanken också. Men äter ju mycket fisk och skaldjur annars, vet faktiskt inte om man kan va specifikt musselallergisk? Det kanske man kan.

Jag vet inte, var bara en gissning. Att kroppen reagerade direkt med ett nej tack sådär som hundar kan göra.
Men jag kan lika gärna vara helt ute och cykla.
I vilket fall är det jättetråkigt att det inte blev som ni tänkt 😞
 
  • Gilla
Reactions: Is
Dina symptom tyder inte på skaldjursallergi heller, så jag tror helt enkelt att du bör sluta fred med musslorna och inte skylla den trista upplevelsen på dem :) .
Ja så tänker jag också (fast jag tror jag kommer ha svårt för musselsoppa ett tag framöver 😂)
 

Liknande trådar

Äldre Ska jag överklaga eller strunta i det? Bakgrunden, mannen och jag åkte på bröllopsresa till Costa Rica i november-december förra året...
Svar
8
· Visningar
1 195
Senast: Gabbi
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 913
Småbarn Måste skriva av mig lite, och kanske kan få lite tips på vägen... Har en son, enda barnet, som fyllde tre år i september. Han är rent...
2
Svar
37
· Visningar
5 645
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp