När hotellvistelsen inte blev som vi tänk..

Jo vi har tänkt den tanken också. Men äter ju mycket fisk och skaldjur annars, vet faktiskt inte om man kan va specifikt musselallergisk? Det kanske man kan.
Brukar du äta annat från blötdjursfamiljen så borde det inte vara allergi.
Även om du kan äta saker som betraktas som kräftdjur.

Men man kan ju även reagera på ingredienser i själva soppas sas.
Har du någon födoämnesallergi sen innan?


Men en jäkla otur skulle jag säga detta handlade om.

Har också gjort den. Dyr middag på en topprestaurang rätt ner i toan på natten. 🙈 Men maten var tiptopgod 😇
(Det var alltså andra orsaker till att jag blev ruggigt jäkla dålig. Men galet otajmat)
 
Jag har fått kraftiga reaktioner två gånger jag ätit musslor... och har inte gjort det sedan dess. Min ytterst hemmasnickrade teori är att jag inte är allergisk utan reagerat på ämnen de kan ha innehållit pga att de lever som filtrerare. Dvs att de är tjänliga att äta bara det att jag som är väldigt känslig för diverse saker reagerat på något de "ätit" sas. Båda gångerna jag blev dålig har det inte gått att förklara med någon annan mat.

Hursom, jag går numera inte i närheten av musslor :D
 
Brukar du äta annat från blötdjursfamiljen så borde det inte vara allergi.
Även om du kan äta saker som betraktas som kräftdjur.

Men man kan ju även reagera på ingredienser i själva soppas sas.
Har du någon födoämnesallergi sen innan?


Men en jäkla otur skulle jag säga detta handlade om.

Har också gjort den. Dyr middag på en topprestaurang rätt ner i toan på natten. 🙈 Men maten var tiptopgod 😇
(Det var alltså andra orsaker till att jag blev ruggigt jäkla dålig. Men galet otajmat)
Ja soppan va ju god. Huvudrätten såg jag ju bara lite snabbt och fick aldrig reda på vad efterrätten skulle ha varit 😂

Men hotellrumet va VÄLDIGT fint 😂
 
Jag vill sticka ut lite och gå emot de andra. Man kan bli jävligt dålig av musslor som inte öppnat sig ordentligt (vad det nu beror på). Vi var i Stockholm med jobbet för ett tag sedan där alla som åt musselsoppa fick spendera natten på dass. Förloppet var inte lika snabbt som ditt men det är säkert olika.
Vad gäller kompensation så tycker jag att eftersom hotellet säljer ett paket med maten inkluderad att du kan ge det ett försök.
 
Jag vill sticka ut lite och gå emot de andra. Man kan bli jävligt dålig av musslor som inte öppnat sig ordentligt (vad det nu beror på). Vi var i Stockholm med jobbet för ett tag sedan där alla som åt musselsoppa fick spendera natten på dass. Förloppet var inte lika snabbt som ditt men det är säkert olika.
Vad gäller kompensation så tycker jag att eftersom hotellet säljer ett paket med maten inkluderad att du kan ge det ett försök.

Just det med att slänga öppna musslor efter kokning är en myt. Besiktningen ska göras innan koket, att alla musslor lever dvs stänger sig om man knackar på dem.

Har en dotter som blivit känslig mot musslor från att inte ha varit det och efter flera ”försök” inte tänker prova igen. Dålig ganska omgående, men också fort övergående.

Det finns en del gifter som kan följa med musslor och där hjälper inga särskilda metoder. Utom att få upp dem då såklart.

När det gäller misstänkta matförgiftningar är det bra att uppmärksamma dem, det är först om det dyker upp mer än en som köket bör bli huvudmisstänkt.
 
Tack alla för svar.
Jag har aldrig ätit musslor förut så har ingen kunskap om dem, har nog bara tänkt att jag råkat få en dålig mussla men det borde man kanske känt på smaken (musslorna va kall och en hade inte öppnat sig men det googlade jag att det inte hade någon betydelse) ?
Jag tror inte direkt de va nått jag ätit tidigare på dagen heller eftersom jag ätit på jobbet (i barngrupp) både frukost, lunch och mellis men det kan ju vara andra orsaker som ni säger.
Just nu har vi inte fått tillbaka några pengar alls eftersom det inte riktigt va någon som visste hur det skulle hanteras (då jag redan på kvällen sa att vi hellre kom tillbaka än fick pengarna tillbaka) men jag får nog bara svälja besvikelsen.

Jag tar tillbaka mitt inlägg, trodde musslorna kokat med soppan. Om inte, dvs de serverades kalla, kan det absolut röra sig om en dålig mussla. Kontakta miljökontoret i din kommun så det kan kolla upp restaurangen.
 
Just det med att slänga öppna musslor efter kokning är en myt. Besiktningen ska göras innan koket, att alla musslor lever dvs stänger sig om man knackar på dem.

Har en dotter som blivit känslig mot musslor från att inte ha varit det och efter flera ”försök” inte tänker prova igen. Dålig ganska omgående, men också fort övergående.

Det finns en del gifter som kan följa med musslor och där hjälper inga särskilda metoder. Utom att få upp dem då såklart.

När det gäller misstänkta matförgiftningar är det bra att uppmärksamma dem, det är först om det dyker upp mer än en som köket bör bli huvudmisstänkt.

Det låter som om din dotter är som jag, dvs extra känslig för små halter av gifter :down:
 
Någon som vet hur snabbt man kan reagera på algtoxiner? Har efter att ha ätit musslor blivit akut sjuk på plats på restaurangen, och då trodde restaurangen att det rörde sig om en dålig mussla som klarat sig förbi kontrollen.
Jag som inte är särskilt kompetent på området köpte deras förklaring om att det var algtoxin som gjorde mig sjuk. Min man åt samma rätt och blev inte dålig.

I det fallet så hade inte själva basen till soppan kokat med musslorna heller precis som i TS fall.
Vi blev kompenserade med presentkort på 3-rätters med välkomstdrink och en taxi hem kvällen jag blev sjuk.
Har varit på restaurangen flera gånger efter det, de behöll verkligen sitt förtroende hos mig med tanke på hur de hanterade situationen.


@Is
Jag hade skickat ett mail till ansvarig på hotellet och frågat hur de tänkte sig kompensera, skriv att kocken på plats tagit ansvar för händelsen då han velat bjuda dig på din middag.
Givetvis är det beklagligt att en dålig mussla smugit sig in i deras kök, men att du rimligen bör bli kompenserad med samma paket som bokat för att få upplevelsen som ni de facto betalt för, det är ju inte heller ert fel att musslan var dålig...
 
Någon som vet hur snabbt man kan reagera på algtoxiner? Har efter att ha ätit musslor blivit akut sjuk på plats på restaurangen, och då trodde restaurangen att det rörde sig om en dålig mussla som klarat sig förbi kontrollen.
Jag som inte är särskilt kompetent på området köpte deras förklaring om att det var algtoxin som gjorde mig sjuk. Min man åt samma rätt och blev inte dålig.

I det fallet så hade inte själva basen till soppan kokat med musslorna heller precis som i TS fall.
Vi blev kompenserade med presentkort på 3-rätters med välkomstdrink och en taxi hem kvällen jag blev sjuk.
Har varit på restaurangen flera gånger efter det, de behöll verkligen sitt förtroende hos mig med tanke på hur de hanterade situationen.


@Is
Jag hade skickat ett mail till ansvarig på hotellet och frågat hur de tänkte sig kompensera, skriv att kocken på plats tagit ansvar för händelsen då han velat bjuda dig på din middag.
Givetvis är det beklagligt att en dålig mussla smugit sig in i deras kök, men att du rimligen bör bli kompenserad med samma paket som bokat för att få upplevelsen som ni de facto betalt för, det är ju inte heller ert fel att musslan var dålig...

Har du läst tråden?

Det finns kompetenta användare i tråden som redan pekat ut att det förmodligen inte berodde på musslorna.
 
Nu behövs det ju fler fall för att det ska vara en matförgiftning. Om så är vet ju bara restaurangen.

Men även om restaurangen inte gjort något fel alls finns det ju dom som vill kompensera ändå. Tex med att bjuda på middagen. Endast för välvilja och för att de är serviceminded.
Jag hade INTE tagit det som ett erkännande att det var fel på maten.

Jag hade varit nöjd med att få maten betald om de erbjöd sej och absolut inte krävt mer.
 
I det fall det hade varit konstaterad matförgiftning känns det relevant att prata kompensation.

I det här läget verkar det dock vara en tråkig släng av något annat, extremt illa tajmat med hotellpaket. Men knappast något hotellet ska lastas för.
 
Tack alla för svar.
Jag har aldrig ätit musslor förut så har ingen kunskap om dem, har nog bara tänkt att jag råkat få en dålig mussla men det borde man kanske känt på smaken (musslorna va kall och en hade inte öppnat sig men det googlade jag att det inte hade någon betydelse) ?
Jag tror inte direkt de va nått jag ätit tidigare på dagen heller eftersom jag ätit på jobbet (i barngrupp) både frukost, lunch och mellis men det kan ju vara andra orsaker som ni säger.
Just nu har vi inte fått tillbaka några pengar alls eftersom det inte riktigt va någon som visste hur det skulle hanteras (då jag redan på kvällen sa att vi hellre kom tillbaka än fick pengarna tillbaka) men jag får nog bara svälja besvikelsen.

Du tror inte att du blev smittad av nåt barn på jobb? Barn är ju rätt kända för att vara snittspridare. Speciellt förskolebarn. Vet inte vilken åldersgrupp du jobbar med.
 
Jag vet inte, var bara en gissning. Att kroppen reagerade direkt med ett nej tack sådär som hundar kan göra.
Men jag kan lika gärna vara helt ute och cykla.
I vilket fall är det jättetråkigt att det inte blev som ni tänkt 😞

Så fungerar min sambo. Han är inte allergisk mot skaldjur, men vissa andra födoämnen. Han känner ofta av det redan i munnen (kittlar/bränner) och så kastar han upp sedan. Ganska så bra, då det dåliga komner bort ur kroppen :)
 
Någon som vet hur snabbt man kan reagera på algtoxiner? Har efter att ha ätit musslor blivit akut sjuk på plats på restaurangen, och då trodde restaurangen att det rörde sig om en dålig mussla som klarat sig förbi kontrollen.
Jag som inte är särskilt kompetent på området köpte deras förklaring om att det var algtoxin som gjorde mig sjuk. Min man åt samma rätt och blev inte dålig.

I det fallet så hade inte själva basen till soppan kokat med musslorna heller precis som i TS fall.
Vi blev kompenserade med presentkort på 3-rätters med välkomstdrink och en taxi hem kvällen jag blev sjuk.
Har varit på restaurangen flera gånger efter det, de behöll verkligen sitt förtroende hos mig med tanke på hur de hanterade situationen.


@Is
Jag hade skickat ett mail till ansvarig på hotellet och frågat hur de tänkte sig kompensera, skriv att kocken på plats tagit ansvar för händelsen då han velat bjuda dig på din middag.
Givetvis är det beklagligt att en dålig mussla smugit sig in i deras kök, men att du rimligen bör bli kompenserad med samma paket som bokat för att få upplevelsen som ni de facto betalt för, det är ju inte heller ert fel att musslan var dålig...
Det kan gå fort med algtoxiner typ 30 minuter och de syns inte på musslorna. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/marina-algtoxiner
Å andra sidan går det rätt fort innan man reagerar på norovirus (kräksjukevirus) också.

På Sturehof i Stockholm brukade de varna för risken att äta musslor och ostron
 
Så fungerar min sambo. Han är inte allergisk mot skaldjur, men vissa andra födoämnen. Han känner ofta av det redan i munnen (kittlar/bränner) och så kastar han upp sedan. Ganska så bra, då det dåliga komner bort ur kroppen :)

Det kändes spontant som att det skulle kunna fungera så.
Nu jämförde jag i tanken med min hund som kräks ganska direkt om han mosat i sig något mindre lämpligt.
 
Någon som vet hur snabbt man kan reagera på algtoxiner? Har efter att ha ätit musslor blivit akut sjuk på plats på restaurangen, och då trodde restaurangen att det rörde sig om en dålig mussla som klarat sig förbi kontrollen.
Jag som inte är särskilt kompetent på området köpte deras förklaring om att det var algtoxin som gjorde mig sjuk. Min man åt samma rätt och blev inte dålig.

I det fallet så hade inte själva basen till soppan kokat med musslorna heller precis som i TS fall.
Vi blev kompenserade med presentkort på 3-rätters med välkomstdrink och en taxi hem kvällen jag blev sjuk.
Har varit på restaurangen flera gånger efter det, de behöll verkligen sitt förtroende hos mig med tanke på hur de hanterade situationen.


@Is
Jag hade skickat ett mail till ansvarig på hotellet och frågat hur de tänkte sig kompensera, skriv att kocken på plats tagit ansvar för händelsen då han velat bjuda dig på din middag.
Givetvis är det beklagligt att en dålig mussla smugit sig in i deras kök, men att du rimligen bör bli kompenserad med samma paket som bokat för att få upplevelsen som ni de facto betalt för, det är ju inte heller ert fel att musslan var dålig...

Sjukdomsframkallande toxiner kan ge reaktion innan man hunnit äta färdigt, 30 min till ett par timmar. Dör ej av värme.
 
Senast ändrad:
Kanske var det musslan. Kanske inte. Jag hade hur som helst hört av mig till hotellet i efterhand. Det har jag gjort ett par gånger då jag varit missnöjd med hur det blivit. Och jag har alltid fått ett jättefint bemötande och dessutom någon form av kompensation.
 
Har du läst tråden?

Det finns kompetenta användare i tråden som redan pekat ut att det förmodligen inte berodde på musslorna.

Visst har jag läst tråden. Men min fråga om algtoxiner kvarstod, därav min undran.

Hur kan man så säkert säga att det förmodligen inte beror på algtoxiner om man kan bli så akut sjuk av dem efter att ha ätit kontaminerad mussla?
 

Liknande trådar

Småbarn Måste skriva av mig lite, och kanske kan få lite tips på vägen... Har en son, enda barnet, som fyllde tre år i september. Han är rent...
2
Svar
37
· Visningar
5 648
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp