När insemineras stoet

unoannis

Trådstartare
När inseminerar man stoet? Tänker om den börjar brunsta dag 1, sedan är brunstig 6-7 dagar. Är det under denna brunst tid eller när brukar man inseminera?
 
När inseminerar man stoet? Tänker om den börjar brunsta dag 1, sedan är brunstig 6-7 dagar. Är det under denna brunst tid eller när brukar man inseminera?

Alla ston är inte brunstiga så länge. Tar man dem till station brukar de beställa sperma första dagen stoet brunstar och sedan inseminerar man varannan dag tills ägget släppt.
 
Alla ston är inte brunstiga så länge. Tar man dem till station brukar de beställa sperma första dagen stoet brunstar och sedan inseminerar man varannan dag tills ägget släppt.
Jag köper dock ett strå enbart så antar att det vara blir en gång så hoppas hon tar sig🙈
 
Det verkar dumsnålt. Mina ston, som är mor och dotter, har brunstat så länge att de blivit seminerade 3-4 gånger på en brunst.

Det gör aldrig vi (ingen jag känner iaf) som seminerar med utomlandsskick.... Är det färsk sperma så ges det en ägglossningsspruta om inte ägget gått inom 12-24 timmar efter seminering. Med frusen sperma avvaktar vi tills ägget precis släppt och lägger i sperman (djup semingering) då.
 
Det gör aldrig vi (ingen jag känner iaf) som seminerar med utomlandsskick.... Är det färsk sperma så ges det en ägglossningsspruta om inte ägget gått inom 12-24 timmar efter seminering. Med frusen sperma avvaktar vi tills ägget precis släppt och lägger i sperman (djup semingering) då.

Fast med en ”ägglossningsspruta” släpper ägget normalt sett inom spannet 24-48 h. Det verkar väldigt osäkert att ge den 12-14 h EFTER seminering?
 
Det gör aldrig vi (ingen jag känner iaf) som seminerar med utomlandsskick.... Är det färsk sperma så ges det en ägglossningsspruta om inte ägget gått inom 12-24 timmar efter seminering. Med frusen sperma avvaktar vi tills ägget precis släppt och lägger i sperman (djup semingering) då.

Jag har bara använt svenskstationerade hingstar till mina ston så jag tyckte det lät väldigt ogenomtänkt att satsa allt på ett enda strå.
 
Fast med en ”ägglossningsspruta” släpper ägget normalt sett inom spannet 24-48 h. Det verkar väldigt osäkert att ge den 12-14 h EFTER seminering?

Mja, det kanske beror lite på hur ägget ser ut när man seminerar... när du säger det så har jag nog varit med om att man sprutat direkt vid seminering med.
 
Målsättningen för de flesta är nog att seminera endast en gång. Behöver man seminera 4 ggr så kan man nog konstatera att man börjat för tidigt. Inget sto i är gynnat av att man lägger in sperma gång på gång och man riskerar att få en livmorder som inte kunnat rena sig och därmed inte är i optimalt skick när hästen väl ovulerar.
Väldigt vanligt med 1-strådoser och som redan nämnts följer man stoet med tät intervall (med eller utan Hcg-spruta) och seminerar när hon haft sin ägglossning.
 
Mja, det kanske beror lite på hur ägget ser ut när man seminerar... när du säger det så har jag nog varit med om att man sprutat direkt vid seminering med.

Vid utlandsskicken sprutar vi så snart vi fått ok på skicken. Alltså dagen innan seminering.
Händer vid enstaka tillfällen att det krånglar med nåt skick trots ett ok men värt att riskera istället för att det slutar med att stoet ovulerar 36 timmar efter att man seminerar med 30 timmar gammal sperma.
 
Vid utlandsskicken sprutar vi så snart vi fått ok på skicken. Alltså dagen innan seminering.
Händer vid enstaka tillfällen att det krånglar med nåt skick trots ett ok men värt att riskera istället för att det slutar med att stoet ovulerar 36 timmar efter att man seminerar med 30 timmar gammal sperma.

+ @athena borde kanske sagt att vi får skicken från DK inom max 12 timmar, så sperman är rätt färsk. Går faktiskt snabbare än inomlandsskick här, men priset är betydligt dyrare, därav att man inte vill beställa flera skick.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 105
  • Artikel
Hästnyheter Brunsten påverkar stoet på många olika sätt och oftast blir de mest påverkade av den första brunstperiod. För att förstå varför måste...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 973
Senast: Karro-Lina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp