När insemineras stoet

+ @athena borde kanske sagt att vi får skicken från DK inom max 12 timmar, så sperman är rätt färsk. Går faktiskt snabbare än inomlandsskick här, men priset är betydligt dyrare, därav att man inte vill beställa flera skick.

Ok, skönt med snabba skick.
Nyfiken på varför man sprutar 12 h efter seminering dock? Om man ändå inte har för avsikt att beställa mer än en gång.
 
Ok, skönt med snabba skick.
Nyfiken på varför man sprutar 12 h efter seminering dock? Om man ändå inte har för avsikt att beställa mer än en gång.

Har inte frågat min seminvet ang varför, men gissar att det är för att ägget förhoppningsvis ska hinna släppa medans det fortfarande finns några simmare kvar...?

Vi har nog ibland sprutat i samband med semineringen med, när jag tänker efter. Som sagt lite beroende på hur nära det ser ut att vara.
 
Har inte frågat min seminvet ang varför, men gissar att det är för att ägget förhoppningsvis ska hinna släppa medans det fortfarande finns några simmare kvar...?

Vi har nog ibland sprutat i samband med semineringen med, när jag tänker efter. Som sagt lite beroende på hur nära det ser ut att vara.

Ja alltså jag förstår varför man sprutar och att man gör det. Jag förstår bara inte tanken med att vänta 12-14 timmar efter semineringen😊.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 099
  • Artikel
Hästnyheter Brunsten påverkar stoet på många olika sätt och oftast blir de mest påverkade av den första brunstperiod. För att förstå varför måste...
Svar
0
· Visningar
265
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 949
Senast: Karro-Lina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad tar upp plats i mobilen?
  • Ulvlek
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp