När jag dör

Status
Stängd för vidare inlägg.
För kanske 3år sedan så blev jag väldigt rädd för döden. Det var strax efter jag gått ut gymnasiet och jag vet inte vad som utlöste denna djupa sorg inom mig. Jag tror inte jag mådde så jättebra och jag tror inte heller att "jag" existerade så väl då; jag existerade men endå inte. "Jag" fanns någonstans där under ytan och var nog rätt så instängd och bortglömd.

Jag kände mig ensam och månen var alldeles för stor och vacker och stjärnorna alldeles för långt bort. Tanken på att åldras var extremt skrämmande, för det leder ju tillslut till slutet av ens tid. Att prata om framtiden gjorde också så hjärtat kved, för det är ett steg närmare döden. Jag ville inte dö.

Så fort något av detta nämndes; framtiden, planer, att bli gammal - och varje gång låten med Ed Sheeran - Thinking Out Loud spelades:

"When your legs don't work like they used to before
And I can't sweep you off of your feet
Will your mouth still remember the taste of my love
Will your eyes still smile from your cheeks
And darling I will be loving you 'til we're 70
And baby my heart could still fall as hard at 23
And I'm thinking 'bout how people fall in love in mysterious ways...
"

Så blev jag ledsen, tårarna trängde sig fram och jag blev rädd. Det gjorde ont i hjärtat.

Med denna rädsla och sorg inombords så gjorde jag 2 nya saker: Jag åkte utomlands för första gången och åkte då även helt ensam, jag åkte till landet av sagor och magi. Och himlen kändes så nära, nästan så att jag bara kunde sträcka ut handen och röra vid den. Röra molnen. Jag grät ibland, men försökte hålla det inne för det mesta. Sedan när jag kom tillbaka så arbetade jag även på dagis, mitt första jobb utöver sommarjobb. Det var när jag började jobba som min rädsla och sorg började lugna ner sig och försvinna. Nu gråter jag inte längre när jag hör ordet "döden" eller "bli gammal".

Och jag har haft en liten tanke om vad jag vill ska hända med min kropp när jag dör och jag känner att jag vill att min kropp ska bli till aska. För med aska kommer nytt liv, som fenixen. Och så vill jag att min aska ska användas i jorden där ett träd planteras. Trädsorten tänker jag kan vara ek, för det är ett träd som jag fastnat för sedan barnsben. Min initial + min barndomsväns initial. Men jag tänker att... I framtiden, när det trädet vuxit upp - då kanske någon hugger ner det för att använda träet till ett bord eller golv. Så jag funderar på om jag kanske ska välja ett annat träd då.

Det hade iallafall varit min sista önskan. Jag tycker detta känns som det bästa och finaste sättet, för mig.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
582
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 658
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag funderar jag över Moder Teresas text ”Anyway”: People are often unreasonable, irrational, and self-centered. Forgive them anyway...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 243
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp