När kan man bli medryttare?

Sofie1319

Trådstartare
Hej, jag har en fråga. Jag är 13 snart 14 år och har ridit på ridskola i bara ett år, men jag vill lära mig mer, så då kom min kompis på att jag kunde bli medryttare och jag började fundera på det. Jag känner mig säker i skritt, trav och hyfsat säker i galoppen. Känner mig rätt trygg bland hästar då jag fått dem lite mer komplicerade hästarna på ridskolan. Jag har även varit väldigt mycket med kompisar i stallet. Jag är väldigt ansvarsfull och skulle verkligen inte vara som dem oansvariga medryttarna som knappt tvättar bettet. Jag tycker det är kul att göra stallsysslor, och tycker även det nästan är lika kul att rykta och göra sånt som att rida. Då jag bara ridit i ett år funderar jag antingen på att rida en termin till eller två. Hur mycket ridvana tycker ni man borde ha innan man letar medryttarhäst, borde jag vänta längre eller tror ni att det räcker? Skriv gärna tips och liknande saker till mig :)
 
För min del är du just nu alldeles för oerfaren för att vara medryttare med eget ansvar.

Om man är så pass orutinerad som du är tycker jag att det är en mycket bättre idé att försöka få vara med när andra som kan håller på. Vissa ridskolor har till exempel satsningar där man får ha en ridskolehäst som "medryttarhäst" (fast under mer eller mindre uppsikt då). Kanske skulle det kunna vara något?

Jag står uppstallad med min häst på en ridskola och för min del tycker jag att det verkar vara toppen för ungdomarna som verkligen tillbringar mycket tid i stallet. Genom att umgås mycket med hästarna - även utan att rida - så lär man sig väldigt mycket om dem, och det är väldigt nyttig kunskap att ha när man ska börja hantera en häst självständigt (utanför lektionsverksamhet). Att ha häst (egen eller medryttarhäst) är så oerhört mycket mer än att bara rida!

Din ridskola har med största sannolikhet en ungdomssektion - engagera dig i den! Den brukar nämligen också kunna erbjuda många tillfällen till både att lära sig mer om hästar och att skaffa fler kompisar som du kan lära dig tillsammans med. Bra fungerande ungdomssektioner är en guldgruva för de ungdomar som vill engagera sig i sin klubb och på många ställen arrangerar de aktiviteter där du lär dig mer.
 
Jag håller med om att du behöver lära dig mer, men det som skulle sätta störst stopp för att vara medryttare här där jag bor skulle vara din ålder. De gånger som hästägare här tycker att det är ok med en medryttare i yngre tonåren är när medryttaren tar med sig en hästvan förälder som ansvarig för det hela.

Men, det finns ju ingenting som hindrar att du lägger ut en annons. Skriv ärligt(!) om din hästvana och kolla om det kanske finns någon häst du kan få sköta om och ta lektioner på för instruktör regelbundet? Det kommer troligen kosta mer pengar än att rida på ridskolan, men du kommer kunna lära dig väldigt mycket om du hittar någon häst.

Annars är nog det bästa att fortsätta vara på ridskolan, kolla om det finns möjlighet att hjälpa till mer eller gå fler kurser av något slag. Ju mer kunskap du får och ju äldre du blir, desto lättare kommer det vara att hitta medryttarhäst.
 
Jag tror du är för oerfaren för att vara medryttare.
Men har din ridskola inget system så att man kan bli skötare på hästarna? Det brukar vara väldigt bra!
 
Själv red jag på ridskola i 5 år och blev de sista åren ”medryttare” på en av ridskolans hästar. Sen efter det var jag medryttare i ett privatstall. Det var väldigt lärorikt att va medryttare på ridskolan, hjälpte även frivilligt till med mockning och fodring för att lära mig mer.
Hästar innebär så mycket mer än bara ridning. 😇
 
Jag tror att du behöver lära dig mer, särskilt om det är du som ska vara ansvarig (om du t.ex har hästkunniga föräldrar som alltid är med kan det vara ok beroende på häst).

Jag och min syster började rida på ridskola när jag var 7 och hon 5 år. Efter ett år började vi rida lektioner för en tjej i 15-årsåldern (som vi kände lite halvt) på hennes ponny. Efter ca ett halvår började vi vara medryttare på den hästen utöver lektionen (vår mamma är hästkunnig och var självklart alltid med i stallet), så varje vecka red vi på ridskola en gång, en lektion för hästägaren och en ”egen” dag. Efter kanske ett år slutade vi med lektionen (pga tidsbrist hos hästägaren) och var medryttare två-tre dagar och red på ridskola två gånger i veckan istället, och fem år efter att vi började på ridskola fick vi en egen ponny att dela på.
 
Jag blev medryttare första gången när jag var 15 år. Då hade jag ridit på ridskola sen jag var 3 år. Jag var inte heller ensam med ansvaret då ägaren var med rätt mycket i början. En vän till mamma. Sen var ägarens syster med och vi red ut tillsammans de flesta gångerna. Många gånger var ägarens sambo dessutom där. Han hängde i stallet på dagarna då han var arbetslös. Så jag hade alltid någon att be om hjälp.

Så jag tycker att du är för oerfaren för ett klassiskt medryttaransvar där man är ensam med hästen. Häng på ridskolan, fråga de som jobbar på ridskolan om du får hjälpa till. Det brukar uppskattas om man hjälper till att se till att ridskolehästarna är ryktade, sadlade och tränsade innan nybörjarlektionerna. Eller bara vara där och hjälpa till om någon behöver hjälp. Jag hjälpte ofta föräldrar till små barn att sadla och förklarade hur man gjorde. Kanske behövs det nån som leder en häst på en nybörjarlektion?

Finns det möjlighet att hyra en av ridskolehästarna en dag i veckan? En del ridskolor har det så. Oftast nån av de hästar som ännu inte är helt i verksamheten eller som av någon anledning inte går alla typer av lektioner.
 
Hej, jag har en fråga. Jag är 13 snart 14 år och har ridit på ridskola i bara ett år, men jag vill lära mig mer, så då kom min kompis på att jag kunde bli medryttare och jag började fundera på det. Jag känner mig säker i skritt, trav och hyfsat säker i galoppen. Känner mig rätt trygg bland hästar då jag fått dem lite mer komplicerade hästarna på ridskolan. Jag har även varit väldigt mycket med kompisar i stallet. Jag är väldigt ansvarsfull och skulle verkligen inte vara som dem oansvariga medryttarna som knappt tvättar bettet. Jag tycker det är kul att göra stallsysslor, och tycker även det nästan är lika kul att rykta och göra sånt som att rida. Då jag bara ridit i ett år funderar jag antingen på att rida en termin till eller två. Hur mycket ridvana tycker ni man borde ha innan man letar medryttarhäst, borde jag vänta längre eller tror ni att det räcker? Skriv gärna tips och liknande saker till mig :)
Innan du blir medryttare behöver du kunna hantera en häst i galopp även ute i skogen. Fortsätt på ridskola och hör om du kan utöka ditt engagemang där om du vill ha mer hästar i ditt liv. Ofta finns det diverse kurser eller andra sätt att kunna lära sig mer där i en miljö där det finns kunniga hästmänniskor. Att vara medryttare innebär i normalfallet att du har ansvaret för hästen och tar hand om den själv på dina dagar. Det är svårt att göra det när du har ridit så kort tid och du behöver lära dig mer innan medryttare blir något du kan lära dig än mer utav. Det är sällan det finns någon där som kan hjälpa till och faktiskt lära dig mer och istället riskerar det att bara bli farligt. Du behöver kunna mer helt enkelt innan medrytteri skulle kunna lära dig ännu mer.
 
Hej, jag har en fråga. Jag är 13 snart 14 år och har ridit på ridskola i bara ett år, men jag vill lära mig mer, så då kom min kompis på att jag kunde bli medryttare och jag började fundera på det. Jag känner mig säker i skritt, trav och hyfsat säker i galoppen. Känner mig rätt trygg bland hästar då jag fått dem lite mer komplicerade hästarna på ridskolan. Jag har även varit väldigt mycket med kompisar i stallet. Jag är väldigt ansvarsfull och skulle verkligen inte vara som dem oansvariga medryttarna som knappt tvättar bettet. Jag tycker det är kul att göra stallsysslor, och tycker även det nästan är lika kul att rykta och göra sånt som att rida. Då jag bara ridit i ett år funderar jag antingen på att rida en termin till eller två. Hur mycket ridvana tycker ni man borde ha innan man letar medryttarhäst, borde jag vänta längre eller tror ni att det räcker? Skriv gärna tips och liknande saker till mig :)

Svaret är "det beror på".

Om du har hästkunnig förälder som är med, och hittar rätt häst/ponny så kan din aktuella kunskapsnivå "duga".
Om du inte har hästkunnig förälder så är du för oerfaren, även om du hittar rätt häst/ponny.

Personligen skulle jag tänka att du, med närvarande förälder som tar ansvaret, skulle kunna fungera som medryttare på ett par av mina snällare hästar.
Utan närvarande förälder som tar ansvaret skulle du inte vara aktuell oavsett erfarenhet eftersom du är så ung.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 884
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
954
Senast: linlar1
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp