När kan man börja rida igen?

TinaJ

Trådstartare
Jag fick barn för 2 veckor sedan, sprack en del, grad 2 så blev ett gäng stygn.
men när kan man egentligen börja rida igen? Efterkontrollen är ju efter 8 veckor, så har inte helt list att vänta och fråga först då.
 
Jag fick barn för 2 veckor sedan, sprack en del, grad 2 så blev ett gäng stygn.
men när kan man egentligen börja rida igen? Efterkontrollen är ju efter 8 veckor, så har inte helt list att vänta och fråga först då.
Jag fick också grad två och många stygn. De rådde mig till att vänta efter efterkontrollen! Det gjorde jag också, på efterkontrollen såg det fint ut så då hoppade jag upp och red :)
 
Jag fick bristningar av grad två, blev sydd i flera timmar. Ironiskt när en av anledningarna till att vi tillslut inte valde att göra ett snitt var att jag snabbt ville tillbaka och rida 🙄:laugh:

Red första gången två veckor efter att dottern föddes och då var det lite jobbigt med stygnen. Första längre turen efter tre veckor och då kändes stygnen inte alls så ivägen längre. Men överlag fick hästen det väldigt lugnt de första månaderna. Mest eftersom det var så stor omställning med livet, men även så att de pass jag faktiskt red var ganska lugna för att jag inte orkade så mycket.
 
Jag fick också grad två bristning som inte läkte så bra så jag red inte förrän två månader efter fl och tog det väldigt lugnt i början. Min sjukgymnast sa att det är ok att rida hur tidigt man vill och man känner om det inte är bra.
 
Red första gången efter en månad. Har fortfarande inte fått göra någon efterkontroll dock, så jag har ingen aning om allt är normalt 🙈. Födde 28 april.
 
Jag red en månad efter förlossningen men kunde inte rida ordentligt utan fick ta det lugnt. Sen kunde jag öka på successivt. Tror det är väldigt individuellt, precis som allt annat.
 
Jag red efter tio dagar, men hade en helt okomplicerad födsel, sydde typ ett eller två stygn i nån bristning. Jag var aldrig på nån efterkontroll ens 🤣 🙈
 
Prova dej fram.
Jag testade vid två veckor men fick så ont så jag väntade men provade lite då och då.

För mej förklarade man att man har ett stort sår som kan ta tid att läka. Och att det bör få läka lite ifred. Men man lär märka om det påverkar en såpass.

Att börja rida efter förlossning är nog lika individuellt som hur länge man kan rida in i graviditeten.
 
Första barnet red jag i princip direkt, grad 1 (dock tror jag att det var då levatorn gick sönder, så den borde nog ha klassats som grad 2)
Andra barnet tog det månader innan jag kunde sitta på hästryggen igen. Grad 2 (men ingen berättade det för mig).
 
Tack för alla svar!
Förstår såklart att det är individuellt, men skönt att få lite hum.
Jag sålde ju min häst när jag var i 7’e månaden så måste försöka få låna häst av någon kompis innan jag blir helt galen. Men det är ju klart större projekt att provrida nu när jag inte har någon egen kuse :o

men nu är det nog dax!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 180
Senast: Manji
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
482
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 454
Senast: orkide
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp